Kawasaki Z900 2018 retrotykki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a100rookie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

a100rookie

New member
Katselin tuolta Youtubesta upeita kuvia Kawasakin uusista malleista. On tankin teippauksetkin aivan 70-luvun tyyliin ja perätötterö taas kauniisti paikoillaan. Moottori on ilmajäähdytteisen näköinen, mutta moderni vesijäähdytys löytyy. Kyllä olisi hieno päästellä tuollaisella mutkaista tietä näkymättömiin.
Tai ehkä pitää odottaa helmiäisvalkoista S1 tyylistä retrokawaa. Hintakin olisi siinä kohdallaan ja Intian Kawan mallistossa on valmiiksi runko ja moottori. 250cc nelisylinterinen 15000-18000 rpm/min moottorin ääni olisi musiikkia korville ja hintakin olisi kohdallaan, koska Intian volyymit on suuret.
Onko kukaan tilannut jo itselleen uutta Z900 Kawaa?
 
Moto Corse versio kyseisestä mallista on kyllä aika karamelli. Ulkoisesti ei mitään lisättävää eikä pois jätettävää.
 
Hinta oli yllättävän kallis, 16.900€ on yläkantissa ja hidastaa kaupankäyntiä.
 
Kullanvärinen upsidedown-keula häiritsee tossa. Ei näytä yhtään retrolta. Olisi edes perusvärinen.
Vanteet voisivat olla kromatut kromipinnoilla, eikä mustat. Etulyhty on liian snadi visuaalisesti.
Tossa on yritetty jonkinlaista kompromissia jonkun streetfighterin ja retron väliltä. Saattaa olla että olen jo vanha fabu ja toi nyt vaan on tän päivän normityyli, en tiedä. Suht jees kuitenkin kokonaisuutena.
 
Kohderyhmä on ostovoimaisessa iässä... mutta joo, odotin myös hiukan vähemmän extraa tuon Z900:n päälle.
 
Ollakseen kiinnostava, hinta pitäisi olla edullisempi kuin esim Honda CB1100 taikka Triumph Bonneville T120, nyt Kawa on pahimpiin kilpailijoihin nähden liian kallis.
Odotin jotain 13.900-14.900€, olisin ostanut, nyt en.
 
Perjantain lomapäivälle sattui hieno sää ja maahantuojien koeajopäivät EMC:llä, joten kävin koejamassa Kawasakin Z900 RSn. Varsinkin oranssi/mustalla värillä pyörä on ulkonäöltään yksi parhaista retromalleista.

Omaan Africa Twiniin verrattuna Z 900 RS tuntuu pieneltä ja ketterältä. Istuinkorkeus on jonkin verran matalampi kuin AT:ssä, mutta jalkatapit osuvat tässäkin pohkeisiin kun jalat laittaa maahan. Ajoasento on pitkällekin kuskille riittävän väljä ja melko pysty. Ajovalo ja mittaristo eivät juurikaan ohjaa tuulta ohi kuskin, vaan ajoviima iskee kroppaan koko voimallaan. Satasen vauhti vielä menettelee, mutta moottoritievauhdissa ajoasento saisi olla enemmän eteen nojaava. Toisaalta taajamanopeuksissakaan ei käsien päälle nyt juuri tule painoa.

Istuin on jämäkästi topattu ja laadukkaan oloinen, mutta viettää hieman eteen. Hallintalaitteet ovat laadukkaat ja toimivat täsmällisesti, vapaa löytyy hyvin, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja lyhyet. Pyöreät, analogiset nopeus- ja kierroslukumittarit ovat erittäin selkeät, mutta välissä oleva LCD-näyttö on kontrastiltaan melko heikko. Toki siitä ei ajon aikana tarvitse juuri muuta lukea kuin bensamittaria.

Z 900 RS ohjautuu kevyesti ja tarkasti. Ajolinja on helppo pitää vakaana, mutta kevyt muuttaa kesken kaarteen. Kaarteessa jarrutettaessa pyörä ei vänkää pystyyn. Moottori on todellinen helmi. Vain tyhjäkäynnin tuntumassa tuntee hiuksenhienoa värinää, ajossa ei normaalisti lainkaan. Peilit pysyvät kirkkaana kaikilla kierrosluvuilla ja pitkien varsien päässä olevista pyöreistä peileistä näkee hyvin. Moottori vetää täysin puhtaasti ja nykimättä heti tyhjäkäynniltä. Liikkeelle lähtö on lapsellisen helppoa, eikä sammumisen vaaraa ole. Välitykset ovat melko tiheät, mutta satasen vauhdissa kuitenkin kuutosella kohtuulliset, vähän reilut 4000 kierrosta. Pyörä kiihtyy hyvin ja kevyesti, viiden-kuuden tonnin välillä vääntökäyrä kääntyy vielä nousuun joten kiihtyvyys piristyy vielä mukavasti. Kuutonen on taajama-nopeuksillakin täysin käyttökelpoinen vaihde.

