Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juutana

YCC #666
Keskiryhmän kuskit

Eli tässä sitä olisi puhdas ketju keskiryhmän ongelmien ratkomiseen. Olkaa hyvät.
 
Apua, vielä on hitaan ongelmat ratkomatta, vaikka heititte miut pois, ihan ryhmätön olo
tounge.gif


Just ei näitä ongelmii voi sanoiks pukea, palaan myöhemmin asiaan.
 
Apua, vielä on hitaan ongelmat ratkomatta, vaikka heititte miut pois, ihan ryhmätön olo  
tounge.gif


Just ei näitä ongelmii voi sanoiks pukea, palaan myöhemmin asiaan.
Ei sulla Kattinen oo mitään muuta ongelmaa, kuin että sun oikea ranne ei käänny tarpeeks. Harvalle pitää sanoa, että lisää hanaa, mutta sun kohdalla asia vaan on näin.

Muihin sun ongelmiin ei varmastikaan me osata auttaa. Siihen tarvitaan pehmeää sohvaa ja psykoterapeutin papereita...
 
Kerätäänkös kokoelma kalustosta ja varusteista sekä ajoista tähän. Olisi kiva nähdä, kuka, millä ja miten  
tounge.gif


Mode poistaa jos ei sovi aiheeseen?!?

ELi
Yamaha FZ750 vm 1985 jota on muokkailtu (ja tullaan muokkaamaan lisää) ratakäyttöön.
- suuttimet+Yoshimura
- GXRn 17" vanteet ja etujarrut
- Dunlop Qualifier II renkaat
- ylimääräistä painoa raksittu pois

Tulossa:
- Hagonin takaiskari
- sisuskaluiltaan modatut etuputket

Alastarolla toukokuussa 1.42,3
Botniaringillä juhannuksena 1.25,3

Tavoitteena ajaa 1-2 classic -kisaa (F1) ens kaudella

[edit] Lisätty
Ongelmat:
- ajoasento ihan liian pysty (johtuu pyörästä?)
- etujarruapina olkapäällä (yhet lipat)
- ehkä paljon muutakin, mutta en ole kertonut itselleni :cD
[/edit]

Joko nauroitte tarpeeksi ?  
biggrin.gif
 
Ei sulla Kattinen oo mitään muuta ongelmaa, kuin että sun oikea ranne ei käänny tarpeeks. Harvalle pitää sanoa, että lisää hanaa, mutta sun kohdalla asia vaan on näin.
Tuota mekin yritettiin sulle Ellaisabellan kanssa tolkuttaa koko juhannus. Sun ajoasento on niin hyvä ja ajotyyli pehmeä, että kun jossain vaiheessa ymmärrät kääntää sitä kaasua enemmän, niin ajat paranee sinne keskiryhmän nopean pään puolelle.

Mut ei tietty oo pakko jos ei taho
tounge.gif
 
Täähän on hyvä topikki. Henkilökohtaisesti minua kuormittavat seuraavat ongelmat:

1. Ajoasento. Vaikka se hyvien neuvojen kanssa on mennyt oikeaan suuntaan, niin silti hetkittäin ajatus katoaa ja yläkroppa unohtuu kääntää mutkaan.

2. Usko mopoon. Ei tahdo vain luottaa että kyllä se jopo sinne mutkaan taipuu. Mahdollisesti liittyy ongelmaan 1.

3. Ajolinjat. Sen verran pahasti on autolla kisaaminen jäänyt selkärankaan että ajolinjat on turhan pyöreitä. liittyy todennäköisesti kiinteästi ongelmaan 2.

Moniongelmainen siis. Mopona -07 1000rr honda, renkaina raceattack medium takana ja supercorsa pro soft edessä. Ahvenisto menee hyvinä hetkinä johkiin 1:36 nurkille.

En oikein ole ratkaisua löytänyt ongelmiin, mutta kovempaa tekis mieli päästä.

-tuomas-
 
hetkittäin ajatus katoaa ja yläkroppa unohtuu kääntää mutkaan.

En oikein ole ratkaisua löytänyt ongelmiin, mutta kovempaa tekis mieli päästä.
Mulla on ihan sama ongelma. Ja jos se yläkroppa unohtuu jonnekkin, niin ei siit ajamisesta kokonaisuutena tuu yhtään mitn ku yks perusasia mihin koko paketti perustuu on poskellaan.

