• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Katseen käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J@ck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J@ck

New member
Katseen käyttö

Tuosta vastaohjauksesta on väännetty jo niin paljon, että keskusteltaisko välillä vähän muustakin ajamiseen liittyvästä..?

Yksi tärkeimpiä juttuja on katseen oikea käyttö, katsetekniikaksikin joskus mainittu.

Ajatus vapaa, olkaa hyvät - minä en ennätä nyt enempää :jpstyle:

No yksi miete:

Ihmisen kapasiteetti on rajallinen, tosin vaihteleva. Riippuen ajotaidosta muuttuva osa kapasiteetista menee mopon hallintaan ja loput jää muun muassa katseelle.

Kärjistäen: jos etujarrun puristaminen reippaassa kallistuksessa ei aiheuta peräaukon tahatonta supistelua, niin kapaa jää tuossakin tilanteessa kerätä katseella tietoa, miten edetä.

Jäin tätä miettimään, kun oli taannoin video vetomiehestä Aprilialla. Veti aivan silmitöntä vauhtia, ja pohdin, että ainoa keino, jolla kaveri on selvinnyt tähän asti hengissä on hyvä tuuri ja kyky keskittyä täysin ympärillä olevaan liikenteeseen. Mopon hallinta teknisten apupyörien avustuksella tulee tilanteen mukaan per automatic.

Eli, käsi kädessä pyöränhallinnan kanssa tässäkin mennään.

Re: Katseen käyttö

Kun mutkaan on taitettu ja katse käännetty/lukittu "minne haluat mennä" pisteeseen, niin se mutka on historiaa eli ajettu.

Joku kouluttaja sanoi hyvin ajotaito kakosessa, että kaikki ne muutamat metrit moottoripyörän edessä ovat lähi menneisyyttä. Eli vaikka siinä edessä jotain olisikin et ehdi siihen reagoimaan ja siksi katseen pitää olla riittävän kaukana siellä minne haluat mennä, jotta ehtisit reagoimaan.

Katse ylös ja riittävän kauas. Mopo tulee siinä jalkojen välissä mukana eikä sitä tartte vahdata.

Lyhyesti tiivistettynä: Katso sinne minne haluat mennä, älä sinne minne olet menossa.

Hyvä alku, tarkemminkin saa kertoa :thumbup: Oikea katseen käyttö on turhan monille täyttä hepreaa ja jopa käsitteenä vieras. Ihan omalla katseella todettua :blink:

Mulle joku kouluttaja tais jopa sanoa että pitää katsoa sinne minne haluaa mennä -ja vähän yli!

Mulle joku kouluttaja tais jopa sanoa että pitää katsoa sinne minne haluaa mennä -ja vähän yli!
Tosi on, ja jää unohduksiin helposti kun talven ajelee kotilolla kaupungissa ja kyttäilee jalkakäytäviä ettei kukaan juokse alle, tai aio juosta.

Hyvä alku, tarkemminkin saa kertoa :thumbup: Oikea katseen käyttö on turhan monille täyttä hepreaa ja jopa käsitteenä vieras. Ihan omalla katseella todettua :blink:

En taida uskaltaa täällä foorumilla kun vääntö siitä tulee kuitenkin. Mutta siinä olet oikeassa, että oikea katseen käyttö on ehkä haastavin yksittäinen asia oppia moottoripyöräilyssä ja se avain kaiken muun ajotekniikan kuntoon saamiseksi. Kun katseen saa toimimaan, muuttuu ajaminen kaikilla osa-aluille helpommaksi.

^Pitää uskaltaa! Aloitetaanko vaikka täysjarrutuksesta ja kovasta nopeudesta (tai mistä nopeudesta vaan).. Mihin katse täytyy kohdistaa, jotta tasapaino säilyy täydellisesti ja jarrutus on 100% tehokasta? Vai onko katseella tällaisessa tilanteessa edes mitään merkitystä?

heh ..ei tainnut kukaan tarttua vrt vastaohjaus....no, mä jätän asiaatuntevammille suunvuoron...:)

No otan täst kopin, vaikka en mikään asiantuntija oo... katseenkäyttö about n. 78 kertaa tärkeempää hallita ku vastaohjaus... :bye:

Re: Katseen käyttö

Totta. Ensin tarvitaan se näköhavainto asiasta, jonka takia suoritetaan se kuuluisa vastaohjaus.

