Kiihdytyskaista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSX-1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvä aihe
Itteäkin jurppii kun kiihdytyskaistalta valuvat kinnerit jotka ei viitsi kiihdyttää muun liikenteen rytmiin ennen tielle pyrkimistä.
Oma politiikka on että jos kiihdytyskaistalla olijalla on nopeus kohdallaan ja käyttää vilkkua niin kiihdytän alta pois tai himmaan vähän.
Jos ei niin kuivukoon siihen.

Vilkku päälle .. silmät kiinni ... ja täysillä sekaan ..
tounge.gif

Ja minähän en ainakaan väistä ...
15facts.jpg

Sweduilla oikeudet on käännetty toisinpäin, kiihdytyskaistaa ajavalla on oikeus tulla varsinaiselle kaistalle, ja sitä ajavalla on väistämisvelvollisuus. Tosin kiihdytyskaistat on sellaisia, että niillä saa helposti saman nopeuden kuin muilla on.

Kannattaa olla varovainen, jos siellä ajelee. Suomalaisella tyylillä joutuu vielä korvaamaan, jos kolari tulee.

Toi vasemmalle kaistalle väistäminen on jotenkin outoa ja tarpeetonta. Pieni pudotus omassa nopeudessa pitäisi riittää. Kai se sama on, onko perillä vasta millisekunnin kuluttua.

Itse olen kyllä ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla.

Niille, jotka peräävät huomaavaisuutta ja joustoa liikenteessä, sanoisin että niitä ei edes vielä tarvita siinä vaiheessa, jos se liittymästä sisääntuleva edes hiukan ennakoi ja/tai tiedostaa väistämisvelvollisuutensa eli katsoo jo sieltä liittymän alusta sopivaa rakoa ja kiihdyttää sen ajoneuvonsa sopivaan vauhtiin.
Turhan usein noista ei ole tietoakaan, ihan niinkuin ei edes tietäisi liikennesääntöjä, ajelee "nollat taulussa" hömöttävä katse jonnekin kaukaisuuteen suunnattuna, laukaisee vilkun pitämällä vasemman käden etusormea ojennettuna rattia kääntäessään ja täräyttää melkein kylkeen. Yleensä vielä tuon kaistalle tulon jälkeen a*to heilahtaa ikäänkuin heräämisen merkiksi että "helevetti, täällähän oli muitakin...".

Jos taas joku syöttää täysperävaunulla tai vapari-diesel-hiacella niin että kokistölkin mittaisia savupötköjä katkeilee putken päästä solkenaan ja kattelee hiukan edes olkansa yli, niin kyllähän siinä on jo tietä annettava ihan yrityksen takia  
pftroest.gif

Noille Darwineille sen sijaan pitäis aina jollain tavalla saada myönnettyä joku Diddididiii-palkinto hyvästä suorituksesta...

Toi vasemmalle kaistalle väistäminen on jotenkin outoa ja tarpeetonta. Pieni pudotus omassa nopeudessa pitäisi riittää. Kai se sama on, onko perillä vasta millisekunnin kuluttua.
noinhan se toimis jos kiihdytyskaistalla kiihdytettäis edes +/-10 km sisään siitä tavoite nopeudesta.

Tosiasia vain on et jos 100 kulkevaan harvaan jonoon tunkee sivusta 70-80 km/h ja jatkaa nopeuden keräämistä samaan tahtiin niin takaa tuleva joutuu turvautumaan jarruun, josta seuraa helposti "haitari liike" jonossa.

Oulussa ainakin huomaa hyvin että yleinen virhe on et nopeutta aletaan nostamaan siinä kun katkoviiva alkaa.. Eihän normaali perhe auto ehdi 60-100 kiihdytystä siinä 50m kaistanpätkällä enää. varsinkaan niin et olis siinä raon kohdalla sit kun olis nopeutta. Kyllä se kiihdytys on tehtävä alusta asti.

