Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Arvoisat keskiryhmän kanssakuskit,
- miten tapahtui kehitystä ajossa kesän aikana?
- tavoitteet ensi kaudelle?

Itsellä siirtyminen kilvettömän sarviin, tavoitteena pari sekuntia kierrosajoista pois ja ratapäivien tuplaaminen.
 
Mulla on Diamond lämppärit ja ne maksoi punta Ebay:stä noin 80e posteineen (käytetyt).
smile_org.gif

Näytti vastaavat olevan jollain Orggilaisella jokkiskuskilla Rykkösessään.[/QUOTE]
Mulla on ollut muutaman kauden käytössä noi diamondit. http://www.diasec.co.uk/diamond-tyre-heaters-1-c.asp Ihan ok hinta-laatu-suhteeltaan. Kestäneet tähän mennessä noin 70 ratapäivää. Eivät ehkä lämmitä rengasta aivan yhtä kuumaksi kuin kalliimmat <400e lämppärit, mutta ovat riittäneet mainiosti tällaisen harrastelijan tarpeisiin.
 
Onko tohon ratarengaspuoleen muita "jokaharrastajan yleisesti käyttämiä ja päteviä" nakkeja kuin nää palstalla enemmän keskustelua osakseen saaneet contin race attack ja pirellin seoskumit?


Entäs onko hajua jostain suht järkevistä lämppäreistä? Itellä ei tilanne kuitenkaan nykyisestä huonone millään lämppäreillä, mutta harrastuksen vähäisyyden takia ei ihan tajuttomasti kiinnosta pistää noihin rahaa. (=lue, ihan 50€ tms heitoista ei ole kiinni jos rahalle saa vastinetta)

Ebaysta pari bongausta, joista kommentit kelpaa, vaikka linkit tuskin kauaa toimiikaan.. (ja tietenkin muistakin vaihtoehdoista joita talven aikana voi sitten ihmetellä ja arpoa)

Motogp digital tyre warmers

http://www.ebay.co.uk/itm....31d809e

Biketek tyre warmers (näyttää enemmän ritsoilta)

http://www.ebay.co.uk/itm....4333289
Mutu-mutu:
Keskiryhmän vauhdeissa pärjää lahes millä tahansa radalle tarkotetulla kumilla, varsinkin jos on lämppärit. Eli osta niitä mitä saat halvalla.
Toki kannattaa esim tääl orgissa kysellä jostain tietystä renkaasta, ettei satu ajamaan just siihen tiettyyn miinaan.
Jos taasen ei oo lämppäreitä, niin sit kannattaa ehkä unohtaa matalapainekumit, joita on todella vittumainen saada toimimaan ilman lämppäreitä, varsinkin "hiljaisissa" vauhdeissa.

Itse ostin Biketekit (*vitun ritsat), renkaat lämpeni jos lämpeni. Sit onneks etupaske räjähti, ja ostin IRC Evot.
Kannatti. Piste.
 
Arvoisat keskiryhmän kanssakuskit,
- miten tapahtui kehitystä ajossa kesän aikana?
- tavoitteet ensi kaudelle?

Itsellä siirtyminen kilvettömän sarviin, tavoitteena pari sekuntia kierrosajoista pois ja ratapäivien tuplaaminen.
"Tavoitteiden" osalta:

- Jarrutuksen aloittamista 10-15 m pidemmälle joka ikisessä jarrussa
- Jarrulle SUORAAN kaasulta, eikä semmosta prkl liukumista
- Taittaminen mutkaan 5-10 m myöhemmin
- 10 Hz gps + racechrono
- Tasaisuutta vielä lisää ajoon, nyt tuli parhaimmillaan 3-4 peräkkäistäkierrosta 0,2 sec sisään Kemoralla
smile_org.gif

- Ostaa oikeat renkaat..

Petrattavaa ratakohtaisesti.