Emmä oo keksiny mitään muuta keinoo ku ett vaan keskittyy enemmän siihen ajamiseen, ja treenaa enemmän.
Tänä vuonna tavote on ollu ajaa kaikki päivän setit ja kaikki kierrokset, rennosti alusta loppuun asti. Toistaseks on toiminu ihan ok, vauhti kasvanu. Ja mitä väsyneempi ollu loppupäivästä niin sitä enemmän keskittyny vaan siihen rentouteen ja tekniikkaan. Ja toistaseks on käyny silleen ett paras kierrosaika on tullu päivän viimesessä setissä, ja viimesen setin ajat on tiivistyny baut sekunnin sisään. Toki silläkin on varmaan suuri osuus asiassa että viimesessä setissä on yleensä pystyny ajaa omaa ajoaan ku radalla on ollu tilaa.
 
Nyt juhannuksena pääsin ensimmäistä kertaa käyttämään lämppäreitä noiden seosrenkaiden kaverina. Alla on Dunlopin GP Racer D211, edessä soft takana medium.

Lämmitin renkaat ensin 80 asteeseen (juu tiedän, että nopeat kuskit lämmittää kuumemmiksi ainakin takasen), laitoin tavoitepaineet ja kun mittasin paineet radalta tultua, olivat laskenee 0,10-0,15 baria. Tein päätelmän, että koska ajan niin pirun hiljaa, on parempi lämmittää vain 70 asteeseen. Tuolla lämmityksellä lämminpaineet radalta pois tultaessa pysyivät juuri samoina kuin radalle lähtiessä

Vaikka renkaan optimaalinen toimintalämpötila onkin korkeammalla, niin en ymmärrä, miksi lämmittää kuumemmiksi, kun ei lämpö siellä kuitenkaan minun köröttelyllä ole kuin hetken ja putoaa sitten tuonne 70 asteen tienoille (päätellen paineen laskusta).

Olenko ihan hakoteillä?
 
Mie kyllä käyttäisin ja käytänkin keskiryhmässä jotain muita renkaita kuin nuita dunlopin matalapaineita, kun tuntuvat olevan tarkkoja että pysyvät lämpiminä.

Ettei kävin niinkuin juutanalle keskiryhmässä tässä taannoin
tounge.gif


En oikein ymmärrä miksi niitä suositaan kun hesuksen kalliitakin ovat.
Vaikka dunlopin sportsmartti tai rosso-corsa, taikka lämppäreiden kanssa vaikka pirellit, contit tai metzelerit pelaa melko varmaan paremmin puolilämpiminä ja halvempiakin ovat.
 
Olisi kiva nähdä, kuka, millä ja miten  
tounge.gif

Meikäläisellä K5 kilonen gsxr, renkaina metzeler racetech int. seokset k2/k3
Taakse vaihdettu sopiva jousi, sekä painaumat laitettu kohdilleen.
Vortexin säädettävä tappisarja. (Helpotti huomattavasti omaa ajoa, kun saa paremman tuen tankista.
Muuten on tekniikaltaan vakiopeli.

Ennätykseni alastarolla 1.30.2

Vaihdoin kylläkin edellisen ratapäivän jälkeen pienemmän eturattaan sekä lyhyempi liikkeisen kaasukahvan.
Näillä muokkauksilla ei vielä kierroksia ole tullut ajettua, mut ensi viikolla mp-tuen päivälle tarkoitus mennä.

Tulipa mieleen, että missä kierrosajoissa liikkuu keski-nopean ryhmän raja?
 
Ennätykseni alastarolla 1.30.2

Vaihdoin kylläkin edellisen ratapäivän jälkeen pienemmän eturattaan sekä lyhyempi liikkeisen kaasukahvan.
Näillä muokkauksilla ei vielä kierroksia ole tullut ajettua, mut ensi viikolla mp-tuen päivälle tarkoitus mennä.

Tulipa mieleen, että missä kierrosajoissa liikkuu keski-nopean ryhmän raja?
Suuntaa antava raja on 1:33.
 
Mie kyllä käyttäisin ja käytänkin keskiryhmässä jotain muita renkaita kuin nuita dunlopin matalapaineita, kun tuntuvat olevan tarkkoja että pysyvät lämpiminä.

Ettei kävin niinkuin juutanalle keskiryhmässä tässä taannoin
tounge.gif


En oikein ymmärrä miksi niitä suositaan kun hesuksen kalliitakin ovat.
Vaikka dunlopin sportsmartti tai rosso-corsa, taikka lämppäreiden kanssa vaikka pirellit, contit tai metzelerit pelaa melko varmaan paremmin puolilämpiminä ja halvempiakin ovat.
Joo, dunloppi ei ole oikea rengas jos ajelee jarrutonta ajoa tai ei uskalla avata kunnolla. Jarrutukset ja kiihdytykset on ne mitkä renkaan runkoa eniten rasittaa ja sieltä se lämmittävä energia tulee. Sama se oikeastaan on kaikissa ratakumeissa, mutta dunloppi on vaan kaikkein liukkain kylmänä.