Jos katkoviivan kohdalla on 100-110 nopeutta (100 rajoitus) ja kattonut vähän et osuu välinkohdalle, niin aika tiheään jonoon pääsee ihan kivutta mukaan. Ja tuon nopeuden saa melkein millä tahaansa henkilöautolla jos painaa kaasua. Jopa Toyota BJ-45 maasturilla (tuollaisella: http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:LandCruiserInThorsmoerk.jpg ), no ehkä ei nousevaan ramppiin mut alamäkiramppiin sai ainakin . Seisoi vaan kaasulla alusta asti...

Joustavuutta on myös se ettei aiheuta toisille (pakko)väistämis tilanteita...
033102beer_1_prv.gif

Itse annan tilaa rampista tulevalle silloin jos edes yrittää oikeasti kiihdyttää (HJ/BJ...), sekä laittaa sen vilkun päälle ajoissa. Vilkullahan kerrotaan että tekisi mieli vaihtaa kaistaa - jos ei vilkuta niin tarkoituksena on jatkaa samalla kaistalla maailman tappiin.

Joustavuutta on myös se ettei aiheuta toisille (pakko)väistämis tilanteita...
033102beer_1_prv.gif
Hyvin totta myös tämä, mutta kun niiden puusilmienkin sinne jotenkin pitäisi sopia mukaan. Itsellä kyllä parannettavaa omassa liikkumisessa, mutta kyllä silloin kun on mahdollista niin aina koitan tehdä liikkumisesta sujuvaa enkä estää sujuvuutta, olkoon toinen liikenteessä "liian" hiljaa tai "liian" nopeaa. Annan lähes poikkeuksetta tilaa minua nopeammille ja toivoisin sitä samaa myös minua hitaamilta.

Ite väistelen ihan suosiolla sinne ohituskaistalle ennen liittymää jos näkee että siellä on autoja tulossa. Voi sitten ohitella sen sotkun samalla, kun liittyjät tunkee koloihin ja nopeudet putoaa. Tietty jos ihan kohdalla on vieressä auto tulossa niin en väistä sivulle vaan ajan ohi tai jään vähän jälkeen. Kattoo vaan ettei tule päälle mitään.

Toi on aivan törkeetä kuinka homma takkuaa. Kehä kolmoselta Tuusulantielle Helsinkiin päin on yksi järkyttävimmistä paikoista. Siinä kaksi liittymää yhdistyy juuri ennen siirtymistä motarille. Vauhtia tässä kuuluisi olla 100km/h(mun mielestä 110)
Jengi sitten raahustaa siinä 70-80km/h kännykkä korvalla ja ihmettelee kun ei pääse liikenteen sekaan sujuvasti ja joku motoristi viel näytti keskaria. Varmaan joku pumpperssi taas...
Miksi siinä kuuluisi olla vauhtia 110? Jos on niin hoppu aamulla töihin, ettei aikataulu/hermo kestä hetkellistä nopeuden laskua alle suurimman sallitun, olisi ehkä viisasta lähteä 5 - 10min aikaisemmin tai olla kokonaan lähtemättä.
Koska valtaväylällä ajetaan rajoitusta kovempaa. Helpompi sovittaa ittensä mukaan toisin kuin jos ajaisi 80km/h.

Mutta ajakaa vaikka kahtakymppiä. P****ä siellä ajetaan joka tapauksessa. Tai muuttakaa töihin asumaan niin ei tarvi ajaa työmatka-ajoa.

Provotaan nyt sitten vähän, eikös ne ole juuri niitä Heltsinkiläisiä jotka ovat täysin kykenemättömiä joustavuuteen? Ratin takana kirotaan maalaisjunntteja, tööttäillään pienestäkin jos ei ajo miellytä omaa silmää, kiihdytetään vierelle näyttämään nyrkkiä, ja parhaassa tapauksessa kun ei puusilmäinen kontulalainen ole nähnyt pyörää niin vedetään kontulalaista turpaan joka on aivan oikein tietenkin kun se on kondekasta ja ite asutaan sentään hienosto alueella hesarilla.
Käyhän tekemässä empiirinen tutkimus joustavuudesta esim. kaistanvaihtotilanteessa tyyliin PK-seutu vs. muu Suomi. Saattaa mielipide muuttua. Ja hienostoalueet on kyllä pikkaisen muualla kuin Hesarilla. "Helsinkiläisiä" kuuluu kirjoittaa pienellä ja "Hesari" isolla...
wink.gif

