• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ^^Anzku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

^^Anzku

New member
Tämä saattaa olla liian aikaista kysyä, mutta mikä on kunnollisten/laadukkaiden ketjujen mitta? Sitä sanotaan, että hyvillä ketjuilla ja rattailla saa ajettua jopa n. 20 000km. Itse en ole ajanu kahdessa kesässä vain jonkun 15 000km ja oon vaihtanu siihen ketjut jo 6 kertaa ja kevään tullessa joudun vaihtamaan uudestaan kun vanhat ruostuneet (kosteat ajokelit eikä ollut spray-ketjuöljyä tallissa, eli se oli toisin sanoen oma vika). Mitkään ketjut ei ole kestänyt kovin pitkään ja alkaa vähä harmittaa ku kolmesti kesään täytyy "vetovälineet" vaihtaa, kun kuluvat sekä takaratas hampaattomaksi että ketjujen liika venyminen. Olen pitänyt mitat oikeina ja mitannut pyörän suoruuden tarkkaan mitan kanssa. Vaihdan ne itse, mutta ohjeiden mukaan. Käytän siihen jonkun puol tuntii, että se oikeesti on kohillaan.

Mitä merkkejä käytätte ja miten hankitte ne? Olen mennyt alan liikkeisiin ja pyytänyt myyjältä tarvikkeet mitä tarvitaan, mutta tuntuu että olen saanut halppis kamaa kun kuluvat pirun nopeasti. En muista tällä hetkellä mitä merkkiä itse käytän, mutta ketjut tulevat keltaisessa laatikossa, jossa on mustat viivat. Ratas on mittaisessaan umpinaisessa muovipussissa, joka on aika kova/kestävä.

Tarvittaisi vastauksia
062802jumpie_prv.gif

Ööh, saisiko kysyä että mikä kalusto on kyseessä jos 15 000km matkalla joudut uusimaan 6 kertaa ketjut+rattaat?
Ja mitä ketjuja+rattaita/mistä ostettuja olet aiemmin käyttänyt?

Kyllä hyvät ketjut + rattaat kestää isommassakin pyörässä 40 000km. Esimerkiksi DIDin ketjut joita mulla on mopossa pyörinyt.

Voitelithan ketjuja 500-1000km välein?
Pieni pintaruoste ei tarkoita että ketjut olisivat pilalla, notkeeta öljyä vaan ketjuihin niin ruoste irtoaa

edit: löytykin tieto että pyörä on ilmeisesti Honda VT 125cc Shadow. Tuskin edes customeissa tai edes kevareissa tarvitsee uusia 2000km välein ketjurataspaketteja jos niitä voidellaan oikein..
smile_org.gif

Tartunkohan nyt provoon??
Ketjuillahan ajetaan helposti jopa 40.000km ja 20tkm on ihan normisuoritus hiukan huonommallakin huolenpidolla ja soratieajelulla... Merkeistä Regina, Did, mitä näitä nyt on. Ihan halvinta ei välttämättä kannata laittaa. Rasvaa ei koskaan ole liikaa, jos vaan jaksaa puunata. Ketjut ei tykkää huonoa reilusta voitelusta. Voitelu kannattaa tehdä aina ajelun jälkeen lämpimään ketjuun. Silloin aineet tunkeutuu parhaiten sinne missä sitä voitelua oikeasti tarvitaan

Nyt täytyy kysyä että kuinka tiuhaan olet niitä ketjuja rasvaillut/puhdistanut ja millä aineilla?
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalle että 15000 km matkalla joutuu uusimaan 6 kertaa ketjut, ellet sitten ole ajellut paljon hiekkateitä pitkin ja laiminlyönyt rasvausta.

Eihän tuo nyt ole mahdollista.. Varmaan vaatisi vaivan näköä, että moiseen suoritukseen edes pystyy, ilman että puukottaa O-renkaat irti ja liuottaa jollakin rasvat pihalle.. Väitän että uusi ketju rasvoineen menee täysin huoltamattakkin jo sen 5000km ja jos olet kerran 6 vaihtoa jo tehnyt tuolla matkalla, et sen mukaan ole pääsyt edes. 2500km..

Tämä on kyllä selkeä provo, mutta ihmetellään nyt mieliksi..
biggrin.gif

Juu u, aikamoista satua. Tai siteen on ketjut ollut liian tiukalla& taka ratas väärässä linjassa

Eihän tuo nyt ole mahdollista.. Varmaan vaatisi vaivan näköä, että moiseen suoritukseen edes pystyy, ilman että puukottaa O-renkaat irti ja liuottaa jollakin rasvat pihalle..  
Ei kaikissa ketjuissa ole o-renkaita, varsinkaan piikkien kokoluokassa. Kaverin hätävaraketjuna oli o-renkaattomat 530 ketjut seiskapuolikkassa gsx:ssä ja ketjuja sai uudesta asti kiristää useamman kerran päivässä, mokomien elinikä jäi kanssa jonnekin parin tonnin luokkaan.

