Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Renkaina Supercorsat, joista takanen [SC1] tuli ajettua oikealta puolelta avauskohdasta enemmän kuin sileeksi viime Orgin Kemora reissulla. En huomannut luistoja vielä, ainakaan omilla vauhdeilla, vaikka turhan kovalla kädellä tulee availtua. Tai sitten perse on vaan niin puuta. Ajat pyörivät siinä 1:20 paikkeilla.
Se mitä olen itse ajanut sorsilla, ja mitä isot pojat on kertoneet. Niin keskiryhmän yläpään vauhdeilla voi supercorsat ajaa huoletta ihan finaaliin, ja siltikin on pitoa jäljellä.
Mä kyllä olen huomannut huomattavan eron 1:20 kyydeissä sillä onko supersorsa ajettu loppuun, kulunut 75% tai jos alla on uusi rengas.

Ajokäytös uudella on ihan eri luokkaa. Kuluneella renkaalla renkaan runko elää huomattavasti enemmän.
Mutta luistaako vai pitääkö? Siitä ny oli kysymys.
Luistaa avauksissa...
 
Renkaina Supercorsat, joista takanen [SC1] tuli ajettua oikealta puolelta avauskohdasta enemmän kuin sileeksi viime Orgin Kemora reissulla. En huomannut luistoja vielä, ainakaan omilla vauhdeilla, vaikka turhan kovalla kädellä tulee availtua. Tai sitten perse on vaan niin puuta. Ajat pyörivät siinä 1:20 paikkeilla.
Se mitä olen itse ajanut sorsilla, ja mitä isot pojat on kertoneet. Niin keskiryhmän yläpään vauhdeilla voi supercorsat ajaa huoletta ihan finaaliin, ja siltikin on pitoa jäljellä.
Mä kyllä olen huomannut huomattavan eron 1:20 kyydeissä sillä onko supersorsa ajettu loppuun, kulunut 75% tai jos alla on uusi rengas.

Ajokäytös uudella on ihan eri luokkaa. Kuluneella renkaalla renkaan runko elää huomattavasti enemmän.
Mutta luistaako vai pitääkö? Siitä ny oli kysymys.
Luistaa avauksissa...
Njoo, mul on kusiainen ja (liian) pehmeet avaukset joten ei oo totakaan ongelmaa.
 
Lämppäreiden kanssa leikkiessä kannattaa vielä muistaa se, että renkaan lämmityskerrat on ne jotka monta kertaa ratkaisee. Eli vaikka kumissa nyt olis pintaa vielä vaikka muille jakaa, mutta se on lämmitetty vaikka 50 kertaa lämppäreillä ja taas jäähtynyt niin kyllä se alkaa kärsimään.
 
Lämppäreiden kanssa leikkiessä kannattaa vielä muistaa se, että renkaan lämmityskerrat on ne jotka monta kertaa ratkaisee. Eli vaikka kumissa nyt olis pintaa vielä vaikka muille jakaa, mutta se on lämmitetty vaikka 50 kertaa lämppäreillä ja taas jäähtynyt niin kyllä se alkaa kärsimään.
No noi lämmityssyklit ei kyllä vaikuta mitään vielä keskiryhmän vauhdeissa. Eräs huomattavasti nopeampi ducatikuski muistaakseni sanoi, että ne syklit vaikuttaa lähinnä siinä vaiheessa kun otetaan alastarolla ne alle 1.20 sekunnit pois. Meillä normaaleilla kuolevaisilla kun se rengas ei elinaikanaan kuitenkaan ota 30 sykliä enempää ennen kun se on kaluttu loppuun, niin enemmän vaikuttaa renkaan kuluneisuus.
 
