Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo on muuten tosi iso juttu henkisesti. Ainakin mulle oli kun ekan kerran polven sai maahan. Lisäsi luottoa renkaiden pitoon noin 666%.

Kyllä, joskus 12 vuotta sitte viimeksi radalla ajaessa, oli ongelmana että pyörän romut raapi maata ensin lähes aina
ajoasennon ollessa päin.... Nyt kun sen jännityksen on saanu taitettua ja todennut että ns. "varaa on" kantata niin ainakin välitön ensifiilis itsellä oli se että uskaltaa päästää sisään mutkaan paremmin kallistuksen lisääntyessä,
kun ei jännitä jalkatapin osumaa tonttiin. Samoin luotto renkaisiin ja pyörään kasvoi, ihan yleisestikin toki viikonlopun aikana mutta erityisesti siksi että pyörä ei "tuntunut miltään" tuollaisissa huimalta tuntuvissa kallistuksissa vaan menee eleettömästi edelleen.

Ihme peikkoja näin aikuisena onkin keksinyt:grin: En tuommoisista kärsinyt yhtään reilu kakskymppisenä kuin mitä nyt vajaa nelikymppisenä :right:
 
Tuo on muuten tosi iso juttu henkisesti. Ainakin mulle oli kun ekan kerran polven sai maahan. Lisäsi luottoa renkaiden pitoon noin 666%.

Näin minullekin kävi. Sitten innostuin kanttailemaan vähän liikaa ja lopulta oltiin turvallaan. Luotto renkaisiin meni uudestaan:D Tosin vika varmastikin oli kuskissa eikä renkaissa.
 
Näin minullekin kävi. Sitten innostuin kanttailemaan vähän liikaa ja lopulta oltiin turvallaan. Luotto renkaisiin meni uudestaan:D Tosin vika varmastikin oli kuskissa eikä renkaissa.

Saman tein minäkin (jalkatappi maahan Alastaron vauhtivasurissa ja siitä lowsider) ja samalla lailla meni joksikin aikaa luotto kanttailla tuon myötä. Mutta toisaalta opetti kerrasta roikuttamaan sisäkurvissä muutakin kuin polvea.
 
Kyllä, joskus 12 vuotta sitte viimeksi radalla ajaessa, oli ongelmana että pyörän romut raapi maata ensin lähes aina
ajoasennon ollessa päin.... Nyt kun sen jännityksen on saanu taitettua ja todennut että ns. "varaa on" kantata niin ainakin välitön ensifiilis itsellä oli se että uskaltaa päästää sisään mutkaan paremmin kallistuksen lisääntyessä,
kun ei jännitä jalkatapin osumaa tonttiin...


En tiiä onko sulla pyörä vaihtunut?
Itse kuvassa 11-12-vuotta sitten Lemminkäisen mutkaa kurvailemassa. Joka kerta polvi-kenkä-jalkatappi -yhdistelmä raapi maata. Ei vaan kallistusvaraa ollut yhtään. Pyörän rajat tuli vastaan.

278515_2124927275154_7460626_o.jpg


Mutta hyvä homma, että nyt on varaa kallistella pyörää enemmän ja kuski rentoutunut ajoasennon kanssa. Siitä on hyvä jatkaa! Jos kallistuskulma-data kiinnostaa, niin RaceChrono pystyy niitä tallentamaan. Pääset sieltä katsomaan, että onko esim. kierrosten välillä eroja.

PS. KVR-teorioille hatun nosto täältäkin. Törkeen hyvää infoa :peukutpystyyn:
 
En tiiä onko sulla pyörä vaihtunut?

On, ennemminkin määrä on tuplaantunut mutta vika löytyy kyllä asennosta.

Mutta hyvä homma, että nyt on varaa kallistella pyörää enemmän ja kuski rentoutunut ajoasennon kanssa. Siitä on hyvä jatkaa! Jos kallistuskulma-data kiinnostaa, niin RaceChrono pystyy niitä tallentamaan. Pääset sieltä katsomaan, että onko esim. kierrosten välillä eroja.

