• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kenelle busa sopiva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 4444
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

4444

New member
Olen pähkäillyt tässä viisikymppisenä busaan vaihtamista. Nykyinen honda XX. Ihan hyvä, mutta ei oikein sytytä. Olen ajellut mamman kanssa usean kertaan ympäri eurooppaa ja matkamotoirulua tarkoitus jatkaa. Varsinaiset matkapyörät ei enää sytytä. Valtaosa ajosta kuitenkin kotimaassa yksin tyyliin Kontioralliin tai mökille (170 km) ja takaisin. Puutteena XX:ään verrattuna keskiseisontatuki, omat sivulaukut ja ajonesto. Mutta busa on klassikko. Olen koeajanut pariin kertaan ja yllättävän hyvältä tuntuu. Onko busalla kuskin ala- ja yläikärajaa. Tiedän, etä asiasta on keskusteltu moneen otteeseen, mutta onko siltä kannallta, kenelle busa sopii.:jpstyle:

Eikai toi busa ny niin kranttu ole kuskin iälle?
Enempi varmasti kysyy ajokokemusta..ei ehkä juuri kortin saaneelle.
Jos se koeajolla tuntuu sopivalta, ni mikä jottei..
Ja mitä tyyliin tulee..meitä on moneksi..
(Jos et ny kuitenkaan mitään hapsuja ole tankoon laittamassa)

Enempi painottaisin sitä pyörää mikä käteen sopii ja jos busa sopii ni eiku
062802moto_prv.gif

Saahan busaankin sivulaukut ja perällekin, niin matkavessa siitäkin kiltisti tulee.

Mun mielestä Busa sopii ihan "vauvasta vaariin" -periaatteella kaikille (ikään tai sukupuoleen katsomatta)... Ajokokemusta ei ole metriäkään, vaikka kyseisiä pelejä löytyy 2kpl taloudesta...
smile_org.gif
Jokainen muokkaa omalla tyylillään Busasta parhaimman itselleen - tarkoittaa se sitten kaikenmaailman laukkuja perään ja tankin päälle tai sitten jumalattomasti viriosaa koneeseen muusta "tuning"-härpäkkeestä (minivilkuista, tuplakuplista, ketjusuojista, undertaileista jne.) puhumattakaan...
smile_org.gif

Sanotaan vaikka niin, että et varmasti ainakaan huonompaan vaihda jos Busaan päädyt...
lookaround_orig.gif

Yleensähän ihmisolennoilla on taipumusta kehua omaa pyöräänsä - oli sitten perusteltua tahi ei. Minulla ei Bussia, joten olen neutraali.

Sukulaismies piti aika pitkään Busaa, noin viisikymppinen äijä muutaman pääosin alaikäisen mukulan kera. Muija ei tullut kyytiin, joten en tiedä 2 päällä -ominaisuuksista.

Pyörä käytettiin lavealti: kurvihuvitteluun, lyhyeen työajoon cityssä ja lomailuajoihin 200-2000 km. Joskus ratarentoutumiseenkin.

Vähän aikaa sitten miekkonen vaihtoi Busansa isoon enskaan. Yksi syy oli siihen se, että Bussilla on hauska ajaa yleensä kovaa. Mutta se ei ole Suomessa mahdollista. Eskalla voi ajaa täysillä vaikkapa metsäautoteillä... Busalla oikeastaan ei...

Meidän myös 2 päällä ajava Bandit-perheemme voisi hyvin vaihtaa menopeliksi Busan, mutta se hinta... se hinta... Pitäisi pudottaa vuosimallia monta vuotta alaspäin rahan puutteen takia.

Olen Busalla ajanut muutaman kerran erilaisilla tiemalleilla ja laite vaikuttaa kaikin puolin sopivalta kompromissivehkeeltä, jolla taittuvat niin pidemmät duunimatkat kuin lomailutkin.

Pikkuisen raskaankömpelö se on kovin kurvikkailla asfalttikiemuroilla ja vastaavasti taas hieman kyykyhkö katupyörimiseen. Toisaalta kovissa vauhdeissa varsinainen veturi ja kohtuullisen kiva myös lastattuna pitkälle matkalle.

Näin pienellä kokemuksella ja kuulopuheilla Busa on mainio peli keski-ikäisille herrasmiehille, joilla on malttia olla kääntämättä kahvaa tappiin - ei sinänsä siis sovi meikäläiselle. Kortinhan sillä saa kuivumaan jokseenkin huomaamattaan...

