• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keula-alas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Mitenkäs keulan laskeminen vaikuttaneen pyörän käytökseen.  
withstupid.gif
 
Mutta kannattaa pitää huoli ettei laske kaulaa liian alas perään nähden ettei ala yliohjautumaan/haukkomaan. Se ei ole kiva juttu... Kannattaa ensin laskea pikkuisen ja käydä testaamassa ja kokeilla siten missä se hyvän ja huonon raja menee. Pienikin lasku/nosto vaikuttaa yllättävän paljon.
 
Ihan vakavissaan kannattaa ajatella mitä hyötyä sillä keulan laskemisella hakee... Mielummin säädettävät ohjauskolmiot kuin keulan lasku... (minun mielipiteeni)
 
Pyörämallikohtaista, mutta olisiko parempi nostaa perää.. Vai eikö jalat yllä maahan?
 
Ihan mielenkinosta kysyisin miten ss-cuppilaiset ovat Dukaatejaan säätäneet. Tarkoitus olisi laittaa ensin sopivilla jousivakioilla öhlinssiä eteen ja taakse, jonka jälkeen voisi muita säätöjä kokeilla. Öhlinssin takaiskarin säädöllä saa perää hieman nostettua.

Ovatko nostaneet perää, laskeneet keulaa ja säätäneet ohajuskulmaa vähän jyrkemmäksi?
 
Ihan vakavissaan kannattaa ajatella mitä hyötyä sillä keulan laskemisella hakee... Mielummin säädettävät ohjauskolmiot kuin keulan lasku... (minun mielipiteeni)
mielummin, mutta säännöt kaikissa luokissa kieltävät moiset offset pyöritettävät kolmiot.... ja sitten se toinen homma on hinta. lasku ei maksa kuin vaivan vs säädettävät maksavat 500-1000€ mallista riippuen.

... tosin onhan ne _tekniikkapornoa_
tounge.gif
 
Mutta kannattaa pitää huoli ettei laske kaulaa liian alas perään nähden ettei ala yliohjautumaan/haukkomaan. Se ei ole kiva juttu... Kannattaa ensin laskea pikkuisen ja käydä testaamassa ja kokeilla siten missä se hyvän ja huonon raja menee. Pienikin lasku/nosto vaikuttaa yllättävän paljon.
Juu,muutokset millejä ,ei senttejä!
Esim tenkeitin säätötaulukko 600rr:lle antaa perän korkeudelle
minimi ja maksimiarvojen väliksi 8mm.Jo parin millin muutos vaikuttaa ajettavuuteen, vaikea uskoa ,mutta näin se kait on.
 
Esim tenkeitin säätötaulukko 600rr:lle antaa perän korkeudelle
minimi ja maksimiarvojen väliksi 8mm.Jo parin millin muutos vaikuttaa ajettavuuteen, vaikea uskoa ,mutta näin se kait on.
Onkohan tuo akselin kohdalta, vai iskarin päästä.. Iso ero noissa kuitenkin. Omassakin mopossa on sentään 6mm iskarin pituutta lisätty.
 
...säätäminenhän ei lopu ikinä. Toinen voi löytää ajotyylilleen ja muille ominaisuuksilleen sopivat asetukset säätöalueen toiselta reunalta , joku toinen taas toiselta.Kuitenkin nyky alustojen säätömahdollisuudet ovat jo niin monipuoliset, että "innostunut tumpelo"(fiktiivi minä) helposti kadottaa punaisen langan monenmuuttujan yhtälöä työstäessään.
Tällöin on hyvä olla olemassa kirjattuna lähtöasetukset tai valmistajan" ohjearvot" ,jotka viitoittavat ainakin oikealle tielle.
Nykypumpuissa on vaimennuksille helposti 20-30 kliksua säätöaluetta , kuitenkin raja-alueilla (täysin auki tai kiinni)ei varmastikaan mikään vaimennin toimi suunnitellulla tavalla.Käytännön säätöalue lienee useimmiten keskimmäinen kolmannes , jollei viidennes.Samoin lienee esijännityksien ,keulakulmien, perä- ja keulakorkeuksien osalla.
Nyky supersportit on jo valmiiksi niin nopeaan ajoon rakennettuja pyöriä, että radikaalit geometriamuutokset tuskin nopeutta lisäävät.
Luulisin.
 
Ihan mielenkinosta kysyisin miten ss-cuppilaiset ovat Dukaatejaan säätäneet. Tarkoitus olisi laittaa ensin sopivilla jousivakioilla öhlinssiä eteen ja taakse, jonka jälkeen voisi muita säätöjä kokeilla. Öhlinssin takaiskarin säädöllä saa perää hieman nostettua.

Ovatko nostaneet perää, laskeneet keulaa ja säätäneet ohajuskulmaa vähän jyrkemmäksi?
Ihan oikein olet ajatellut lähteä liikenteeseen.

Itse muutin vain perän korkeutta, koska kallistuksessa ajettaessa Ducati ui aika matalalla ja putket raapii katteiden lisäksi maahan liki koko ajan. Jos lasket keulaa niin rojut on vielä tiukemmin maassa ja siitä lähtee helposti väärään suuntaan liukumaan.

Toki jokainen voi hakea oman ajotyylinsä mukaisesti ne korkeudet, mutta mulla riitti hyvin pelkän perän korkeuden muutokset.
 
Ihan mielenkinosta kysyisin miten ss-cuppilaiset ovat Dukaatejaan säätäneet. Tarkoitus olisi laittaa ensin sopivilla jousivakioilla öhlinssiä eteen ja taakse, jonka jälkeen voisi muita säätöjä kokeilla. Öhlinssin takaiskarin säädöllä saa perää hieman nostettua.

Ovatko nostaneet perää, laskeneet keulaa ja säätäneet ohajuskulmaa vähän jyrkemmäksi?
Ihan oikein olet ajatellut lähteä liikenteeseen.

Itse muutin vain perän korkeutta, koska kallistuksessa ajettaessa Ducati ui aika matalalla ja putket raapii katteiden lisäksi maahan liki koko ajan. Jos lasket keulaa niin rojut on vielä tiukemmin maassa ja siitä lähtee helposti väärään suuntaan liukumaan.

Toki jokainen voi hakea oman ajotyylinsä mukaisesti ne korkeudet, mutta mulla riitti hyvin pelkän perän korkeuden muutokset.
Täytyy varmaan sitten aloittaa pitämällä keula vakiokorkeudessa. Perää saa iskarin säätöjen avulla nostettua. Jos ei sitten rojut hankaa maahan (joka olisi kilvellisessä ihan suotavaa), niin hyvin pientä keulan laskua voi harkita.

Eikös tuossa ss-Ducatissa saa sitä ohjauskulmaa hiukan säädettyä? Sitä varmaan kannattaa hieman jyrkentää? Niin ja ohjausiskari tulee kanssa kiinni, ettei mene levottomaksi, kun yrittää tehdä nopeammin ohjautuvan ja samalla ratasta vielä jonkin verran.
 
Back
Ylös