Kierot levyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On, jatkan Trumpalla ajoa mutta kun tahtoisi tehoa lisää. Tai paremminkin vääntöä. Jos Triple olisi samalla ajoasennolla ja satulalla niin menisin kauppaan hakemaan sellaisen.

Eli toivoisin: Fourin satula + ajoasento + triplen kone = mun pyörä > todellisuus.

wink.gif

Ja vielä lisäys nypyttämiseen. Kauniimman kuskin Speedmaster nypyttää hitaasti jarruttaessa todella pahasti. Ei tunnut ohjauslaakerissa olevan häikkää... vai olisiko sittenkin?

Vääntöä...Rocket 3 olisi tietenkin lopullinen ratkaisu
biggrin.gif

'Nypyttäminen' voi johtua myös siitä, että etuiskareiden öljyt ovat ikivanhat, ne ovat menettäneet ominaisuuksiaan tai öljyä on liian vähän. Mun Harrikassa ainakin uudet öljyt auttoivat.
Tosin pyöräsi on varmaan sen verran uusi, että tuskin tuosta on kyse.

Minulla kanssa on ilmennyt tuota nypytystä Sprint ST:ssä ajettu 13000km.
Oireilee noin 100 vauhdista hiljennelleessä aikamoisena vapinana, peilit tärisee ettei saa taustoista selvää.
Ajo on ollut semmoista normaalia maantieköröttelyä ilman huimaavia tehojarrutteluja.
Ohjauslaakeri tuntuu olevan kunnossa, ei väljää havaittavissa eikä klonksetta.
Huollossa epäilivät jarrulevyjä?
Muistaakseni joskus Bikessä oli juttu jarruista ja siellä maininta niittien "irtonaisuudesta".
Ryhdyinkin tutkimaan miten levyt kellu ja huomasin niittien olevan jokseenkin jumissa. Pyörittelin niitä kärkipihtien avulla muutamia kierroksia edestakaisin kutaki ja välistä valui "asennushiekkaa" ym rapaa.
Tuolla huoltotoimenpiteellä olikin huomattava vaikutus vapinaan. Toki se ei kokonaan poistunut, mutta korjasi aikalailla tilannetta.
Täytyy nyt seurailla tilannetta. Tosin taitaa ajokelit olla kohta lopuillaan.

6000km sitten vaihdettiin eteen uudet jarrulevyt ja tällä viikolla taas havahduin, kuinka paljon nykytystä tuntuu jarruttaessa yli satasen (150km/h) vauhdissa.
Triumph_masan vinkistä innostuneena äsken pyörittelin kaikista niiteistä hiekat pois. Kiilasin siihen keskellä niittiä olevaan reikään nelikulmioisen kiilaraudan (piikin), jolla niittiä sai pyöriteltyä kumpaakin suuntaan kätevästi. Kun niitit on noin kello 3:ssa ja 9:ssä, niin hiekka valuu alas suuntautuneestä rakosesta pois. Hieroin niin kauan yksitäistä niittiä, kunnes hiekkapuro hiipui ja sen jälkeen koputtelin levyä niitin vierestä.
Koeajon jälkeen naama on näkkärillä, koska etujarru tuntui samalta, kuin 6000km uusilla osilla varustettuna, eli nypytys poistui kokonaan.

Kiitos vinkistä!
062802jumpie_prv.gif

Saisinkohan mä myytyä nuo vanhat jarrulevyt uutena jollekkin poistamalla hiekat niittien välistä?
nixweiss.gif
Mutta nyt
033102beer_1_prv.gif

Sama nypyttävä hidastuminen on havaittavissa myös meikäläisen britti-ihmeessä.Täytyypä lähteä tästä pyörittelemään jarrulevyjen niittejä,josko tuo aivan hemmetin ärsyttävä piirre poistuisi.

Samaa nypytystä mun S3:n teki. Liukkaria ja paineilmalla putsasin ,hyvä tuli. Loppu nypytykset siihen. Kohta pyörä seisomaan ja talven aikana tehdä pieniä muutoksia.Vanteiden kiillotus kokonaan tai vaan reunat,tiedä vielä? Undertray,teräspunos jarruletkut ym ym.
buttrock.gif

Tässä kaivoin viimesyksyltä jarruvapina jutun...
Talven aikana vaihtui eturengas ja "hoonasin" niitit vielä kertaalleen.  Eka ajoreissuilla tuntuma olikin jo aivan kohtuullinen, ei pahempaa nypytystä.  
Asiaa olin kevään kuluessa hoitanut myös myyjäliikkeen kanssa, joka ansiokkaasti pystyi hommaamman takuuna uudet jarrulevyt ja palat
(Hyvä Konejönnit  
biggrin.gif
)  Ja lopputulos on todellakin havaittavissa jarrutettaessa, ei vapinan häivää.