90-luvun alussa kun tuli piikkisellä ajeltua niin kyllä noita ketjurataspaketteja meni kuin leipää. Ajotyylillä oli tietysti vähän osuutta asiaan kun koko ajan piti rykiä keulaa ylös.

Eihän tuo nyt ole mahdollista.. Varmaan vaatisi vaivan näköä, että moiseen suoritukseen edes pystyy, ilman että puukottaa O-renkaat irti ja liuottaa jollakin rasvat pihalle..  
Ei kaikissa ketjuissa ole o-renkaita, varsinkaan piikkien kokoluokassa. Kaverin hätävaraketjuna oli o-renkaattomat 530 ketjut seiskapuolikkassa gsx:ssä ja ketjuja sai uudesta asti kiristää useamman kerran päivässä, mokomien elinikä jäi kanssa jonnekin parin tonnin luokkaan.
No ei ole niin.. Mutta tuskin kukaan ostaa kuutta kertaa peräkkäin heikointa mahdollista vaihtoehtoa..

Jaa, no olihan se paketti aina se raidallinen??
tounge.gif

Tällaista keskustelua tuolla avauksella varmaan haetaankin.. En sorru enempää tähän hommaan..
biggrin.gif

Juttuni ei valitettavasti ole satua. Muistin kyllä väärin, se oli 5 kertaa vaihdettu eikä 6. Ketjut olen n 1000km välein rasvannu sekä huoltanu niitä asiallisesti. Aina olen käyttänyt samaa merkkiä, kun isä on ne ostanut. Pyörä ostettu käytettynä, niin ne rattaat ja ketjut pysyivät pisimpään kunnossa, ehkä myös vähä ton asiallisen ajon syytä. Eturatasta en ole vaihtanu kun se on pysyny myös kunnossa eikä ole tarvinnu vaihtaa. Ainoastaan takaratas on kulunut todella nopeasti ja ketjut on myös venynyt. Ehkä vähän valehtelen, mutta jo n. 1000-1500km jälkeen on ketjut venynyt jo niin paljon että niitä saisi kiristää tiukemmaksi. Pariin kertaan ketjuja lyhennetty 3 pykälää.

Muokkaan vähän. Kun pyörä ostettiin, silloiset ketjut ja rattaat kestivät pisimpään.

Juttuni ei valitettavasti ole satua. Muistin kyllä väärin, se oli 5 kertaa vaihdettu eikä 6. Ketjut olen n 1000km välein rasvannu sekä huoltanu niitä asiallisesti. Aina olen käyttänyt samaa merkkiä, kun isä on ne ostanut. Pyörä ostettu käytettynä, niin ne rattaat ja ketjut pysyivät pisimpään kunnossa, ehkä myös vähä ton asiallisen ajon syytä. Eturatasta en ole vaihtanu kun se on pysyny myös kunnossa eikä ole tarvinnu vaihtaa. Ainoastaan takaratas on kulunut todella nopeasti ja ketjut on myös venynyt. Ehkä vähän valehtelen, mutta jo n. 1000-1500km jälkeen on ketjut venynyt jo niin paljon että niitä saisi kiristää tiukemmaksi. Pariin kertaan ketjuja lyhennetty 3 pykälää.
Kyllähän siinä nyt jotain hämminkiä on.. Itselläni oli enduropiikki tuolla 80/90 taitteessa ja silloin niissä oli vielä tehoakin. Ajettiin hiekkapolkuja varmasti 40% ajoista, eli ei ne helpolla päässeet. Matkaa tuli ehkä 30tkm 3:na kesänä, enkä muista ostaneeni kuin yhden, tai varauksin muistan että kaksi satsia siihen tuona aikana.

Varmista nyt että ne ketjut, pyörä ja rattaat ovat keskenään sopivia.. Lähinnä ketjut ja rattaat..

Varmista ettet kiristä niitä liikaa. Pyörästä riippuen takajousituksen geometria voi muuttaa akseliden etäisyyttä radikaalistikin, siis lepotila suhteessa kauimmainen etäisyys toisistaan.. Eli asennettuasi ketjut, tarkasta kuinka tiukalle ketju joutuu takahaarukan eri asennoissa, löysää pitää löytyä koko liikematkalla.