Itsehän siirryin kumeissa ensin "välimalliin" eli Contin RaceAttackiin jolla ajoin kunnes hommasin kilvettömän. Ne riitti ihan kivasti sinne 1.30 pintaan Alastarossa ja 1.16 Kemorassa, eli niiden kanssa pääsi ihan näppärästi nopeaan ryhmään mukaan.
 
Kerätäänkös kokoelma kalustosta ja varusteista sekä ajoista tähän. Olisi kiva nähdä, kuka, millä ja miten  
tounge.gif
Teini-ikäisellä R6:lla mukana hommassa. Tekniikaltaan kaiketi vakio, jos ei tota kolhuista sliparia lasketa. Alustasta ei oikeastaan mitään hajua, en yllättyisi yhtään jos se on niin päin metsää kuin olla voi. Täytynee perehtyä asiaan pikimmiten.
Renkaina Supercorsat, joista takanen [SC1] tuli ajettua oikealta puolelta avauskohdasta enemmän kuin sileeksi viime Orgin Kemora reissulla. En huomannut luistoja vielä, ainakaan omilla vauhdeilla, vaikka turhan kovalla kädellä tulee availtua. Tai sitten perse on vaan niin puuta. Ajat pyörivät siinä 1:20 paikkeilla.
 
Mie kyllä käyttäisin ja käytänkin keskiryhmässä jotain muita renkaita kuin nuita dunlopin matalapaineita, kun tuntuvat olevan tarkkoja että pysyvät lämpiminä.

Ettei kävin niinkuin juutanalle keskiryhmässä tässä taannoin
tounge.gif


En oikein ymmärrä miksi niitä suositaan kun hesuksen kalliitakin ovat.
Vaikka dunlopin sportsmartti tai rosso-corsa, taikka lämppäreiden kanssa vaikka pirellit, contit tai metzelerit pelaa melko varmaan paremmin puolilämpiminä ja halvempiakin ovat.
Joo, dunloppi ei ole oikea rengas jos ajelee jarrutonta ajoa tai ei uskalla avata kunnolla. Jarrutukset ja kiihdytykset on ne mitkä renkaan runkoa eniten rasittaa ja sieltä se lämmittävä energia tulee. Sama se oikeastaan on kaikissa ratakumeissa, mutta dunloppi on vaan kaikkein liukkain kylmänä.

Itsehän siirryin kumeissa ensin "välimalliin" eli Contin RaceAttackiin jolla ajoin kunnes hommasin kilvettömän. Ne riitti ihan kivasti sinne 1.30 pintaan Alastarossa ja 1.16 Kemorassa, eli niiden kanssa pääsi ihan näppärästi nopeaan ryhmään mukaan.
Juu, en minäkään ymmärrä miksi noita Dunloppeja käytetään keskiryhmässä
smile_org.gif
Seuraavat on supercorsat, kuten vaimon pyörässä. Mutta kun nyt sellaiset on hankittu, niin voisiko joku vastata tuohon minun alkuperäiseen kysymykseen, että miten niiden kanssa toimitaan.

Juutanalla taisi olla alla sellaiset ihan "oikeat" seosrenkaat sliksiversiona, mikäli muistan oikein? Hieman eri kuitenkin kuin noi minun wannebe kuviolliset seosrenkaat, eikö? Ja ei ne minunkaan ajossa nyt ihan kylmäksi mene, 70 astetta about ajosta tultaessa.
 
Renkaina Supercorsat, joista takanen [SC1] tuli ajettua oikealta puolelta avauskohdasta enemmän kuin sileeksi viime Orgin Kemora reissulla. En huomannut luistoja vielä, ainakaan omilla vauhdeilla, vaikka turhan kovalla kädellä tulee availtua. Tai sitten perse on vaan niin puuta. Ajat pyörivät siinä 1:20 paikkeilla.
Se mitä olen itse ajanut sorsilla, ja mitä isot pojat on kertoneet. Niin keskiryhmän yläpään vauhdeilla voi supercorsat ajaa huoletta ihan finaaliin, ja siltikin on pitoa jäljellä.
 
Mihinköhän asti vauhtia riittää Q2:sista, jos puhutaan pyörästä jolla 200 kuivapainoo?

