• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kiihdytyskaista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSX-1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Takametsistä" kun olen. Mutta "itsekkyys ja muiden sietämisen vaikeudet" eivät ole kyllä huipushan...uskallan jopa väittää melekein päinvastoin
smile_org.gif
Kyllä meillä täälä asvalttitiet on ja jopa muutampi risteyski.
Taka ja taka, mutta sä et olekaan tarpeeksi "syvältä" sieltä
takametsistä. Siellä tarpeeksi syvällä ei ole asphattia ...
Soankylä ei ole vielä perukoilla ...
tounge.gif

Suomessa tuntuu olevan käytäntö, että tilaa ei anneta muille. Tämä onkin yksi niistä asioista, jotka Suomen liikenteessä on perseestä. Monet eivät ole edes kuulleet vuorovaikutuksesta. Annan tilaa niille, jotka kiihdytyskaistan käyttävät hyväkseen (eli kiihdyttävät sillä muun liikenteen vauhtiin). Se taas saattaa nostaa verenpainetta, jos syöksytään eteen yli kiihdytyskaistan hitaalla vauhdilla ja vasta maantiellä kiihdytellään.

tounge.gif

...joskin on tunnustettava, että Helsingissä en ole kertaakhan itte ajanu. Jotenki tuo takamettäsyys on enempi teän ongelma
wink.gif

Viishampi väistää. Tämänhän vanahan viisauenhan kaikki muistaa.

Se väistää joka pelkää, sanos mustalainenki ku hevoskärryinsä kans tasoristeyksee samaan aikaa junan kans tuli.
biggrin.gif

tounge.gif

...joskin on tunnustettava, että Helsingissä en ole kertaakhan itte ajanu. Jotenki tuo takamettäsyys on enempi teän ongelma
wink.gif

Muuten .. onkos se niin kuin tarina väittää, että nimi Sodankylä
syntyi ikäänkuin vahingossa. "Viisaat" lantalaiset olivat karttoja
tekemässä ja kysyivät paikallisesta ukolta, että mikäs tämän
paikan nimi on? Ukko vastasi, että "Soankylä". Joten "viisaat"
kartturit totesivat, että "Siis Sodankylä". Tietääkseni "soa"
on kuitenkin paikka jossa joki haaraantuu kahdeksi (kolmeksi).
Joten oikea nimi pitäisi edelleenkin olla Soankylä eikä Sodankylä.
Onko tarinassa perää?
nixweiss.gif

Kyllä tulee annettua tilaa yleensä kotilokuskeille ja muille liikkujille.Ei pidä silti luulla risteyksien jälkeisiä bussipysäkeitä kiihdytyskaistoiksi.On meinannnut pari kertaa käydä ikävästi, kun olen pysähtynyt kolmion taakse ja takana tullut ajoneuvo olisikin halunnut jo jonottamaan pysäkille.Käy kehnosti jos ei tilaa heru ja jonossa tuleva bussikin tiputtaa porukkaa
omg.gif

Joo'o. Kerran joku yritti tukkirekalla kiihdytyskaistalta eteen; vetäisin prätkällä päälle, mutta jätkä ei edes huomannut.. Nyt ei kyllä huvita enää yhtään mikään
tounge.gif

Eikös niitä kotiloita yleensä joudu väistelemään vaikka niillä olisi jo vauhti päällä?

siitä olen samaa mieltä, että kiihdytys kaistalla pitäisi saada se 120 lasiin, poislukien sellaiset ajoneuvot joilla se ei ole mahdollista esm.rekat ja kevarit.

Niin noh... jos ottaa silmänkäteen, niin...  
wink.gif

kyllä annan tilaa jos pystyn... onhan se niin, että sieltä kiihdytyskaistalta tulevan pitää väistää, mutta eikös se nyt jumalauta ole aika paljon joustavampaa tuo liikenne jos ei siellä vasemmalla kaistalla ketään ole niin antaa tilaa?
Toki, toki veli hyvä  
bowdown.gif
mutta kun nopeusero on luokkaa yli 20 ja vasemmalla on väkeä, sekä takaakin tuppaa, ei siinä siiloin paljon jarrutella tai väistellä, vaikka haluja
olisikin.

