• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin aikoinani 600cc Thundercatilla yhden kesän Supercorsa SC1:llä (soft-ratarengas).
Kilsoja tuli ~4000 km ja aika paljon mentiin vaimon kanssa kaksipäällä. Muut ajot olikin rata- ja mutka-ajoa.

Mielestäni kesti mainiosti. Ainut miinus oli märkäpito. Kylmä-märkä asfaltti ja tuommoinen nakki, niin suttasi turhan helposti. Yleensä en ajanutkaan sateella.

Ja mielipide pidon suhteen on, että "Black round pirelli". Kunhan paineet on kohdillaan, niin ei muuta kuin hanaa. Se on melkovarmasti ajovirhe, jos jotain kaatumisia tulee. Ennemmin ajat vaikka ojaan, kuin renkaan ominaisuudet mutkatiellä loppuu.

Mikä on mennyt kuvan tapauksessa vikaan?

Hyvin saman suuntaista pintaa olen onnistunut tekemään rosso corsaan ja PR3.

Todennäköisesti liian iso paine ja kun Dunlop on kyseessä, voi olla, että on ajettu ilman lämppäriä. Ajamalla lämmetessään rengas käy pinnasta liian kuumana kun runko on vielä kylmä, jolloin rengas lähtee pahimmillaan repimään. Myös alustan säädöt vaikuttaa tähän. Itse en Dunlopeilla meinannut saada repimistä kuriin millään, joten en ole ihan paras neuvomaan tässä. Sun tapauksessa voi olla, että hieman rauhallisempi ja pidempi renkaan lämmittäminen ja matalampi kylmäpaine voisi auttaa. Myös alustan perusasetukset kannattaa tarkistaa.

Disclaimerina sen verran, että tämä on meikäläisen omaa pähkäilyä aiheesta, joten voi mennä osin metsäänkin.

Miten mahtaa olla ton rengaspaineen noston vaikutus kulutuskestävyyteen, totta vai tarua?
Ajoin nimittäin ite just 13500 km PP3:lla normipaineilla (2.3/2.5) eikä ollu vielä sakkorajalla kun
meni vaihtoon. Etunen oli kyllä jo sen verta epätasaiseksi kulunut että tuntui jo ajossa.

Paineen vaikutuksesta en tiedä, mutta pakko kysyä että minkä pyörän alla PP:t kestää noin tolkuttoman määrän kilometrejä?

Mulla on varmaan jotain vikaa ajotavassa, mutta RSV4Factoryn alla ne kesti sen verta.
13500 km:sta ehkä 500km radalla, tämäkin oli yksi syy miksi en valinnut enemmän ratasuuntautuneita renkaita.
Niinkuin sanoin, ei ollut vielä sakkorajoilla mutta kun etukumi oli jo huono ajaa niin vaihdettiin
sitten molemmat kun pyörä oli 20.000 huollossa.

Sinänsä, jos joku haluaa ajaa ratarenkailla katuajoa niin eihän siinä mitään, mutta ei niistä mitään
pitohyötyä kadulla ole. Kalliimmaksi vaan ajo tulee.

20e etunen ja 40e takanen (misukan power onet), ei ny voi kovin kalliiks väittää. Pitoa tuntui olevan riittämiin sateessakin, mitä nyt maalaukset vähä jännitti.

Käytän noita siks ku niitä saa kisakuskeilta/nopeeryhmäläisiltä melkosen halvalla, niinku tässä threadissa on jo sanottuki.

13500 km:sta ehkä 500km radalla, tämäkin oli yksi syy miksi en valinnut enemmän ratasuuntautuneita renkaita.
Niinkuin sanoin, ei ollut vielä sakkorajoilla mutta kun etukumi oli jo huono ajaa niin vaihdettiin

:O On kyllä ymmärtääkseni jopa Pilot Road 3:lle hyvät kilometrit, saatikka että Pilot Power 3:lle.

Mulla on varmaan jotain vikaa ajotavassa, mutta RSV4Factoryn alla ne kesti sen verta.