On mulla racechrono mutta RaceBox miniä ootellessa postilaatikkoon menee kännykän omalla 1hz gepsillä ja
sen antama "data" on vähintään mielenkiintoista :grin:
Kallistuskulmat 45-65, muuttuen mutkassa 5-15 astetta eestaas heitellen, lateraaliset g-voimat äkkiä yhdessä pisteessä 1.5:ttä, enemmänkin jne...
Pitäis vissiin olla nutullaan jo sen mukaan :dunno:
Niitä katellessa tuli kipeäksi, päätin odotella tarkempaa gps dataa ennenkuin niitä tulkitsen ja raceboksissa on oma inclinometer joten sitten saa kulmat preciis dataan.
 
On, ennemminkin määrä on tuplaantunut mutta vika löytyy kyllä asennosta.



On mulla racechrono mutta RaceBox miniä ootellessa postilaatikkoon menee kännykän omalla 1hz gepsillä ja
sen antama "data" on vähintään mielenkiintoista :grin:
Kallistuskulmat 45-65, muuttuen mutkassa 5-15 astetta eestaas heitellen, lateraaliset g-voimat äkkiä yhdessä pisteessä 1.5:ttä, enemmänkin jne...
Pitäis vissiin olla nutullaan jo sen mukaan :dunno:
Niitä katellessa tuli kipeäksi, päätin odotella tarkempaa gps dataa ennenkuin niitä tulkitsen ja raceboksissa on oma inclinometer joten sitten saa kulmat preciis dataan.

Ymmärtääkseni racechrono laskee kiihtyvyydet ja kallistuskulmat ihan puhtaasti paikkadatan perusteella. Ja jos sijainti päivittyy vain sekunnin välein niin siitä laskettu lopputulos on melko hämmentävää sotkua. 1Hz riittää kierrosajan mittaamiseen suht hyvällä tarkkuudella, mutta ei mihinkään muuhun.
 
En tiiä onko sulla pyörä vaihtunut?
Itse kuvassa 11-12-vuotta sitten Lemminkäisen mutkaa kurvailemassa. Joka kerta polvi-kenkä-jalkatappi -yhdistelmä raapi maata. Ei vaan kallistusvaraa ollut yhtään. Pyörän rajat tuli vastaan.

Mutta hyvä homma, että nyt on varaa kallistella pyörää enemmän ja kuski rentoutunut ajoasennon kanssa. Siitä on hyvä jatkaa! Jos kallistuskulma-data kiinnostaa, niin RaceChrono pystyy niitä tallentamaan. Pääset sieltä katsomaan, että onko esim. kierrosten välillä eroja.

PS. KVR-teorioille hatun nosto täältäkin. Törkeen hyvää infoa :peukutpystyyn:

Kiitokset molemmille palautteesta meidän suunasta teoriamateriaaleistamme. Mahtavaa kuulla, että niistä on ollut apua. Näiden tekeminen myös auttaa meitä parantamaan omaa tekemistä ja jatkamme edelleen näiden eteenpäin kehittämistä. :)
 
...kännykän omalla 1hz gepsillä ja
sen antama "data" on vähintään mielenkiintoista :grin:.

Kuten Nitrous tossa sanoi, niin eipä tuota kannata katsoa. 1 Hz on turhan vähän mihinkään analysoimiseen.
Toivottavasti RaceBox on hyvä! Ainakin moni on kuulemma sellaisen ostanut.

Mitä rataisampi pyörä, niin sitä helpompi sillä on ajaa mutkia. Ei ne turhaan ole tietynlaisiksi rakennettu. Ohjaamon osien säätely on myös tärkeää, että pyörän saa tuntumaan omalta. Rentous on avain hyvään ajamiseen.
 
Ymmärtääkseni racechrono laskee kiihtyvyydet ja kallistuskulmat ihan puhtaasti paikkadatan perusteella. Ja jos sijainti päivittyy vain sekunnin välein niin siitä laskettu lopputulos on melko hämmentävää sotkua. 1Hz riittää kierrosajan mittaamiseen suht hyvällä tarkkuudella, mutta ei mihinkään muuhun.

