• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari vuotta takaperin vain tosi kovat jätkät ajeli 1:25, nyt alle sen ajavia kuskeja saattaa olla lähes puolet nopeasta ryhmästä.
Siinä muuten hyvä huomio, jota en itse ehkä riittävästi alleviivannut. On se nyt kumma, kun joka ratapäivällä on se kymmenkunta kuskia, jotka vetää selkeästi B:n vauhtia, mutta kisoissa on gridit puolityhjät. Puolenkymmentä vuotta sitten oli SM- ja Cup-luokissa jengiä pilvin pimein ja jokkiksessakin A- ja B-lähdöt. Jengi lähti skabaamaan ihan vaan omaksi ilokseen. Ei haitannut, vaikka taistelua käytiin viimeisistä sijoista, hauskaa oli silti. Mullakin.

Mihin tää mentaliteetti on kadonnut? Nykyään tuntuu olevan tapana, ettei lähdetä viivalle, ennenkuin nopeus riittää voittotaisteluun.

Siinä muuten hyvä huomio, jota en itse ehkä riittävästi alleviivannut. On se nyt kumma, kun joka ratapäivällä on se kymmenkunta kuskia, jotka vetää selkeästi B:n vauhtia, mutta kisoissa on gridit puolityhjät. Puolenkymmentä vuotta sitten oli SM- ja Cup-luokissa jengiä pilvin pimein ja jokkiksessakin A- ja B-lähdöt. Jengi lähti skabaamaan ihan vaan omaksi ilokseen. Ei haitannut, vaikka taistelua käytiin viimeisistä sijoista, hauskaa oli silti. Mullakin.

Mihin tää mentaliteetti on kadonnut? Nykyään tuntuu olevan tapana, ettei lähdetä viivalle, ennenkuin nopeus riittää voittotaisteluun.

Jokkiksen(kin) hinta on noussut ja sponssien saaminen on aika vaikeaa.

Ja kehitys on kehittyny myös ihan viime vuosina. Taisin itse siirtyä nopeaan 2011 kun ajelin tasasesti alle 1:33. Ekat kerrat tais olla jopa ilman lämppäreitä. En tiiä ajaako nykysin enää kukaan nopeessa ilman lämppäreitä. Ja kierrosajat on tosiaan hitaimmilakin siellä 1:30 huitteilla. Ja nopeimpien osalta kehitys on ollut saman suuntaista. Pari vuotta takaperin vain tosi kovat jätkät ajeli 1:25, nyt alle sen ajavia kuskeja saattaa olla lähes puolet nopeasta ryhmästä. Lisäksi sanoisin, että porukka kehittyy nykyisin nopeammin, koska tietoa, taitoa ja kursseja on huomattavasti paremmin saatavilla. Tämän ja kävijämäärän lisääntymisen takia alastarossa onkin otettu käyttöön neljäs ajoryhmä.

Offtopicin puolelle menee jo, mutta tuli mieleen että Racechronollakin on varmasti ollut kehitykseen huima vaikutus. Harrastelijat ovat pystyneet analysoimaan omaa ajoa ja sössimistään. Sekä todenneet että kun tuntui että mennään eniten kovaa ja rataenkat paukkuen, ajetaankin 2s hitaammin kuin normaalisti.

Mulla on ollu S2R:n alla Angel ST:t ja Rosso II:t.
Angel ST:t riittäisivät ominaisuuksiensa puolesta katuajossa aivan varmasti, siitä ei ole epäilystäkään.
Rosso II on profiilinsa puolesta mukavampi tuon pyörän alla. Mikään ratarengashan tuo ei varsinaisesti ole, mutta jonkun sortin spörtti olevinaan kuitenkin... kai.
Kuluu nopeammalla tahdilla, kuin Angel ST, mikä ei liene yllätys kenellekään. Mieluummin ajan kuitenkin sillä omaan makuun sopivammalla, vaikka sitten joutuisinkin vaihtamaan renkaat vähän useammin.
Rosso Corsia, saati Supercorsia en ole tuon alla kokeillut, vaan eipä ole tarvettakaan, jollei sitten pelkästä kokeilemisen riemusta tai sitten jostain "spesiaalprais-för-juu" -syystä... :right:

