• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lyhyelle motoristille vinkki:
valoihin / risteykseen pysähtyessäsi pysäytä pyörä jompaankumpaan ajouraan, yllät paremmin maahan. Missään tapauksessa ei siihen keskelle kannata pysäyttää, jalka kun tapaa maata sieltä uran pohjalta, on pyörä jo niin kallellaan, ettei sitä jaksa pitää pystyssä. Ja siinä keskellä on usein bussien jättämiä öljyläiskiä, mihin ajaminen ei myöskään ole  mukavaa. Myös tien reunaan pysäyttäessä kannattaa olla tarkkana, penkka voi viettää paljon ja pian, joten siinäkin sitten haroo jalalla tyhjää kunnes kellahtaa ojan pohjalle.  
bawling.gif

Muillekin vinkkinä:
tiellä on liukasta usein sateen juuri alettua. Samoin puiden lehdet osaa olla liukkaita. Ja märkä tienpinta yhdistettynä kaupunkipuiden kesällä tiputtelemaan tahmaan voi sekin kuulemma olla liukasta. Tuore asfaltti on märkänä liukasta. Samoin se on kuumina kesäpäivinä liukasta. Tiemaalaukset on liukkaita. Hiekka asfaltilla on liukasta. Liukkaalla kannattaa ajella varovasti.

Niin ja varokaa mopoautoja! Näyttävät aivan autoilta kauempaa, vasta läheltä huomaa sen mopon rekkarin, täyttävät kaistan kuten autot, mutta ajavat sitä 40km/h maksimissaan. Ei ole mukava yllätys luulla edellämenijää valojen ja ulkonäön perusteella autoksi ja mutkan takana huomata sen olevankin mopo.. Joo, pitää ajella niin, että pystyy pysäyttämään, mutta silti ylimääräiset pelästykset ei ole kivoja. Eikö niihin mopoautoihin voisi saada pakollisena samanlaisen kolmion kuin traktoreissakin?  
nixweiss.gif

Tosta vilkun päälle jäämisestä. Ite oon "opetellu" kokeileen ettei se varmasti ole päällä vähän väliä. Naikkonen kyselikin yks päivä et miks sillä peukalolla koko ajan vilkun nupikkaa painelet suorallakin tiellä jne ...Siitä on tullu jo ihan automaatio enkä huomaa ite koko toimenpidettä, TODELLA harvoin jää vilkut päälle tuon ansiosta.
wink.gif

Joo toi vilkun nupikan näppäily jää helposti tavaksi...
biggrin.gif

Ite kans painelen sitä vähän väliä... ja eipä hirveesti oo vilkku päälle jäänyt. Ja sehän toimii melkein stressilelunakin... kunhan et hajalle sitä painele
tounge.gif

vaikka oonki viela uus kuski, niin mullekki on jo peukkuun iskostunu tuo vilkunnapin painelu.. valilla on kayny mielessa tosiaan etta oonko vaha tarahtany, ku sita on pakko valilla painella. toisaalta, ennen tuon tavan "oppimista" se vilkku aina valilla jai paalle.

Osa näistä on jo muodossa tai toisessa sanottu, mutta kertaus ... jne.

- monikaistaisilla teillä/kaduilla valitse ajolinja siten, että näet edellä vieressä menevän kuskin nassun hänen sivupeilistään. Lisäetuna tulee väistötila poispäin, jos kotilokuski vaihtaa kaistaa katsomatta.

- vasta- eli työntöohjauksesta aloittelijoille: hoe mielessäsi "työnnä turvaan"

- katso sitä kohtaa, josta haluat mennä EIKÄ sitä kohtaa, jonka haluat väistää (pyörä menee kuin itsestään sinne mihin katsot). Helppo todentaa treenaten ajolinjaa vaikka suojatiemaalausten välejä kokeillen.

- kaarreajossa lähde kurvaan oman kaistasi ulkoreunasta (parempi näkyvyys kurvan taakse) äläkä ohjaa sisään kurvaan ennekuin näet sen oikenevan. Katso koko ajan mahdollisimman kauas omaa ajolinjaasi (kts. ed.). Muista "leikkiä" mielessäsi, että tie on vain oman kaistasi levyinen äläkä leikkaa vasemmalle kaarrettaessa liian keskelle, koska pääsi ylittää nopeasti keskiviivan vahvassa kallistuksessa!

