• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kevari radalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
Mielenkiinnosta kyselen... Perheessä on tällä hetkellä uudehko Yamahan YZF-125 kevari. Sillä olen ajellut hieman ja mielestäni se voisi olla tietyin muutoksin hauska laite radallekin. Mitenkä on, loppuuko kevarista tehot kesken rataillessa? Kyseessä siis ihan tieliikenteeseen rekisteröity alle 11 kW nelitahtinen laite. Ohjausiskarin ja jalkatappisarjat ko. peli ainakin kaipaisi radalle + tietty pitävämpää rengastusta. Onko kenelläkään kokemusta kevarilla ajosta radalla ja sen varustelusta kadulta ratakäyttöön
smile_org.gif
?
 
Mielenkiinnosta kyselen... Perheessä on tällä hetkellä uudehko Yamahan YZF-125 kevari. Sillä olen ajellut hieman ja mielestäni se voisi olla tietyin muutoksin hauska laite radallekin. Mitenkä on, loppuuko kevarista tehot kesken rataillessa? Kyseessä siis ihan tieliikenteeseen rekisteröity alle 11 kW nelitahtinen laite. Ohjausiskarin ja jalkatappisarjat ko. peli ainakin kaipaisi radalle + tietty pitävämpää rengastusta. Onko kenelläkään kokemusta kevarilla ajosta radalla ja sen varustelusta kadulta ratakäyttöön
smile_org.gif
?

Jokkis B-lähtö

Tuolla B-lähdössä näkyy tuo yksi. Muistaakseni kyseessä oli "täytehoinen", eli ~30 hp piikki, mutta katupeli kuitenkin. Näemmä Motoparkki alle 2 min menee, mutta kyllähän niissä tehot on aika vähissä radalla.
 
Juhannuksena Kemorassa oli yksi Derbin vastaava nelaripiikki ajamassa. Ihan hyvin pärjäs sielläkin (huomioiden radan nopea osuus) hitaassa ryhmässä, tais loppuvaiheessa ajella poika siellä ryhmässä jo kovempaa kuin moni muu isommalla pyörällä.

Edit: niin ja sillä oli jotkut karmeat orggisrenkaat tms. Tuli juteltua, että voi olla vaikeaa löytää sopivaa kokoa radalle paremmin sopivia renkaita.
 
Juhannuksena Kemorassa oli yksi Derbin vastaava nelaripiikki ajamassa. Ihan hyvin pärjäs sielläkin (huomioiden radan nopea osuus) hitaassa ryhmässä, tais loppuvaiheessa ajella poika siellä ryhmässä jo kovempaa kuin moni muu isommalla pyörällä.
Juu, kyllä se kaarteissa pesi jokuset kuskit, suoralla se ei sitten ihan niin mennyt.
 
Tuota rengastusta itsekin mietin. Kun orkkisrenkaat on aika kapeat... Eli että löytyykö sopivia pehmeämpiä.
 
Tuota rengastusta itsekin mietin. Kun orkkisrenkaat on aika kapeat... Eli että löytyykö sopivia pehmeämpiä.
Mikä rengaskoko piikissä on? Niissähän on joissain luokkaa 90-luvun superbike ja toisessa taas mopon renkaat. Sopivasti 125- ja 250-luokan käytettyjä etu- ja takarenkaita yhdistelemällä voisi päästä hyvin lähelle.
 
Tuossa vähän hankalassa koossa (100/80-17 ja 130/70-17) löytyy Dunlop GT501, jolla pitäisi pärjätä jo joten kuten.

Viime vuonna meidän ratapäivillä oli yksi kaveri tommosella Jammulla mukana, ja sen mitä kattelin, niin muualla kuin suorilla oli hitaassa ryhmässä isot pyörät järjestään sen jaloissa.
 
Etupä ei oo ongelma, 110-leveetä kumia kyllä löytyy, mutta olisko takanen noissa 140/70-17? Tuli mieleen, että jotain supermotokumia vois löytyä lähelle sopivaa kokoa...

Mutta mun mielstä ei ollut hitaassa ryhmässä suorillakaan vaarallisen hidas, eli kyllä sillä siellä pärjää. Mutta jaksaako kiinnostaa isomman pyörän jälkeen... Yli 30hp täystehopiikki olis jo ihan eri juttu...
 
itellä 11kw 2-tahti et kyl se radala toimii iha normaaleilla katurenkaillakin et sen verra ketterä et mutkisa kyllä pärjää muuta huiput ku hipoo siinä 140 tienoilla ni suoralla kyllä jää ja pahasti. 4-tahist ten tiiä et muute kait aika samanlaine mutkis mut ei kiihy yhtä räväkästi.  
062802moto_prv.gif


ps. muistaakseni yzf-125 huiput on siinä 120 tienoil, mut piikki kun on ni ajoasento ja oma paino melko ratkasevia
tounge.gif
 
sport05.gif


ainii ja täytyy lisätä, ite oon ettiny jos ois pehmeempiä seoksia, ni eturenkaan kyllä sais mut takana ku on 150/60 ni siihen ei kyllä kumeja löydy että uus vanne pitäs hommaa, sit taas että kui hyvin se sopii pyörään o oma asiansa.
 