Ei voi muuta sanoo ku että hyvin on kestäny.
Mulla PP kesti takana vajaan 6tkm. Ja Runlopin SportSmart2 suunnilleen saman verran.
Ajelen vissiin ihan miten sattuu:blink:

Jengihän ajaa aika paljon seka rengastuksella mut kumit tuntuu pitävän oli kyseessä melkein mikä tahansa oli samaa paria tai ei. Ihme et ei oo mitään määräyksiä tähänkin asiaan tullut huhhuh

Mulla Rykköses Pilot Power 3:t, takarengas puhkes n. 11 000 km kohdalla jolloin vaihdatin sen, eikä ollu edes sakko rengas.
Pelkkäät touriinkia vetäny, Barceloonan ja melkein takas... :orgmp:

Mulla meni Pilot Pwer 3 takanakki Apriliassa keskeltä kaljuksi reilussa 5000 kilometrissä. Ei sudittelua, mutta muuten kyllä reipasta ajoa ja rankkaa moottorijarruttelua.

Etunen on vielä kaukana sakkorajasta, sillä ajettu nyt joku 8000km.

Mulla meni Pilot Pwer 3 takanakki Apriliassa keskeltä kaljuksi reilussa 5000 kilometrissä. Ei sudittelua, mutta muuten kyllä reipasta ajoa ja rankkaa moottorijarruttelua.

Etunen on vielä kaukana sakkorajasta, sillä ajettu nyt joku 8000km.

Mitkä oli rengaspaineet?

Metzelerin racetech k3 oli joskus muistaakseni hyvä sporttirengas. Piti ihan hyvin normi ajeluissa ja radalla pysyin sillä pystyssä vailla mitään käsitystä siitä miten radalla pitäisi ajaa (muutama vuosi takaperin). Kyykyssä ei takakumi kestänyt kertaakaan yli 8000km jos oikein muistelen, sama mitä siellä oli alla. Viime kesänä tuli ajeltua tourinkia dunlopin slickseillä ja lämpimällä kelillä toimii, kylmänä aika persiestä.
Jos liikenteessä ajelisi sääntöjen ja rajoitusten mukaan, riittää musta ja pyöreä ja mielellään joku tourinki kumi hyvin.

2.7-2.9 takana, riippuen minkä aseman mittarilla katsoi.

Jos kylmää rengasta kurmoottaa niin pintaa häipyy aika paljon. Jos malttaa ajaa renkaan lämpöseks ennen isommin availua niin kestää huomattavasti enempi. Tosin ison tvinin moottorijarru syö kumia aikalailla.

Mitkä oli rengaspaineet?

2.7-2.9 takana, riippuen minkä aseman mittarilla katsoi.

Jos kylmää rengasta kurmoottaa niin pintaa häipyy aika paljon. Jos malttaa ajaa renkaan lämpöseks ennen isommin availua niin kestää huomattavasti enempi. Tosin ison tvinin moottorijarru syö kumia aikalailla.

2,9 takan, ja samat oli mulla Milles ja siinäkin kesti PP3:t reilusti yli 10 000 km:iä, mut ehkä mä vaan ajan ku kukkahattu :dunno:

:O On kyllä ymmärtääkseni jopa Pilot Road 3:lle hyvät kilometrit, saatikka että Pilot Power 3:lle.

Juuri vaihtelin taas taakse uuden PR2 kun vanhasta ei pahaa sanottavaa pidon ym. suhteen .

Suurin ylläri oli kesto ja pääsin tolla hiukan vajaa 14tkm eikä ollut ihan kaljuksi ajettu kun vaihdoin ?!

Mopo on ZZR 1400 ja ex. 1100XX hondalla tuli monet muut kumit ajettua ja paraskin tais jäädä alle 12tkm kestoon.

No katos pahus, 14 tuhatta minäkin tolla Pilot Road 2 takasella ajelin, kun ny kilometrit ymmäilin, eikä ollut vielä ihan täysin loppukaan. Nyt on alla setti Pilot Power 3:a, jos noilla pääsis jonnekin lähemmäs kymppiä niin olisin oikein tyytyväinen. Toisaalta tänä kesänä ei taida tulla enää kuin kolme neljätuhatta ajettua.

Pilot Powereilla saanut aina hyvin kilometrejä. Ajelen pääasiassa mutkateitä, vähän rataa ja jokunen reissu. Sellaista 8000 km ja päälle on mennyt. Ei tuo nyt niin selkeä sporttirengas muutenkaan ole kuin joku Pirellin Corsa?

Back