Provotaan nyt sitten vähän, eikös ne ole juuri niitä Heltsinkiläisiä jotka ovat täysin kykenemättömiä joustavuuteen? Ratin takana kirotaan maalaisjunntteja, tööttäillään pienestäkin jos ei ajo miellytä omaa silmää, kiihdytetään vierelle näyttämään nyrkkiä, ja parhaassa tapauksessa kun ei puusilmäinen kontulalainen ole nähnyt pyörää niin vedetään kontulalaista turpaan joka on aivan oikein tietenkin kun se on kondekasta ja ite asutaan sentään hienosto alueella hesarilla.
Käyhän tekemässä empiirinen tutkimus joustavuudesta esim. kaistanvaihtotilanteessa tyyliin PK-seutu vs. muu Suomi. Saattaa mielipide muuttua. Ja hienostoalueet on kyllä pikkaisen muualla kuin Hesarilla. "Helsinkiläisiä" kuuluu kirjoittaa pienellä ja "Hesari" isolla...    
wink.gif
Tunnustan ajaneeni siellä suuresa kaupungissa ihan ammatiksen vaivaiset neljä vuotta ja asunutkaan en kuin sen 26 vuotta, joten eiköhän nuo liikenteen kiemurat ole jotenkin hallussa. Olkoonkin että autoja on enemmän ja liikenne joskus jopa yrittää toimia, niin edelleen se on kuitenkin suomalaista = tahmeaa omien oikeuksien kiinni pitämistä, toimitaan poliisin muulle liikenteelle ja itse ollaan täydellisiä.

Mitä oikein kirjoittamiseen tulee, niin en jaksanut aivan kaikilla äidinkielen tunneilla istua joten jos viitsit jatkossa korjata kirotus virheeni minulle niin saatan siinäkin kehittyä veroiseksesi.

Niille, jotka peräävät huomaavaisuutta ja joustoa liikenteessä, sanoisin että niitä ei edes vielä tarvita siinä vaiheessa, jos se liittymästä sisääntuleva edes hiukan ennakoi ja/tai tiedostaa väistämisvelvollisuutensa eli katsoo jo sieltä liittymän alusta sopivaa rakoa ja kiihdyttää sen ajoneuvonsa sopivaan vauhtiin.
"Ja mun eteenhän et taatusti tule." .. sitten raot umpeen.
Kuulostaako suomalaiselta ... oikein perisuomaliselta ..
This is practical practis in practis. Kokemusta on ..
Saunan taa ei mahdu niin paljon kuin sinne pitäis kiikuttaa ..
Tämä sama asenne näkyy missä tahansa jonottamisessa.
Kiilaillaan aivan härskisti ja kaikki raot on niin pieniä ettei hesari
mahdu väliin ja sitten ihmetellään kun ei suju ja on RUUHKAAKIN.
Mutta ei hätää .. minulla on ratkaisu .. lopetetaan kiilailu, niin
mihinkään väleihin ei tarvi edes mahtua. Noiden Swedupettereiden
malli, että viihdytyskaistalaiset on pakko päästää mukaan,
kuulostaa ihan hyvältä (ei syvältä).
shaun.gif

Itsestäni olen huomannu sen hienon eleen, että nykyään oikein toivon että olis vaan paljon liikennettä ja että mahdollisimman moni menis risteyksestä sinne suuntaan minne itse olen menossa.

