scuuba
New member
Noin yleisellä tasolla:
Kuten tuossa jo Tumppi hieman vihjailikin, niin kierrosaikaa ei tehdä avauksessa/ kaasulla/ kaasua aikasin avaamalla, vaan ajolinjalla. Tuo kaasun vääntäminen on hyvin usein seurausta siitä että kuskikilla on tunne että kiihdyttämällä ja mahdollisimman suurella nopeudella saadaan hyviä kierrosaikoja, ja se määräävä tekijä eli ajolinja unohtuu koska siitä ei saa mitään fiilistä.
Kun taasen todellisuus on se että kaasulla ja kaasua vääntämällä saa vain pilattua ajamisen ja kierrosajat, silloin kun ajolinja ei ole kunnossa.
Eli kunhan ymmärtää sen että fiiliksella ja tunteella voi kyllä ajaa "kovaa", mutta jos haluaa ajaa kovempaa, niin siinä vaiheessa ne fiilikset ja niiden mukaan tekeminen vain haittaa sitä kehittymistä.
Virheellisessä ajolinjassa on myös se huono puoli, että kun kuski oppii ajamaan sitä, ja haluaa päästä kovempaa, niin se kovempaa ajaminen tapahtuu milläs muullakaan kuin lisää kaasua vääntämällä, ja mahdollisimman aikaisin. Koska kyllähän sen "järkikin" sanoo että kaasu == nopeammin.
Todellisuudessa päästään sitten siihen keskiryhmän hi-sider ajolinjaan kun lisätään virheelliseen ajolinjaan ihan hieman lisää kaasua ihan hieman aikaisemmin.
Tässä tapauksessa, ts tuo videon https://www.youtube.com/watch?v=0Xq3ZdjmmnQ kierros:
Mopo näyttäisi pysyvän reunassa suht ok, ja taitto näyttäisi lähtevan suht oikeasta kohdasta, mutta vauhtiin nähden taiton alku on hieman liian nopea ja taiton loppu on hieman liian hidas/ arka.
Yksi asia mikä tuohon voi vaikuttaa on se että kuski "pelkää" sisäkanttaretta, eli pää ei ymmärrä sitä että pää/silmät voi mennä pitkälti kanttareen/ jopa nurmikon päältä, varsinkin jos ajaa selkä vähänkään pystyssä.
Tuo näkyy myös siinä että sisäkanttareeseen jää jopa metrikaupalla tilaa, kun taasen mopon renkaat ovat hyvinkin lähellä mennä jopa ulkokanttareen päälle.
Eli tässä tapauksessa tuo hieman epäroivä taittaminen ja sisäkanttareen varominen ja kaasun räplääminen (juustosiivuja...) johtaa apeksin jälkeen ihan samanlaiseen ajolinjaan kuin mitä tulee silloin kun alkaa valuttamaan mutkaan/ taittaa mutkaan liiana aikaisin. Apeksin jälkeen mopo on edelleen maksimikallistuksessa, menossa väärään suuntaan, mutta kuski vääntää kaasua. Mopo kiertyy ulkokanttareelle, ja kuski saa vihdoin mopon pystympään ja vasta sitten kuski pääsee varsinaisesti avaamaan.
Yksi erikoispiirre mikä kannattaa tuohon liittyen tietää alastaron radasta, on se että nopeassa oikeassa (ennen palmasia) rata muuttuu kapeasta leveäksi, ja sen takia se on helpompi ajaa kuin nopea vasuri (palmasin jälkeen) jossa rata muuttuu leveästä kapeaksi, eli nopeassa vasurissa ulostulossa on vähemmän tilaa, ja siitäkin syystä mopo on ihan kanttikiven tuntumassa/ kuski ihmettelee joka kerta miksi juuri siinä kohtaa rata aina loppuu levyden suhteen kesken/ miksi se on niin vaikea ajettava.
Ohkaisesti aiheeseen liittyen, yksi vanha viesti parilla kuvalla höystettynä (perinteinen vuosikertasuusinta):
https://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849
Aluksi kun muuttaa ajamista ja jättää sen aikaisen kaasulla räpläämisen pois, niin se tuntuu todella tyhmältä idealta ja todella hitaalta, mutta katso kierrosaikoja...
Toinen asia mitä todennäköisesti huomaat on se että mutkien ajaminen muuttuu todella helpoksi ja yhtäkkiä on aikaa funtsia vaikka ja mitä kesken mutkan.
Aikaisemmin aivokapasitetti on ollut lähinnä selviytymiskäytössä, ja siitä syystä ajaminen on tuntunut nopealta, vaikka kierrosajat voi mitata kalenterilla/aurinkokellolla.
Ja nyt kun kapasta käytössä onkin yhtäkkiä vain esim 10%, niin ajaminen tuntuu hitaalta, vaikka kierrosajat lähtevät paranemaan kunhan saat uuden pakan auttavasti kasaan.