-hh-

Tämä keskusteluhan tuli, kuin tilauksesta myös minun valintojani auttaakseen.

Olen tässä parin kuukauden käynyt melkoista taistelua kahden pyörän välillä.
Busa vs 1000 Vstrom. Monta kertaa olenkin jo päättänyt ostaa Busan ja ainakin yhtä monta kertaa päättänyt ostaa Vstromin.

Olen miettinyt muutamia hyviä, ja huonoja puolia molemmista pyöristä:

Busa:

+ komea, räyhä, munakas… yms.
+ tehokas, vääntävä kone
+ radalla pääsisi ainakin suorilla tuntemaan tuon voiman tunteen. (ei varmasti rata-ajoon kaikista ketterin, mutta minähän nyt en polvi maassa vielä moneen hetkeen tule ajamaankaan.)

- onko turhan raskas mutkapätkillä? Norjan vuonoille olisi tarkoitus kuitenkin kesälomareissua tehdä. Uskoisin pyörästä saavan enempi irti Saksan autobaanoilla.
- vaatii suurta itsehillintää ajella rajoitusten mukaan. Oma tilanne on se, että seuraavasta sakosta kortti hyllyllä.
- ajoasento pitkillä matkoilla… puutuuko hartiat?

Vstrom:

+ ketterä peli ensi kesän reissuun sinne Norjan mutkapätkille.
+ rento ajoasento.
+ ei ole niin väliä asfaltin laadusta ja pienet pätkät hiekkatietäkin taittunee?

- ruma (eukon mielestä), ei niin räyhä,
- soveltuvuus pimpparalliin ja cruisailuun kylillä?

Nämä mietteeni perustuu ainoastaan oletukseen lukemani ja näkemäni perusteella, sillä kumpaakaan pyörää en ole vielä testannut. Joten väittämäni eivät varmasti pidä alkuunkaan paikkaansa, joten keskustelua toivoisin käytävän molemmista pyöristä puolesta ja vastaan.
Näin nopeasti ajatellen kuitenkin tuo Busa olisi enempi tunnevalinta ja Vstrom järkivalinta.

Kyllä bussi on yhtä "sopiva" kuin xx:kin niin nuorelle kuin varttuneemmallekin. Eihän noissa käytännössä niin hirveitä eroja ole. Samantyyppisiä matkasportteja molemmat.

Omalla kohdallani bussi oli toinen vaihtoehto xx:n rinnalla kun haeskelin muutaman vuoden ikäistä mopotinta. Kauppaa hieroin kummastakin ja hontan hankin koska sattui mielestäni sopiva kauppa kohdalle.

Tuosta vstromista ei ole kokemuksia mut busasta sen sijaan on. Joten kommentoin vain siltä osin.

Busa:
+ tehokas, vääntävä kone
+ radalla pääsisi ainakin suorilla tuntemaan tuon voiman tunteen. (ei varmasti rata-ajoon kaikista ketterin, mutta minähän nyt en polvi maassa vielä moneen hetkeen tule ajamaankaan.)
Juuri näin: Legendaarinen ulkonäkö ja vääntöa piisaa! Radalla nimenomaan suorilla saa kokea voiman tunteen. Toisaalta mulle tuli pyörän vaihto eteen ja yksi syy siihen oli se, että tällainen 181cm/67kg kukkakeppi ei jaksa radalla tuon kokoista konetta viedä kunnolla tiukkoihin mutkiin
confused_orig.gif
Tai sitten mulla on vaan huono yleiskunto ja väärä ajotekniikka.

sanoi:
- onko turhan raskas mutkapätkillä? Norjan vuonoille olisi tarkoitus kuitenkin kesälomareissua tehdä. Uskoisin pyörästä saavan enempi irti Saksan autobaanoilla.
Mun mielestä busa on mainettaa ketterämpi kuitenkin. Todella miellyttävä ajaa mutkapätkillä. Rata-ajossa ja mutkateillä nopeuksissa ja ajotyylissä on ainakin meikäläisellä aika suuri ero.

sanoi:
- vaatii suurta itsehillintää ajella rajoitusten mukaan. Oma tilanne on se, että seuraavasta sakosta kortti hyllyllä.
Vähän vääntää kahvasta ja heti on lähes kaks markkaa lasissa...