Kemora:

- Kahvilan mutka

Alastaro:

- Las Palmas
- Kahvilan mutka
- Ykkösmutka

Motopark:

- Ei muistikuvaa

Ahvenisto:

- Elä aja sateella, käy huonosti
 
"Tavoitteiden" osalta:

- Jarrutuksen aloittamista 10-15 m pidemmälle joka ikisessä jarrussa
- Jarrulle SUORAAN kaasulta, eikä semmosta prkl liukumista
- Taittaminen mutkaan 5-10 m myöhemmin
Nää ihan samat tavoitteet ens kaudelle, paitsi tuohon ekaan kohtaan 50 metriä  
biggrin.gif


Kokonaisuutena pakko olla kauteen erittäin tyytyväinen. Viime kesänä kaksi kertaa ajotaito kakkosen käyneenä ja sitä kautta ratailun varovasti aloittaneena, tänä kesänä lopukaudesta sitten jo keskiryhmän nopean pään vauhteja. Enkat Kemora 1,23,9 ja Alastaro 1,35,1

Ens kaudella tavoitteena oppia oikeasti ajamaan, siinä sitä työsarkaa riittää. Eli ajopäiviä lisää.

Ainoana negatiivinen asia kaudesta se, että 25 % ratapäivistä joihin saavuttiin paikalle jäi sateen takia täysin ajamatta ja toiset 25 % samasta syystä torsoiksi  
sad_orig.gif
 
"Tavoitteiden" osalta:

- Jarrutuksen aloittamista 10-15 m pidemmälle joka ikisessä jarrussa
- Jarrulle SUORAAN kaasulta, eikä semmosta prkl liukumista
- Taittaminen mutkaan 5-10 m myöhemmin
Nää ihan samat tavoitteet ens kaudelle, paitsi tuohon ekaan kohtaan 50 metriä  
biggrin.gif


Kokonaisuutena pakko olla kauteen erittäin tyytyväinen. Viime kesänä kaksi kertaa ajotaito kakkosen käyneenä ja sitä kautta ratailun varovasti aloittaneena, tänä kesänä lopukaudesta sitten jo keskiryhmän nopean pään vauhteja. Enkat Kemora 1,23,9 ja Alastaro 1,35,1

Ens kaudella tavoitteena oppia oikeasti ajamaan, siinä sitä työsarkaa riittää. Eli ajopäiviä lisää.

Ainoana negatiivinen asia kaudesta se, että 25 % ratapäivistä joihin saavuttiin paikalle jäi sateen takia täysin ajamatta ja toiset 25 % samasta syystä torsoiksi  
sad_orig.gif
Noni, ens vuonna taas hirveää analysointia ratapäivillä
biggrin.gif
 
Onko tohon ratarengaspuoleen muita "jokaharrastajan yleisesti käyttämiä ja päteviä" nakkeja kuin nää palstalla enemmän keskustelua osakseen saaneet contin race attack ja pirellin seoskumit?


Entäs onko hajua jostain suht järkevistä lämppäreistä? Itellä ei tilanne kuitenkaan nykyisestä huonone millään lämppäreillä, mutta harrastuksen vähäisyyden takia ei ihan tajuttomasti kiinnosta pistää noihin rahaa. (=lue, ihan 50€ tms heitoista ei ole kiinni jos rahalle saa vastinetta)

Ebaysta pari bongausta, joista kommentit kelpaa, vaikka linkit tuskin kauaa toimiikaan.. (ja tietenkin muistakin vaihtoehdoista joita talven aikana voi sitten ihmetellä ja arpoa)

Motogp digital tyre warmers

http://www.ebay.co.uk/itm....31d809e

Biketek tyre warmers (näyttää enemmän ritsoilta)

http://www.ebay.co.uk/itm....4333289
Mutu-mutu:
Keskiryhmän vauhdeissa pärjää lahes millä tahansa radalle tarkotetulla kumilla, varsinkin jos on lämppärit. Eli osta niitä mitä saat halvalla.
Toki kannattaa esim tääl orgissa kysellä jostain tietystä renkaasta, ettei satu ajamaan just siihen tiettyyn miinaan.
Jos taasen ei oo lämppäreitä, niin sit kannattaa ehkä unohtaa matalapainekumit, joita on todella vittumainen saada toimimaan ilman lämppäreitä, varsinkin "hiljaisissa" vauhdeissa.

Itse ostin Biketekit (*vitun ritsat), renkaat lämpeni jos lämpeni. Sit onneks etupaske räjähti, ja ostin IRC Evot.
Kannatti. Piste.

