• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mop1978
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
40 tkm ajettuihin kettinkeihin on nyt tullu suihkittua ketjurasvaa melkeinpä ketju-rataspaketin arvosta. Ei näin. Aattelinpa kokeilla Loobmannia

Saapa nähdä.
Loobman on hintansa väärti. Toimii jopa hiekkatieoloissa mutta noi syöttökärjet kuluu hiekalla nopeasti. Öljy lentää rattaan kyljestä O renkaille, kaksipuoleinen syöttö toimii kuten luvataan.

40 tkm ajettuihin kettinkeihin on nyt tullu suihkittua ketjurasvaa melkeinpä ketju-rataspaketin arvosta. Ei näin. Aattelinpa kokeilla Loobmannia

Saapa nähdä.
Mitä öljyä noissa automaateissa käytetään? Jossain ohjelmassa (puskuri?) näin vastaavan ja en kyllä esittelyn perusteella vakuuttunut toiminnasta. Saattaa olla melko sottasta kun 120km/t tippa öljyä lentää rattaalta ties minne...? Itse en muuten pese ketjuja, vaan "kyllästän" ketjusprayllä n. 500 km välein. Huoltoasemille vinkiksi että voisivat perustaa ketjunrasvaus palvelun. Olisin valmis maksamaan n.2€/rasvaus jos setä/täti tulee annostelemaan öljyn ketjuilleni. Kyllä siitä jäisi pullosta tuolla hinnalla jo jonkinmoinen kate. Itselläni ei ole pyörässä paikkaa ketjuöljykannulle ja pidemmillä reissuilla tulee välillä laiminlyötyä rasvaus väli. Tosin en tiedä onko moista palvelua jo jossain, kun en ole älynnyt kysyä.
withstupid.gif

Mitähän ainetta brake cleaneri on? Uskaltaskohan sillä "huuhtoa" ketjut rasvakönteistä vai meneekö o-renkaat pilalle?
nixweiss.gif
Jotain liuotinta se kai on, kun haihtuu äkkiä pois... Motulin ketjuspray sen verran jämäkkää evästä, että rupesin tuota miettimään putsaukseen.
Älä sillä myrkyllä ainakaan ketjuja pese. Se on tarkoitettu rasvan poistoon jarru-osilta ja muilta missä rasva on haitaksi. Unohda ne pesut ja ajele mielummin. Tosin itse ajelen pääsääntöisesti kestopäällysteellä ja jos ajelisin kura-pyörällä saattaisi käsitykseni ketjujen pesusta olla toinen.

ite olen pessyt teräketju öljyllä. halpaa ja lähtee hiton nätisti rasvapaska pois sitten uudet oikeat ketjurasvat vaan kehiin. kokeile.

Saapa nähdä.
Loobman on hintansa väärti. Toimii jopa hiekkatieoloissa mutta noi syöttökärjet kuluu hiekalla nopeasti. Öljy lentää rattaan kyljestä O renkaille, kaksipuoleinen syöttö toimii kuten luvataan.
Vai meneekö öljy "sisempään holkkiin" ?

nyt löyty hyvää ainetta tähän hommaan. ennen olen moottoriöljyllä ja rätillä puhdistanut ketjuja mutta kun kävin paikallisessa osaset liikkeessä ostamassa lisää ketjurasvaa (Motul Road) niin löysin Liqui Moly:n Kettenreiniger nimistä ketjunpuhdistussprayta. sitä kun lasettaa sinne ketjuun samalla tavalla kuin ketjurasvaa eli rengasta pyöritellen niin lähtee kyllä moskat liukenee. sitten rätillä ylimääräset pois vedellä vielä viimeistely ja sitten kuivana rasvat päälle... ketjut tykkää. 10€ maksoi tuo pullo...

8980g.jpg

Minä en kyllä tajua, miksi tekniikkaa täynnä olevissa moottoripyörissä aina vaan käytetään sellaista antiikkista konstruktiota kuin suojaamatonta ketjua, jota saa olla rasvaamassa ja putsaamassa jatkuvasti. Ei ainakaan minulle ketjun rasvaus ole mikään harrastuksen kohokohta.