Olen pähkäillyt tässä viisikymppisenä busaan vaihtamista. Nykyinen honda XX. Ihan hyvä, mutta ei oikein sytytä. Olen ajellut mamman kanssa usean kertaan ympäri eurooppaa ja matkamotoirulua tarkoitus jatkaa. Varsinaiset matkapyörät ei enää sytytä. Valtaosa ajosta kuitenkin kotimaassa yksin tyyliin Kontioralliin tai mökille (170 km) ja takaisin. Puutteena XX:ään verrattuna keskiseisontatuki, omat sivulaukut ja ajonesto. Mutta busa on klassikko. Olen koeajanut pariin kertaan ja yllättävän hyvältä tuntuu. Onko busalla kuskin ala- ja yläikärajaa. Tiedän, etä asiasta on keskusteltu moneen otteeseen, mutta onko siltä kannallta, kenelle busa sopii.:jpstyle:
Käy nyt vielä vertaamassa ZZR ja K1200S, jos ne vaikka sytyttäisi. Molemmat on vähän kalliimpia, mutta toisaalta saa jotain enemmän.

Ja kyllähän tohon busaan saa sen keskiseisontatuenkin lisävarusteena(omasssa on) ja laukkutelineitä on joka lähtöön saatavana. Ja niinku jo mainittu nii vääntöä löytyy alhaalta asti eli toimii varmasti mutkapätkillä eikä tarvi olla aina ´oikeeta´ vaihdetta hakemassa
tounge.gif

Noh, noista niin pakko sanoa että on Busa mahtava matkapyörä, kävin viime vuonna Norjassa ajelemassa ja ei se nyt raskas ollu eikä kömpelö.

Vauhdista sen verran että kaikilla nykykyykyilla se kortti lähtee jos unohtaa pitää maltin mukana!

Ei muuta ku kauppaan hakemaan bussin ja ajelemaan
smile_org.gif
thumbs-up.gif

Honda vaihtu Busaan viime syksynä, mutta syynä ei Hondan huonous ajossa. Hyviä molemmat.

Mutta se tunne, kun istut Busan selkhän, laitat virrat päälle, kutkuttava tunne kun veät kytkimen pohjaan...ja starttaat.

Vei minut.

Busa sopii lähes kaikille... Se sopii matka-ajoon olematta kuitenkaan matkapyörä. XX:ää verrattuna ajoasento on hieman kyykympi, polvikulma kireempi, mutta sarvia saa nostettua korotuspalikoilla ja kai tappejakin saa laskettua. Itse vaihdoin viime kesänä 600 kawan busaan, juuri noiden riittävien matkaominaisuuksien vuoksi, enkä ole vielä katunut, tuskin koskaan kadunkaan. Hintaan voisi kommentoida, että busassa on on aika kohdallaan. Hinta/laatusuhde hyvä ja itseni mielestä luotettava peli, koska tekniikka on saavuttanut vuosien kuluessa ns kypsyysasteen. Niin ja jos vielä haluaa varustella erillaisilla kilkkeillä pyöräänsä niin niitä löytyy uutena ja käytettynä enemmän kuin on tarvetta.

Tämä keskusteluhan tuli, kuin tilauksesta myös minun valintojani auttaakseen.

Olen tässä parin kuukauden käynyt melkoista taistelua kahden pyörän välillä.
Busa vs 1000 Vstrom. Monta kertaa olenkin jo päättänyt ostaa Busan ja ainakin yhtä monta kertaa päättänyt ostaa Vstromin.

Olen miettinyt muutamia hyviä, ja huonoja puolia molemmista pyöristä:

Busa:

+ tehokas, vääntävä kone

Vstrom:

+ ketterä peli ensi kesän reissuun sinne Norjan mutkapätkille.
+ rento ajoasento.
+ ei ole niin väliä asfaltin laadusta ja pienet pätkät hiekkatietäkin taittunee?

- ruma (eukon mielestä), ei niin räyhä,
- soveltuvuus pimpparalliin ja cruisailuun kylillä?