- kaarteessa kallistettaessa pidä silmät horisontin kanssa tasassa eli kallista päätä takaisinpäin, jotta näkymäsi on suorassa. (Tämä niksi saa sinut kallistamaan enemmän eli ottamaan kurvat lujempaa, joten muista kallistusvara!)

- hiekalla yrittää usein pitää varsinkin painavaa pyörää vakaana - unohda! Anna pyörän elää allasi ja rentoudu.

- pikkuteiden ajoratamaalausten puuttuminen tuntuu usein kytkevän ihmisten päässä päälle "omistan koko tien" -asenteen. Ongelma et ole välttämättä sinä itse vaan se vastaantuleva "Marcus Grönholm", joten ole erittäin varovainen!

- ikivanha mutta aina pätee: aja siten, että tiedät pystyväsi pysähtymään näkemäsi vapaan tieosuuden matkalla.

"Olettaminen on kaikkien mokien äiti."

Vahingosta viisastuneena (?) jarrulevylukkoa käyttäessäni kiinnitän lukkoon sellaisen neon-punaisen vieteriavaimenperän, jonka toisen pään venytän kaasukahvaan kiinni (idea lainattu eräältä ulkomaiselta Trumppa-sivulta). Ei nääs tule niin herkästi lähdettyä ajelemaan lukko kiinni levyssä.

Vahingosta viisastuneena (?) jarrulevylukkoa käyttäessäni kiinnitän lukkoon sellaisen neon-punaisen vieteriavaimenperän, jonka toisen pään venytän kaasukahvaan kiinni (idea lainattu eräältä ulkomaiselta Trumppa-sivulta). Ei nääs tule niin herkästi lähdettyä ajelemaan lukko kiinni levyssä.
Kun käytän jarrulevylukkoa laitan pyörän avaimet siihen lukon suojapussiin ja sitten vasta taskuun, kun palaan pyörälle ja kaivan avaimia niin huomatessani pussin muistan viimeistään lukon olevan kiinni
smile_org.gif

Viime kesänä kuulin hyvän vinkin. Jos ajaa jonossa maantiellä, niin sitä ei saa pelkästään vahdata fanaattisesti edellä menevän ajoneuvon puskuria, vaan seurata myös mitä tapahtuu pari-kolme autoa edempänä.

Ja pari kikkaa varusteisiin

-jalkojen kastuessa/kastumisvaaran uhatessa muovipussit kenkien sisällä ovat must. Vaikka kengät kastuu, niin jalat eivät kastu (paitsi ehkä hiestä). Ja jos jalat ovat jo ehtineet kastua, niin eipä tule kylmä.

-yllättävän kylmällä kelillä sanomalehti on loistava hätäapueriste (esim rintakehän kohdalle).

-keltaiset ajolasit valaisevat näkymiä hämärillä keleillä

-yllättävän kylmällä kelillä sanomalehti on loistava hätäapueriste (esim rintakehän kohdalle).
Niinpä! Nuorena miehenä yllätti vilu yönselässä kotia ajellessa, jolloin joku maanviljelijä valitettavasti menetti Maaseudun Tulevaisuutensa
biggrin.gif
 Tungin lehdykän housuihini kun meinasi "perheen tulevaisuus" jäätyä
tounge.gif
Ja jalat kans...

Mielestäni ennakointi ja nöyryys ovat kaiken A ja O.Sen jälkeen armoton treeni,käsittelyn varmuuden kasvattamiseksi.
Kun tuntuu siltä että voi ajaa kolmea satametriä ja esim.Jarrutta maksimit renkaiden menemättä lukkoon vaikka kuudesta kympistä "huonolla" alustalla,eli hiekalla ja hiekkaisella/märällä asfaltilla.Voi ottaa kaverin kyytiin ja tehdä samat kuviot.... Nöyryys ja maltti kasvattaa taitoja!
smile_org.gif
smile_org.gif
062802moto_prv.gif