RaceCronosta saa asetuksista "internal sensor" asetuksen päälle, jolloin puhelimesta riippuen käyttää puhelimen sisäisiä antureita kiihtyvyyksien ja kallistuskulmien loggaukseen. Mulla nämä ei ollu päällä kun puhelin oli "ei täysin liikkumattomaksi" teipattuna takakatteeseen joka sekään ei ole täysin jämäkästi kiinnitetty, nämä yhdessä olisi tehnyt muutoinkin lukukelvottomaksi tiedetystä datasta vielä hauskempaa.
Oli siis ihan puhtaasti ajanottona nyt pari settiä ja kerhokisan ettei ala kellopiru yllyttämään ajoa.
Tuli viimekesänä leikittyä sen verran insinööripornoa harrastaessa että nämä realiteetit kävi äkkiä selville :p

Tässä muuten rajuin tulos kun kävin dataa läpi eli nopeus, lateraalinen kiihtyvyys ja kallistuskulma joista jälkimmäiset racecronon laskennallisia.
Kuka uskoo? :grin:


AM-JKLXgaET3RSHmCOygAHIukPLdGKoa-2RZxQaOnCrHGTBNEqA9D5nvGcXmKq9spdoShAkItMSa2pzQtS9oq07mJR7qtlrItIqA866AxrEBY_V8PLKKDsaYdGordx4Q0mvJRYhNxlrVZJPaJY2lVaVBy78EUg=w493-h1095-no
 

Äijä on kuunnellut KVR-juttuja miten "kikkamutkassa" jarrutetaan ja kaasutellaan. Itselläni tuo on to-do -listalla tälle kesälle, sillä olen ajanut sen aina alla näkyvällä tyylillä. Älkää siis ajako kuten minä ajan :grin: Huomatkaa kaasun pumppaus, kun ei ole mahdollisuutta kaasuttaa, koska keula osoittaa täysin väärään suuntaan.

279133578_511679093769134_7635816701441500052_n.png
 
avaukset olemattomia tai todella maltillisia kunnes pyörä lähes pystyssä.
Mitä mä sitä katselin, niin kyllä kahvilasta lähti paikoin ihan hyviäkin avauksia, kun linja sattui kohdalleen. Ja huonolla linjalla ei passaa sieltä reippaasti avatakaan, siinä on aika kipeä haikkari silloin edessä. Apriliassa näyttää olevan edelleen aika kevyt etupyörä, vaikka on riskimpi kuski nyt puikoissa. :) Kaikenkaikkiaan näytti oikein järkevältä sun ajot ja oli hienoa että tulit kisaan mukaan!
 
Äijä on kuunnellut KVR-juttuja miten "kikkamutkassa" jarrutetaan ja kaasutellaan. Itselläni tuo on to-do -listalla tälle kesälle, sillä olen ajanut sen aina alla näkyvällä tyylillä. Älkää siis ajako kuten minä ajan :grin: Huomatkaa kaasun pumppaus, kun ei ole mahdollisuutta kaasuttaa, koska keula osoittaa täysin väärään suuntaan.

279133578_511679093769134_7635816701441500052_n.png

Noin mä sen räpläsin viimevuonna kaudenlopetuksessa ja aina sitä ennen, vaikka ties jokseenki miten pitäis. Aina veti ankkuriin siihen ekaan sisäkanttiin...
Jossain luki, joku kertoi taikka näin enneunen, että se helpottuu kun ajaa siitä ekasta kanttarista ohi 1.5-2m ulkoa ja TADAA! Ei keskitykkään enää siihen kanttariin ja se linja alkaa sieltä löytymään ihan itsellään :blink:
Tämä oli ehdottomasti hämmentävin asia helppoudessaan, eihän se hyvin mene mutta se ekaan kanttariin ankkurointi jäi heti pois.

Mitä mä sitä katselin, niin kyllä kahvilasta lähti paikoin ihan hyviäkin avauksia, kun linja sattui kohdalleen. Ja huonolla linjalla ei passaa sieltä reippaasti avatakaan, siinä on aika kipeä haikkari silloin edessä. Apriliassa näyttää olevan edelleen aika kevyt etupyörä, vaikka on riskimpi kuski nyt puikoissa. :) Kaikenkaikkiaan näytti oikein järkevältä sun ajot ja oli hienoa että tulit kisaan mukaan!

Kiitos kiitos :respect:
Kyllähän se apinan raivolla vetää ja tossu nousee kakkosella ihan väen väkisin. Silleen hauska huomata 2. ja 3. välissä puolensiirrossa, että mullaha on muuten eturengas ilmassa.
Kisoihin tuun jatkossakin mukaan varmasti, oli se sen verran komiaa kaasutella toisena ruutulipulle :;):
 
Laitetaanpa omakin video tuomittavaksi nyt viikonlopulta.

