Kierot levyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lee

New member
Mistä tiedän onko etummaiset jarrulevyt kierot tms.?
Kevyesti jarruttaessa hidastuvuus on "nypyttävää", ei taisaisen pehmeää. Mutta kovassa jarrutuksessa en huomaa samaa ominaisuutta? Mikä muu voisi saada aikaan vastaavan ilmiön?  
nixweiss.gif

Vaihtoistokin on alkanut 1:ltä 2:lle vaihdettaessa paukahtamaan ilkeästi...

Ja mopohan on Speed Four -04 ajettu 8500km.

Mikäli ohjauslaakeri on löysällä, niin se aiheuttaa nypyttelyä hitaassa vauhdissa. Koska samaa ei tunnut kovassa vauhdissa, niin uskoisin nyppyttelyn ohjauslaakerin kiristämisen auttavan.
Mikäli levyt on kierot, niin kovassa vauhdissa jarruttaminen tuntuu ihan kamalalta, ts. ei enää huvita käyttää etujarrua.

Mun Daytonassa etujarrulevyt ovat menneet 10000km:ssä takuuseen ja nyt 50000km:ssä sain ostella uudet. Uskoisin, että pyöräni levyt on pilannut ohjauslaakerit, jotka nyt uusittiin.
nixweiss.gif

No hitsi!
Aikaisemmin juuri kerroin siitä kun ohjauslaakei oli löysällä ja keula kolisi ja napsui jarrutuksissa.
Kerran kiristettiin HD-centerissä ja sama uusiutui 500km jälkeen kun JL-biken huollon jälkeen kaikki ollut ok. Kunnes tämä ilmiö ilmestyi. Eli olisiko mahdollista että aikaisempi löysyys laakerissa olisi pilannut levyt?

Tuskin on keulan löysyys levyjä pilannut, on harmittavan yleinen ilmiö levyjen kierous tässä maassa. Vaivaa nimittäin niin Japseja, Brittejä jne. joilla vähänkin vauhdikkaammin ajetaan. Yksi asia levyjen kieroutumiseen vaikuttava asia on pesuaineen tyyppi jota käytetään, pyrkii nimittäin jotkut tökötit jumittamaan niittejä jolloin levyn liikkuminen häiriintyy (...tai jotain) josta kierous lämmön jne. avustuksella lähtee. On omakohtaista kokemusta...

Minä ja JL-Bikessä kiristeltiin keulaa noin viitisen kertaa. Ensimmäisen kerralla keulan mutteri oli niin löysällä, että se pyöri sormin... Sen jälkeen kiristelin sitä eräänkin kerran, mutta aina kun teki etujarrulla jonkinlaisen jarrutuksen, niin jo se lonksui.
Lopulta annoin periksi ja vaihdettiin laakerit ja levyt. Täytyy sanoa, että kyllä yllätyin uusien jarrujen tehosta.
062802jumpie_prv.gif

withstupid.gif
Onkos tuo lonksuminen  sellasta kun ihan hiljaa  niin aivan etana hiljaa
biggrin.gif
ajaa pikku röykkyyn nii jo lojahtelee
mulle myyjä selitti jotta ne ois ne jarrusatulat ku lonksahtelee
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif

withstupid.gif
 tarviipa kurkata toi laakeri.........

Ei tarvinnut kovinkaan isoon montuun taikka edes kovempaa jarrutusta tehdä kun jo kolisi. Voihan ne satulatkin mutta ainakin Trumpassani molemmilla kerroilla on laakerin kiristäminen auttanut kolinaan / naksahteluun.
thumbs-up.gif

Mulla on ihan samoja oireita, laakeria on kiristetty jo kolmeen kertaan. Auttaisikohan vaihto? Kyrsii kun saa ravata vähän väliä kiristyttämässä sitä.

Mulla on ihan samoja oireita, laakeria on kiristetty jo kolmeen kertaan. Auttaisikohan vaihto? Kyrsii kun saa ravata vähän väliä kiristyttämässä sitä.
Jos ei aina jaksa kurvailla pajalle, niin tuon "erikoistyökalun" ohjausmutteriin saa tehtyä itsekkin kätevästi. Poraa lattarautaan pari 3,5mm reikää sopivalle etäisyydelle ja ruuvaa niihin 4mm ruuvit. Kuusikoloruuvien avamiseen käy kätevästi ns. piippumallinen kuusikoloavain. Biltemassa niitä ainakin oli. Siihen 37mm mutteriin käy pulttipyssyn väljä 36mm-hylsy, joka on h******in kallis. Kun olet askarrellut näin keulaa kireämmälle kolmisen kertaa, niin olet varma, että ne uudet laakerit ja mahdollisesti jopa levyt on hyvä ratkaisu.
thumbs-up.gif

Tässä oli hieman minun omakohtaisia kokemuksia taistelussa mopon keulaa vastaan.

Mulla on myöskin ongelmia etupään kolinan kanssa. Keuliessa kuuluu rämähdys vaikka en päästä tippumaan kovaa alas. Hitaasti jarruttaessa on tuota samaa nykytystä. Ohjauslaakeria kuulemma kiristettiin huollossa ja vähän se jarruongelmaan auttoikin. Rämähdys säilyi samanlaisena. Levyt tarkastettiin ja ne oli suorat. Onko muilla ollut tuon jarrujen nykyttämisen lisäksi keuliessa ääniongelmia. Älkää vaan väittäkö ettei hytitystä harrasteta...  
wink.gif

Pyörä on tämän vuotinen Triple. Ajettu 11000 km.

