Katsastustodistus??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ruotsin 'aken' sivuilta voi ajoneuvon rekkarin perusteella hakea tietoa: omistajien lukumäärän, tyyppihyväksyntätiedot yms. Kätevä apu ja ihan ilmainen.

Ehkä tyhmä kommentti, mutta eihän vaatimustenmukaisuustodistus tarvita, jos ajoneuvossa on tyyppihyväksyntäkilpi, eikö SeniorRR:n autosta sitä ollut?
 
Ruotsin 'aken' sivuilta voi ajoneuvon rekkarin perusteella hakea tietoa: omistajien lukumäärän, tyyppihyväksyntätiedot yms. Kätevä apu ja ihan ilmainen.

Ehkä tyhmä kommentti, mutta eihän vaatimustenmukaisuustodistus tarvita, jos ajoneuvossa on tyyppihyväksyntäkilpi, eikö SeniorRR:n autosta sitä ollut?
Tätä kilpeä/tarraa ei mun autosta löytynyt, vaikka kävin koko saatanan pirssin pohjasta kattoon läpi. Löytyyköhän vasta uudemmista autoista..?
nixweiss.gif
Tää mun vuosimallia 1996. Virkailija TUV-Nordissa väitti kiven kovaan, että auto USA:n markkinoille tarkoitettu, vaikka se oli tuotu papereitten mukaan Ruotsiin "virallisen" maahantuojan toimesta. Autossa oli mm. valot, ikkunat, turvavyöt e-merkitty, integroitu takasumuvalo, ajovalojen kork. pikasäätö. Sain sitten siis tahtoni läpi ja vaat.muk.todistuksen postissa. Säästin yli 300euroa kinastelulla ja auto meni moitteitta rekisteröintikatsastuksesta läpi.

Tuo mainitsemasi Ruotsin AKE:n sivusto on muuten tosi kätevä ja informatiivinen. Käytin sitä vertaillessani eri autovaihtoehtoja, ennen kuin auton sitten ostin.
 
Ruotsista löytyi pyörä, mutta pitäisi Ruotsissakin päästä viikko ajamaan ja sitten kotiin ajamaan. Mitähän vakuutuksia tarvitsen ja mistä? + Mitä papereita tarvitsen Suomeen rekisteröintiä varten? Tarviiko vaatimuksenmukaisuustodistuksia?
 
Ruotsista löytyi pyörä, mutta pitäisi Ruotsissakin päästä viikko ajamaan ja sitten kotiin ajamaan. Mitähän vakuutuksia tarvitsen ja mistä? + Mitä papereita tarvitsen Suomeen rekisteröintiä varten? Tarviiko vaatimuksenmukaisuustodistuksia?
Kun ajat pyörällä Suomessa tarvitset tietysti liikennevakuutuksen. Ja varmasti myös Ruotsissa ajaessasi. Sitä en tiedä myöntävätkö Suomen vak.yhtiöt Ruotsin kilvessä olevaan mopoo vakuutusta. Mä sain autoon vakuutuksen pelkästään valmistenumeron perusteella.
wink.gif
Ruotsalaista rek.kilpeä sun(tai edellisen omistajan) ei tarvitse palauttaa. Mulla on Proben ruotsin kilvet edelleen kaapissa, eikä niiden perään ole kukaan kysellyt...

Rekisteröintiä varten tarviit ruotsalaisen rek.otteen, teknisen- ja ilmoitusosan. Pyörän vuosimallista riippuu, tarviitko vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Mulla tais lisäksi olla kauppakirjakin, mutta en muista oliko tuo "pakollinen". Tullin ja AKE:n sivuilta selviää ilman mutuilua kaikki tarvittavat dokkarit.
 
Liikennevakuutuksen saa runkonumeron perusteella.

Soitto vakuutusyhtiöön heti oston jälkeen ja otat liikennevakuutuksen runkonumeron perusteella.
Näin tein itse hakiessani pyörän briteistä.

Kyllä, kauppakirja kannattaa ehdottomasti tehdä. Tullissa tätä pyydetään myös.
 
Kiitoksia Suzuki Finland hankalasta toiminnasta ja yhteistyö kyvyttömyydestä vaikka papru kuukausien päästä tulikin.:jippikaijee:
 
Airheads

Moi. Tilasin ruotsin tuliaiseen, 98- vuoden BMW R 1200 C pyörään maahantuojalta( BMW Suomi) vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Pienten kyselyjen jälkeen lähettivät , mutta hinta oli noussut viimekevään 100 eurosta 150 euroon. Kohtuullista?
 
