• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keppivetoisia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joni_V
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Joni_V

New member
Morjenttens kaikille! Hiljaisen talven jälkeen, kevään uhkaavasti lähestyessä ajattelin nakata tällaisen paskanjauhamiskatalyytin tänne foorumille...

Elikkäs, keppivetoiset pyörät.. Napataan pari kriteeriä lisää niin ettei ihan helpolla pääse. Ei ole customi ja on tehty joko 1990-luvulla tai tällä vuosituhannella.

Pikaisella haeskelemisella löytyi tällainen valikoima:

BMW
  R1100RS KAT
  K 1200 RS
  K 1100 LT
  jne. bemarilla näitä riittää..

Yamaha
  XJ 900
  V-MAX <- Älä vielä älähdä, kts. viestin loppu.
  FJR 1300 ABS
  Bulldog

Honda
  ST 1100 Pan European
  SC 34 (F6C GL 1500 C)
  VTX 1800
  VTX 1300
  VFR 800 ABS

Suzuki
  GSX 1100 G
  vx 800

Moto Guzzi
  Grizo
  Breva
  V 11 Sport
  V 11 Le Mans
  Jne. Aika paljon V11 jotain...

Kawasaki
  GTR 1000


Mitäs muita tällaiseen kategoriaan kuuluvia pyöriä on olemassa?

Kiinostavimpia olisivat sellaiset ei täysin matkapyörät, ei BMW:t, uudet ja hyvällä tekniikalla tehdyt, mielellään ison valmistajan (Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Honda, Moto Guzzi jne.) pyörät.

Ja niin tuo V-Max.. ei aleta siitä kinaamaan onko se custom vai ei..  
lookaround_orig.gif


Niin joo ja jos noissa listaamissani on jotain virheitä tai joku onkin ketju- tai hihnavetoinen niin huomauttakaa toki siitäkin, tuo on pikaisen (n. 30 min) etsimisen tulos.
 
Sitten on vielä hyötyjuhta Honda NTV 650 Revere ja sen matkajohdannainen NT 650V Deauville...
 
Onkos Honda VFR:ää tehty sekä kepillä, että ketjulla??? Mun näkemissä kuvissa ainakin on ketjut olleet joka pyörässä josta on saanut sen verran selvää...
 
Pakko kysyä; mikä perversio sulla on tuohon keppiin?
 
Köpi: Herrasmiehethän eivät rasvapurkkien kanssa reissussa häärää.
tounge.gif

Ja keppihän on käytännössä ikuinen, ketjut taas ei.
 
Sitten on vielä hyötyjuhta Honda NTV 650 Revere ja sen matkajohdannainen NT 650V Deauville...
Ihan ehdoton
thumbs-up.gif
tälle
062802jumpie_prv.gif


Siis niin peruskauraa koko pyörä ettei sitä rikki saa edes pienellä yrittämiselläkään
smile_org.gif
Matkakäytössäkin 650cc V2 jaksaa ihan hyvin jopa 2-päällä. Tosin eihän tuossa luonnollisestikaan tehot tai väännöt ole läheskään samaa kuin jossain suuremmassa, mutta eipä ole vakuutusmaksutkaan
wink.gif
Ja menovettä on tässä muutaman kauden aikana maistunut keskim. 4.0-4.5 l/100km kieppeillä. Matkalla pääsee jopa alle 4.0 mutta kaupungissa en kepittämälläkään ole saanut yli 5.0 menemään
lookaround_orig.gif
19 l tankki riittää ... sen mitä kuskin takapuoli jaksaa yhtä soittoa
tounge.gif


"Reiskaa" löytää Keski-Euroopasta edullisesti melko hyvin täyskatteella varustettuna, kuten omanikin 5-Starin kokokatteella, pyörän alkup. väreissä. Sinänsä Dulle olisi tietty uudempi, mutta jotenkin vain tuo single-side takanen säväyttää omaa silmää => Reiska tuli hankituksi
biggrin.gif
Ja ihan pienenä yksityiskohtana takanen on kiinni formula-tyyliin 1 mutterilla ja sopii sellaisenaan autorenkaiden tasapainotuskoneeseen
thumbs-up.gif


Niin ja huoltopuolesta niin varaosat löytyy melkein mistä tahansa Hondan osaa myyvästä paikasta ja mikä parasta, hinnat ovat yleensä siellä hinnaston alapäässä
thumbs-up.gif
Lienee pitkä valmistusaika (ja yhä vain tuotannossa) tehnyt tehtävänsä
smile_org.gif
 
Noh, ainakin Hondan kohdalta voi nakata 4 mallia pois listalta... Kriteerit eivät täyty.
F6C, VTX x 2 ja VFR.
 