Omia huomioita on perseen turha liikuttelu, tähän syynä pitkälti liian matala penkki ja sen tuoma vaihteenvaihdon vaikeus pienemmälle etenkin oikeissa. Samoin täytyy opetella perse siirtämään ennen jarrutusta, sekä pitää se paikoillaan korjailematta, jotenkin tuntuu vaan luonnollisen helpolta jarrun alkuun ja saattaa juontaa penkin mataluudesta sekin asia.
Ajossa virheitä, vaihdemissejä sekä linjojen satunnaisuutta, mies oli sunnuntaina aika väsynyt lauantain ajojen ja koronasta palautumisen päälle sekä rataa en ihan oppinut kunnolla. Lauantaina itse ajaminen tuntui kuitenkin aika samalta ja ajat oli 1.25-1.27 välillä jos pääsi vapaasti ajelemaan.


MUOKSIS. Videon alussa muiden perässä ajelua ja lopussa sitten gopro lopettikin jälleen yhteistyön. Eipä siinä paljoa nähtävää ollut, ajo meni huonommaksi vauhdin noustessa ja lopetinkin siihen ajelut.
 
Laitetaanpa omakin video tuomittavaksi nyt viikonlopulta.

Omia huomioita on perseen turha liikuttelu, tähän syynä pitkälti liian matala penkki ja sen tuoma vaihteenvaihdon vaikeus pienemmälle etenkin oikeissa. Samoin täytyy opetella perse siirtämään ennen jarrutusta, sekä pitää se paikoillaan korjailematta, jotenkin tuntuu vaan luonnollisen helpolta jarrun alkuun ja saattaa juontaa penkin mataluudesta sekin asia.
Ajossa virheitä, vaihdemissejä sekä linjojen satunnaisuutta, mies oli sunnuntaina aika väsynyt lauantain ajojen ja koronasta palautumisen päälle sekä rataa en ihan oppinut kunnolla. Lauantaina itse ajaminen tuntui kuitenkin aika samalta ja ajat oli 1.25-1.27 välillä jos pääsi vapaasti ajelemaan.


MUOKSIS. Videon alussa muiden perässä ajelua ja lopussa sitten gopro lopettikin jälleen yhteistyön. Eipä siinä paljoa nähtävää ollut, ajo meni huonommaksi vauhdin noustessa ja lopetinkin siihen ajelut.
Ihan ok rauhallista menoa. Mutta yksi valtava virhe sulla käy koko ajan : Sä missaat apexit 1-2 metrillä käytännössä koko ajan. Jopa toi paluusuoran S-mutka ni sä jätät metrin tyhjää oikealle reunalle, joka tarkottaa että linja on jo niin päin seiniä että se seuraava vasurikin menee pieleen ja vauhtia kuolee aivan tolkuttomasti.

Kun tosta ajamisesta otat naksun pois yritystä ja unohdat kierrosajat ja keskityt vain tuijottamaan sitä apexia joka ikisessä mutkassa ja saat sen pyörän osumaan sinne, ni siitä tippuu tyyliin 8 sekuntia kierrosajasta samantien.

Tässä mun paras kierros Kemoralta (ei hyvä tämäkään):

Avaapa 2 videoo vierekkäin ja laita paussille joka apexin kohdalla ja kato sun videolta missä sun pyörä on ja kato missä mun pyörä on. Sun ei tarvitse avata eikä jarruttaa yhtään erilailla ku nytkään että aikaa tippuu ku vain saisit linjan tonne apexiin.
 
Sä missaat apexit 1-2 metrillä käytännössä koko ajan. Jopa toi paluusuoran S-mutka ni sä jätät metrin tyhjää oikealle reunalle, joka tarkottaa että linja on jo niin päin seiniä että se seuraava vasurikin menee pieleen ja vauhtia kuolee aivan tolkuttomasti.

Avaapa 2 videoo vierekkäin ja laita paussille joka apexin kohdalla ja kato sun videolta missä sun pyörä on ja kato missä mun pyörä on. Sun ei tarvitse avata eikä jarruttaa yhtään erilailla ku nytkään että aikaa tippuu ku vain saisit linjan tonne apexiin.

