Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Linja ei voi olla hehtaarilla oikein. Kun linja on metrin sivussa, se on jo totaalisen pielessä ja se väärä ajolinja pilaa KAIKEN muun tekemisen. Ajolinja on yksi yksittäinen tärkein asia rata ajossa.

Hyvä, tykkään kun asia sanotaan näin :thumbup: Alan siis keskittymään linjaan ja apekseihin kunnolla.

Kun kierrosaika on päälle 1.25 niin perseen siirtelystä ei ole paljoa hyötyä kierrosaikaan. Se on vaan kivaa. Eli kannattaa ihan kokeilu mielessä kokeilla. Perse paikoillaan ja pelkkä yläkroppa sinne mutkan puolelle. Veikkaan että homma tukevoituu niin että kuskilla jää kapasiteettiä ajamiseen ja ajolinjaan ihan toisella tavalla. Ja kello tykkää.

Tätähän voin toki koittaa, itse ajatellut ottaa ihan rutiinin luomiseksi sen alusta asti tekemiseen mukaan.
Olo on kyllä tukeva ja vakaa, jos siis tarkoitit että perseen siirtämisen takia ajoasento olisi hutera vauhdinpuutteesta johtuen?


Se vaihdevipu kannattaa säätää kohdalleen, mulla jäi pikkusen liian alas kun shihterin anturin asensin ja tosiaan oli vaikeaa kaivaa pienempää oikealle kääntyvisää kun ei kankea nilkka oiken meinannut ojentua polkimen alle. Sentti jos sitäkään pedaalia ylemmäs, niin ihan toinen meno.

Mulla on jalkatapit alimmillaan ja vaihdepoljin jopa kohtuuttoman korkealla. Jalat on silti niin mutkalla ettei oikein nilkka taivu enää nostamaan vaihdetta pienemmälle sekä liikkuminen pyörän päällä yleisestikin on raskasta ja vaikeahkoa. Videolla ajan orkkispenkillä joka on itselle 185 senttisenä auttamatta liian matala ja pehmeänä vielä upottaa melkoisesti kun elopainoa sen 100kg.
Tähän on kuitenkin ratkaisu jo työn alla.

Mutta pyörä alkaa sen jälkeen varmaankin olemaan itselle aika hyvä, kolmessa viikonlopussa ei näköjään ihan kaikkea saa soviteltua mitoilleen sopivaksi ja ajaakin täytyy :grin:
 
.



Tätähän voin toki koittaa, itse ajatellut ottaa ihan rutiinin luomiseksi sen alusta asti tekemiseen mukaan.
Olo on kyllä tukeva ja vakaa, jos siis tarkoitit että perseen siirtämisen takia ajoasento olisi hutera vauhdinpuutteesta johtuen?

Tarkoitin sitä että, kun yritetään ajaa nopeasti tai opetellaan uutta. Kannattaa kaikki turha jättää pois tekemisestä ja keskittyä vaan olennaiseen. Sitten kun vauhtia on niin paljon että painon siirrosta on hyötyä sen opettelu on huomattavasti helpompaa.
 
Tarkoitin sitä että, kun yritetään ajaa nopeasti tai opetellaan uutta. Kannattaa kaikki turha jättää pois tekemisestä ja keskittyä vaan olennaiseen. Sitten kun vauhtia on niin paljon että painon siirrosta on hyötyä sen opettelu on huomattavasti helpompaa.

Tuo on vähän kakspiippunen juttu...jos tavote on kisaamisessa niin kyl noi painonsiirrot kannattaa ottaa mukaan melkeinpä alusta asti.
 
Tuo on vähän kakspiippunen juttu...jos tavote on kisaamisessa niin kyl noi painonsiirrot kannattaa ottaa mukaan melkeinpä alusta asti.
Kiitos että sanoit mun puolesta :rakastunut: Koska siinä vaiheessa ku muu tekeminen on "rutiinia" ja lähdet sit vasta liikuttelee kroppaas pyörän päällä oikein, ni sorry to say, kaikki menee uusiks siinä vaiheessa.
 
Kiitos että sanoit mun puolesta :rakastunut: Koska siinä vaiheessa ku muu tekeminen on "rutiinia" ja lähdet sit vasta liikuttelee kroppaas pyörän päällä oikein, ni sorry to say, kaikki menee uusiks siinä vaiheessa.