Täl hetkellä mennään 1:37 ahvenisto, 1:23 kemora (ja 1:47 alastaro mut siellä oli vähän muita ongelmia
tounge.gif
)

Tarttee siihen kuljetuskalustoon panostaa seuraavaks että voi kuoria pyörästä pois kaiken turhan, saa jotain parempaa rengastusta alle ja lasikuidut ympärille.
 
Renkaina Supercorsat, joista takanen [SC1] tuli ajettua oikealta puolelta avauskohdasta enemmän kuin sileeksi viime Orgin Kemora reissulla. En huomannut luistoja vielä, ainakaan omilla vauhdeilla, vaikka turhan kovalla kädellä tulee availtua. Tai sitten perse on vaan niin puuta. Ajat pyörivät siinä 1:20 paikkeilla.
Se mitä olen itse ajanut sorsilla, ja mitä isot pojat on kertoneet. Niin keskiryhmän yläpään vauhdeilla voi supercorsat ajaa huoletta ihan finaaliin, ja siltikin on pitoa jäljellä.
Mä kyllä olen huomannut huomattavan eron 1:20 kyydeissä sillä onko supersorsa ajettu loppuun, kulunut 75% tai jos alla on uusi rengas.

Ajokäytös uudella on ihan eri luokkaa. Kuluneella renkaalla renkaan runko elää huomattavasti enemmän.
 
Nyt juhannuksena pääsin ensimmäistä kertaa käyttämään lämppäreitä noiden seosrenkaiden kaverina. Alla on Dunlopin GP Racer D211, edessä soft takana medium.

Lämmitin renkaat ensin 80 asteeseen (juu tiedän, että nopeat kuskit lämmittää kuumemmiksi ainakin takasen), laitoin tavoitepaineet ja kun mittasin paineet radalta tultua, olivat laskenee 0,10-0,15 baria. Tein päätelmän, että koska ajan niin pirun hiljaa, on parempi lämmittää vain 70 asteeseen. Tuolla lämmityksellä lämminpaineet radalta pois tultaessa pysyivät juuri samoina kuin radalle lähtiessä

Vaikka renkaan optimaalinen toimintalämpötila onkin korkeammalla, niin en ymmärrä, miksi lämmittää kuumemmiksi, kun ei lämpö siellä kuitenkaan minun köröttelyllä ole kuin hetken ja putoaa sitten tuonne 70 asteen tienoille (päätellen paineen laskusta).

Olenko ihan hakoteillä?
Mimmosia tavoitepaineita käytät noissa?
 
Ei sulla Kattinen oo mitään muuta ongelmaa, kuin että sun oikea ranne ei käänny tarpeeks. Harvalle pitää sanoa, että lisää hanaa, mutta sun kohdalla asia vaan on näin.
Tuota mekin yritettiin sulle Ellaisabellan kanssa tolkuttaa koko juhannus. Sun ajoasento on niin hyvä ja ajotyyli pehmeä, että kun jossain vaiheessa ymmärrät kääntää sitä kaasua enemmän, niin ajat paranee sinne keskiryhmän nopean pään puolelle.

Mut ei tietty oo pakko jos ei taho  
tounge.gif
Joku vetoavuksi eteen ajelemaan? Ellei oo koitettukin jo? Jos on pitkään ajellut samoja vauhteja niin sieltä omalta mukavuusalueelta voi olla joskus hankala päästä pois. Sopivasti nopeemman kuskin perässä kun pääsee ajelemaan niin usein paranee omakin vauhti yllättävän vaivattomasti.
smile_org.gif
 
Renkaina Supercorsat, joista takanen [SC1] tuli ajettua oikealta puolelta avauskohdasta enemmän kuin sileeksi viime Orgin Kemora reissulla. En huomannut luistoja vielä, ainakaan omilla vauhdeilla, vaikka turhan kovalla kädellä tulee availtua. Tai sitten perse on vaan niin puuta. Ajat pyörivät siinä 1:20 paikkeilla.
Se mitä olen itse ajanut sorsilla, ja mitä isot pojat on kertoneet. Niin keskiryhmän yläpään vauhdeilla voi supercorsat ajaa huoletta ihan finaaliin, ja siltikin on pitoa jäljellä.
Mä kyllä olen huomannut huomattavan eron 1:20 kyydeissä sillä onko supersorsa ajettu loppuun, kulunut 75% tai jos alla on uusi rengas.

Ajokäytös uudella on ihan eri luokkaa. Kuluneella renkaalla renkaan runko elää huomattavasti enemmän.
Mutta luistaako vai pitääkö? Siitä ny oli kysymys.
 
Back
Ylös