Tota Hondan osastoa vois mielestäni korjata: VFR 800 (ja 750) on ollut ketjuvetoisia. VTX 1300 ja VTX 1800 ovat kyllä niitä customeja. Entäs Gold Wingit, ei kai nekään mitään customeja ole? Ja kyllä ST1300 on eri pyörä kuin vanhempi malli ST1100. Suzukin GS malleja on ollut muitakin kardaanilla kuin 1100. Muistelen että ainakin 850. Mutta nehän ei ole edes 1990-luvulta kuten kriteerit edellytti. Entäs Sachs roadster 800 (Intruderin kone)? Mihin unohtu itärajan takaa tulevat Uralit ja Dnjeprit?
 
Herää vain kysymys, miksi niin harva mielenkiintoinen malli on kepillä varustettu, kustannussyistä ilmeisestikin... tai sit jostain muusta...
Jos joku tarkoittaa mielenkiintoisilla malleilla niitä mistä pikkupojat näkee märkiä unia niin nehän on enimmäkseen hypertehokkaita enemmän tai väjemmän sportteja ja yleisesti tunnetuista syistä niissä suositaan ketjuja. Syitähän on keveys, helppo välitystenvaihto ja yleisesti pienempi tehohävikki.

Jos joku taas tarkoittaa mielenkiintoisilla malleilla enempi matkailullisia malleja niin niisssähän taas on enempi pääsääntöisesti keppiveto.

Minun mielestäni kaikissa mielenkiintoisissa malleissa on kartaani paria poikkeusta lukuunottamatta. Poikkeuksia ovat kaikki 1-pyttyiset sportti- ja peruspyörät.
 
No onhan tuon kepin rakentaminen aika kallis projekti ja painoakin sillä tuppaa olemaan voimasiirron hävikeistä vielä puhumattakaan. Ja lisäksi tulee ne klassiset perän nousu/lasku efektit kiihdytettäessä/moottorijarrutettaessa => efektin tappajasta vielä hieman lisää rakennetta, hintaa ja painoa
confused_orig.gif
 
No onhan tuon kepin rakentaminen aika kallis projekti ja painoakin sillä tuppaa olemaan voimasiirron hävikeistä vielä puhumattakaan. Ja lisäksi tulee ne klassiset perän nousu/lasku efektit kiihdytettäessä/moottorijarrutettaessa => efektin tappajasta vielä hieman lisää rakennetta, hintaa ja painoa
confused_orig.gif
Eipä noista "klassisista perän nousu -ja laskuefekteistä" ole ainakaan minulle ollut suurempaa haittaa.

Niistä kardaanipyöristä, joilla olen ajanut ainoa jossa tuon edes selvästi huomasi oli Bmw K100. Siinä oli niin perhanan löysä jousitus että perä kyllä pomppi aika lailla.

Ei ole ketjuvetoisella Guzzilla ajettua, jotta siinä on paha vertailla
smile_org.gif


Painoahan tuosta kepistä tietysti tulee, mutta kun kuskikin on reilusti ylipainoinen niin kai sitä painoa pitäisi vähentää sieltä.

Kyllä minustakin ketjun rasvaus ja kiristely tuntui ennen ihan normaalilta toimenpiteeltä, mutta ensimmäisen kardaanipelin jälkeen ei paluuta ketjuvetoiseen enää ole.

Tehohävikkiä tietysti on, mutta jos ero on jotain 4-5 hevosvoimaa takapyörälle, niin ei haittaa minua. Täytyy käydä dynottamassa Guzzit ja Bemari ensi kesänä, niin katsoo mitä löytyy.
 
Kawasakilta löytyy järkipyörä GT 750. Peliä tehtiin 82-97 välinen aika. Suomeen ei valitettavasti koskaan tuotu, paitsi yksityiset henkilöt. Malli oli erittäin suosittu Lontoon prätkälähettikäytössä pienemmän GT 550 mallin kanssa. Mutta kukapa sitä nyt pyöränsä Suomesta ostaisi, jos vanhempaa peliä hakee?
 
Back
Ylös