Katsastustodistus??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kenelläkään Suzukin euroopan organisaation yhteystietoja, sähköposti tai fax?

Tässä ketjussa katoin että Hepa ja TNT oli kirjoitelleet asiasta ja että heillä tiedot olisi, mutta en ole tavoittanut kyseisiä henkilöitä.

Suzuki.de sivuiltakaan en puusilmänä onnistunut löytämään tietoja!

Osaako joku auttaa asiassa?
 
Toin virosta vuoden 94 pyän. Soitin tänäään katsastusasemalle je kysyin että mitä papereita tarvitsee maahantuontikatsastukseen. Sanoi että vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan, mutta kun mainitsin että pyörä on virosta niin sanoi että ehkä pelkkä rekisteriote saattaa riittää. Eli eivät tieneet itsekkään että tarviiko vaatimuksenmukaisuustodistusta vai eikö. Onko kukaan käynyt virosta ostetulla pyörällä maahantuontikatsastuksessa. Riittikö pelkkä rekisteriote?
 
Niin ja miten jos katsastuksessa kävi ilmi että pyörä (-92) on ollut alunperin kuristettu ja myöhemmin (95) tehot palautettu normaaliksi. Ece todistus (myönnetty 06) kertoi kuiten ne kuristetut tehot? Miten mahtaa onnistua pyörän rekisteriin saaminen? Jos ece:tä ei saakkaan niin mikä eteen? Annan pyörän myyjälle takas vaikka väkisten?
nixweiss.gif
 
Järvenpään Autokatsastuksessa homma pelittää. Katsastusmies on itse motoristi. Triumphilta Tukhålmasta katsastustodistus tilaamalla 0 € ja tuli kolmessä päivässä. Rungonnummerolla.
 
Onx kellään kokemusta Italian suunnasta tuotavaan 98 Hondaan, mistä sieltä saa ko paperin tai muualta jostain ? Tuo aikaasemmassa linkissä ollut aken sivu missä jtn tietoa, ei ainakaan mulla auennut mitenkään että en päässyt nyt kattomaan mitä kaikkee pitäs olla , tai mitä nyt tuolla sivulla ees on
confused_orig.gif
 
Onx kellään kokemusta Italian suunnasta tuotavaan 98 Hondaan, mistä sieltä saa ko paperin tai muualta jostain ? Tuo aikaasemmassa linkissä ollut aken sivu missä jtn tietoa, ei ainakaan mulla auennut mitenkään että en päässyt nyt kattomaan mitä kaikkee pitäs olla , tai mitä nyt tuolla sivulla ees on
confused_orig.gif
Tarvit siihen vaatimustenmukaisuustodistuksen. Itsellä on 98 Honda ja hommasin sen paperin tuv nord:lta eli www.tuv.fi ja sen katsastustodistuksen saa sitten katsastusasemalta.
 
tarvisin tieto-taitoa. eli tuontipyörä hollannista,honda vt 1100-93.sinne tullut usa:ta.käytin tullissa 28.2. tuvi:ta tilasin vastaav.m.tod. mutta ne ei voinu kirjottaa sitä koska pyörä ei tyyppihyväksytty(mistä johtunee?) ollut ilm.hollannissa poikkeusluvalla. saanko vastaav.m.tod. muualta?
miten saan tyyppihyväksynnän? tarviiko siihen todistusta tai muuta paperia?  
nixweiss.gif
 
äkkiseltään sanoisin että olet lirissä.
Siis katsastusviranomaiset tyssäävät rekisteröinnin
hyvinkin äkkiä varsinkin jos poikkeussäännöllä rekisteröity
EU:hun. Tullilaitoshan ei rekisteröintiä estä eikä kiellä.
 
hmm..tarkottaisko tyyppihyväksyntä eu-alueellaa ey/e-tyyppihyväksyntää?

koska pyörä tehty usa:n markkinoille,ei sillä tyyppihyväksyntää ole. ake:n sivuilla"muualle kuin eu-markkina-alueelle valmistettu ajoneuvo: ajoneuvon tulee pääosin vastata eu-normeja esim.päästö,melu,jarru(mitkä kuitataan vast.muk.todistuksella) ja valaisimet e-hyväksytyt valaisimet.(dot käy 31.12-98 asti ellei eu normien muk.ole saatavilla). pyörä on -93 näinollen vaatimustenmuk.tod. pitäisi saada:
       