Nämä mietteeni perustuu ainoastaan oletukseen lukemani ja näkemäni perusteella, sillä kumpaakaan pyörää en ole vielä testannut. Joten väittämäni eivät varmasti pidä alkuunkaan paikkaansa, joten keskustelua toivoisin käytävän molemmista pyöristä puolesta ja vastaan.
Näin nopeasti ajatellen kuitenkin tuo Busa olisi enempi tunnevalinta ja Vstrom järkivalinta.
Mopoergonomia on oikeastaan pakko aina suhteuttaa yksilölliseen fyysiseen ergonomiaan. Eli siis kokeilla käytännössä. Toisella on polvikulma väärä, toisella liian pitkä selkä, niskan asentovirhe, huono verenkierto, heikompia lihaksia siellä ja vahvempia tuolla etc etc. Voi tulla täysin vääriä neuvoja, jos oma fyysinen rakenne on erilainen kuin toisella.

Minun fysiikalleni (en nyt ala joka luun ja lihaksen ominaisuuksia tässä mittaamaan ja luettelemaan) Bussi sopii lähes kuin tehtynä. Ajoasennosta voisi sen verran sanoa, että kaupunkiajossa se vaikuttaisi hieman käyvän käsille, hartioillekin ehkä, mutta tuossa 100:n korvilla minun kokoisellani ajoviima alkaa keventää yläkroppaa juuri parahiksi - eli matka-ajo sujuu varsin leppoisasti.

-hh-

PS. Tunne ja järki voivat käydä myös käsi kädessä
wink.gif

Busa sopii lähes kaikille... Se sopii matka-ajoon olematta kuitenkaan matkapyörä. XX:ää verrattuna ajoasento on hieman kyykympi, polvikulma kireempi, mutta sarvia saa nostettua korotuspalikoilla ja kai tappejakin saa laskettua. Itse vaihdoin viime kesänä 600 kawan busaan, juuri noiden riittävien matkaominaisuuksien vuoksi, enkä ole vielä katunut, tuskin koskaan kadunkaan. Hintaan voisi kommentoida, että busassa on on aika kohdallaan. Hinta/laatusuhde hyvä ja itseni mielestä luotettava peli, koska tekniikka on saavuttanut vuosien kuluessa ns kypsyysasteen. Niin ja jos vielä haluaa varustella erillaisilla kilkkeillä pyöräänsä niin niitä löytyy uutena ja käytettynä enemmän kuin on tarvetta.
Hinta-laatu -suhde on eittämättä Busalla kohdallaan. Valitettavasti se on vähän eri asia kuin absoluuttinen hinta.
confused_orig.gif

-hh-

Kyllä busa on loistava pyörä.Veli osti uuden viimme kesänä ja itsekin sillä ajelin.Kokeilin myös xx hondaa,mutta onhan se aika väritön laite bussiin verrattuna.Huippulaite.
ps.Itse ostin K1200s Bemun!!!

Näyttää pahasti siltä, että XX menee vaihtoon. Ei se huono ole, päinvastoin, mutta jonkinlainen värittömyys häiritsee, enkä nyt tarkoita sitä, että pyörä on hopeanharmaa. Bemu ja uusi kawa tuntuvat jotenkin liian hienoilta (ja kalliilta). Bemua olen koeajanut ja hyvähän se kyllä oli. Emännän pehmitys on menossa. Puoli voittoa on jo se, ettei hanketta ole täysin tyrmätty. Nyt saisi hänen kypäräänsä sopivan värin.
wink.gif

- ei ole raskas mutkapätkillä, ainakhan tämmöselle "normaalille" kuskille, vaikken mithän polvia asvalthin veäkhän...taittuu mukavasti kun antaa mennä ja huomattavasti ketterämpi kuin CBR1000F oli...joka nyt tietysti taittu seki kohtuuella, mutta kuten sanottua: mikä on ketterä ja mikä sitten ketterämpi...taittuu hyvin ja jouhevasti.

- rajotusten mukkaan ajaminen vaatii AINA ittehillintää...oli sitten kortti missä asennossa tahansa.

- kuten joku aikasemmin kirjottiki, niin matkanoppeus edesauttaa merkittävästi painhen helepottamista käsille, varsinki jos orkkis-pleksi paikoilhan. Ja hyvältä tuo touring-pleksikin tuntuu, kun hartiat tullee senthän vähän sen ohi
wink.gif
ja nostetta jonkinverran...eikä siinä ehi puutumhan kun tankillinen ei kestä kuin n. 300km ja pysähyttävä ainaki tankkauksen ajaksi tuommosen pikkupätkän jälkhen.

Back