Jep, eli jos ne näyttää ritsoilta niin ne todennäköisesti myös on sellaiset, biketekitkin siis. =D

Ja itellä ois siis tarkoitus hankkia ne lämppärit ja nykyistä parempaa nakkia alle sen vuoksi et pääsis just eroon keskiryhmästä...  
033102bebe_1_prv.gif


Toinen motiivi on tietysti se, että noiden pitäis vähentää ääliömäisen kippaamisen riskiä. Nykyisellä rengastuksellakin pystyy näköjään ajamaan keskiryhmän nopeimpien joukossa ja mun luonteeseen vaan kuuluu jatkuva halu kehittyä, mutta ilman että tarvii ittestä johtumattomistakin syistä hakata turhaan päätä seinään, ainakaan hirveän pitkään.
biggrin.gif


Ilmeisesti kellään ei ollu äkkiseltään kokemuksia noista motogp storesta (ja tietty ebaysta) löytyvistä lämppäreistä. Noh, ei noiden lämppäreiden kanssakaan mikään kiire ole. Koko talvi aikaa hankkia uusia härpäkkeitä, kun tänä vuonna en radalle enää mene mopon huoltotarpeitten takia.


Ja mitä tulee ens kaudelle tähtääviin tavoitteisiin niin niitä taitaa olla itellä kolme.

- pitäs jaksaa nyppiä mopo taas (ratakelpoiseen) ajokuntoon
- olla kippaamatta
- helvettiin keskiryhmästä  
baaa.gif
 
tounge.gif
 
Noista lämppäreistä, niin itse ostin tänä kesänä ensimmäiset ja suositusten perusteelle Irc evot eikä voi muuta kuin suositella. Yhtään ei ole kaduttanut päälle 400 euron "tuhlaaminen" noihin.
smile_org.gif
 
Noista lämppäreistä, niin itse ostin tänä kesänä ensimmäiset ja suositusten perusteelle Irc evot eikä voi muuta kuin suositella. Yhtään ei ole kaduttanut päälle 400 euron "tuhlaaminen" noihin.  
smile_org.gif
Tai jos haluaa vähän säästää, ostaa IRC:n perusmallin lämppärit. Ovat sen pari sataa halvemmat ja ainakin yhden kesän toimineet loistavasti. Ysi-Racingin Tonilta (nick: Poutapäivä) kannattaa kysellä noita.
 
Arvoisat keskiryhmän kanssakuskit,
- miten tapahtui kehitystä ajossa kesän aikana?
- tavoitteet ensi kaudelle?

Itsellä siirtyminen kilvettömän sarviin, tavoitteena pari sekuntia kierrosajoista pois ja ratapäivien tuplaaminen.
Kehitystä tapahtui mielestäni paljon enemmän kuin odotin.Kausi aloitettiin 10r:llä ja lopetettiin 6r:-llä,ratavehkeellä.

Ratakusiaisella homma alkoi sitten sujuukkin jollain tapaa ja kehitystä alkoi tapahtumaan isoin,ehkä liiankin isoin,harppauksin.Pääkiitoksia tästä muutamalle kaverille jotka jakso neuvoo ja tsempata eteenpäin.

Keväällä Alastaron hitaassa eka ratapäivänä koulutus II ja toinen hitaassa,ajat muistaakseni 1.55 luokkaa
tounge.gif
.Kesän tokavikalla Tuen Alastarolla 1.37,5.Valitettavasti viimeinen ORG. päivä jäi väliin sairastelun takia.:hanuria:Ajan olis saanu luultavasti painettua jo 35 alkuiseksi.

Kemoralla alkuun hitaassa,ajat parilla eka kerralla1.55>1.40. Nyt viimeisellä ORG. päivillä 1.25,6.

Ens kaudella tavoitteena oppia/uskaltaa tulla jarrulla apeksiin asti,saada valuttaminen pois ja yltää kierrosaikoihin,sekä tärkeämpää,ajolinjoihin,joilla saa siirtyä hyvillä mielin nopeeseen ajamaan vaarantamatta muita nopeessa porukassa  
talktohand.gif
.
 
Mitenkäs porukalla noi kierrosajat oikeen skaalaa ratojen välillä? Jos vaikka hakis prosenttilukuja nopeemman radan suhde hitaampaan.