       
        -toimenpiteet ilman pil.estämiseksi alkaen -91(epa käy 2003    asti ja "usepa maininta löytyy sivukotelon sisäpuolelta)
       
        -melutaso ja pakojärjestelmä alkaen-91
       
       
 
oorrait! veropäätös tuli...1052 €. nyt ootellaa vaat.muk.todistusta että pääsis katsastukseen.
cool.gif


2.5-08
ok,pyörä katsastettu/kilvitetty. pakettiautopojilta tilasin ece-todistuksen 165€ missä oli tarvittavat kohdat. katsastuksessa(130€) sanoi että parkkilamppu pitää laittaa (5 W) ja pyörän sivuheijastimet (punaiset) pois tai peittoon.parkki pitää palaa ajovalonkanssa sekä niin että parkki palaa yksin, eli katkasimen,parkin sekä kannan ostoon( yht.6e) ja uusinta katsastus 20 €+ pariin kertaan siirtolupa ,15e kerta.kilpi tais olla 20 €......no,nyt liikkuu
biggrin.gif
 
En oikein tiedä kuuluuko kysymys tänne, mutta kokeillaanpas.

Elikäs kuinka tuonnin kanssa tulisi menetellä seuraavanalisessa tapauksessa. Tarjolla olisi -93 Intikka, jossa ilmeisesti runko (frame) hieman takaa ilmeisesti 'vääntynyt'. Ilmeisesti vääntymä on niin vähäinen, ettei pörän aiempi omistaja oli seitsämän vuoden aikana huomannut edes asiaa (miten lie mahdollista...)

Pajalla voisivat vaihtaa tekniikan täysin ehjään, mutta vanhempaan runkoon. (edit. lueskelin ketjun alkua. Osat tulisivat siis -93 mallista, mutta runko -86 mallin - tarvittavat laput konttorille ja maahantuontiin lienevät lähinnä siis vain todistus siitä, että olen pyörän omistaja?)

Mutta, kuinkas tuonti: tarkastelevatko jotakin runkonumeroita/muita, eli onko "tekniikanvaihto-operaatiosta" odotettavissa tuonnin ja rekisteröinnin yhteydessä ongelmia?

Haulla varmaankkin löytyy muut infot, mitä kaikkia papereita tuonnin yhteydessä vaaditaan (toki en pane vastaan, jos joku ne vielä kootusti rautalangasta vääntäen kertoisi :P)

Kiitokset tiedoista jo etukäteen!

062802moto_prv.gif
 
Mitäs luulet itse , jos rungonnumero ei ole sama kuin rekisteriotteeseen merkattu ,
idea3.gif
unohda koko pyörä
nixweiss.gif
 
Paperit ko. rungolle löytyypi kyllä - eli papereissa ja rungossa on vastaavat numerot. Vua eipä silti, muuten ko. pyörä hieman epäilyttää..
 
menepäs suoraan sinne katsastuskonttorille ENNEN pyöränostoa ja kysyt heidän mielipidettään. Kirjaat ylös ajan ja paikan sekä katsastusmiehen, jonka kanssa asioit.
Jos vielä antaa aihetta, niin hommaat pyörän annettujen ohjeiden mukaan. Säästää päänsärkyä myöhemmin...
062802jumpie_prv.gif
 
Pyörän tuonnin yhteydessä tarkastetaan lähinnä pyörän identiteetti, ja sehän perustuu juuri runko- ja moottorinumeroiden vertaamiseen papereihin. Identiteettiin sisältyy kaikki muutkin osat, mutta niiden osalta se on vähän hankalampaa, ei tietenkään mahdotonta todeta ainakin vuosimalli,  mutta keskiverto katsastusmiehelle voi olla vaikeaa katsoa että ne osa ovat alkuperäistä pyörää.