Edit: > merkki sanaksi.
ihan riippumatta siitä mikä on nopuesero siihen kiihdytyskaistalla olevaan... kun se kuitenkin helpottaa sen kiihdytyskaistalla olevan eloa jos ei siinä vierellä ketään ole tulossa... tuolla tien päällä kun kuitenkin on meitä moneen lähtöön ja jotkut jopa oikeasti pelkäävät ajaa muun liikenteen seassa, en kyllä ymmärrä miksi on sitten pitänyt joskus kortti ajaa...  
withstupid.gif

edit: ja tähän muuten taas vaikuttaa asia nimeltä turvaväli

Vaikuttaisi siltä, että ihan jokainen kaista on kiihdytyskaista.
Jengi kiihtyy joka kaistalla, tunteet kuohuu ja niska punottaa
ja näyttää suukin käyvän ... vaikkei ääntä kuulukkaan ..
biggrin.gif

tounge.gif

wink.gif

Muuten .. onkos se niin kuin tarina väittää, että nimi Sodankylä
syntyi ikäänkuin vahingossa. "Viisaat" lantalaiset olivat karttoja
tekemässä ja kysyivät paikallisesta ukolta, että mikäs tämän
paikan nimi on? Ukko vastasi, että "Soankylä". Joten "viisaat"
kartturit totesivat, että "Siis Sodankylä". Tietääkseni "soa"
on kuitenkin paikka jossa joki haaraantuu kahdeksi (kolmeksi).
Joten oikea nimi pitäisi edelleenkin olla Soankylä eikä Sodankylä.
Onko tarinassa perää?
nixweiss.gif
...legendat elää.

Mutta eikhän se suurinpiirthein noin mene. Hienoa että perimätieto on levinny sinne sivistyksen kehthonki
biggrin.gif

Pikku lisäys tähänkin keskusteluun. Automaattista tilan antamista en tällaisessa liikennetilanteessa kyllä puollla millään muotoa. Kaks kertaa olen meinannut jäädä vasemmalla kaistalla sen auton alle, joka on antanut tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle. Kummallakaan kerralla ei ole mulla ollut edes mainittavaa ylinopeutta rajotukseen nähden. Ekalla kerralla ajoin tasan 100 ja toisella kerralla oli päässyt vauhti 105 ja rajoitus tietenkin 100.
Onnettomuudelta säästi vain jokin sisäinen ääni, että nyt käy ja kolahtaa, jos en mitään tee.
Meinaan vaan, että nää tilanteet oli just sellaisia, että ei kiinnostanu kuskia vilkaista peiliin ja senjälkeen olkansa yli, kuten koulussa opetettiin ainakin mulle. Heitettiin vain vilkku päälle, jos sitäkään ja vaihdettiin kaistaa vanhasta tottumuksesta.
Ihmettelen vaan sitä, että miksi pitää aina vaihtaa kaistaa helevetin kovalla kiireellä. Jos sitä kiihdytyskaistalta tulevaa pitää auttaa, niin miksei kukaan koskaan nosta kaasulta jalkaa ja auta sillä tapaa.

Tää nyt oli tällainen mielipide
withstupid.gif
.

Suomalaisille on tullut ihme tapa luulla että heillä on oikeus tulla kiihdytys kaistalta muun liikenteen eteen että niiden pitäisi väistää vaikka itse tulee kolmion takaa
Tarkoitus on, että ne kiihdyttää nopeuden samaan, kuin tiellä jo ajavien on, ja sujuvaan liikenteeseen nimenomaan kuuluu se, että tilaa annetaan.

Jos joku pysähtyy kiihdytyskaistalle, ni siitä vois kortti lähtee hyvinkin
buttrock.gif
Se on sitten muuten aivan ahterista että siltä oikenapuoleiselta kaistalta poukkoillaan nopeampien eteen ohituskaistalle .... ei en itse myöskään pompi/anna tilaa kuin hyvin harvoin... yöllä jolloin ei ole juuri muuta liikennettä ja rampista puskee mustaa sauhua työntävä raskas yhdistelmä motarille....
Aivan helmiä tilanteita syntyy kun edellä ajava päättääkin väistää vasemmalle ja se hitaammin liikkuva kottero rynnistää siihen moottoribaanalle siinä sitten jarruttelee kaikki koska nyt se aiemmin ehkä hieman paremmin vetävä vasen on taas tukossa niin ettei itse voi enää sinne väistää vaikka haluaisikin,jos nyt välttämättä haluaa niin eikös se sitten ole sama että kaikki ajavat sitä vasemmanpuoleista kaistaa kaiken aikaa? HÄH ?