Kun omaa poikaa opetettiin rata-ajossa, oli se kropan kanssa työskentely, painon siirtely ja katse ihan ensimmäisiä juttuja. Sitä arvioitiin koko ajan. Ajolinjat toki ensimmäinen, tärkein ja turvallisin tapa kehittyä, mutta vauhdin kehittyessä kropan täytyy tehdä niin älyttömän paljon työtä, että ilman sitä työtä yhdistettynä oikeisiin ajolinjoihin stoppi tulee vastaan ja vaaran momentti kasvaa. Tosi kokonaisvaltaista urheilua.
 
Noniin, Alastarolla alettiin metästämään apekseja. Tuli muuttujia uusista erilaisista renkaista alkaen siihen että vauhtikammo oli vain kadonnut jonnekkin, aiheuttaen koko ajon sotkeutumisen kun alkuunsa lykkäsi liiaksikin mutkiin. Sunnuntaina vielä pyörän geometrian säätöä kun tuntui ettei se käänny kunnolla millään, eli keulaa pykälä alemmas ja sitten saikin totutella taas. Lopputuloksena 1.32.32 ja tässä paras videolle jäänyt kieppi.
Tämä olisi varmaan ollut paras jos lopussa ei olisi hitaampi tullut vastaan aiheuttaen oman pakan leviämisen, ajat kuitenkin 1.32.xx-1.33.xx haarukassa kun pääsi vaan ajamaan.

Virheitä tästäkin löytyy toki ripakopallinen omaankin silmään ja juurikin samoja mitä ajaessa jo huomasin.
Linja leviää pahasti käsille kikkamutkan sisäänmenosta loppuun asti, vauhtivasurissa noukkisin apeksin kantin päältä ja tuntuu että mutkien sisäänmenot tarvis alkaa tekemään ihan erilailla. Alkoi tuntua että kallistelen vaan rauhassa sisään enkä varsinaisesti aja pyörää aktiivisesti, miltäs tämä tuomareiden silmään näyttää?

https://youtu.be/mmnCP6ob5IQ

Lisätään vielä, että alkoi vähäsen tuntumaan ajamiselta ja saamaan tuntumaa tekemiseen. Voisi sanoa että jonkinlainen rytmi alkaa pikkuhiljaa löytymään.
 
Avasin linkin ja katoin että miten helevetissä minä tossa oon. Samanlainen puku ja sama Racebox mini siinä, täysin identtinen kuvakulma kans. :D
 
Alkoi tuntua että kallistelen vaan rauhassa sisään enkä varsinaisesti aja pyörää aktiivisesti, miltäs tämä tuomareiden silmään näyttää?

https://youtu.be/mmnCP6ob5IQ
Näyttää juuri tuolta ku sanoit että et edes yritä ohjata pyörää vaan kuten Eemeli sanoi mulle pari vuotta sitten : ohjaat kuin valtamerilaivaa!

Muuten ihan ok näköistä mutta minne ihmeeseen sun nopeudet häviää? Järjestäen joka paikassa on 30km/h vähemmän vauhtia ku tonnarilla saisi. Onko katurenkaat? En tiedä yhtään miten toi sun alla oleva pyörä kulkee.
 
Näyttää juuri tuolta ku sanoit että et edes yritä ohjata pyörää vaan kuten Eemeli sanoi mulle pari vuotta sitten : ohjaat kuin valtamerilaivaa!

Muuten ihan ok näköistä mutta minne ihmeeseen sun nopeudet häviää? Järjestäen joka paikassa on 30km/h vähemmän vauhtia ku tonnarilla saisi. Onko katurenkaat? En tiedä yhtään miten toi sun alla oleva pyörä kulkee.

Siin on about kusiaisen tehot, jotain 126 takiksella.

Ne on semmosii noi vanhat SBK twinit.
 
Näyttää juuri tuolta ku sanoit että et edes yritä ohjata pyörää vaan kuten Eemeli sanoi mulle pari vuotta sitten : ohjaat kuin valtamerilaivaa!

Noni, sit otetaan aktiivisempi ote vespaan ja aletaan kertomaan sille mitä halutaan.
Taas saa opetella uusiksi asioita, ei pääse tylsistymään :jpstyle:

Muuten ihan ok näköistä mutta minne ihmeeseen sun nopeudet häviää? Järjestäen joka paikassa on 30km/h vähemmän vauhtia ku tonnarilla saisi. Onko katurenkaat? En tiedä yhtään miten toi sun alla oleva pyörä kulkee.