No, avataan nyt omalta osalta tämä keskustelu:

Pyörä:

- 990 SuperDuke 2008, ajettu 45 000 km ilman ongelmia

Muutoksia alkuperäisestä:

- Alusta sääädetty Gustafsson Racinginlla
- PP -tuning säädettävätjalkatapit
- LSL säädettävätjarrukahvat
- LSL ohjausiskari
- KTM PowerParts "pipari" levyt
- R&G kaatumatapit
- Pienempi eturatas, en muista vaihdoinko myös isomman taakse

Tulevat muutokset:

- Hooligan boxi (postissa)
- KTM PowerParts luistokytkin
- Alustan säätäminen uudelleen
- Lisää R&G tavaraa (alemmat kaatumatapit, koneen koppien suojat, ketjunohjain, jäähdyttimen suoja ja rullat)

Renkaat:

- Viim. kaudella:
         - Michelin Power One (pehmein seos, käytetyt)
         - Metzler Z6 Interact
         - Michelin Power 2 CT
- Tällä kaudella:
         - Dunlob Sportmax Sportsmart (3 settiä)

Hankinnassa:

- IRC Evo lämppärit (mahd. tänä vuonna)
- Etu ja taka pukit pyörää varten (samaan aikaan kuin lämppärit)
- Vetokoukku ja peräkärry autoon (ensi vuonna)

Ajat mitä ajettu:

- Tällä kaudella ei ole tullut mitattua, ilmoitan kun tulee katsottua nuita aikoja.

Ongelmat:

- Ajoasento ja liian nopeat painonvaihdot yms. säätäminen pyörän päällä
- Repivä ajotyyli ulostullessa, pyörän ollessa vielä kyljellään.
 
Hah. Naureskelin tuota hitaan ryhmän threadin avausta tuossa, nyt en jaksanut selata olinko sinne jo aikasemmin siitä postaillut. Tuntui kun olis ollu nopean keskiryhmän juttua. Tämä taas tuntuu ihan jo nopean säätämiseltä.


- Seitsemäs kesä rakkaan K4 Gixerin kanssa, oppimiskäyrä ei kaikilla ole sitä 10 kertaa radalla -osaa homman tasoa.
Mitä olen keskinopeassa ajellut niin hitaimpien joukossa, mutta toisaalta hitaassa tuntuu liian hitaalta, jos sattuu pää pysymään pystyssä.
Muutenkin eri ratapäivien välillä on ollut toisinaan aika suuria eroja sillä kuinka kovaa porukka ajanut.

- Tavoitteena pitää koko päivä katse minne ajetaan ja ajaa ensimmäisiä täysiä kierroksia omaa vauhtia eli ottaa jopa aikaa ylös. Edelleenkään ei ole mitään suuria aikomuksia käyttää jarruja tai availla mutkista pintakaasuja enempää.

- Saatan jopa koittaa hahmottaa näitä säätö juttuja. Ajot jääneet tosin niin vähäsiksi, että saattaa olla parempi olla miettimättä liikoja.
Noin pyörän laittamisesta tiedän kyllä jarrujen ja keulan kaipaavan huoltoa, joka varmaan edessä vielä kesän aikana.
 
netti on hieno paikka, just otin itteä niskasta kiinni ja uskaltauduin jo renkaisiin luottamaan jonkin verran. Sitten lukaisin interwebin syövereistä tietoa bladen oem-renkaasta bridgestone 015. No ne nehän on tietty muiden mielestä paskat ja luistaa ja pito katoaa ennenku rahat pankkitililtä. Eli taas kerätään "rohkeutta" ja lähdetään horjumaan ensi viikolla kemoralle kelien salliessa kyseisillä renkailla. Mihin lie kategoriaan kuuluvatkaan.

Ja sitte vähän muutakin ku pelkkiä renkaita eli mikä olisi sopivin koulutuspäivä keskiryhmän heikommalle puolelle kuuluvalle kuljettajalle?
 
- Tavoitteena pitää koko päivä katse minne ajetaan ja ajaa ensimmäisiä täysiä kierroksia omaa vauhtia eli ottaa jopa aikaa ylös. Edelleenkään ei ole mitään suuria aikomuksia käyttää jarruja tai availla mutkista pintakaasuja enempää.
Avaa suorilla kaasua reilummin/ käytä reilusti enemmän kierroksia, niin saat rytmitettyä sitä sun ajoa paremmin, ja moottorijarru toimii paljon paremmin. Ja muutenkin homma on hauskempaa kun se radalla ajelu ei ole pelkkää mutkien odottelua.
 
