speedheadshot
Jaa...
Muistelinkin nähneeni joskus tehtaassa tehdynkin:
https://www.storm-motor.fi/tyokalut/motion-pro-tyokalut/jousitustyokalut/seal-mate/
Tää on kyllä niin hieno, että tällainen pitää hommata!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistelinkin nähneeni joskus tehtaassa tehdynkin:
https://www.storm-motor.fi/tyokalut/motion-pro-tyokalut/jousitustyokalut/seal-mate/
Viimeksi kun piti saada yhden pelin vuotava stefa lopettamaan, käskin kaverin hakemaan viilipurkin lounaaksi, syömään nopeasti ja pesemään että saan työkalun. Otti ryökäle raejuustoa mutta menihän siinä kaikki 10min syömisineen kun oli stefan alunen putsattu ja vuoto lakannut.
Ihan sama millä sen tekee, filmi, rakotulkii, nippuside, limupullosta leikattua siivua olen käyttänyt myös. Vuoto yleensä alkaa roskasta, roska pois ja vuoto loppuu. Pitempään kun ajaa öljyisellä liukuputkella, menee niin öljyn mukana niin paljon likaa että syö stefan. Parit naarmulle ajetut liukuputket olen nähnyt, ei kuulemma tiennyt että haittaa jos vähän vuotaa.
En muista monesti olen tuolla tavalla vuodon saanut loppumaan mutta monesti. Pitempään vuotaneet on tainneet olla ainoita joihin ei ole auttanut, tuoreeltaan putsattuja en muista ettei olisi tepsinyt.
Ja harvoin sattuu reissus kohalle, mp-korjaamo. Sellanen viel jossa ei oo hommia jonos, osat hyllys, jne...
Itselle ja reissukavereille on sattunut kaikenlaista matkoilla. Omalle kohdalle on tässä osunut kyllä uskomattoman hyvää palvelua. Passolle hajonnut mopo viedään korjaamoon kauemmas kuin matkankeskeytysturvavakuutus sallisi, koska siellä on isompi huoltamo. Ko huoltamon pitäjä antaa oman autonsa lainaan, kun vuokra-autoa ei siitä kylästä löytynyt. Asentaja otti reissumiehen mopon heti työn alle, kun kaikkea ei ole bookattu pilkuntarkasti työjonoexceliin muutenkaan. Hakevat 1098s:ään seuraavasta kaupungista uuden vasemman posken moottoriin sekä uuden vauhtipyörän. Siis hakevat autolla eivätkä tilaa. Toki tapahtui Italiassa ja Ducatilla. Mopo ajossa alle 24h hajoamisesta.
Kerran Saksassa HST tourilla (high speed touring) 1299s:n takarengas ei kestänyt koko päivää baanaa jatkuvalla 300kmh +32 lämmöissä yrityksellä, vaan kudokset esiin. Lauantai-iltana soitto lähimpään Ducatimyymälään ja omistaja vastas. Löyty 200/55 Pirellin Supercorsa hyllystä. Tuli avaamaan firman ja vaihto renkaan. No extra cost, laitoin sille tukevan tipin.
Onnistuu kyllä Suomessakin, joku vuos sitten Crafterilla menos talvella Imatran crossihallille. Moniuraremmin kiristäjä lähti iloisesti pomppimaan auton ja asfaltin väliin. Aivan käsittämättömästi ei rikkonut kuin itsensä ja takaiskarin kun osui siihen. Google kerto että vesipumppu jatkaa Crafterissa eikä ole moniuraremmin takana. Soittelua ympäriinsä ja lopulta Imatran Volkkarimyymälään. 150km korjaamolle oli kyllä painimista, ohaustehostin kun oli moniuraremmin takana kans. Lauantaina päivystävä myyjä soitti vapaapäivällä olevalle huoltamopäällikölle joka tsekkas että kiristäjä ja remmi hyllyssä, hälytti asentajan paikalle. Hallikin oli mukavasti vajaa kilsa korjaamolta joten Crafteri sai uutta palikkaa sillaikaa kun minä ja poika ajettiin. Asentaja sai hälytysrahan ja tukevan tipin, korjaamopäällikkö tipin. Myyjä oli jo karannut kun putiikki oli kiinni sillon kun homma roger.
Taitaa olla hyvää tuuria, mutta kyllä sitä hyvää palvelua/apua kysyvä saa. Pitää vain kysyä internetin sijaan ihmiseltä.

Minulla oli firebladen edellinen korjaaja asentanut etuhaarukan stefat väärinpäin ja ne vuotivat siksi. Kokeilin putsausta, mutta eipä siitä mitään hyötyä ollut. Positiviisena puolena tässä oli, että nyt ei hirvitä etuhaarukan avaus, ei siellä mitään ihmeellistä ole sisällä
Ehkä se "palvelu into", riippuu myös vähän viasta ja vian vakavuudest?