Kuten tuossa jo Tumppi hieman vihjailikin, niin kierrosaikaa ei tehdä avauksessa/ kaasulla/ kaasua aikasin avaamalla, vaan ajolinjalla. Tuo kaasun vääntäminen on hyvin usein seurausta siitä että kuskikilla on tunne että kiihdyttämällä ja mahdollisimman suurella nopeudella saadaan hyviä kierrosaikoja, ja se määräävä tekijä eli ajolinja unohtuu koska siitä ei saa mitään fiilistä.
Kun taasen todellisuus on se että kaasulla ja kaasua vääntämällä saa vain pilattua ajamisen ja kierrosajat, silloin kun ajolinja ei ole kunnossa.
Eli kunhan ymmärtää sen että fiiliksella ja tunteella voi kyllä ajaa "kovaa", mutta jos haluaa ajaa kovempaa, niin siinä vaiheessa ne fiilikset ja niiden mukaan tekeminen vain haittaa sitä kehittymistä.
Virheellisessä ajolinjassa on myös se huono puoli, että kun kuski oppii ajamaan sitä, ja haluaa päästä kovempaa, niin se kovempaa ajaminen tapahtuu milläs muullakaan kuin lisää kaasua vääntämällä, ja mahdollisimman aikaisin. Koska kyllähän sen "järkikin" sanoo että kaasu == nopeammin.
Todellisuudessa päästään sitten siihen keskiryhmän hi-sider ajolinjaan kun lisätään virheelliseen ajolinjaan ihan hieman lisää kaasua ihan hieman aikaisemmin.
Tässä tapauksessa, ts tuo videon https://www.youtube.com/watch?v=0Xq3ZdjmmnQ kierros:
Mopo näyttäisi pysyvän reunassa suht ok, ja taitto näyttäisi lähtevan suht oikeasta kohdasta, mutta vauhtiin nähden taiton alku on hieman liian nopea ja taiton loppu on hieman liian hidas/ arka.
Yksi asia mikä tuohon voi vaikuttaa on se että kuski "pelkää" sisäkanttaretta, eli pää ei ymmärrä sitä että pää/silmät voi mennä pitkälti kanttareen/ jopa nurmikon päältä, varsinkin jos ajaa selkä vähänkään pystyssä.
Tuo näkyy myös siinä että sisäkanttareeseen jää jopa metrikaupalla tilaa, kun taasen mopon renkaat ovat hyvinkin lähellä mennä jopa ulkokanttareen päälle.
Eli tässä tapauksessa tuo hieman epäroivä taittaminen ja sisäkanttareen varominen ja kaasun räplääminen (juustosiivuja...) johtaa apeksin jälkeen ihan samanlaiseen ajolinjaan kuin mitä tulee silloin kun alkaa valuttamaan mutkaan/ taittaa mutkaan liiana aikaisin. Apeksin jälkeen mopo on edelleen maksimikallistuksessa, menossa väärään suuntaan, mutta kuski vääntää kaasua. Mopo kiertyy ulkokanttareelle, ja kuski saa vihdoin mopon pystympään ja vasta sitten kuski pääsee varsinaisesti avaamaan.
Yksi erikoispiirre mikä kannattaa tuohon liittyen tietää alastaron radasta, on se että nopeassa oikeassa (ennen palmasia) rata muuttuu kapeasta leveäksi, ja sen takia se on helpompi ajaa kuin nopea vasuri (palmasin jälkeen) jossa rata muuttuu leveästä kapeaksi, eli nopeassa vasurissa ulostulossa on vähemmän tilaa, ja siitäkin syystä mopo on ihan kanttikiven tuntumassa/ kuski ihmettelee joka kerta miksi juuri siinä kohtaa rata aina loppuu levyden suhteen kesken/ miksi se on niin vaikea ajettava.
Ohkaisesti aiheeseen liittyen, yksi vanha viesti parilla kuvalla höystettynä (perinteinen vuosikertasuusinta):
https://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849
Aluksi kun muuttaa ajamista ja jättää sen aikaisen kaasulla räpläämisen pois, niin se tuntuu todella tyhmältä idealta ja todella hitaalta, mutta katso kierrosaikoja...
Toinen asia mitä todennäköisesti huomaat on se että mutkien ajaminen muuttuu todella helpoksi ja yhtäkkiä on aikaa funtsia vaikka ja mitä kesken mutkan.
Aikaisemmin aivokapasitetti on ollut lähinnä selviytymiskäytössä, ja siitä syystä ajaminen on tuntunut nopealta, vaikka kierrosajat voi mitata kalenterilla/aurinkokellolla.
Ja nyt kun kapasta käytössä onkin yhtäkkiä vain esim 10%, niin ajaminen tuntuu hitaalta, vaikka kierrosajat lähtevät paranemaan kunhan saat uuden pakan auttavasti kasaan.
