• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keulahuolto

Jos tarvitsee 17 tai 19mm kuusiokolohylsyä, niin halpa korvike on M10 sekä M12 jatkomutteri.
 
Viimeksi kun piti saada yhden pelin vuotava stefa lopettamaan, käskin kaverin hakemaan viilipurkin lounaaksi, syömään nopeasti ja pesemään että saan työkalun. Otti ryökäle raejuustoa mutta menihän siinä kaikki 10min syömisineen kun oli stefan alunen putsattu ja vuoto lakannut.
Ihan sama millä sen tekee, filmi, rakotulkii, nippuside, limupullosta leikattua siivua olen käyttänyt myös. Vuoto yleensä alkaa roskasta, roska pois ja vuoto loppuu. Pitempään kun ajaa öljyisellä liukuputkella, menee niin öljyn mukana niin paljon likaa että syö stefan. Parit naarmulle ajetut liukuputket olen nähnyt, ei kuulemma tiennyt että haittaa jos vähän vuotaa.
En muista monesti olen tuolla tavalla vuodon saanut loppumaan mutta monesti. Pitempään vuotaneet on tainneet olla ainoita joihin ei ole auttanut, tuoreeltaan putsattuja en muista ettei olisi tepsinyt.

Joskus lukasin jutun missä brittiläinen mp-asentaja oli kokeillu sataan pyörään,missä keulaputket vuotanu,stefojen puhdistusta. 90 vai 95kpl oli korjautunu ja loput jääny vuotamaan. Eli useimmat stefojen vaihdot melko turhaa. Putsaus vaan ja uudet öljyt sisään:thumbup:
 
Ja harvoin sattuu reissus kohalle, mp-korjaamo. Sellanen viel jossa ei oo hommia jonos, osat hyllys, jne...

Itselle ja reissukavereille on sattunut kaikenlaista matkoilla. Omalle kohdalle on tässä osunut kyllä uskomattoman hyvää palvelua. Passolle hajonnut mopo viedään korjaamoon kauemmas kuin matkankeskeytysturvavakuutus sallisi, koska siellä on isompi huoltamo. Ko huoltamon pitäjä antaa oman autonsa lainaan, kun vuokra-autoa ei siitä kylästä löytynyt. Asentaja otti reissumiehen mopon heti työn alle, kun kaikkea ei ole bookattu pilkuntarkasti työjonoexceliin muutenkaan. Hakevat 1098s:ään seuraavasta kaupungista uuden vasemman posken moottoriin sekä uuden vauhtipyörän. Siis hakevat autolla eivätkä tilaa. Toki tapahtui Italiassa ja Ducatilla. Mopo ajossa alle 24h hajoamisesta.

Kerran Saksassa HST tourilla (high speed touring) 1299s:n takarengas ei kestänyt koko päivää baanaa jatkuvalla 300kmh +32 lämmöissä yrityksellä, vaan kudokset esiin. Lauantai-iltana soitto lähimpään Ducatimyymälään ja omistaja vastas. Löyty 200/55 Pirellin Supercorsa hyllystä. Tuli avaamaan firman ja vaihto renkaan. No extra cost, laitoin sille tukevan tipin.

Onnistuu kyllä Suomessakin, joku vuos sitten Crafterilla menos talvella Imatran crossihallille. Moniuraremmin kiristäjä lähti iloisesti pomppimaan auton ja asfaltin väliin. Aivan käsittämättömästi ei rikkonut kuin itsensä ja takaiskarin kun osui siihen. Google kerto että vesipumppu jatkaa Crafterissa eikä ole moniuraremmin takana. Soittelua ympäriinsä ja lopulta Imatran Volkkarimyymälään. 150km korjaamolle oli kyllä painimista, ohaustehostin kun oli moniuraremmin takana kans. Lauantaina päivystävä myyjä soitti vapaapäivällä olevalle huoltamopäällikölle joka tsekkas että kiristäjä ja remmi hyllyssä, hälytti asentajan paikalle. Hallikin oli mukavasti vajaa kilsa korjaamolta joten Crafteri sai uutta palikkaa sillaikaa kun minä ja poika ajettiin. Asentaja sai hälytysrahan ja tukevan tipin, korjaamopäällikkö tipin. Myyjä oli jo karannut kun putiikki oli kiinni sillon kun homma roger.

