sori, että väärän merkkisen pyörän omistaja heittää täällä kommenttia, mutta sama vaiva ilmenee muissakin mopottimissa. Lisäksi tämä juttu on vaivannut mieltä jo pitkään, ja halusin vaihtaa ajatuksia aiheesta.
Onko tosiaan kyse levyn kieroutumisesta? Mistä moinen muodonmuutos johtuu? Yleensä siihen tarvitaan esim. raju lämpötilanmuutos, mutta miten sen saa kohdistumaan levyihin? No, jos ajaa just kovan jarrutuksen jälkeen (=levy kuuma) vesilammikkoon...
Tuskin. Todennäköisin vaihtoehto on just tuo, josta tässä threadissä on puhuttu, eli levyn "uiminen" on estynyt, kun nastat on jumissa. Levyä vaihdettaessa myös nastat vaihtuu ja herkistyy = homma OK. Vika ei ole itse levyssä, mutta poistuu, kun kaikki pannaan uusiksi.
Käsittääkseni kyseessä ei ole (ainakaan kaikissa tapauksissa) levyn muodonmuutos eli kieroutuminen, vaan
kitkakertoimen paikallinen muutos sen seurauksena, että levyyn tarttuu palasta jotain, joka "palaa" kiinni. Silloin levyn pyörähdysmatkalla jossain kohtaa kitkakerroin on suurempi kuin muualla, ja jarru ottaa sillä kohtaa tiukemmin kiini, eli tuntuu nykäys >> nypyttää.
Havaintoja & Perusteluja: Nykyistä mopoa ostaessa havaitsin ihan saman ilmiön, että jarruttaessa etupää "nypyttää". Koska tässäkin on kyseessä kuitenkin täysin uiva levy&puristin -systeemi, aloin ihmetellä juttua. Vedin etujarrua ihan snadisti, niin että palat just otti kiinni levyyn, ja työntelin ihan hitaasti mopoa, ja yritin silmällä nähdä, vippaako levy palojen kohdalla, silloin kun tuntuu tuo nykäys. Ainakaan mitään silmin nähtävää sivuttaisliikettä ei näkynyt. Reklamoin kuitenkin jutun myyjälle, ja tinkasin alennusta hinnasta, kun pitää ostaa ainakin yks uusi etulevy (tosiasiassa homma oli OK, kun tallista löytyi samanlainen etuvanne, jossa tiesin olevan sellaiset levyt, jotka ei "nypytä".)
No,
tällä forumilla on myös aihetta puitu useasti, ja jutuista on käynyt ilmi, että ilmiöön näyttäsi olevan useasti syynä yhdistelmä jarrupala(materiaali)/levy(merkki), eli jotkut levyt&palat sopii yhteen, toiset ei. Tästä mieleen tulee tuo tartunnat/hitsautuminen, jonka seurauksena kitkakerroin jollain osalla levyä on erilainen, ja siksi jarrutus "nypyttää".
Toisaalta, faijan yhdessä Saabissa 70-luvulla tuli ihan sama ilmiö, ja silloin selittivät, että ei saa vetää käsijarrua päälle pysäköitäessä, koska levy jäähtyy paikallisesti, kun jarrupalojen kautta lämpö virtaa pois, ja siitä seuraa levyn kieroutuminen. OK, mutta mopoissa ei ole seisontajarruja... [no, vaihtoivat kuitenkin takuuna levyt, ja selittivät, että on ollut laatuongelmia]
Kommentteja, please!