Tuossa edellä tuo nopeus taisi jo selvitäkin, ei tuo liian raketti suorilla ole mikä on ihan hyvä asia ja suorille nousee vauhdit varmaan helpolla parikymppiä kun oppii ja uskaltaa ajaa mutkista ulos.
Renkaat on Metzlerin TD slicksit jotka tuntuu kyllä älyttömän hyviltä, aiemmin oli bridgen r11:set ja ei tainnu oma vauhti riittää niille alkuunkaan kunnei oikein mitään palautetta tuntenut.

Noh noh, eipä ny ruveta aliarvioimaan. Sipilän penkissä saatiin tuosta pyörästä 128!

Ai siinno nii paljo, oon ollu 4hevosta perässä uskossani ja täähä muuttaa kaiken :jippikaijee::grin:
 
alkuunsa lykkäsi liiaksikin mutkiin. Sunnuntaina vielä pyörän geometrian säätöä kun tuntui ettei se käänny kunnolla millään, eli keulaa pykälä alemmas ja sitten saikin totutella taas.
Alkoi tuntua että kallistelen vaan rauhassa sisään enkä varsinaisesti aja pyörää aktiivisesti, miltäs tämä tuomareiden silmään näyttää?
Jos valuttelee ja taittaa mutkiin liian aikaisin, niin se menee valtamerilaivan kallisteluksi ja odotteluksi ja vauhdin tappamiseksi. Ts ihan se perinteisin ajolinjavirhe.
Lisää alustan yms säätöä vaan, niin alkaa mopo kääntyileen ja kuskin tekemät virheet katoavat, ja kello tykkää.
 
Tuli kausi avattua Alastarolla käytännössa siitä mihin syksyllä jäätiin. Samaa vaivaa täälläkin, laiskaa kääntämistä ja apexit karkaa. Tossa yksi kierros sunnuntailta. Äänistä vois päätellä että mutkiin mennään pienellä kaasulla, tai niihan se onkin mutta noi kaasarit on niin sohlot että kierrokset ei vaan laske nopeesti.
https://www.youtube.com/watch?v=lsaYd5Vqqj8
EDIT: Tulipa p** laatuinen video :D
EDIT 2: Tehoista puheenollen tässä kampiakselilta 120hp uutena, paljonkohan tallella :)
 
Jos valuttelee ja taittaa mutkiin liian aikaisin, niin se menee valtamerilaivan kallisteluksi ja odotteluksi ja vauhdin tappamiseksi. Ts ihan se perinteisin ajolinjavirhe.
Lisää alustan yms säätöä vaan, niin alkaa mopo kääntyileen ja kuskin tekemät virheet katoavat, ja kello tykkää.

Haistan pientä ironiaa :p kyllähän toki puhun tuossa itseni pussiin jos tulkitsee kuin piru raamattua.
Mutta käsittääkseni ymmärrät kyllä alustan säätämisestä sen verran, että kun renkaat muuttuu erilaisiksi ja pohjiksi keula on vakiota korkeammalla ja akseliväli pisimmillään niin jotain vaikutusta saattaa olla kääntyvyydessä, varsinkin suhteessa edellisiin renkaisiin.
Sitä tilannetta kun korjasi niin alkoi tekemään paremmin huomioita omasta tekemättömyydestä.
 
Mutta käsittääkseni ymmärrät kyllä alustan säätämisestä sen verran, että kun renkaat muuttuu erilaisiksi ja pohjiksi keula on vakiota korkeammalla ja akseliväli pisimmillään niin jotain vaikutusta saattaa olla kääntyvyydessä, varsinkin suhteessa edellisiin renkaisiin.
Suurin ero mopon kääntyvyyden fiilikseen tulee siitä että renkaan profiilin muoto muttuu, ei niinkään koko tai korkeus, varsinkin jos vaihtaa vanhan eturenkaan uuteen, ja vanha on kulunut kantikkaaksi.
Korkeus noin ylipäätään, oli sitten alustan tai renkaan, saa muuttua abaut 3,6 mm, ennen kuin se vaikuttaa yhden millin etujättöön, eli noin yhden prosentin/ etujättö yleensä pyörii luokassa +-100 mm.
Mutta ei siinä alustan säätämisessä mitään väärää ole, oppiipahan ruuvaamaan sitäkin. Kunhan muistaa, että jos mopo ei käänny ruuvaamisen jälkeenkään, niin vika saattanee olla jossain muualla kuin alustan säädöissä.
 
Back
Ylös