Taitaa olla hyvää tuuria, mutta kyllä sitä hyvää palvelua/apua kysyvä saa. Pitää vain kysyä internetin sijaan ihmiseltä.

Ehkä se "palvelu into", riippuu myös vähän viasta ja vian vakavuudest?

Enpä usko, et ne alkaa kuskailee pyörää, kovin pitkälle. Sekä ohittelee korjaamo jonoa ja hakee varaosia, työajan jälkeeen monen kilsan päästä, jos pyörä on ihan ajokunnossa. Mitä se on, jos joku keulapampun stefa vuotaa... :;):
 
Minulla oli firebladen edellinen korjaaja asentanut etuhaarukan stefat väärinpäin ja ne vuotivat siksi. Kokeilin putsausta, mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut. Positiviisena puolena tässä oli, että nyt ei hirvitä etuhaarukan avaus, ei siellä mitään ihmeellistä ole sisällä.
 
^Joskus tuli vastaan video -liekö ollut aito- jossa asentajaharjoittelija oli laittanut autoon jarrupalat väärin päin. Siis kitkapinnat ulospäin :O
 
Minulla oli firebladen edellinen korjaaja asentanut etuhaarukan stefat väärinpäin ja ne vuotivat siksi. Kokeilin putsausta, mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut. Positiviisena puolena tässä oli, että nyt ei hirvitä etuhaarukan avaus, ei siellä mitään ihmeellistä ole sisällä

Uskallus tehdä on täkeintä. Jos sitä ei ole tai sen menettää, niin ei voi tehdä enää mitään. Lisäksi voitaneen todeta, että jos jonkin asian osaa, niin se ei ole vaikeaa :)
 
Ehkä se "palvelu into", riippuu myös vähän viasta ja vian vakavuudest?

Enpä usko, et ne alkaa kuskailee pyörää, kovin pitkälle. Sekä ohittelee korjaamo jonoa ja hakee varaosia, työajan jälkeeen monen kilsan päästä, jos pyörä on ihan ajokunnossa. Mitä se on, jos joku keulapampun stefa vuotaa... :;):

Offtopic: Varmastikaan mitään oikeata totuutta ei ole. Toin vain pari esimerkkiä ja omakohtaista kokemusta.

Kyllä mä sitä mieltä olen että kun esim Italiassa mopojen huolto ei ole niin kausiluonteista, niin tilanne on eri. Suomalaisella prätkäkorjaamolla eletään talvella kuivaa kautta ja kesällä taas töitä olisi enemmän kuin mitenkään pystyy hoitamaan. Etelämpänä ei ole sama asia, eikä yhteiskuntiin/yrityksiin muutenkaan ole samanlaista rakenteellista tehokkuutta jouduttu rakentamaan kuin meillä. Se varauskirja ei vaan ole samalla tapaa turvoksissa.

Edellisten lisäksi voin sanoa että Suomessa ei saa saksalaismerkkiseen autoon huoltoa alle kahden viikon jonoajalla. Mulla on anoppila Berliinissä ja ennen koronaa tuli käytyä 1-3krt/v autolla siellä. Pyrin ajoittamaan huollot aina sinne, koskaan ei paikan päältä tilaten jonoaika ollut yli 2vrk. Ja olipa vielä halvempi kuin vastaava Suomessa. Prätkällä en ole määräaikaishuoltoa ulkomailla hoidattanut.