Vieläkö on tänä kesänä kyselty katsastuksessa sitä yhtenevyystodidtusta? Kuus vuotta sitten siinä Saksan TÜV ja Dekra versiossa oli muistaakseni 12 kohtaa ja se maksoi noin 50-60 €.
Pari viikkoa intin silloin katsastuksessa, että miksi mulla pitää olla se erikseen, koska kaikki samat tiedot löytyy rekisteriotteesta (Fahrzeugbrief). Lopulta ne väsyi ja sain mopotin kilpiin pelkällä rekisteriotteella.

Nyt tulevaan mopottiini olis tarjolla Ducatin oma 52 kohtainen EC-certifikaatti jonka pitäis olla pätevä paperi 24 erikseen mainittuun Euroopan maahan. Pitääkö sen lisäksi olla joku erillinen COC, vai riittääkö esim. Pyörän viimeisin saksalainen katsastustodistus jossa on mukana pakokaasumittaus.

Kannattaako vaihtaa katsastuksen ajaksi vakioputki? Vai riittääkö, että on db-killeri tehoputkessa paikallaan.
 
Airheads

Moi. Tilasin ruotsin tuliaiseen, 98- vuoden BMW R 1200 C pyörään maahantuojalta( BMW Suomi) vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Pienten kyselyjen jälkeen lähettivät , mutta hinta oli noussut viimekevään 100 eurosta 150 euroon. Kohtuullista?

Hyvin kohtuullista. Meneehän siihen monta minuuttia kun sen koneelta tulostaa ja laittaa kuoreen. Työ on kallista Suomessa, etenkin jos on varma asiakas.
 
Hyvin kohtuullista. Meneehän siihen monta minuuttia kun sen koneelta tulostaa ja laittaa kuoreen. Työ on kallista Suomessa, etenkin jos on varma asiakas.

Asiakas ihmetteli kuinka yhden ruuvin vääntö voi olla autokorjaamossa niin kallista. Vastaus kuului: Ei se
vääntö siinä maksa, vaan se tieto mitä ruuvia vääntää.:)
 
Vanha ketju, mutta en sopivampaa löytänyt nopealla silmäilyllä. Sekä viime kirjautumisesta liekö 15 vuotta aikaa.


EU:n ulkopuolinen tuonti olisi tuloillaan ensi talveksi, pyörän käyttöönotto 2013 vuonna.
Tuontimaa on USA ja malli on alun perin tarkoitettu US markkinoille, mutta samaa mallia on toki tuotu Eurooppaan/Suomeen, käytännössä erot valoissa. Rekisteröinti on siis ok ja mahdollinen.
Autoja tuonut viime vuosikymmenellä ja joistakin puuttunut variantti, versio ja tyyppihyväksynnät (EU tuonteja), jolloin joutunut kaivamaan kuvetta ja ostaman coc/"tuv" -todistuksen. Nopealla googlailulla selvisi, että EU:n ulkopuolen tuonteihin tuv-lappu maksaa enemmän kuin "EU"-malleihin ja nuukana mieluummin pyydän/ostan paperit valmistajalta, kuin välikäden kautta.

Varsinainen kysymys:
Mitä pyydän valmistajalta/"myyjältä"?
Ilmeisesti tuo "COMPLIANCE" ainakin? Mutta riittääkö vain se, vai pitäiskö varuilta noita muitakin pyytää, tai onko joku muu dokumentti joka on tärkeä?

 
Vanha ketju mutta mistä tuota "ruotsin akelta" voisi alkaa selvittämään ruotsista tuodun pyörän tietoja?

Minulla on kiikarissa yksi mp mikä ruotsista tuotu ja kiinnostaisi varmistella vähän pyörän historiaa sikälimikäli siitä paperistamitään selviäisi. Trafin paperissa lukee että ruotsista tuotu, mutta ei ole edes ruotsin rekkaria mainittu. Pyörässä kiinni fin kilvet.

En kyllä täältä löydä mitään lappua tai muutakaan:
https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä muuten jossain ketjua, missä on jo käsitelty tuontimoottoripyörän ostoa? Mietin että mitä kaikkea kannattaa ja voi selvittää ja mitä kaikkeaa jännää esimerkiksi saksasta tuodussa mp:ssä voi olla?
 
Onko täällä muuten jossain ketjua, missä on jo käsitelty tuontimoottoripyörän ostoa? Mietin että mitä kaikkea kannattaa ja voi selvittää ja mitä kaikkeaa jännää esimerkiksi saksasta tuodussa mp:ssä voi olla?

Trafilta löytyy kaikista tuontipyöristä dokumenttien kopiot. Sitä en tiedä jakaako ne niitä kansalaiselle ja säilytetäänkö niitä kuinka kauan. Omien pyörien tuonti ldoumentit kopioitiin ja kopiot lähti Trafiin.

Ainakin Saksan rekisteriotteesta selviää onko pyörä kolaroitu.
Toki jos korjausta ei ole hoidettu virallisten kanavien kautta niin sitten ei ole keinoa sitä selvittää mistään.
 
Back
Ylös