Muutokset merkitään sitten suomen otteeseen ns. kertyneinä muutosprosentteina joilla on jatkossakin merkitystä: Jos vaihdettuja osia tulee liian paljon, niin pyörä pitää katsastaa ja rekisteröidä uudestaan uutena ajonevona. Takavuosina tällaisista on tullut ongelmia mm. kolarikorjausten kanssa.

Jos tuolaisen -86 rungosta ja -93 tekniikasta kootun pyörän maahantuonti tosissaan kiinnostaa, niin kannattaa kyllä ensiksi itse opetella asioista vähntään sama mitä sillä satunnaisesti valitulla katsastuskonttorilla asioista pitäisi tietää. Kannattaa aloittaa vaikka lainsäädännöstä:
Finlex: asetus osista kootuista ajoneuvoista
ja ainakin lukea mmaf.fi:n foorumista millaisia kaikenlaisia vaikeuksia noihin pykäliin ja vaatimuksiin sisältyy. Todennäköisesti kannattaa myös liittyä mmaf:n jäseneksi, sillä tuosta operaatiosta tullee niin paljon riesaa, että lienee aiheellista olettaa siitä syntyvän uuden harrastuksen munneltujen pyörien parissa.

(itse jättäisin tuollaisen tapauksen ostamatta. Olkoon kuinka paljon edullisempi vain kuin kunnossa oleva -93 malli, niin en kuitenkaan usko että saavutettava hyöty kompensoisi kaikki haittavaikutukset jos tarkoituksena oli vain saada pyörä edullisesti eikä alkaa harrastamaan rakentelua)
 
Kiitokset asian selventämisestä! Vaikuttaa kyllä siltä, ettei moista riskiä kannata ottaa.. Etenkin, kun pyörän hintansa puolesta ei edes ole kovin edullinen suhteessa esimerkiksi 'oikeaan' -93 800cc pyörään.

Suosiolla siis unohdan tämän ajatuksen.
smile_org.gif
 
Kertokaahan isot pojat mulle.
Menin tänään rekisteröintikatsastamaan pyörääni. Kaikki tarvittavat paperit mukana jne. Katsastus ukkeli rupesi tinkaamaan co-päästöjä. Hävisi konttuuriin sisälle selvittelemään asiaa. No 30 min. odotettuani ukko tulee takaisin ja sanoo faksanneensa AKElle kyselyn pyöräni co-päästöistä.
Pyöräni on ensirekisteröity 05.10.04, mutta on ylivuotinen eli 03. Ja tää direktiivi co-päästöistä on tullu joskus 05/2004 eli kaikki pyörät jotka on rekisteröity ton jälkeen pitää läpäistä päästötesti.
Nyt se kysymys; entäs, kun toi mun pyörä on vuosimallia 2003, koskeeko ko. säädös myös minun pyörää.(Ainakin katsastusukkelin mielestä) Tulee vaan ongelmia, koska vm.03 pyörässä ei ole katalysaattoria ,kun taas 04 on...
 
Jatkokysymys.

Moni kohtainen on muilla ollu tuo ece-todistus? Mulla oli 12 kohtainen. Katsastusmies aluksi ihmetteli sitäkin kun kohtia on niin vähän, pitäisi olla kuulemma 51 !? Mutta hetken asiaa tiedusteltuaan sanoi, että juu 12 kohtaa riittää tähän pyörään.

Elikkä korjatkaa, jos olen väärässä. Vakuutuusmiehen tulisi käydä ece-todituksesta nuo 12 kohtaa läpi, ja jos kaikki ok, niin meikäläisen pitäisi saada katsastustodistus räpylään?
Mutta se peijakas ei löytänyt tuosta 12 kohdasta sitä pirun co-päästö arvoa. No rekisteröinti katsastus loppu siihen. Nyt sitten ootellaan mitä AKE vastaa ukon kyselyyn.(kts. aikaisempi viesti)

Pitihän tää arvata... Pyörä helvetin helppoa ostaa ja roudata Suomeen ulkomailta, mutta sitten tää arpominen alkaakin...tana!
mad.gif


Kerron kyseisen katsastuskonttuurin nimen, kunhan saan asian päätökseen!!
 
Back
Ylös