En ole tuputtamassa kardaania joka pyörään, sillä on plussansa ja miinuksensa. Mutta mikä on että kunnollista ketjusuojaa ei ole missään täällä myytävässä pyörässä? Jos menet vaikka Thaimaahan katsomaan niin jo vain löytyy ketjusuojat moposta kuin moposta. Mutta niillä ajetaankin hyötyajoa. Turhamaisuusko meitä riivaa, vai muotoilijoiden mielikuvituksen puute.
veryangry.gif

No turhamaisuus tietenkin. Sehän se panee valmistajat tekemään kullanvärisiä ketjuja ja käyttäjät pesemään niitä. Ei ole helppoa myydä kullanvärinen ketju sinne kumitötsän sisään.
Mutta oikeasti ketjujen käyttö vaikuttaa tietysti valmistuskustannuksiin: jos kampiakseli on poikittain kuten aika monessa laitteessa, jää yksi kulmavaihde pois moottorin päästä ja toinen sieltä takaa. Taitaa aika monessa kardaanivehkeessä se kampiakseli olla jo valmiiksi oikeansuuntainen. Minulla on tosin itsellänikin on poikkeus tuosta säännöstä.

En ole putsannut kertaakaan ketjuja ,kunhan rasvaa niitä. Sateella kun vetää urku auki niin ei pahemmin likaa näy ,eikä rasvaa
biggrin.gif
.silti kestänyt jo 30 000 ,ja pelkää revitystä.

...otetaan ketju, lirutellaan juoksevaa hunajaa päälle ja annetaan naapurin tessulle tai mirrille nuoltavaksi
talktohand.gif

Enpä ole ketjuja rasvannut 30000 km:n matkalla, kun automaattinen ketjunvoitelija hoitaa homman ihan automaagisesti.

enkä kyllä keksi miten tuossa voisi itsensä tai muita loukata.
Mä sanoin samaa just ennen kuin kokeilin lumilautaa lastenrinteessä ja mursin ranteeni...
tounge.gif

Tajusin näitä viestejä lukiessani öljynneeni niitä ketjuja aivan liian usein ja liian reilulla kädellä.
Viime kesän öljyjen hinnalla olis saanu ainakin uuden isomman takarattaan, jos nyt ei vielä koko settiä...

Edit: sana puuttu

Kokeilin ite Motulin ketjunpesuspraytä (Chain Clean) tossa joku aika sitten ja olin aika yllättyny.

Törkyp*skasesta ketjusta jossa oli käytetty ketjuvahaa (Castrol Chainwax muistaakseni, en suosittele) tuli aivan putipuhdas ja joka välistä irtosi likaa ihan perkeleesti.

Koko purkin kyllä tuhlasin, kun ei sille lialle meinannu tulla loppua, vähän käytin rättiä apuna ja lopuksi suihkutin liikkuvaan ketjuun, pelkkä sprayn paine riittää irrottamaan likaa. En muuten tienny että se ketju oli kiiltävän hopiainen...

Ilmaistahan tuo ei ole (vähän alta kympin tais olla Motonetissä), mutta helppoa ku mikä ja varmaan riittää purkillinen pidempäänkin jos ketju ei ole noin likanen ku mulla oli ja kun ei toi ketjun pesu ole sitä mieluisinta hommaa, niin ei tuo helppoudessaan niin kalliilta tunnu.
tounge.gif

Eilen tuli ketjut pestyä. Öljyä ja hammasharjaa noin puolisentuntia. Sit rätillä ylimääräiset pois ja ajamaan ketjut kuumakaksi. Ketjuöljyt kehiin ja tänään aamulla koeajolle.

Kaikki se aikaisempi kiihdytyksen aikainen naksuminen ja rutina oli tyystin poissa
062802jumpie_prv.gif

Mut ei tota hommaa kyllä kovin udein viitsis tehdä.

Tuli ostettua hätäpäissään tommonen Valvoline High Pressure Lubricant+PTFE pönikkä, kannattaakos tuota ruikkia ketjuille vai pitääkö hakea vielä erikseen
tounge.gif
?

edit: oho olihan tuolla parempiakin topikkeja mut kalastellaan nyt täältä
smile_org.gif

Eikö rengasketjuissa sitten kannattaisi käyttää jotain silikoniöljyä tiivisterenkaiden hoitamiseen. Kaiken järjen mukaanhan metalliosien välejä ei tarttis tuossa öljytä jos kestovoitelu on sisällä ja muut kitkapinnat on teräs-kumi tyyppisiä.

Eikö rengasketjuissa sitten kannattaisi käyttää jotain silikoniöljyä tiivisterenkaiden hoitamiseen. Kaiken järjen mukaanhan metalliosien välejä ei tarttis tuossa öljytä jos kestovoitelu on sisällä ja muut kitkapinnat on teräs-kumi tyyppisiä.
Kyllä se pääkitkapinta valitettavasti (tai onneksi) on ihan metallia sentään
biggrin.gif

Eli samoilla eväillä yritetään hoitaa kumirenkaita, pitää tehdasmömmöt tallessa ketjuissa ja tietysti vielä eliminoida hampaiden ja rullien ulkopinnan välinen kitka.

-hh-

Back