• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytetty kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixxerman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän samaa vääntöä, kuin 70-luvun alussa, kun kypäräpakko tuli voimaan. Silloinhan joka vastustajalla oli tiedossa siskon veljen kaima joka oli kuollut siksi, että käytti kypärää.
Nyt ei sentään löydy todisteita siitä, että käytetty kypärä olisi johtanut enkelikuoroon, taikka käyttämätön kypärä pelastanut sieltä. :grin:

Talouden viidestäkypärästä kaksi (ne joita itse lähinnä käytän) ostettu käytettynä/yksityishenkilöltä joka ostanut sen ensin liikkeestä. Ensimmäisestä oli visiirin osa hävinnyt eikä omistaja ollut nähnyt vaivaa hankkia uutta. Oli näin ollen halpa kypärä Nolanin avopotta. Palveli neljä kautta. Sitten totesin, ettei sisukset enää vastaa tarkoitustaan. Tarjosin kypärälle vasaraa, kolmen kilon Fiskarsin hamaraa ja golfmailoista sitä tiukinta. Fiskarsin ja vasaran alla kypärä jousti alaspäin asfaltilla ja lyönnin jälkeen ponnahti onnellisen ehjänä ylös. Driverillä ei olisi tullut holaria koska lensi vain pari kymmentä metriä. Ei tosin pinta särkynytkään. Jos pää olisi ollut sisällä, olisi sisusteiden heikko kunto aiheuttanut ongelman. Mutta tämä siis vasta neljännen kauden jälkeen.
Toinen ostettu huutonetistä, alkuperäinen laatikko mukana, ei taatusti ole ollut viittä kertaa päässä, mopolla tuskin ajettu kertaakaan. Eli luultavasti netistä ostettu koittelematta.
Mitä tahansa kypärää tuskin ostaisin käytettynä. Asiat ovat harvoin mustavalkoisia.

Satavarmasti olen tältä foorumilta lukenut, että tuota kovempaa sisäkuorta voi hiukan muokata peukaloilla painelemalla ilman sen kummempaa vaaraa suojaamisen huonontumisesta, tiedä sitten mikä tässä on totuus. Minä en tiedä. Tietääkö joku?

Periaatteessa tuo on yksinkertaista fysiikkaa. Sen sisäkuoren on tarkoitus sitoa törmäysenergiaa painumalla kasaan osuman tullessa. Jos sitä on valmiiksi puristettu, niin aivan varmasti sen kyky sitoa energiaa on heikentynyt siitä mitä se oli alunperin. Onko sillä mitään merkitystä törmäyksen lopputuloksen kannalta, niin sitä ei varmaankaan kukaan pysty sanomaan. Jos kyseessä on pieni "pistemäinen" painekohta, niin riski lienee pieni, mutta sitten kun aletaan muokata koko otsan leveydeltä tms, niin kannattaa ehkä miettiä toisen kerran mitä on tekemässä.

Itse olen sitä mieltä, että asia pitäisi ratkaista etsimällä kypärämalli jonka kuori on omaan päähän mahdollisimman sopiva ilman muokkausta, ja vasta viimeisenä keinona turvautua muokkaukseen.

Niin, siis kapillaari-ilmiötähän ei vissiin olekaan voorumilla vielä avattu? Tämä kapillarihan nostaa tuota hikeä ja se happamana haurastuttaa kypärän kuidut. Varsinkin kun on kahta eilaista hikeä, niin se on sama kuin kypärän käyttöiän tuplaus plus vähän lisää! :)-
Nahkapuku päällä hiki nousee kapillaarisesti persvaosta saakka kypärän sisään ja haurastuttaa kypärää.

Käytetty kypärä on saattanut edellisellä omistajalla pudota vaikka eteisen lattialle, pintajännitys mennyt ja kolarissa hajoaa päreiksi pienestäkin kopautuksesta. Varsinkin jos on pershien haurastuttama.

:D joo jos vaikka mielipide tähän väliin... Arai sanoo että kypärä on ok jos maalipinnan naarmussa ei näy pinkki pohjamaali. Tän jälkeenhän kyse on vaan siitä että miten allerginen on toisen "iholle". Ja approbooli, fiilis ittellä pn, et jos lainaa jonkun naisen kypärää, niin ok, mut hikoiltu miehen kypärä not. Uusi käytetty vielä ok kunhan sitä pitää karenssissa, että se entinen äijä kerkee haihtumaan. Niin paljoa ei haittaa jos on tuttu tai kaveri että tietää tyypin. Aika alkeellisellä tasollahan nää fiilikset liikkuu, mut samahan se on vaik panemisen kans, niin täytyy olla hyvä niin!

Vähän ohi aiheen... kannattaa tarkkailla sitäkin kuinka kypärä ajan saatossa "kuluu/muotoutuu" omassakin päässä...

Itselläni on kypärä (jota en enää käytä) muotoutunut niin että leuan edessä oleva osa on alkanut hipoa leukaa, voin vain kuvitella kuinka leukaluulle kävisi (kevyessäkin) törmäyksessä...

Re: Käytetty kypärä

Kyllä minunkin pottani on käytetty, kuudes kausi menossa. Tosin käyttäjänä vain minä. Onko näillä joku parim enne -päiväys?

Back