Eli kannattaa tarkistaa/elvyttää jarrulevyjen kelluvat niitit aika-ajoin tutinan estämiseksi.

Jeps, eli sama homma mulla, jarruttaessa etujarrulla on hidastuminen pumppaavaa. Motomarketista on pyörä ostettu, joten soitin sinne ja sovittiin, että ne katsoo homman kuntoon. Lupasi varmuuden vuoksi tilata uudet levytkin, jos niissäkin on vikaa. Onneks on takuuta vielä jäljellä. Toivottavasti saadaan Motomarketin hemmojen kanssa asia kuntoon, ilman ongelmia...
033102beer_1_prv.gif
062802moto_prv.gif

Jee jee! Sama homma täällä. Viimevuonna jo putsasin nuo niitit ja ei ollu suurempaa vaikutusta. Keväällä tein saman homman ehkä huolellisemmin ja tuntuikin, että olis auttanut. Mut tässä äskettäin vaihdoin eteen uuden renkaan(Sportec M1) ja nypytys hävis lähes kokonaan. Mutta pientä nypytystä on vieläkin.
On käynny mielessä, että jos vaihtais uudet jarrupalat ja levyt malliin "piparkakku". Tuninkia...
On vaan noi piparkakku levyt ihan hemmetin siistejä
inlove.gif

No niin parin tunnin täpeltämisen jälkeen sain jarrujen pumppaamisen pois. Vaihdoin Jarrunesteet, joka auttoi jarrujen tuntumaan huomattavasti, ja sitten reilusti brake cleaneria etu levyihin ja nimenomaan niitteihin joiden varassa levy lepää. Kartiomaisella tapilla pyörittelin samalla niittiä ja ruiskuttelin brake cleaneria. Oli kyllä reilusti likaa ja hiekkaa niiteissä kun osa niistä ei pahemmin aluksi edes liikkunut. Nyt toimii taas loistavasti.

Taidanpa palkita itseni illalla mahdollisesti yhdellä
033102beer_1_prv.gif

062802moto_prv.gif

Sama tutina alkoi taas vaivaamaan. Myyjän mielestä jarrulevyt ovat kierot joten odottelen tässä uusia levyjä.

Jep, vapinat rupes taas vaivaamaan eli oliko sitten tuo jarrulevyjen niittien putsausksen jälkeinen paraneminen vain korvien välissä tapahtunutta. Ilmoittelehan Lee auttoiko levyjen vaihto. Itselläni on pyörä menossa reilu viikon päästä 10tkm huoltoon, niin samalla voi itsellekin nuo vaihtaa

Ilmoittelen heti kun selviää.
Ei ole vain vielä kuulunut niitä levyjä. Viime viikolla piti tulla.

Aika helpolla sitä moskaa tuntuu niittien väliin kertyvän, ainakin sateisten kelien jälkeen.
Itse huomasin, että mitä kovemmin käyttelee etujarrua, niin sitä parempana jarrut pysyvät.
smile_org.gif

Huolto päivä levyjen vaihdolle on 1.6.
Vatkaus alkaa olemaan kovemmissa jarrutuksissa jo aika kovaa. Alkaa välillä ihan naurattamaan moinen vatkaus.
smile_org.gif

Ihan kauheaa...
smile_org.gif

Sama täällä. Tärinät, vapinat, vibrat ja fakin tutinat alkoi taas. Pukilla kun pyörittää eturengasta, niin ei vois sanoa, että levyt on kierot. Tai toinen levy EHKÄ vippaa hieman. Taitaa olla noi niitit oikeita sontaimureita...Sika kalliita on uudet levytkin jos alkais ostamaan.

Minä ostin uudet levyt 10000km sitten. Nyttemmin olen valaistunut noiden jarrujen kanssa ja luulen saavani nykimisen pois noista vanhoistakin levyistäni. Eli paljon jarrukliineriä ja useita kymmeniä jarrutuksia parin sadan vauhdista.