Alastaro 1:47.36
tounge.gif
sateen jälkeen, säädöt pieles, kesän ekat ajot

Ahvenisto 1:37.98 = 91.26% alastarosta

Kemora 1:23.22 = 77.51% alastarosta, 84.94% ahvenistosta

Mulla ei tietenkään o kovin vertailukelposta toi touhu paitsi ehkä ahvenisto/kemora. Sain ajettua 2 ehjää ratapäivää koko kesänä.
Amppari ja alastaro on kai melkein 1:1, samoin kun vanha botnia & kemora?


Sit ens vuoden tavotteista:
- Kuljetuskalusto. Pääsee ehkä matopurkkiin ja botniallekin sitten kurvaileen.
- Vähemmän rikkoutuneita luita.
- Enemmän poutapäiviä.
- Enemmän päiviä yleensäkin. Eiköhän ne ajat sitten tu alas ihan itellään.
 
Arvoisat keskiryhmän kanssakuskit,
- miten tapahtui kehitystä ajossa kesän aikana?
- tavoitteet ensi kaudelle?

Itsellä siirtyminen kilvettömän sarviin, tavoitteena pari sekuntia kierrosajoista pois ja ratapäivien tuplaaminen.
Oma kehitys tapahtui niin, että nyt kauden lopussa voin siirtyä hyvissä mielin nopeeseen ryhmään, olematta hitain siellä.
033102beer_1_prv.gif
 
Oma kehitys tapahtui niin, että nyt kauden lopussa voin siirtyä hyvissä mielin nopeeseen ryhmään, olematta hitain siellä.
033102beer_1_prv.gif
Siinähän sitä kehitystä kerrakseen
smile_org.gif


Itsellä aikalailla samoja juttuja mielessä, kuin monella muullakin. Rullailut pois, kaasulta suoraan jarrulle. Lujempaa mutkiin, esim. Kemoran 2. mutka pelottaa vetää niin lujaa kuin sinne oikeasti voisi mennä. Lisää ratapäiviä, ajoa ajatuksen kanssa niin eiköhän se kehitys sieltä tule.
 
Arvoisat keskiryhmän kanssakuskit,
- miten tapahtui kehitystä ajossa kesän aikana?
- tavoitteet ensi kaudelle?

Itsellä siirtyminen kilvettömän sarviin, tavoitteena pari sekuntia kierrosajoista pois ja ratapäivien tuplaaminen.
Oma kehitys tapahtui niin, että nyt kauden lopussa voin siirtyä hyvissä mielin nopeeseen ryhmään, olematta hitain siellä.
033102beer_1_prv.gif

Mites paljon sulla ajat kehityi vuoden aikana ja mitkä oli ne ajossa parantuneet tekijät, jotka sulle toi enemmän sitä vauhtia?

Millasella kalustolla muuten ajelet? (tietää vaan et ootko sä joku niistä "prkl kovaa keskiryhmässä ajelevista vandaaleista" mitä viuhto itestä ohi alastarossa  
buttrock.gif
 
033102bebe_1_prv.gif
)
 
Nyt ois kauden loppuhuipennuksena mahdollisuus osallistua MP-tuen kerhokisaan Alastarolla 18.9. Jos kilpaileminen yhtään kiinnostaa, niin tuosta on hyvä aloittaa. Osallistuin edelliseen kerhokisaan 17.7. ja oli kyllä kaikin puolin hieno kokemus. Ei tarvi olla nopeen ryhmän miehiä osallistuakseen. Edellisessä kisassa osallistujia 35, joista 16 hitainta ajoi aikoja 1.30-1:41.

Itsekkin ajoin ennen kisaa keskiryhmässä, ajat luokkaa 1:34.
Kisapäivän jälkeen ennätys oli muotoa 1:30,9.
Suosittelen!
 
Arvoisat keskiryhmän kanssakuskit,
- miten tapahtui kehitystä ajossa kesän aikana?
- tavoitteet ensi kaudelle?

