scuuba
New member
Ok, eli ongelma ollee tuossa ajolinjan tavallaan vakiossa geometriassa, eli ajolinjan muoto ei muutu.Geometria määräytyy edeltävän ja seuraavan suoran suunnasta (spiraaligeometrian tangentin suunta) alku- ja loppupisteessä. Kolmannella pisteellä ei voi määrittää apeksin sijaintia. Sen voi sijoittaa mihin tahansa kohtaan tuota spiraalia eikä geometria muutu. Keskimmäisellä pisteellä voi siis vaikuttaa vain siihen kuinka kaukaa kierretään alkupisteestä loppupisteeseen.
Apeksin siirtämiseksi täytyy siirtää siis esim. spiraalin loppupistettä ja tuota keskimmäistä pistettä. Apeksin sijainti on sitten "mitä nyt sattuu tulemaan". Täytyy siis siirrellä kahta tai kolmea määrittelypistettä, jotta saa apeksin haluamaansa kohtaan.
Josta seurannee se että ajolinja saa ajallisesti optimiarvonsa silloin kun se on lyhimmillään.
Kuinkas helposti tai vaikeasti voisit tehdä vertailun ajolinjojen muotojen välillä, esim alastaron testilenkillä = nopee oikee ja palmas, jossa olisi vastakkain toi vakio spiraali ja jonkun muun muotoinen ajolinja?