En oikein ymmärrä miksi niitä suositaan kun hesuksen kalliitakin ovat. [...] Hieman eri kuitenkin kuin noi minun wannebe kuviolliset seosrenkaat, eikö?
Pari näkökulmaa tähän. Eli en ole aivan yksityiskohtia myöten perillä Dunlopin tuotteista, mutta kannattaa muistaa että Superstock-luokassa ajetaan kuviorenkailla. Eli mielestäni ei erityisen "wannabe"-renkaista ole kyse, siis etteikö niillä pääsisi tautisen kovaa ja etteikö niitä olisi kilpakäyttöön tarkoitettu.

Minä olen sitkeästi ajellut käytetyillä Supercorsilla mutta Dunlopeihin siirtymistä on pitänyt ruveta ajatuksen tasolla harkitsemaan muun muassa siksi, että niitä on stock-kuskeilta saatavana tänä päivänä huomattavasti paremmin kuin Pirelliä, koska ymmärtääkseni yhä useampi kuski on loikannut käyttämään Dunloppia.

Pohjanmaalla köröttelen 1:20 pintaan ja Matopurkissa 1:40 pintaan, eli kokolailla keskiryhmän nopeampaa puolikasta mutta nopeaan ryhmään en ole uskaltautunut vielä kuin viimeksi Kemoralla, kun järjestävä seura kävi vähän patistelemassa. Elokuun lopun Kemoran tuplapäivillä olen lauantain keskiryhmässä ja sunnuntaina nopeassa ryhmässä, onhan se selvää että siellä oma vauhti todennäköisesti taas vähän petraantuu vetoapujen ansiosta. Ja vaikka vauhtia ei häävisti ole niin jonkinlainen idea ajamisesta on, niin ainakin nopeammat päässee suht turvallisesti ohi eikä itse pasko lahkeeseen ohitustilanteessa.

Niin ja mitä renkaisiin tulee, Supercorsat toimii loistavasti Veturissa (Öhlinsiä kyllä molemmissa päissä), paineet kuumana 2,25 edessä ja 1,85 takana pienin variaatioin tilanteen mukaan. Ajelen niillä vähäiset katuajonikin ja kun muistaa ettei ole pääasiassa katukäyttöön tarkoitetut renkaat niin hienosti pärjäilee. Ajelin näillä "uusilla" (matalampi suosituspaine takana) Supercorsilla joskus ilman lämppäreitäkin ja kuten täällä on todettu, lämpiää ajamalla mutta kuluu toki nopeammin.
 
netti on hieno paikka, just otin itteä niskasta kiinni ja uskaltauduin jo renkaisiin luottamaan jonkin verran. Sitten lukaisin interwebin syövereistä tietoa bladen oem-renkaasta bridgestone 015. No ne nehän on tietty muiden mielestä paskat ja luistaa ja pito katoaa ennenku rahat pankkitililtä. Eli taas kerätään "rohkeutta" ja lähdetään horjumaan ensi viikolla kemoralle kelien salliessa kyseisillä renkailla. Mihin lie kategoriaan kuuluvatkaan.
http://www.bridgestone.com/product....ex.html
Noi 015 on ihan perus yksseos-"sportti"-katurenkaat, joten kyl niis pito riittää keskiryhmässä nätisti ajettuna vallan mainiosti. Varsinkin kun horjut siel hitaammassa päässä. Tiputat ne kylmäpaineet päivän aluks siihen 2.0-2.1 nii ei mitn ongelmaa pidon kans sun vauhdeissa.

Eri asia jos noilla ajaa keskiryhmän yläpäässä, ja agressiivisesti, niin sit rupee lipsumaan varsinkin päivän päätteeksi, kun katurengas alkaa lämmetä liikaa, kun kuski on päässy vauhtiin, ja vetää eniten täysii.
 