Aika monethan noilla sporteilla ajavat käy myös radalla jonkun kerran kesässä joten rengas monesti valitaan sen mukaan.
Muutenhan näille Suomen rajoituksille riittää kun on oikeat paineet renkaissa, mitä ikinä sitten sattuu alta löytymään

Jos palataan katukäyttöön ja kuski ei ratapäivillä käy. Omassa on melko koppurat nappulat edessä ja takana sekalaista niin ihmetyttää nämä teidän "luotto" puheet kun laillisilla nopeuksilla minulla ei minkäänlaisia pito-ongelmia assulla. Takana ei hirveästi heppoja ole, mutta eteen se ei tada hirveästi vaikuttaa, etenkään näillä 80-120 alueilla.

Rata tietenkin asia erikseen, tässä katukäyttö. Nappulat ei kyllä nekään kestä edessä sitä 3k:ta pidempään, mutta olettaisin että assulla näissä on huonompi pito. Stoppieita näillä ei kyllä saa aikaiseksi, mustia harakanvarpaita vaan.

Diagnosoisin ongelmat siis jonnekin muualle kuin renkaisiin.

Nappularengas luistaa asvaltilla paljob pehmeämmin ja rauhallisemmin kuin varsinainen katurenga, joten luiston hallinta on selkeästi helpompaa ja käytös ennakoitavissa vaikka pito onkin heikompi. Katurengas luistaa yleensä terävästi lipsahtaen ilman ennakkovaroitusta. Sama tekijä erottaa sitten radalla sliksit katukumeista, luisto on selkeämmin hallittavissa ja rengas varoittaa selkeästi luistosta toisin kuin katukumit. Luotto syntyy siis renkaan antaman palautteen perusteella, eikä ole niinkään kytköksissä kumin tarjoamaan maksimipitoon.

No mä siirryin MP-tuen nopeaan ekaa kertaa 2006 tai 2007, kun ajoin Alastarolla jotain 1.35 ja sinne sopi ihan mainiosti. Nykyään ei varmaan tarvi yli 1.30 ajoilla nopeassa paljon muuta tehdä kuin antaa ohitusharjoituksia.

Pari viime vuotta on ollut ratailun kanssa vähän hiljaisempaa, joten korjatkaa aktiivisemmat, jos oon väärässä.

Ite ajan nyt vähän päälle 1:35 aikoja ja ORGIn keskiryhmässä hatusta heittäen joku 5 kuskia menee selvästi kovempaa. Aina pari menee 1:30 tietämillä kun kyselee.

Itse en ainakaan tule pehmeitä sporttirenkaita ostamaan. 🙂 perusrenkailla pärjää. Ei nyt sentään mitään touringrenkaitakaan

Itse vaihdoin juuri uudet Mezelerin Sportec M5 Interactit alle. Edelliset kumit oli just samat ja takanen kesti 4500 kilometriä, eturengas olis vielä jonkin aikaa kestänyt, mutta onpa tullut tapa vaihtaa molemmat saman aikaan. Kai noilla pidempäänkin olis ajanut jos ajotyyliään lähtis muuttamaan. Renkaiden pito on kyllä riittänyt radallakin käymiseen, no se voi johtua myös hitaasta vauhdista. :)- Nyt on kuitenkin radalle varattuna Dunlopin GpRacerit. Josko kelit olisi suotuisat juhannuksen jälkeen.

Itse en ainakaan tule pehmeitä sporttirenkaita ostamaan. 🙂 perusrenkailla pärjää. Ei nyt sentään mitään touringrenkaitakaan
Jos ajaa ihan normaalia sekalaista ajoa niin mikähän vika siinä touringrenkaassa on? Tyyliin uusi PR4. Eiköhän siinä ole ihan tarpeeks rengasta tavalliselle jampalle.