Syy tähän mielettömyyteen on se, että saa sitte ajaa mahdollisimman monen edelle jotka menevät samaan suuntaan kanssani

Kun olen huomannut että melkein kaikki tulee perä edellä vastaan.
033102bebe_1_prv.gif

Sekaan vaikka ei sopiska
tounge.gif
kyl ite tulee väisteltyä vasemmalle kaistalle, varsinkin jos useemman auton letka on rampilta tulos
cool.gif

Joustavuus ihan hyvä asia ja toiset tielläliikkujat pitäisi ottaa huomioon entistä paremmin. Asioita mutkistaa vain monasti tuon joustavuus -käsitteen muuttuminen käytännöksi: rampilta vedetään pääväylälle sivulle katsomatta, koska oletetaan toisten väistävän aina. Eikä kysymyksessä ole vain ruuhkaliikenne, rampilta tullaan vaikka yksittäisen ajopelin kylkeen... Itse annan tarvittaessa tilaa, mutta edellytän myös sivutieltä tulijan sovittavan vauhtinsa muun liikenteen mukaan.
Turun ympäristössä olen huomannut mielenkiintoisen lisäpointin tähän rampilta tuloon: pääväylän ajoneuvojen mennessä ohi pomppaa viimeinen auto rampilta jonon jatkoksi jne. ja lopputuloksena se ensimmäisenä omaa vauhtiaan sovitellut joutuu jopa pysähtymään kiihdytyskaistan päähän. Muualla Suomessa en tähän tyyliin ole vielä törmännyt...
Vielä tuosta joustavuudesta liikenteessä: yleensä sitä ovat eniten vaatimassa ne, jotka haluavat muiden helpottavan omaa liikkumistaan. Itse pidetään kuitenkin oikeuksista kiinni hampaat irvessä ( ajotyyli yhdistetään tiettyihin saksalaisiin "laatumerkkeihin" )
wink.gif

Turun ympäristössä olen huomannut mielenkiintoisen lisäpointin tähän rampilta tuloon: pääväylän ajoneuvojen mennessä ohi pomppaa viimeinen auto rampilta jonon jatkoksi jne. ja lopputuloksena se ensimmäisenä omaa vauhtiaan sovitellut joutuu jopa pysähtymään kiihdytyskaistan päähän. Muualla Suomessa en tähän tyyliin ole vielä törmännyt...
Ohituksissa, joissa jonkun rekan perään on kerääntynyt paljon
jonoa, takimmaiset lähtevät ensin ohitse. Etummaiset kököttävät
siellä sitten ja pääsevät viimeiseksi ohitse. Suomalainen jonohan
puretaan niin, että takimmaiset ensin.
Etummaiset eivät menneet heti - tai silloin joskus aikoinaan - ohitse,
kun silloin saattoi olla vaikka vastaantulijoita ja tilanne täysin
toinen. Sitten myöhemmin tilanne on muuttunut ja takimmaiset
ihmettelevät, että miksi etummaiset eivät mene vaikka tilaa olisi
- ja lähtevät takaa ensin. Aika bärkkeleen tyhmää ja
ajattelematonta. Tätä kyllä näkee joka puolella Suamea eikä vain
Turuus. Mopolla tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos olet
lähtenyt ohittamaan koko letkaa, niin yks kaks jonosta saattaa
poukata joku varoittamatta ja ilman vilkkua suoraan eteesi -
että aika helvetin varuillaan saa siinä ohituksessa olla ja täysin
tuppi nurin en ainakaan minä uskalla vetäistä.
shaun.gif

sanoi:
Vielä tuosta joustavuudesta liikenteessä: yleensä sitä ovat eniten vaatimassa ne, jotka haluavat muiden helpottavan omaa liikkumistaan. Itse pidetään kuitenkin oikeuksista kiinni hampaat irvessä
...kuten tuossa ketjun aloitusviestissä?
nixweiss.gif

Jepjep, hommaahan hiukan väljempi kukkahattu, aika ronskia yleistystä taas. Ettei vaan ois se joustavuuden konsepti jäänyt hiukan heikolle sisäistykselle, tai sitten se pienenpieni kotipolliisi aukoo sitä ka(a)pin ovea.
wink.gif