En oikein ymmärrä miksi niitä suositaan kun hesuksen kalliitakin ovat. [...] Hieman eri kuitenkin kuin noi minun wannebe kuviolliset seosrenkaat, eikö?
Pari näkökulmaa tähän. Eli en ole aivan yksityiskohtia myöten perillä Dunlopin tuotteista, mutta kannattaa muistaa että Superstock-luokassa ajetaan kuviorenkailla. Eli mielestäni ei erityisen "wannabe"-renkaista ole kyse, siis etteikö niillä pääsisi tautisen kovaa ja etteikö niitä olisi kilpakäyttöön tarkoitettu.
Olihan tuo "wannabe seosrengas" ehkä hieman kärjistetysti sanottu, mutta olen antanut isojen poikien puheista itseni ymmärtää, että noita kuviollisia seosrenkaita olisi Dunlopilla kahdenlaisia. DOT versio on se "oikea" kisarengas ja tämä Racer versio siitä halvempi vaihtoehto. Vaikka ajetaanhan tuolla Racerillakin kilpaa, ainakin jokkiksessa.
 
Nyt juhannuksena pääsin ensimmäistä kertaa käyttämään lämppäreitä noiden seosrenkaiden kaverina. Alla on Dunlopin GP Racer D211, edessä soft takana medium.

Lämmitin renkaat ensin 80 asteeseen (juu tiedän, että nopeat kuskit lämmittää kuumemmiksi ainakin takasen), laitoin tavoitepaineet ja kun mittasin paineet radalta tultua, olivat laskenee 0,10-0,15 baria. Tein päätelmän, että koska ajan niin pirun hiljaa, on parempi lämmittää vain 70 asteeseen. Tuolla lämmityksellä lämminpaineet radalta pois tultaessa pysyivät juuri samoina kuin radalle lähtiessä

Vaikka renkaan optimaalinen toimintalämpötila onkin korkeammalla, niin en ymmärrä, miksi lämmittää kuumemmiksi, kun ei lämpö siellä kuitenkaan minun köröttelyllä ole kuin hetken ja putoaa sitten tuonne 70 asteen tienoille (päätellen paineen laskusta).

Olenko ihan hakoteillä?
Silti tähän edelleen vastausta odottelee hän
smile_org.gif
 
Kyllä sä sen verran reippaasti ajat että luulis lämpöjen pysyvän. Putoaako vauhti jäädyttelykierroksella paljonkin?
 
- Tavoitteena pitää koko päivä katse minne ajetaan ja ajaa ensimmäisiä täysiä kierroksia omaa vauhtia eli ottaa jopa aikaa ylös. Edelleenkään ei ole mitään suuria aikomuksia käyttää jarruja tai availla mutkista pintakaasuja enempää.
Avaa suorilla kaasua reilummin/ käytä reilusti enemmän kierroksia, niin saat rytmitettyä sitä sun ajoa paremmin, ja moottorijarru toimii paljon paremmin. Ja muutenkin homma on hauskempaa kun se radalla ajelu ei ole pelkkää mutkien odottelua.
Jos ja kun kaasua rupeaa avaamaan reilummin kannattaa muistaa kolme asiaa:

1) Kaasun lisääminen ihan pikkuhiljaa kierros kierrokselta, setti setiltä varovasti lisää kaasua, ei äkkinäistä hyppäystä.

2) Kaasua avataan rauhallisesti rullaamalla keskimutkasta alkaen. Iso osa keskiryhmän läheltäpiti -tilanteista ja kaadoista johtuu ns. piiskamaisesta kaasun avauksesta. Eli keskimutka ajetaan tasakaasulla, ja kun pyörä on noussut jonkin verran pystyyn avataan kaasua äkkinäisellä liikkeellä. Piiska-avaus häiritsee pyörän alustan toimintaa, kuluttaa rengasta ja lisää high-sider riskiä.

3) Reilumpi avaaminen houkuttelee vetämään myös suorat täysillä, josta seuraa helposti kammojarrutus, liian hidas mutkaan sisäänmenonopeus ja mutkan läpi taluttaminen. Lisäksi mutkissa saavuttanut kusiaiskuski kettuuntuu, kun ei pääse ohi.
 