Mikä on ylipäätään "perusrengas", ja onko se jollain tapaa ominaisuuksiltaan ylivertainen "touringrenkaaseen"? Ettei ihan laadukas touringrengas olis ominaisuuksiltaan jopa "perus"-rengasta parempi? (Sivuilta pehmeä ja keskeltä kestää maantietä.)

Noo kun tuppaa nuo pyörät olemaan aika kevyitä niin olen uskotellut itselleni että touringrenkaat suunniteltu juurikin raskaamman puoleisiin pyöriin.

Seuraaviksi renkaiksi tulossa Dunlop Arrowmax Streetsmart mikä on minusta juurikin perusrengas, joka ei ole sen kummemmin sportti kuin touring.

Noo kun tuppaa nuo pyörät olemaan aika kevyitä niin olen uskotellut itselleni että touringrenkaat suunniteltu juurikin raskaamman puoleisiin pyöriin.

Seuraaviksi renkaiksi tulossa Dunlop Arrowmax Streetsmart mikä on minusta juurikin perusrengas, joka ei ole sen kummemmin sportti kuin touring.
Vanhempiin pyöriin taitaa tosiaan renkaat löytyä sieltä omasta kategoriastaan. Ajotyylin ja tarpeiden mukaanhan se rengas luokitellaan esim. juuri sporttiseen ajoon sporttirengas (PilotPower/SportAttack) ja melkeinpä tavalliseen ajoon yleensä valmistajat suosittelee sitä kulutusta kestävämpää (PilotRoad/RoadAttack). Painaviin pyöriin löytyy yleensä vielä omansa "GT" -malli.

Nyt kun oikein alkoi asiaa ajattelemaan, niin sporttirenkaat taitaa olla vähän väliinputoajia nykymaailmassa. Uusimmat touringrenkaat sopii varmaan 97 prosentille katumoottoripyöräilijöistä. Niissä alkaa olla jo aika pirun sporttista profiiliakin, joten ajettavuus on ihan jotain muuta, kuin mitä touringrenkailta on totuttu odottamaan, niin lähellä sporttirenkaita, ettei erolla ole merkitystä.

Sitten on nämä ahkerat ratapäiväilijät. Ne ajaa seoskumeilla.

Mutta kuka ajaa sporttirenkailla? Touringkumit tarjoaa takuulla riittävät ominaisuudet ja pirusti sporttirenkaita paremman kulutuskestävyyden. Ja yleensä edullisempaan hintaan.

Tästähän koko ajatus tosiaan lähti :thumbup:.

Hieman hatarasti tuli vaan määriteltyä tuo "touringkumi".
Itse näen sellaisina juurikin Misukan PR 2-4, Mesukan 8:t, Pirellin Angel/GT jne.

Kyllä noilla ainakin 55-sarjalaisina taittelee yleisillä laduilla ihan kivasti menemään..... korttiaan myöten,
ilman että mitään ongelmaa tarvitsee kumeista hakea.

Latujen helvetin huono yleiskunto, paskaisuus, ajourien liukkaaksi kiillottuminen ja siihen
niskaan vielä aamu/iltakosteus ja matalat lämpötilat.

Ihan normaalit "katuolosuhteet" ovat jo sellaisenaan karmaisevaa extreme-olosuhdetta
varsinaiselle vetohommalle.... ja tästä johtuvat.... monelle randomisti konkretisoituvat "tilanteet"
sysätään sitten renkaan kontolle tyyliin: Pidottomat paskat, ei luottoa jne.

Toki verraten johonkin rataslicksiin/nappikseen kuten Nitrous tuolla totesi, "tourinkikumi" on äkkiväärempi,
mutta nuo ajo-olosuhteen luovat niitä pelkästään renkaan syyksi väitettyjä "syntejä" moninkertaisen
määrän itse renkaan synteihin verraten.