Kejulinja on helppo tarkastaa. esim. pitkällä listanpätkällä. Laita lista linjariksi rengasta vasten ketjun puolelle ja mittaa linjarin suhde ketjulinjaan mahdollisimman pitkältä matkalta. Takahaarukan merkit eivät välttämättä pidä paikkaansa.

Ketju kannattaa pitää puhtaana ja voidella 500km välein, sekä aina kun olet ajanut sateella.. Puhdistukseen käy joku öljypohjainen liuotin, esim. polttoöljy.
Rasvauksessa vältä vahoja. Ovat ketjuvalmistajien ja voiteluaine-puljujen salaliitto.. Siisti käyttää, mutta voitelukyky yksinään riittämätön..
edellisestä mielipiteestä tulee pataan täällä allekirjoittaneelle..
biggrin.gif

Jos kyseessä ei ole o-rengasketju, voit silloin tällöin voidella niitä jollakin jäykällä öljyllä, esim. 80w-90, reilusti lotraten ja sitten enimpien valuttua laittaa ketjurasvaa siteeksi perään..

enpä muista mikä rengas ketju se on kun en ole säilyttäny mitään niistä paketeista.

Luin tällaisen jutun netistä:

Itse taas kuullut, ettei pidä ketjujen kuntoa tarkistaessa keskittyä niinkään ylös/alas-liikkeeseen vaan ketjujen sivuttaissuuntaiseen liikkeeseen. Kokeilkaa vaikka piruuttanne uusilla ketjuilla pitää niitä lappeellaan vain toisesta päästä kiinni, ja katsokaa taipuvatko alaspäin. Ei pitäisi. Sama pätee käytettyihin ketjuihin. Jos saa U:n muotoon tai enemmän, kannattaa käydä hakemassa kaupasta uudet.

Tämä MP sivuilta

Mielestäni ja muistaakseni ketjut joita oon käyttäny, nii ne antaisivat periksi ja taipuvat vähän...

Eturatasta en ole vaihtanu kun se on pysyny myös kunnossa eikä ole tarvinnu vaihtaa. Ainoastaan takaratas on kulunut todella nopeasti ja ketjut on myös venynyt.
Vaihda kaikki kerralla! Ettei vaan toi eturatas olis se joka noi ketjut tuhoaa.. On kai oikealla jaolla?

Joku viisas joskus totesi, että helpoin tapa tuhota uudet ketjut on laittaa ne vanhoille rattaille.

Ja onhan noi ketjut tarkoitettu kevariin? Noin vähän kilometrejä pitäisi kestää vaikka mopon rattaat.

En tiedä itkiskö vaiko naurasko tälle jutulle...
Vaihda ainakin seuraavan satsin yhteydessä se eturataskin. Kyllä se siitä.

saa nauraa jos huvittaa
biggrin.gif
nuo jotkut olivat sanoneet ettei sitä tarvitsisi vaihtaa kun ei oo se kulunukkaa, mutta käännyn teidän puolellenne...
smile_org.gif
se eturatas saattaa tuhota ne ja minä tässä tositelen
tounge.gif

Ja älä nyt herranjestas enää osta samanmerkkistä ketjua. Jos ei se viidenellä kerralla vielä ole toiminut niin tuskin se kuudennellakaan kerralla sen paremmin toimii...

Pikkukustomissa kesti 48 000 km... Kyl joku on ny pielessä ja _pahasti_ Älä laita uusia ennen ku olet selvittänyt syyn joka niitä ketjuja tuhoaa. Tai sit joudut ens kesäksi tilaamaan repullisen ketjuja ja rattaita...
tounge.gif

taidan mennä iha tiskille kyselee niitä lutjakkeit...
tounge.gif
vaihdan eturattaan kanssa sitten kun aika tulee
smile_org.gif
kiitti vaa vastauksista aeva kauhiast!

Yritä nyt sen verran perehtyä, että tiedät mitä osia olet asentamassa? Kuulostaa vähän siltä, että on väärää mallia ketjut tai sitten ne ovat liian kireällä(venyvät älyttömästi ja takaratas kuluu). Myös rattaat kannattaa ehdottomasti vaihtaa uusiin ketjujen vaihdon yhteydessä.

Kun vaihdan ketjuja, vaihdan myös takarattaan. En minä nyt sentään niin hölmö ole
biggrin.gif
Mutta kuitenkin niin tyhmä, etten ole eturatasta vaihtanu, kun se ei ole kulunut paljoakaa. Ketjut olen kiristänyt asian mukaisesti, että ne liikkuvat sen sentin kaks ja takarengas on kuitenkin suorassa. En minä teidä minkä takia ne kuluvat niin nopeasti. Mahtaako kuitenkin olla niin, että minun asennuksessa on puutteita, en tiedä. Mielestäni teen sen oikein.

Back