Lisäksi mutkissa saavuttanut kusiaiskuski kettuuntuu, kun ei pääse ohi.
Päin vastoin yksi suurimmista huveista kusiaisella keskiryhmässä on opetella ohittamaan suora-avaaja-tonnareita. Tulee hyvää vaihtelua siihen omaan ajamiseen kun joutuu tarkkailemaan edellä menevää ja miettimään sopivaa taktiikkaa miten päästä turvallisesti ohi, eli joutuu muuttamaan omaa ajamistaan ja ajolinjaa jne. Erittäin hyvää treeniä. :]
 
netti on hieno paikka, just otin itteä niskasta kiinni ja uskaltauduin jo renkaisiin luottamaan jonkin verran. Sitten lukaisin interwebin syövereistä tietoa bladen oem-renkaasta bridgestone 015. No ne nehän on tietty muiden mielestä paskat ja luistaa ja pito katoaa ennenku rahat pankkitililtä. Eli taas kerätään "rohkeutta" ja lähdetään horjumaan ensi viikolla kemoralle kelien salliessa kyseisillä renkailla. Mihin lie kategoriaan kuuluvatkaan.
http://www.bridgestone.com/product....ex.html
Noi 015 on ihan perus yksseos-"sportti"-katurenkaat, joten kyl niis pito riittää keskiryhmässä nätisti ajettuna vallan mainiosti. Varsinkin kun horjut siel hitaammassa päässä. Tiputat ne kylmäpaineet päivän aluks siihen 2.0-2.1 nii ei mitn ongelmaa pidon kans sun vauhdeissa.

Eri asia jos noilla ajaa keskiryhmän yläpäässä, ja agressiivisesti, niin sit rupee lipsumaan varsinkin päivän päätteeksi, kun katurengas alkaa lämmetä liikaa, kun kuski on päässy vauhtiin, ja vetää eniten täysii.
Juu ke olin ajelemassa juurikin antamillasi paineilla ja ihan hyvin pelas. (Päivän aluksi laitoin eteen 2.2 ja taakse 2.1) Kerran oli karusellin oikeassa nuljahdus tai luiston alku mutta kuten juutana tuolla jossain mainitti että ei sitä puuperseellä erota mikä sitä laivaa keikuttaa. Saatikka sitten luuperseellä.

Mites muuten tuo mainittu asia pinnan sulamisesta päivän mittaan ja mahdollinen pidon heikentyminen loppupäivää kohden. Eikös rengas kuitenkin jäähdy settien välillä.
 
Minkälaisia aikoja porukka ajaa keskiryhmässä?
Itsellä tällä hetkellä paras 1.22 Kemorassa. Rengasasiat kun saisi kuntoon ja tekniikkaa hiottua, niin tavoite on rikkoa 1.20 raja. Turvallisen rennolla ajolla.

Toinen juttu. Kuten tuossa ylempänä tulikin, niin vähän käytettyjä Dunloppeja liikkuu markkinoilla hyvin. Onko järkeä käyttää keskinopeassa isojen poikien vähän ajamia slicksejä? Ei niissä ilmeisesti niin suurta eroa pitäisi olla kuviollisiin ns. kisakumeihin? Tällä hetkellä edessä kuviollinen 6178 ja toimii todella hyvin. Taakse hakusessa kova kuviollinen, mutta slicksejäkin tuntuu olevan hyvin tarjolla...

Hyvä threadi muuten
smile_org.gif
 
Nyt juhannuksena pääsin ensimmäistä kertaa käyttämään lämppäreitä noiden seosrenkaiden kaverina. Alla on Dunlopin GP Racer D211, edessä soft takana medium.