Joku Aprilia Sport Pro, Gilera SP01 tai vastaavat vois olla vähän viihdyttävämpiä radalla ainakin tehojen takia. Ajo-ominaisuuksista en sitten tiedä.
Kokeilemallahan se selviää, että miten sillä pärjää. Mutkissa luultavasti helpompi ajaa painon takia.
 
Juhannuksena Kemorassa oli yksi Derbin vastaava nelaripiikki ajamassa. Ihan hyvin pärjäs sielläkin (huomioiden radan nopea osuus) hitaassa ryhmässä, tais loppuvaiheessa ajella poika siellä ryhmässä jo kovempaa kuin moni muu isommalla pyörällä.

Edit: niin ja sillä oli jotkut karmeat orggisrenkaat tms. Tuli juteltua, että voi olla vaikeaa löytää sopivaa kokoa radalle paremmin sopivia renkaita.
Juteltiin saman kaverin kanssa saunassa ja kuulemma opettaa hyvin mutka-ajoa kun on pakko pitää kaasu täysin auki mutkissakin. Jos jarruttaa mutkaan, niin seuraavat kaksi suoraa pitää taas kerätä vauhtia...
biggrin.gif


Mitenköhän nuo etukumit toimisivat takakumina? Leveys voi osua suurinpiirtein tontille ja ainakin kallistusvarat pitäisi riittää. Voi tietysti olla, että se kuluu silmissä, mutta ainakin multa saisi samantien kohtuulliseen hintaan yhden dragon supercorsan jossa on keskellä tuhottomasti pintaa...
 
Etupä ei oo ongelma, 110-leveetä kumia kyllä löytyy, mutta olisko takanen noissa 140/70-17? Tuli mieleen, että jotain supermotokumia vois löytyä lähelle sopivaa kokoa...
Mitä tarkotat supermotokumilla? Tuon kokosta ei löydy. 160-165 leveitä on takaset ja etuset usein 120/70 17" tai 16,5". Jos slicksejä haluaa niin tuossa on melkein vaihtoehot.
Katurenkaista en tiedä, kun ne ei kunno motorenkaita ole.
 
Ahvenistolla kesällä joku ajeli varikolla polven korkuisella minimopolla, kattelin että jaa varikkomopo. Noh kaveri lähti radalle sillä.. suoria lukuunottamatta meni kovempaa mitä minä busalla
smile_org.gif


Joku koitti kaverinsa 1000cc ratagixeriä radalla niin tuli siitäkin ohi
biggrin.gif


Varmasti hauskaa olisi radalla kevarillakin. Vaikka suorilla pujottelukeppinä onkin
 
Ei tossa oikein hauskuus, 11kw ja iso A-kortti sovi samaan yhtälöön, ehkä jollain mikroautoradalla tai vastaavalla
wink.gif

Kyllähän sitä osaava kuski ajaa vaikka skootterilla lujempaa kurveissa kuin joku Busalla, mutta ei se siitä vielä kauhean hauskaa tee.

Mutta jos ei ole ajo-oikeutta isoon mopoon niin totta kai kannattaa mennä radalle ajamaan, vaikka sitten kevarilla.
 
Etupä ei oo ongelma, 110-leveetä kumia kyllä löytyy, mutta olisko takanen noissa 140/70-17? Tuli mieleen, että jotain supermotokumia vois löytyä lähelle sopivaa kokoa...
Mitä tarkotat supermotokumilla? Tuon kokosta ei löydy. 160-165 leveitä on takaset ja etuset usein 120/70 17" tai 16,5". Jos slicksejä haluaa niin tuossa on melkein vaihtoehot.
Katurenkaista en tiedä, kun ne ei kunno motorenkaita ole.
Joo, ei taidakaan löytyä... ulkomuistista ajattelin, että jotain 150-takakumia ainkin löytyis.
 
Unohda nyt Athene se piikki. Huhut antavat uskoa, että 10R Kawa pitäis ens vuonna olla se hauskin peli, panosta mieluummin siihen
biggrin.gif
Pitäähän tytöllä leluja olla...
 
Juhannuksena Kemorassa oli yksi Derbin vastaava nelaripiikki ajamassa. Ihan hyvin pärjäs sielläkin (huomioiden radan nopea osuus) hitaassa ryhmässä, tais loppuvaiheessa ajella poika siellä ryhmässä jo kovempaa kuin moni muu isommalla pyörällä.
Juu, kyllä se kaarteissa pesi jokuset kuskit, suoralla se ei sitten ihan niin mennyt.
Piti oikein tarkistaa, valokuvista näki että ainakin 1:52 kierrosaikaa ajoi kemoralla tuo Derbi. Taakse jäi aika monta hitaan kuskia isommalla pyörällä.
 
Back
Ylös