Ihan järkyttävälle määrälle ajelijoita tuntuu olevan täysin ylivoimainen asia "päästä edes hajulle"
siitä miten valtavan suuri vaikutus "olosuhteilla"...... siis lämpötilan, kosteuden, pinnoitteen laadun-
kunnon-kuluman, likaisuuden, vaihtelevuuden..... blaa-blaa-blaa.....
on siihen miten ja millä tuolla mennään ja pärjätään.... eikä pärjätäkään ellei ole "supersorsaa" 😀.

Vai pärjättäiskö sittenkin? :paikallatuulee:

Joskus noita ympäristön pikku asioiden huomiointia koittanut selittää joillekkin.
Ihmiset luulee että se nyt ei koske kuin kilpakuskeja.

Itsekkin olin skeptinen noiden suhteen kevari-600cc enskan jälkeen, eka kilonen kyykky alkoi konkretisoimaan hommaa.

Sitä en sitten tiedä millä tuota saisi ihmisille opetettua. Tuntuu että monilla tosiaan käy vahinkoja/läheltäpiti tilanteita kun nuo unohtuu (edelleen joskus itsellekkin)

Joskus noita ympäristön pikku asioiden huomiointia koittanut selittää joillekkin.
Ihmiset luulee että se nyt ei koske kuin kilpakuskeja.

Itsekkin olin skeptinen noiden suhteen kevari-600cc enskan jälkeen, eka kilonen kyykky alkoi konkretisoimaan hommaa.

Sitä en sitten tiedä millä tuota saisi ihmisille opetettua. Tuntuu että monilla tosiaan käy vahinkoja/läheltäpiti tilanteita kun nuo unohtuu (edelleen joskus itsellekkin)

Nuohan ovat juuri niitä asioita (monen muun lisäksi) mitkä tekevät mopoilusta niin
"irroittavaa" ja terapeuttista :thumbup:.

Kun laittaa kypärän päähän ja Akra alkaa soittaa sinfoniaa.... Hallelujaa! 😛, siinä unohtuu kaikki muu.....
ja niin pitääkin, sillä aika pienikin herpaantuminen itse asiaan keskittymisessä tahtoo kostautua
eri tavoin.... ja jos ei fataalisti, niin ainakin kivuliaasti ja vittumaisesti.

Homma ei ole mitään videopeliä, jossa nappia painamalla "noustaan pystyyn ja pudistellaan tomut &
kerätään romut ja aloitetaan uusi kierros :;):...... Paitsi jos neiti Fortuna valuttaa hunajaa :;):

Nyt on sitten ensimmäiset epäviralliset testit takana ja yllätys on erittäin suuri, koska käytännön kokeessa supercorsa voitti kirkkaasti PR kolmosen märällä.

Toivotaan, että huomenna jatkotutkimuksiin saadaan Alastaroon kuiva päivä.
Mutta pääasia, että luottoa löytyy...

Tuli vaan mieleen et miks ei oo pokkaa ajaa niin perkeleesti yli omien rajojen jotta pyörä kaatuis
Oishan se kiva olla voittaja mut ei pysty olla ku oma itsensä. Ja just niin nopee kun on.
:kääk:

Tuli vaan mieleen et miks ei oo pokkaa ajaa niin perkeleesti yli omien rajojen jotta pyörä kaatuis
Oishan se kiva olla voittaja mut ei pysty olla ku oma itsensä. Ja just niin nopee kun on.

Sitä kutsutaan itsesuojeluvaistoksi, jonka johdosta evoluutio on pitänyt meidät täällä...

Jos on pokkaa ajaa yli omien taitojen, eivät ne taidot koskaan kunnolla pääse kehittymäänkään, mutta romua syntyy sitten senkin edestä. Kovaa ajamaan ei opi muuten kuin ajamalla niin hiljaa, että voi opetella nopeamman ajon vaatimaa ajotekniikkaa.

Back