Kiitos!!!
Tuo on nimittäin tiedostettu virhe ja samalla lailla olen myös jättänyt asian melkolailla huomiotta keskityen ajamisessa muuhun tekemiseen (jarru/kaasu/kuskin asento) kunhan linja on hehtaarilla oikein ja mahdollisimman yllätyksetöntä. Sama juttu tutummalla Alastarolla, aina jää apeksi auki, jopa enemmän.
En ole edes tajunnut sen olevan noin iso asia:blink:

2 viikon päästä otan siis apeksien noukkimisen fokukseen :thumbup:

MuoksLisäys: Yhtälailla jää muuten ulostuloissa rataa käyttämättä, ei taida niin näkyä vaan videolla.
 
Linja ei voi olla hehtaarilla oikein. Kun linja on metrin sivussa, se on jo totaalisen pielessä ja se väärä ajolinja pilaa KAIKEN muun tekemisen. Ajolinja on yksi yksittäinen tärkein asia rata ajossa.
 
Laitetaanpa omakin video tuomittavaksi nyt viikonlopulta.

Omia huomioita on perseen turha liikuttelu, tähän syynä pitkälti liian matala penkki ja sen tuoma vaihteenvaihdon vaikeus pienemmälle etenkin oikeissa. Samoin täytyy opetella perse siirtämään ennen jarrutusta, sekä pitää se paikoillaan korjailematta, jotenkin tuntuu vaan luonnollisen helpolta jarrun alkuun ja saattaa juontaa penkin mataluudesta sekin asia.
Ajossa virheitä, vaihdemissejä sekä linjojen satunnaisuutta, mies oli sunnuntaina aika väsynyt lauantain ajojen ja koronasta palautumisen päälle sekä rataa en ihan oppinut kunnolla. Lauantaina itse ajaminen tuntui kuitenkin aika samalta ja ajat oli 1.25-1.27 välillä jos pääsi vapaasti ajelemaan.


MUOKSIS. Videon alussa muiden perässä ajelua ja lopussa sitten gopro lopettikin jälleen yhteistyön. Eipä siinä paljoa nähtävää ollut, ajo meni huonommaksi vauhdin noustessa ja lopetinkin siihen ajelut.

Kun kierrosaika on päälle 1.25 niin perseen siirtelystä ei ole paljoa hyötyä kierrosaikaan. Se on vaan kivaa. Eli kannattaa ihan kokeilu mielessä kokeilla. Perse paikoillaan ja pelkkä yläkroppa sinne mutkan puolelle. Veikkaan että homma tukevoituu niin että kuskilla jää kapasiteettiä ajamiseen ja ajolinjaan ihan toisella tavalla. Ja kello tykkää.
 
Kun kierrosaika on päälle 1.25 niin perseen siirtelystä ei ole paljoa hyötyä kierrosaikaan. Se on vaan kivaa. Eli kannattaa ihan kokeilu mielessä kokeilla. Perse paikoillaan ja pelkkä yläkroppa sinne mutkan puolelle. Veikkaan että homma tukevoituu niin että kuskilla jää kapasiteettiä ajamiseen ja ajolinjaan ihan toisella tavalla. Ja kello tykkää.

Omasta ajamisesta huomasin, että jos yrität hiljaisessa vauhdissa ajaa kuin Marc Marques, niin vaikeaahan se on, kun joutuu ihan oikeasti keskittymään siihen, että pysyy ylipäätänsä pyörän kyydissä. Kuten sanoit, aloittaa yläkropalla, sitten kun vauhti kasvaa niin siirtää pikkuisen sitä persittä ja lopulta kun vauhti alkaa olla nopean kyytejä, niin kas, se asento onkin luonteva ja tukeva ja siinä pysyy ilman sen kummempaa ponnistelua.
 
Laitetaanpa omakin video tuomittavaksi nyt viikonlopulta.

Omia huomioita on perseen turha liikuttelu, tähän syynä pitkälti liian matala penkki ja sen tuoma vaihteenvaihdon vaikeus pienemmälle etenkin oikeissa. Samoin täytyy opetella perse siirtämään ennen jarrutusta, sekä pitää se paikoillaan korjailematta, jotenkin tuntuu vaan luonnollisen helpolta jarrun alkuun ja saattaa juontaa penkin mataluudesta sekin asia.
.

Se vaihdevipu kannattaa säätää kohdalleen, mulla jäi pikkusen liian alas kun shihterin anturin asensin ja tosiaan oli vaikeaa kaivaa pienempää oikealle kääntyvisää kun ei kankea nilkka oiken meinannut ojentua polkimen alle. Sentti jos sitäkään pedaalia ylemmäs, niin ihan toinen meno.
 
Back
Ylös