Lisäänpä yhden tuoreen esimerkin. Oon nyt 3kk ollut pimeyttä ja pakkasta paossa Espanjan aurinkorannikolla. Lähdin täällä ekalle maastopyörälenkille kukkuloille, karauttaen kunnnolla kiveen laskussa, takarengas puhki. Paikkarasia mukana, mutta avaamaton! liimatuubi tyhjä. Kyllä, sinetin murtamisen jälkeen tyhjä. 6km taluttamisen jälkeen vastaan tuli ensimmäinen paikallinen pyörällä ja heti kysymään mikä ongelmana. Kääntyi hakemaan kotoaan mulle vararenkaan. Ei huolinut rahaa, sano että jeesaat seuraavaa kun joku on pulassa. Ehkä mulla on vaan hyvä tuuri. Todella monella ihmisellä on tässä maailmassa vielä luonnostaan auttamisen halu, kunhan sitten asiallisesti sen indikoi ja hoitaa. Tästä lähtien mukana on ollut sekä varasisurit, että paikkarasia. Eikä tietty enää yhtään puhkeamista.

Ontopic: Aika paljon on krossia tullut ajettua, vielä viime kausi kilpaakin MXV50-luokassa. Varsinkin märän saviradan jälkeen stefat saa aina putsata Sealmatella. Omani tosin hukkasin vuosia sitten ja tein puolen litran pullosta uuden. Kertaakaan ei ole krossissakaan tarvinnut normaalin huoltovälin lisäksi stefoja vaihtaa, vuotaneet ne on monta kertaa kaudessa. Mutta sit vaan putsaa ja jatkaa. Rata-aikoina käytin kans filminegaa, aattelinkin että putsarin pitää olla ohut ettei vahingoita stefaa. Tämä asia ei ole ollut näin. Pulloaihio on hyvä kun on kovera jo lähtiessä, helppo käyttää.
 
Mie sain joskus RG250:n takasen asennettua niin että oikealta lueteltuna oli jarrumäntä, levy, pala,pala, mäntä. Vähän ihmettelin metallista tuntumaa ekalla koeajolla. Noita keulan stefojakin muistan monesti alkuun tuijotelleeni että mites päin se paine niitä huulia puristaakaan. Ei ne koskaan väärin menneet mutta ei ne aina ole kaikille ihan itsestäänselviä olleet.
 
Mie sain joskus RG250:n takasen asennettua niin että oikealta lueteltuna oli jarrumäntä, levy, pala,pala, mäntä.

Puhjenneen renkaan vaihdossa Sveitsin ja Saksan rajalla meni takarengas paikalleen jarrumäntä pala, pala, levy ja satulan vastinrauta. Huomasin vasta alpeilla. :O Ei hajonnut mitään kuitenkaan.
 
Etupumppunen huollosta kun oli kyse tässä säikeessä, niin en malta olla linkittämättä artikkelia, mikä kirjoittelin vuosi sitten Bläkkärin etuiskareiden huollosta :D

http://raumanmotoporukka.nettisivu....sites/565/2023/02/Iskunvaimentimienhuolto.pdf

Näin jälkeenpäin kun tuota mietin, niin voisi seuraavalla kerralla varmaan jalostaa tuotakin hommaa juurikin näiden alapään pulttien osalta. Jos tekisi sellaisen akselinpätkän mihin on porattu poikittainen reikä, jota kautta kuusiokolopulttiin pääsee käsiksi, mutta akselilla saisi sidottua etuiskarin (perinteinen) rungon toiseen iskariin kiinni, niin ei pääse pyörimään. Itse taisin kokeilla toiseen sellaista, että työnsin vain akselin osittain reikään, jotta sai vastavoimaa ja toisen avasin ruuvipenkissä.
 