Jarrut ovat tehokkaat ja tuntuma hyvä, alusta täsmällinen ja runko tukeva. Kaiken kaikkian Kawasaki Z900 RS on mainio pakkaus. Erinomainen yhdistelmä nykyiaikaista tekniikkaa, hyvää ajettavuutta ja retroa peruspyörän ulkonäköä.

Pyörä on toki kalliimpi kuin moni muu retro, mutta tekniikaltaan ja ajo-ominaisuuksiltaa uusimpien nakupyörien tasolla. Vastaava verrokki ehkä BMW R NineT. Motorradin parivertailussa Z900 RS pesi niukasti BMW R NineT:n. Tuohan on lähes historiallista, että teutoonien oma tekele häviää japsipyörälle Motorradin vertailussa. Myös Motorradin vuoden pyörä 2018 lukijaäänestyksessä Z900 RS vei voiton omassa kategoriassaan, "Modern Classics".

https://youtu.be/Kf7WeE71yDI

Jos olisi varaa pitää kahta pyörää, niin Z 900 RS olisi vahva ehdokas toiseksi. Tuollaisella olisi mukava cruisailla paikallisajoa kesäiltaisin.
 
16900 on vähän yläkanttiin hinnoiteltu esim Hondan uuteen 1100 tuuttiin verrattuna (lähtee 11 000€ tuntumaan).
 
16900 on vähän yläkanttiin hinnoiteltu esim Hondan uuteen 1100 tuuttiin verrattuna (lähtee 11 000€ tuntumaan).
Ehkä, mutta Tuutti on -80-luvun tekniikkaa. Kawan oikeampi verrokki on tuo Bmw R NineT.

Edit, olihan Motorrad verrannutkin noita keskenään, Kawa pisti päihin suurin piirtein kuusi-nolla. "Schließlich gelingt der Z 900 RS das Kunststück, beides – in je leicht abgemilderter Form – zu vereinen: tolle Machart, elegante Erscheinung, Spitzenfahrwerk, Druck, Sound, Bremse. Klarer Testsieg."
 
Viimeksi muokattu:
Tuli juuri vaihdettua Z1000 SX tuollaiseen Z900 RS:ään ja uutta intoa tuntuu taas löytyvän motoiluun.
Kävin viime elokuussa 4 tunnin koeajolla sellaisella ja ihastuin ajettavuuteen. Malli on klassisen kaunis ja
tekniikaltaan moderni upeilla ajo-ominaisuuksilla. Kun tarkemmin ajattelen, niin en oikeastaan muuttaisi siitä mitään. Myös upeaääninen 4-1 putkisto oli hyvä veto Kawasakilta. Niitä alkuperäisiä Z1:siä muutettiin 4-1:een aluperäisten vaimentimien rapistuttua ja kokonaisuus näytti hyvältä jo tuolloin.
Retroilu tuntuu muutenkin tänä päivänä olevan in.
 
Hyvä valinta.
Todella paljon parempi koeajon perusteella, kun CB1100RS tai RnineT.
Jos ite oisin jotakin uutta pyörää ostamassa, niin tämä Z900rs olisi yksi kolmesta vaihtoehdosta.
 
Voisiko joku mitata, miten leveä satula on leveimmältä kohdalta. Ebayssä olisi halpa, tuohon street trackeriin voisi tästä saada penkin jos ei ole liian leveä.
 
Tuli tämmöinen laitetettua kahvila-mallina jossa ilmeisesti matalampi satula vs normi RS. Setä pitkäsäärenä korkeampi jakkara olisi pop, tehtaan manuaalin mukaan eroa näissä on 15mm.

Olisiko mahdollisuutta lainata tavallisen RS:n penkkiä uudellamaalla koeajon verran? Löytyykö pyörän omistajia lainaamaan penkkiä tunniksi?

edit: typoja
 
Back
Ylös