Lämmitin renkaat ensin 80 asteeseen (juu tiedän, että nopeat kuskit lämmittää kuumemmiksi ainakin takasen), laitoin tavoitepaineet ja kun mittasin paineet radalta tultua, olivat laskenee 0,10-0,15 baria. Tein päätelmän, että koska ajan niin pirun hiljaa, on parempi lämmittää vain 70 asteeseen. Tuolla lämmityksellä lämminpaineet radalta pois tultaessa pysyivät juuri samoina kuin radalle lähtiessä

Vaikka renkaan optimaalinen toimintalämpötila onkin korkeammalla, niin en ymmärrä, miksi lämmittää kuumemmiksi, kun ei lämpö siellä kuitenkaan minun köröttelyllä ole kuin hetken ja putoaa sitten tuonne 70 asteen tienoille (päätellen paineen laskusta).

Olenko ihan hakoteillä?
Silti tähän edelleen vastausta odottelee hän  
smile_org.gif
Muistaakseni Haran suositus dunlopin "oikeille" seoskumeille oli taakse min. +85C ja eteen min +80C. Omana mutuna heittäisin sinulle, että anna lämmittimien olla siinä 80 asteessa ja säädä lämmin paineet oikeiksi heti radalta tulon mukaan. Vedä myös viimeinen kierros kovempaa ennen kun tulet sisään, niin tulos on oikeamman suuntainen.

Tapauksessasi lämppäreistä lähdettäessä rengas jäähtyy jonkin verran, mutta sen jäähtyminen on hitaampaa mitä paremmin uskallat vetää kovaa heti ekasta kierroksesta alkaen. Yleensä lämmittimiä ekoja kertoja käyttävät säästelevät ekat kierrokset vanhasta tottumuksesta ja sen takia lämmöt kumeissa tippuu. Noita kumeja on erittäin vaikeaa lämmittää ajamalla sen jälkeen kun lämmöt on jo kerran tulleet alas. Tottakai nopeilla kuskeilla se onnistuu paremmin, mutta silloin on riskinä käydä samalla tavalla kuin itselläni pari viikkoa sitten. Eli jos nyt tiputat lämppäreiden lämpöjä alaspäin, niin saattaakin käydä niin, että kumisi ovat vain 60 asteiset kun tulet seuraavalla kerralla takaisin radalta. Tuon 60 asteen alle kun mennään, niin ainakin noista oikeista seosdunlopeista alkaa pito häviämään radikaalisti ja takanen alkaa repeämään.

Dunlopin kumeista sen verran, että niitä on kolmea eri tyyppiä. On ns EVO rengas, (takanen KR108) joka on se ns "hipohipo"-rengas jolla esim nordic superbiken kuskit ajaa. Sitten on D211 GP josta on samalla tavalla eri numeroisia seoksia (esim. 7813, 7712, 6854) kuin EVOstakin. Tätä versiota käytetään tietääkseni joissain luokissa pakollisena renkaana. Rengas on katulaillinen, mutta sateella aika perkeleen liukas. Sitten on se D211 GP Racer joka on kesytetty versio tuosta GP:stä. Sen seokset on muistaakseni soft, medium ja endurance. Tuosta kumista voitte kysellä viikonlopun jälkeen mielipiteitä kisakäytössä vaikka poutikselta tai piialta. Streethawkin mukaan se oli huomattavasti liukkaampi kuin "oikea" GP.

Muistelisin että jos kovat pojat ajaa, niin erot renkaiden takia kierrosajoissa on pari kolme sekuntia toistensa välillä.
 
Toinen juttu. Kuten tuossa ylempänä tulikin, niin vähän käytettyjä Dunloppeja liikkuu markkinoilla hyvin. Onko järkeä käyttää keskinopeassa isojen poikien vähän ajamia slicksejä? Ei niissä ilmeisesti niin suurta eroa pitäisi olla kuviollisiin ns. kisakumeihin? Tällä hetkellä edessä kuviollinen 6680 ja toimii todella hyvin. Taakse hakusessa kova kuviollinen, mutta slicksejäkin tuntuu olevan hyvin tarjolla...

Hyvä threadi muuten
smile_org.gif
Jos sulla on lämppärit ja ajat noita 1.20-1.23 aikoja niin joo. Jos sulla ei ole lämppäreitä, niin en suosittele.
 
Back
Ylös