Näkö on tärkeä asia. Käyttäkää suojalaseja ja silmätippoja.

Päähänlyömiseen liittyvässä urheilussa opetetaan katsomaan leikkitoveria rintaan. Mopolla ajaessa opetetaan katsomaan kauas ja sinne minne haluaa mennä.
Olen välillä asiaa pohdiskellut hutkimisen yhteydessä, sekä mopolla ajellessa, niin assulla kuin metsässäkin.
Ensimmäinen havainto toki oli että kun toinen koittaa lyödä, ei pidä ajatella mitään joutavaa, mopon päällä on turvallisempaa heittäytyä filosofiseksi.
Jos päähänlyönnin yhteydessä tarkentaa katseen siihen vastapuolen rintaan, tulee ainakin minulla pää kipeäksi. Sitä sivusta tulevaa nyrkkiä vaan ei näe. Jos katsoo kaverista "läpi", säästyy buranapaketti avaamiselta.
Samoin mopolla, kun katsoo kauas ja tarkentaa katseen, näkee kyllä tarkasti kauas, mutta tulee hutera fiilis ja yllätyksiä. Jos sen sijaan jättää zoomin koskematta, homma sujuu niinkuin pitääkin.
Olen näiden pohjalta järkeillyt asian niin, että tyhjyyteen tuijottaminen on oikeastaan se juttu. Kun on pystyttävä prosessoimaan nopeasti muuttuvia tilanteita joiden palikat liikkuvat koko näkökentän alueella, jää jotain näkemättä jos tuijottaa yhteen pisteeseen.
Toki muistaen sen että ajaessa tuijottaa sen tyhjyyden suuntaan jota kohti haluaa mennä.
Pikazoomauksia toki joutuu tekemään vähän väliä.

Taitaa mennä vähän ot mutta pakko kuitenkin laittaa..
Jokunen vuosi (20 v.) sitten olin isäni kanssa kotilolla liikkeellä meidän kesä paikassa maalla. Kyliltä lähdettiin mökkiä kohti. Tien oikeassa laidassa - 8-kympin nopeusrajoitus - pyöräili vanha mies samaan suuntaan. Eli katse miehen selkämykseen ja ajotapaan pyörällä sen jälkeen tuli ajatus että n. 30 metrin päästä vaarista vasemmalla puolella tietä on vanhainkoti. Hiljensin vauhtia ja sanoin isälle että kohta vaari kääntyy eteen ja samalla kääntyikin taakseen katsomatta vasemmalle vanhainkodin pihaan. Kerrankin sain isäni hiljaiseksi:D
Tuota samaa ajatusta olen aina soveltanut, eli miettiä myös muiden tiellä samaan aikaan liikkuvien ajatuksen juoksua...

Totta. Ensin tarvitaan se näköhavainto asiasta, jonka takia suoritetaan se kuuluisa vastaohjaus.

Täytyy myös osata siirtä se katse pois siitä, v-tun isost tammest/möröst/isotissisest sutturast... siel ulkomutkan pientareella, muuten mennään hartialukossa just sinne :crash:

Vähän hankala katsella kovin kauaksi kun ajaa näillä suomen perunapelloilla, joita myös teiksi kutsutaan.

Olen näiden pohjalta järkeillyt asian niin, että tyhjyyteen tuijottaminen on oikeastaan se juttu. Kun on pystyttävä prosessoimaan nopeasti muuttuvia tilanteita joiden palikat liikkuvat koko näkökentän alueella, jää jotain näkemättä jos tuijottaa yhteen pisteeseen.
Toki muistaen sen että ajaessa tuijottaa sen tyhjyyden suuntaan jota kohti haluaa mennä.
Pikazoomauksia toki joutuu tekemään vähän väliä.

Samaa mieltä, näin etenkin matka-ajossa. Kun ei katso mihinkään erityiseen, huomaa paremmin poikkeamat. Vaatii vähän totuttelua mutta aistimus on jotenkin hypnoottinen. Mutka-ajo ja etennin ratailu on tietenkin eri asia.

Back