Itsellä siirtyminen kilvettömän sarviin, tavoitteena pari sekuntia kierrosajoista pois ja ratapäivien tuplaaminen.
Oma kehitys tapahtui niin, että nyt kauden lopussa voin siirtyä hyvissä mielin nopeeseen ryhmään, olematta hitain siellä.
033102beer_1_prv.gif

Mites paljon sulla ajat kehityi vuoden aikana ja mitkä oli ne ajossa parantuneet tekijät, jotka sulle toi enemmän sitä vauhtia?

Millasella kalustolla muuten ajelet? (tietää vaan et ootko sä joku niistä "prkl kovaa keskiryhmässä ajelevista vandaaleista" mitä viuhto itestä ohi alastarossa  
buttrock.gif
 
033102bebe_1_prv.gif
)
Ajolinjojen opettelu ja radan opetteleminen ja hyvät renkaat Dunlopin gp 211. Siitä se vauhti sitten kasvo pikkuhiljaa ja samoin kaarrenopeudet ja luotto renkaisiin ja pyörään.

Ja kyllä todennäköisesti olin yksi niistä keskiryhmän vandaaleista.
buttrock.gif
 
Vertailin Racechronossa kierroksia viimevuotisiin. Yllättäen mutkanopeudet ovat pysyneet ihan samoina, mutta kovemmilla avauksilla kierrosenkat ovat tippuneet 2-4 sekuntia. Jarrumerkitkin ovat samoissa paikoissa, paitsi että nyt tulen niihin himpun kovempaa. Mutta edelleen saisi avata ja jarruttaa kovempaa. Nopean ryhmän jätkät ovat jo suoran puolessa välissä, ennen kuin mä saan kaasun rullalle ja täytyisi keksiä keino, miten välttää kivesten liiskaantuminen jarruissa, jotta saisi painoa pois käsiltä. Täytyy myös harjoitella polvea tunnistamaan kallistuskulmaa. Ajattelin, että satunnainen jalkatapin raapimisääni on vain hauskaa, mutta Alastarolla takanen hyppäsi pari senttiä sivuttain, joten sellainen tuskin on suotavaa... Sai ajot taas hieman sekaisin, joten onpahan ihmeteltävää kevääseen asti. Ensi vuonna tavoitteena, tai tuomittuna nopeaan ryhmään, vaikka aidan takaa katsottuna ekana tulee mieleen, että voi v*.
 
Ensi vuonna tavoitteena, tai tuomittuna nopeaan ryhmään, vaikka aidan takaa katsottuna ekana tulee mieleen, että voi v*.
Aidan takaa tullut monesti katsottua nopean ryhmän menoa, että "ei perkele ne menee tolkuttoman lujaa" ja ennen radalle menoa pelottaa, mutta seuraavassa setissä sitten huomaakin, että ne tolkuttoman lujaa menneet tulee selkä edellä vastaan. Eli ei se nopea ryhmä mikään peikko ole, se vain antaa lisää mahdollisuuksia oppia mikäli perusvauhti vain riittää nopeaan.
 
Nopean ryhmän jätkät ovat jo suoran puolessa välissä, ennen kuin mä saan kaasun rullalle ja täytyisi keksiä keino, miten välttää kivesten liiskaantuminen jarruissa, jotta saisi painoa pois käsiltä. Täytyy myös harjoitella polvea tunnistamaan kallistuskulmaa.



Stomp Grip tankin kylkeen. Auttaa kummasti kun saa nahkahousulla kunnon otteen tankista. Noin vertailun vuoksi ahvenistolla jaksoi 5-7 nopeaa kierrosta ilman liukuesteitä, ja stomp gripin kanssa nopeiden kierrosten määrä ennen happoja tuplaantui.

Ja minä ainakin olen etsinyt pyörän kyljestä tunnistettavan kohdan (Esim vaikka kaatumissuoja, tai joku katteen reuna) mihin aina pistän polveni kiinni mutkaan tullessa. Näin minunmielestä kallistuskulma pysyy samana, olettaen että radan kallistuksessa ei tapahdu dramaattisia eroja.
 
Keskiryhmän kuskeilla jutut vähissä vaikka ratakausi on jo ovella :)
Laittakaahan tulemaan tiukkaa analyysiä tulevan kauden tavoitteista, kalustopäivityksistä jne.
Itsellä lähtee kausi käyntiin kuun lopussa Kemorassa JMU:n kolmepäiväisellä ajoleirillä.
 
Back
Ylös