Jos tekisi sellaisen akselinpätkän mihin on porattu poikittainen reikä, jota kautta kuusiokolopulttiin pääsee käsiksi, mutta akselilla saisi sidottua etuiskarin (perinteinen) rungon toiseen iskariin kiinni, niin ei pääse pyörimään.
Miksi et vain siinä työpöydällä pulttaa noita pamppuja toisiinsa esim. jarrusatuloiden laipoista. Valmiit reiät ja satuloissakin on niihin sopivat pultit jos et jotain ohkasempaa pulttia halua käyttää. Tai jos ei satuloiden, niin sitten lokarin kiinnikkeistä. Anyway ne pamput ovat silloin siinä pöydällä vieretysten, pitää toinen toistaan vastaan ja siten tartte enää kummoistakaan kiinnipitoa kun jo pääsee käyttämään voimaa ihan riittävästi noiden alapulttienkin vääntämiseen - siis jos sitä ruuvipenkkiä tms. ei ole käytettävissä.
 
Miksi et vain siinä työpöydällä pulttaa noita pamppuja toisiinsa esim. jarrusatuloiden laipoista. Valmiit reiät ja satuloissakin on niihin sopivat pultit jos et jotain ohkasempaa pulttia halua käyttää. Tai jos ei satuloiden, niin sitten lokarin kiinnikkeistä. Anyway ne pamput ovat silloin siinä pöydällä vieretysten, pitää toinen toistaan vastaan ja siten tartte enää kummoistakaan kiinnipitoa kun jo pääsee käyttämään voimaa ihan riittävästi noiden alapulttienkin vääntämiseen - siis jos sitä ruuvipenkkiä tms. ei ole käytettävissä.

Jarrulaipat on kiinni pamppujen kuorissa ja sisäputki pitää pysyä paikallaan, eikä kuori.
 
Etupumppunen huollosta kun oli kyse tässä säikeessä, niin en malta olla linkittämättä artikkelia, mikä kirjoittelin vuosi sitten Bläkkärin etuiskareiden huollosta :D

Ai Santeri, kun oli hyvin tehty juttu! Pitää lukea oikein ajatuksella läpi! Tuo oli jo sitä rakettitieteeseen verrattavaa juttua, kun taas tässä ketjussa oli kyse alunperin jostain aivan muusta...
 
Ai Santeri, kun oli hyvin tehty juttu! Pitää lukea oikein ajatuksella läpi! Tuo oli jo sitä rakettitieteeseen verrattavaa juttua, kun taas tässä ketjussa oli kyse alunperin jostain aivan muusta...

Kiitos kehuista. Itselle nykyään iso osa moottoripyöräharrastausta on tuo rassaaminen. Toki tulee ajettuakin, mutta ei enää siten, kuin joskus ennen.
 
Jarrulaipat on kiinni pamppujen kuorissa ja sisäputki pitää pysyä paikallaan, eikä kuori.
Huomasit varmaan myös mihin vastasin, @Hanskabel oli tuunaamassa tuonne porattua akselia, jonka läpi pääsisi tuohon päätypultiin käsiksi = kyse oli juurikin nimenomaisesti sen kuoren paikallaan pitämisestä, ei sisäputken :bye:
 
Huomasit varmaan myös mihin vastasin, @Hanskabel oli tuunaamassa tuonne porattua akselia, jonka läpi pääsisi tuohon päätypultiin käsiksi = kyse oli juurikin nimenomaisesti sen kuoren paikallaan pitämisestä, ei sisäputken :bye:

Niin, perinteisessä se kuori pääsee pyörimään ympäri, jos/kun liukuputkin on yläpäästä kiinni kolmiossa. Ylimääräistä vähtiä voi tulla, jos iskarin pudottaa kolmiosta parkkikselle tai pöydälle ja se pohjauuvi on päättäväisesti kiinni. Joskus aikaisemmin huomasin, että avaaminen voi mennä sudeksi, koska pultti on syvällä eli tulee taivutusta avaimeen ja jos samaan aikaan pitää keskittyä voimalla pitämään iskaria paikallaan niin, ei hyvä. Mutta tuon voi ilman muuta ratkaista monella eri tapaa, että saa ehjänä auki.
 