Se väistää joka pelkää, sanos mustalainenki ku hevoskärryinsä kans tasoristeyksee samaan aikaa junan kans tuli.
biggrin.gif
Jaa. Mä kun olen aina luullut että se pelkää joka huutaa, kun juna tuota mannea kohti pillit ulvoen tuli
biggrin.gif
Saattaa se niinkin olla, en aivan luota kuulemiini tojistuksiin.

Oli nimittäin Lauttasaaren sillalta ilman vilkkua ja ylinopeudella kaahannut vanha mersu ja tunkenut Länsiväylän ruuhkaan. Olihan siinä pellit paukkuneet ja poliisia soiteltu hätiin. Kun poliisipartio tuli paikalle, kyseltiin tapahtuman kulkua puolin ja toisin. Mersussa tyynesti istuva, noin viisitoistavuotiaan näköinen tummatukkainen nuorukainen väitti kivenkovaan poliisien kuullen toiselle kolarin osapuolelle: "No et sie muista, sie kiilasit miu mersuin!" Ja mersukuskin vierestä säesti noin kahdeksanvuotias, ilmeisesti tummatukkaisen veli: "Näin on, mie voin tojistaa!"

Kyllä suomen teillä vallitsee yleinen minä minä minä asenne! Ei ole joustavasta liikenteestä tietoakaan ajelee sitten soankylässä tai heltsinkissä.

Provotaan nyt sitten vähän, eikös ne ole juuri niitä Heltsinkiläisiä jotka ovat täysin kykenemättömiä joustavuuteen? Ratin takana kirotaan maalaisjunntteja, tööttäillään pienestäkin jos ei ajo miellytä omaa silmää, kiihdytetään vierelle näyttämään nyrkkiä, ja parhaassa tapauksessa kun ei puusilmäinen kontulalainen ole nähnyt pyörää niin vedetään kontulalaista turpaan joka on aivan oikein tietenkin kun se on kondekasta ja ite asutaan sentään hienosto alueella hesarilla.

Suomalaisille on tullut ihme tapa luulla että heillä on oikeus tulla kiihdytys kaistalta muun liikenteen eteen että niiden pitäisi väistää vaikka itse tulee kolmion takaa.sitten vielä nämä jotka antaa tilaa niille vaihtamalla kaistaa tai jarruttamalla eli he taas vaarantavat muun liikenteen.Itse en tilaa anna potkaisen vaikka kylkeen,niidenhän pitää vaikka pysähtyä jos ei tilaa löydy.Laissa taitaa olla kiellettyä kaistan vaihtaminen näiden kiihdytys kaistalta tulevien edestä.P.S jos osaisivat edes kiihdyttää,mutta kun tullaan kävely vauhtia eteen.
Jepjep, tässä tuli taas konkreettinen esimerkki siitä, että kyllä se Suomi on edelleen sarvikuonojen maa, ja sellaista mannereurooppalaista joustavampaa ajokulttuuria on turha toivoa ainakaan sinne kansan syvien rivien joukkoon, edes siellä kehäteiden sisäpuolella tai välittömässä läheisyydessä.
Veikeän ristiriitaisia ovat nuo toiveet tai vaatimukset, ja liikuttavan periksiantamatonta ja jäykkäniskaista on tuo yhden ohjeellisen liikennesäännön noudatus. Se että tuo em. liikenneyhtälö ei vain oikein toimi, ei ilmeisesti hetkauta mihinkään suuntaan.

Mutta tämähän olikin vaan trollausmielessä heitettyä läppää, olihan? No onneksi olkoon, täkyynhän tartuttiinkin jo suht ahkerasti, mutta ehkä oikeampi ja tehokkaampi paikka näille olis silti tuo turvallisuushymistely -osio.

Back