Mutta noin vakavammin ja yleisesti, itseäni en pitä mitenkään mallioppilaana liikenteessä, mutta noudatan ainakin mopolla sitä periaatetta, että paras tapa välttää törmäykset yms. hankaluudet etenkin sarvikuonojen kanssa on olla muualla. Eli ennakoida sarvikuonojen kohtaamiset jo hyvissä ajoin ennen ramppia ja vaikka kiihdyttää/koukata alta pois, kuin jäädä ehdoin tahdoin sellaista kohtaamista odottelemaan. Tai jos itse sattuu jonkun eteen ajautumaan, parempi joko väistää tai kaikota liukkaasti alta pois. Nimittäin se kiihdytyskaistan loppuun himmaaminen ja sinne jumittuminen on oikeasti vaarallinen paikka, oli sitten kumpi tahansa sarvikuono 'oikeassa' sen ajamisjärjestyksen suhteen.

Yhtä vaarallista ja ainakin sitä kaistan vaihtoa vaarallisempaa on kuitenkin liinojen kiinni vetäminen tai reilu himmaus siinä oikealla kaistalla, siis silloin kun välitöntä törmäyksen uhkaa ei edes ole. Semmoistakin on tullut nähtyä, että sekä rampin päässä oleva että vasenta kaistaa tuleva kumpikin himmaa nopeutensa yhtäaikaa lähes paikalleen - motarilla siis. Siinä puuroutuu ja vaarantuu hetkessä sekä sisääntuloramppi että se pääväylä. Vain ihmeen kaupalla ja nopealla väistöliikkeellä oikealle kaistalle ne takanatulevat välttivät parin säikyn aiheuttaman aivan turhan ketjukolarin. Siis joustaakin pitää järki matkassa.

Meilestäni paras tapa tiellä jossa on kiihdytyskaistoja , on pitää paaaljon normaalia pitempi välimatka edelläajavaan niin jos jouku ilmaantuu vierelle kiihdyttelemään voi itse helposti kiihdyttää pois edestä .
Useammin tämä systeemi on toiminut , erittäin harvoin on muuta tarvinnut tehdä .
Sit kun se äskeinen tulija paahtaa kohta ohi näkee sen menevän jonkun perään roikkumaan ja siitä hänelle itselleen on tullut se ajatus et muidenkin pitäs väistää kun niitä välejä liittymiseen ei ole kuin valistuneiden ja ennakoivien kuljettajien edessä .
Turvallisuusväli jos mikä on muidenkin huomioonottamista , niiden pösilöidenkin .

shaun.gif
033102ass_1_prv.gif
Tässä nähdään Suomalaisen liikennekulttuurin nerous. Kun jostain syystä ei sitä rekkaa lähdetä ohittamaan,niin ei voida antaa muille mahdollisuutta ajella lain sallimaa nopeutta vaan jäädään tekemään ruuhkaa.
Onko se niin vaikeaa jättäytyä siitä rekasta 100m tai siirtyä tien reunaan ja päästää letka ohi? Jos ei kerran ole itsellä kiire,niin miksi pitää provosoida muita liikennerikkomuuksiin?
kaboom.gif
Järjen köyhyyttä.

shaun.gif
033102ass_1_prv.gif
Tässä nähdään Suomalaisen liikennekulttuurin nerous. Kun jostain syystä ei sitä rekkaa lähdetä ohittamaan,niin ei voida antaa muille mahdollisuutta ajella lain sallimaa nopeutta vaan jäädään tekemään ruuhkaa.
Onko se niin vaikeaa jättäytyä siitä rekasta 100m tai siirtyä tien reunaan ja päästää letka ohi? Jos ei kerran ole itsellä kiire,niin miksi pitää provosoida muita liikennerikkomuuksiin?
kaboom.gif
Järjen köyhyyttä.
Joo toi on just tota..

Ite tulee letkan saavutettuani ajeltua muutaman ohituspaikan verran perässä ja jos ei mitään tapahdu niin lähen sit sieltä perältä napsimaan niitä "sijoja" keulille päin. Tätä hommaa todellakin helpottais jos ne, ketkä eivät aio ohitella, jättäisivät riittävän välin edellä ajavaan. Se on kaikille vittumaistakin tuo tungettelu liian pieniin väleihin.

Back