Perjantain lomapäivälle sattui hieno sää ja maahantuojien koeajopäivät EMC:llä, joten kävin koejamassa Kawasakin Z900 RSn. Varsinkin oranssi/mustalla värillä pyörä on ulkonäöltään yksi parhaista retromalleista.
Omaan Africa Twiniin verrattuna Z 900 RS tuntuu pieneltä ja ketterältä. Istuinkorkeus on jonkin verran matalampi kuin AT:ssä, mutta jalkatapit osuvat tässäkin pohkeisiin kun jalat laittaa maahan. Ajoasento on pitkällekin kuskille riittävän väljä ja melko pysty. Ajovalo ja mittaristo eivät juurikaan ohjaa tuulta ohi kuskin, vaan ajoviima iskee kroppaan koko voimallaan. Satasen vauhti vielä menettelee, mutta moottoritievauhdissa ajoasento saisi olla enemmän eteen nojaava. Toisaalta taajamanopeuksissakaan ei käsien päälle nyt juuri tule painoa.
Istuin on jämäkästi topattu ja laadukkaan oloinen, mutta viettää hieman eteen. Hallintalaitteet ovat laadukkaat ja toimivat täsmällisesti, vapaa löytyy hyvin, vaihdevivun liikkeet ovat täsmälliset ja lyhyet. Pyöreät, analogiset nopeus- ja kierroslukumittarit ovat erittäin selkeät, mutta välissä oleva LCD-näyttö on kontrastiltaan melko heikko. Toki siitä ei ajon aikana tarvitse juuri muuta lukea kuin bensamittaria.
Z 900 RS ohjautuu kevyesti ja tarkasti. Ajolinja on helppo pitää vakaana, mutta kevyt muuttaa kesken kaarteen. Kaarteessa jarrutettaessa pyörä ei vänkää pystyyn. Moottori on todellinen helmi. Vain tyhjäkäynnin tuntumassa tuntee hiuksenhienoa värinää, ajossa ei normaalisti lainkaan. Peilit pysyvät kirkkaana kaikilla kierrosluvuilla ja pitkien varsien päässä olevista pyöreistä peileistä näkee hyvin. Moottori vetää täysin puhtaasti ja nykimättä heti tyhjäkäynniltä. Liikkeelle lähtö on lapsellisen helppoa, eikä sammumisen vaaraa ole. Välitykset ovat melko tiheät, mutta satasen vauhdissa kuitenkin kuutosella kohtuulliset, vähän reilut 4000 kierrosta. Pyörä kiihtyy hyvin ja kevyesti, viiden-kuuden tonnin välillä vääntökäyrä kääntyy vielä nousuun joten kiihtyvyys piristyy vielä mukavasti. Kuutonen on taajama-nopeuksillakin täysin käyttökelpoinen vaihde.
Jarrut ovat tehokkaat ja tuntuma hyvä, alusta täsmällinen ja runko tukeva. Kaiken kaikkian Kawasaki Z900 RS on mainio pakkaus. Erinomainen yhdistelmä nykyiaikaista tekniikkaa, hyvää ajettavuutta ja retroa peruspyörän ulkonäköä.
Pyörä on toki kalliimpi kuin moni muu retro, mutta tekniikaltaan ja ajo-ominaisuuksiltaa uusimpien nakupyörien tasolla. Vastaava verrokki ehkä BMW R NineT. Motorradin parivertailussa Z900 RS pesi niukasti BMW R NineT:n. Tuohan on lähes historiallista, että teutoonien oma tekele häviää japsipyörälle Motorradin vertailussa. Myös Motorradin vuoden pyörä 2018 lukijaäänestyksessä Z900 RS vei voiton omassa kategoriassaan, "Modern Classics".
https://youtu.be/Kf7WeE71yDI
Jos olisi varaa pitää kahta pyörää, niin Z 900 RS olisi vahva ehdokas toiseksi. Tuollaisella olisi mukava cruisailla paikallisajoa kesäiltaisin.