Etten tekisi täysin turhaa duunia, niin ajattelin kysellä vähän mielipiteitä etukäteen.
Onko ajatuksena mahdollista, että joku nykimisestä kärsivä ostaisi ajossa olevasta pyörästä levyt ja palat vaikkapa puoleen hintaan? Pyörällä ostaja pääsisi ensin koeajamaan, jotta osien toimivuus olisi ostajan osalta kokeiltu.
thumbs-up.gif

Levyt vaihdettiin pari viikkoa sitten HD-centerissä. Nypytys poistui ja ajo oli hauskaa. Samalla HD:n pojat tekivät "vahingossa" pyytämättäni 18tkm huollon.
biggrin.gif

Eipä tarvinnut maksaa. En vain ymmärrä millä logiikalla kun mittarissa on 15.500km
smile_org.gif

sori, että väärän merkkisen pyörän omistaja heittää täällä kommenttia, mutta sama vaiva ilmenee muissakin mopottimissa. Lisäksi tämä juttu on vaivannut mieltä jo pitkään, ja halusin vaihtaa ajatuksia aiheesta.

Onko tosiaan kyse levyn kieroutumisesta? Mistä moinen muodonmuutos johtuu? Yleensä siihen tarvitaan esim. raju lämpötilanmuutos, mutta miten sen saa kohdistumaan levyihin? No, jos ajaa just kovan jarrutuksen jälkeen (=levy kuuma) vesilammikkoon...

Tuskin. Todennäköisin vaihtoehto on just tuo, josta tässä threadissä on puhuttu, eli levyn "uiminen" on estynyt, kun nastat on jumissa. Levyä vaihdettaessa myös nastat vaihtuu ja herkistyy = homma OK. Vika ei ole itse levyssä, mutta poistuu, kun kaikki pannaan uusiksi.

Käsittääkseni kyseessä ei ole (ainakaan kaikissa tapauksissa) levyn muodonmuutos eli kieroutuminen, vaan kitkakertoimen paikallinen muutos sen seurauksena, että levyyn tarttuu palasta jotain, joka "palaa" kiinni. Silloin levyn pyörähdysmatkalla jossain kohtaa kitkakerroin on suurempi kuin muualla, ja jarru ottaa sillä kohtaa tiukemmin kiini, eli tuntuu nykäys >> nypyttää.

Havaintoja & Perusteluja: Nykyistä mopoa ostaessa havaitsin ihan saman ilmiön, että jarruttaessa etupää "nypyttää". Koska tässäkin on kyseessä kuitenkin täysin uiva levy&puristin -systeemi, aloin ihmetellä juttua. Vedin etujarrua ihan snadisti, niin että palat just otti kiinni levyyn, ja työntelin ihan hitaasti mopoa, ja yritin silmällä nähdä, vippaako levy palojen kohdalla, silloin kun tuntuu tuo nykäys. Ainakaan mitään silmin nähtävää sivuttaisliikettä ei näkynyt. Reklamoin kuitenkin jutun myyjälle, ja tinkasin alennusta hinnasta, kun pitää ostaa ainakin yks uusi etulevy (tosiasiassa homma oli OK, kun tallista löytyi samanlainen etuvanne, jossa tiesin olevan sellaiset levyt, jotka ei "nypytä".)

No, tällä forumilla on myös aihetta puitu useasti, ja jutuista on käynyt ilmi, että ilmiöön näyttäsi olevan useasti syynä yhdistelmä jarrupala(materiaali)/levy(merkki), eli jotkut levyt&palat sopii yhteen, toiset ei. Tästä mieleen tulee tuo tartunnat/hitsautuminen, jonka seurauksena kitkakerroin jollain osalla levyä on erilainen, ja siksi jarrutus "nypyttää".

Toisaalta, faijan yhdessä Saabissa 70-luvulla tuli ihan sama ilmiö, ja silloin selittivät, että ei saa vetää käsijarrua päälle pysäköitäessä, koska levy jäähtyy paikallisesti, kun jarrupalojen kautta lämpö virtaa pois, ja siitä seuraa levyn kieroutuminen. OK, mutta mopoissa ei ole seisontajarruja...  [no, vaihtoivat kuitenkin takuuna levyt, ja selittivät, että on ollut laatuongelmia]

Kommentteja, please!

Meikäläisellä alkaa usko kääntyä siihen, että syynä noihin vapinoihin on ainoastaan se p*skan kertyminen niitteihin. Porukka on saanut takuuseen uusia levyjä ja tottakai heti alkuun ne tuntuu hyvältä kun ei ole sontaa välissä. Ajan myötä ne vapinat taas alkaa...
Toi on kyllä aika vaikea uskoa, että palat ja levyt ei sovi keskenään
eek.gif
. Samasta tavarastahan nuo levyt tehdään muillekin merkeille ja palat samoin. Oudolta kuitenkin tuntuu jos tää ongelma on vain Trumppa kuskeilla(ja näköjään yhdellä Kawasaki kuskilla) Tai muiden merkkien kuljettajat ei myönnä, että jarrut vapisee
smile_org.gif

En mä tiedä. Nyt mä kuitenkin lähden putsaamaan niiittejä
wink.gif

Back