Ohjauslaakerit tuntuu olevan melko monen ongelma. Itsekin temusin kyseisten kanssa viime kesänä. Tein itseasiassa omin jaloin sopivan avaimen siihen mutteriinkin: ohensin 36mm kiintoavaimen jyrsimellä ja hiukan muotoilin uudestaan jotta sain sen mahtuun yläkolmion alle.
Laakerin kiristys on sitten omanlaisensa temppu... Huollossa mullekin sitä kiristelivät, mutta löysty joka kerta saman tien uudestaan kun kaveri kiristi niistä vaan löysän pois.
Hommahan menee niin että ne laakerit tarvii kiristää ensin määrätynmalliseen esijännitykseen. Eli ensiks reilusti ylikireelle, ja siitä sitten aukipäin sopivaan kireyteen.

Minkä verran oot oman kiristyksen jälkeen ajanut? Onkos sillä momentilla mitään merkitystä, nimittäin voimaahan löytyy. Ettei saa enempää tuhoa aikaiseksi...

Kyllä viimesestä kiristyksestä, eli juuri tästä "oikein" tehdystä, on aikaa varmaan 6000km. Ei pienintäkään ongelmaa kyseisten laakerien kanssa sen jälkeen.
Mistään momentista en mene sanoon mitään, mut ite kiristin niin ettei keula enää kääntyny, ja siitä sit tosiaan sopivasti taakkepäin.
Se Haynessin kirja on lainassa kaverilla, eli jos maltat muutaman päivän, niin voin vielä kattoo tarkemmin sen homman.

Eli siitä ohjauslaakerien kiristyksestä, lontoon kielellä suoraan Haynesiltä:

On all models, slacken the adjuster nut under the top yoke until pressure is just released, then tighten it until all freeplay is removed, then tighten it a little bit more. This pre-loads the bearings. Now slacken the nut, then tighten it again, setting it so that all freeplay is just removed yet the steering is able to move freely from side to side. To do this tighten the nut only a little at a time, and after each tightening repeat checks until the bearings are correctly set. The object is to set the adjuster nut so that the bearings are under a very light loading, just enough to remove any freeplay.
Caution: Take great care not to apply excessive pressure because this will cause premature failure of the bearings.

Enpä ole tollaseen esijännitykseen muualla törmänny, johtuisko siitä että alempi laakeri on kartiorulla ja ylempi jonkunmallin kuulalaakeri??? Ite kiristin vähän reilummin kun aattelin ettei laakerien koolit oo kunnolla pohjassa asti. Että siitä vaan omalla vastuulla laakereita rikkoon...
Niin, ja tää tarinan lähdehän on Haynes service & repair manual: Triumph Daytona, Speed Triple, Sprint & Tiger Fuel-injected Triples '97 to '00.
Niistä kieroista levyistä muuten, on erittäin yleistä että kahvassa tai polkimessa tuntuu jarrutettaessa sellanen pumppaus jos levyt on kierot. Tän huomas jopa Harrikan jarruissa joskus muinoin.

Kiitti infosta. Mä rälläköin 36 avainta niin että sillä sai kiristettyä laakeria. Otin yläkolmion irti, joten en ohentanut avainta ollenkaan. About kierroksen mä kiristin. Silloin ohjaus tuntui vähän tahmeaalta ja otin hieman takaisinpäin. Tein kiristyksen kahteen kertaan. Nyt kun rullaa ja painaa etujarrua kevyesti ja nopeasti niin lonksumista kuuluu. Voipi olla että laakeri on saanut osansa keulimisesta. Onko tietoa miten kova homma ne laakerit on ite vaihtaa. Pahoin pelkään että prässillä ne siellä on ja jotku ulosvetäjät tarvitaan...

No ettei se klonksuminen tule levyistä? Ovatten sen malliset että liikkuu ne kehät niissä niiteissä. Ota kiinni kuin auton ratista konsanaan ja vemputa edestakasin niin huomaat mitä meinaan.
Pääseehän ne laakerikoolit lyömään emäputken läpi irti, ei siinä mitään ulosvetäjiä tarvi. Eikö mee takuuseen?

Joo kyllähän ne takuuseen varmaan menee. Levyt kelluu ja liikkuu, niinkuin pitääkin. Lonkusuminen tulee laakerista, koska kun pitää sormien välissä yläkolmion sitä "erikoismutteria" niin siinä tuntuu liikettä. Täytyy ehdottaa sitä laakerin vaihtoa huollossa. Onko muuten se Haynesin opus just oikea näihin uusiinkin Trumppiin. Eipä 00-02 jälkeen oo pahasti mekaanisia muutoksia tainnut tulla. Kansi ja nokka tms taitaa olla vähän parannettuja.

Kirja kattaa virallisesti mallit '97-'00, ostin sen kun mulla oli vielä '99 daytona. Suurin osa hommista on samaa ainakin tän '02:n kanssa, tai ainakin suuntaa-antavia. En mitään koneremonttia tai vastaavaa kuitenkaan rupeis ton kirjan perusteella nykyseen pyörääni tekeen.

Tuntuu tuo pumppaaminen lisääntyvän. Ei niinkään tunnu kahvassa vaan hidastuvuus on pumppavaa. Ärsyttävä ilmiö varsinkin hiljaa valoihin tullessa. Eiköh tuolla kuitenkin jaksa ajaa kauden loppuun. Kohta on edessä tuo 12tkm huolto.
Muuten olen ollut OIKEIN tyytyväinen valintaani.

Triplen ajoasento tuntuu nojaavan aika pahasti "kalleuksien" päälle. Ei tykännyt.
sad_orig.gif

Harmi. Mitä mä nyt sitten ostan ensi kevääksi?
nixweiss.gif

Back