Enpä usko, et ne alkaa kuskailee pyörää, kovin pitkälle. Sekä ohittelee korjaamo jonoa ja hakee varaosia, työajan jälkeeen monen kilsan päästä, jos pyörä on ihan ajokunnossa. Mitä se on, jos joku keulapampun stefa vuotaa...![]()
^Joskus tuli vastaan video -liekö ollut aito- jossa asentajaharjoittelija oli laittanut autoon jarrupalat väärin päin. Siis kitkapinnat ulospäin![]()
Mie sain joskus RG250:n takasen asennettua niin että oikealta lueteltuna oli jarrumäntä, levy, pala,pala, mäntä.
Ei hajonnut mitään kuitenkaan.Miksi et vain siinä työpöydällä pulttaa noita pamppuja toisiinsa esim. jarrusatuloiden laipoista. Valmiit reiät ja satuloissakin on niihin sopivat pultit jos et jotain ohkasempaa pulttia halua käyttää. Tai jos ei satuloiden, niin sitten lokarin kiinnikkeistä. Anyway ne pamput ovat silloin siinä pöydällä vieretysten, pitää toinen toistaan vastaan ja siten tartte enää kummoistakaan kiinnipitoa kun jo pääsee käyttämään voimaa ihan riittävästi noiden alapulttienkin vääntämiseen - siis jos sitä ruuvipenkkiä tms. ei ole käytettävissä.Jos tekisi sellaisen akselinpätkän mihin on porattu poikittainen reikä, jota kautta kuusiokolopulttiin pääsee käsiksi, mutta akselilla saisi sidottua etuiskarin (perinteinen) rungon toiseen iskariin kiinni, niin ei pääse pyörimään.
Miksi et vain siinä työpöydällä pulttaa noita pamppuja toisiinsa esim. jarrusatuloiden laipoista. Valmiit reiät ja satuloissakin on niihin sopivat pultit jos et jotain ohkasempaa pulttia halua käyttää. Tai jos ei satuloiden, niin sitten lokarin kiinnikkeistä. Anyway ne pamput ovat silloin siinä pöydällä vieretysten, pitää toinen toistaan vastaan ja siten tartte enää kummoistakaan kiinnipitoa kun jo pääsee käyttämään voimaa ihan riittävästi noiden alapulttienkin vääntämiseen - siis jos sitä ruuvipenkkiä tms. ei ole käytettävissä.
Etupumppunen huollosta kun oli kyse tässä säikeessä, niin en malta olla linkittämättä artikkelia, mikä kirjoittelin vuosi sitten Bläkkärin etuiskareiden huollosta![]()
Ai Santeri, kun oli hyvin tehty juttu! Pitää lukea oikein ajatuksella läpi! Tuo oli jo sitä rakettitieteeseen verrattavaa juttua, kun taas tässä ketjussa oli kyse alunperin jostain aivan muusta...
Huomasit varmaan myös mihin vastasin, @Hanskabel oli tuunaamassa tuonne porattua akselia, jonka läpi pääsisi tuohon päätypultiin käsiksi = kyse oli juurikin nimenomaisesti sen kuoren paikallaan pitämisestä, ei sisäputkenJarrulaipat on kiinni pamppujen kuorissa ja sisäputki pitää pysyä paikallaan, eikä kuori.

Huomasit varmaan myös mihin vastasin, @Hanskabel oli tuunaamassa tuonne porattua akselia, jonka läpi pääsisi tuohon päätypultiin käsiksi = kyse oli juurikin nimenomaisesti sen kuoren paikallaan pitämisestä, ei sisäputken![]()
Juttu on tosi hyvä! Ja siksi haluankin ehdottaa seuraavia kehitys-ehdotuksia lisättäväksi
- Mitä kemikaalia käytetään osien puhdistamiseen?
- Liukuputken puhdistus karhunkielellä ennen stefan asentamista.
- Katso, että stefa liukuu okeinpäin.
- Ei ollut lainkaan mitään ilmaamisesta täytön aikana.
- Lopuksi varmistus pumppu kädessä maata vasten, jotta se tuntuu toimivan ja vielä sen jälkeen tsekata stefa, ettei varmasti vuoda.
"Stefan riittävää asennus-syvyyttä voi mallata vaikka tämmöisellä o-rengas työkalulla. Jos työkalun pää menee vaakatasossa jousirenkaan uraan, niin stefa on silloin riittävän syvällä, jotta jousirengas saadaan asennettua stefan päälle"
- Omasta mielestä tuon työkalun käyttö on vähän turha, koska se jousirenkaan ura näkyy esim. taskarilla ja jos se nn hyvin näkyvillä, niin jousirengas menee paikoilleen, jolloin stefa on tarpeeksi syvällä.
- Viimeisenä tästä työvaiheesta, jossa stefan ja pölysuojan väliin laitetaan tämä rasva, niin jos näin tekee ja haluaa myöhemmin syystä tai toisesta tsekata stefan kunnon irrottamalla pölysuojan, niin luultavasti se ei onnistu, koska päällä oleva rasva estää havainnot.