Juttu on tosi hyvä! Ja siksi haluankin ehdottaa seuraavia kehitys-ehdotuksia lisättäväksi :D

- Mitä kemikaalia käytetään osien puhdistamiseen?

- Liukuputken puhdistus karhunkielellä ennen stefan asentamista.

- Katso, että stefa liukuu okeinpäin.

- Ei ollut lainkaan mitään ilmaamisesta täytön aikana.

- Lopuksi varmistus pumppu kädessä maata vasten, jotta se tuntuu toimivan ja vielä sen jälkeen tsekata stefa, ettei varmasti vuoda.

"Stefan riittävää asennus-syvyyttä voi mallata vaikka tämmöisellä o-rengas työkalulla. Jos työkalun pää menee vaakatasossa jousirenkaan uraan, niin stefa on silloin riittävän syvällä, jotta jousirengas saadaan asennettua stefan päälle"

- Omasta mielestä tuon työkalun käyttö on vähän turha, koska se jousirenkaan ura näkyy esim. taskarilla ja jos se nn hyvin näkyvillä, niin jousirengas menee paikoilleen, jolloin stefa on tarpeeksi syvällä.

- Viimeisenä tästä työvaiheesta, jossa stefan ja pölysuojan väliin laitetaan tämä rasva, niin jos näin tekee ja haluaa myöhemmin syystä tai toisesta tsekata stefan kunnon irrottamalla pölysuojan, niin luultavasti se ei onnistu, koska päällä oleva rasva estää havainnot.
 
Juttu on tosi hyvä! Ja siksi haluankin ehdottaa seuraavia kehitys-ehdotuksia lisättäväksi :D

- Mitä kemikaalia käytetään osien puhdistamiseen?

- Liukuputken puhdistus karhunkielellä ennen stefan asentamista.

- Katso, että stefa liukuu okeinpäin.

- Ei ollut lainkaan mitään ilmaamisesta täytön aikana.

- Lopuksi varmistus pumppu kädessä maata vasten, jotta se tuntuu toimivan ja vielä sen jälkeen tsekata stefa, ettei varmasti vuoda.

"Stefan riittävää asennus-syvyyttä voi mallata vaikka tämmöisellä o-rengas työkalulla. Jos työkalun pää menee vaakatasossa jousirenkaan uraan, niin stefa on silloin riittävän syvällä, jotta jousirengas saadaan asennettua stefan päälle"

- Omasta mielestä tuon työkalun käyttö on vähän turha, koska se jousirenkaan ura näkyy esim. taskarilla ja jos se nn hyvin näkyvillä, niin jousirengas menee paikoilleen, jolloin stefa on tarpeeksi syvällä.

- Viimeisenä tästä työvaiheesta, jossa stefan ja pölysuojan väliin laitetaan tämä rasva, niin jos näin tekee ja haluaa myöhemmin syystä tai toisesta tsekata stefan kunnon irrottamalla pölysuojan, niin luultavasti se ei onnistu, koska päällä oleva rasva estää havainnot.

Hyviä ajatuksia, mutta todennäköisesti tuota ei tule koskaan päivitettyä, kun se oli lähinnä seuran pyynnöstä kirjoitettu artikkeli. Tuohon olen vähän skeptinen pystyykö stefan kunnosta sanomaan juuta tai jaata, ennen kuin se sitten pettää. Toki jos tietää, että ulompi pölysuoja on päreinä, niin voi siinä stefan päällä olla sitten kaikenlaista törkyä, mikä sen sitten rikkoo. Muuten ainakin Showassa on se muovikauluskin vielä lisäesteenä, että jos pölysuojan irrottaa, niin vaikea nähdä mitään ilma peilejä ja endoskooppeja.
 
Back
Ylös