Vilkun käytöstä oli puhetta aikaisemminkin, mulla se meni jakeluun sillä että kotilolla kun ajelin niin laitoin vilkun päälle ja myös pois päältä, sillä se jäi selkäytimeen. Nykyään käytän aina vilkkua, kun sitä pitäisikin käyttää, vaikka monet muut kotilokuskit eivät sitä käytä juuri lainkaan. Peilit on myös hyvä säätää niin että kuolleita kulmia ei ole. Taaksepäin on katseltava, niin usein että tietää mitä siellä tapahtuu. Katse on hyvä suunnata kauas eteenpäin, on pelastanut minut jopa sakoilta, kun huomasin kaarteessa, tien keskellä olleen siviiliauton, jossa oli tutka.  Mukavia kilometrejä!
062802moto_prv.gif

Liukkaista paikoista on varoiteltu ainakin hiekan, märkien lehtien ja maalausten ja kai pikipaikkaustenkin osalta. Mainitsematta on mielestäni vielä ainakin näin syksyllä märkänä todella petollisen liukkaat puiset sillankannet. Voi olla jopa liukkaampi kuin ajoratamaalaus ja yleensä paljon suurempi ja kuinka ollakkaan siinä kohtaa tiellä on lähes aina kaiteet, joten tilaa luisteluun on vielä vähemmän.

Täällä tais olla aiemminkin jotain juttua, mutta laitetaan vielä...Tänä kesänä istuin pelkääjän paikalla reilut 14 tkm. Siinä oppi kummasti olemaan kyydissä.

Mä pidin "kauhukahvasta" jonkun aikaa kiinni, mutta kun ekan kerran otin tukea tankista, mä jäin koukkuun!
tounge.gif
Tavallisessa vauhdissa kädet on reisien päällä, ja kun meno yltyy, tai jarrutetaan, nojaan eteenpäin ja otan kiinni tankista. On niin paljon helpompaa, ja ennenkaikkea kädet ei väsy eikä kipeydy samalla tavalla kuin taaksepäin nojatessa. Ja lisää hyviä puolia tuo se, että motarilla/ yleensäkin kovassa vauhdissa kannattaa aina ottaa tukea tankista, koska kun nojaat tankkiin olet myös lähempänä kuskia, eikä tuuli pääse teidän kahden väliin niin helposti.

Alkukeväästä kun mopolla lähettiin liikenteeseen, oli niin maan perusteellisen kylmä. Hommasin jostakin alennusmyynnistä säärystimet. Vaikka oli melkein polviin ulottuvat mummon kutomat villasukat, pitkät kalsarit ja ajokamppeissa vuoret, viima pyrki aina lahkeensuista sisään. Mutta säärystimet autto sen verran hyvin, että vaikka tunsin lahkeitten lepattavan, nilkkoja ei palellu ollenkaan.

Tärkein meinas unohtua. Kannattaa ehottomasti kehitellä joku "merkkikieli". Kun ajellaan rauhallisesti ja suhtkoht suoraa ja töyssytöntä tietä, taakse nukahtaa tosi helposti. Mies taputtelee ajaessa sillon tällön niin kauan reidelle, että mä herään horroksesta ja taputan takasin. Sitten ihan yleisessäkin ajossa ois hyvä olla joku keino millä kertoa jos on sanottavaa. Mä taputan reidelle, kun on jotain asiaa, ja vauhtia hiljennetään sitte niin että kuulee toisen puheen. Jonkun kerran oon ollu kyydissä kun eturengas on noussu (vaikka ei nousis ku 10 cm, takanaolijasta se tuntuu väh. metriltä), ja sillon sai mies nyrkistä rintaan ja lujaa! Viestin perillemenosta ei ollu epäilystäkään!
biggrin.gif

Jonkun kerran oon ollu kyydissä kun eturengas on noussu (vaikka ei nousis ku 10 cm, takanaolijasta se tuntuu väh. metriltä), ja sillon sai mies nyrkistä rintaan ja lujaa! Viestin perillemenosta ei ollu epäilystäkään!
biggrin.gif
Suosittelen tekemään tuon peliliikkeen vasta sitten kun on pysähdytty. Jos minua ruvettaisiin kesken ajon lyömään lujaa niin kyytiläinen jäisi siihen.

Ihan vaan sillä mielellä että ei tollanen kesken ajon lujaa lyöminen ole välttämättä maailman turvallisinta.

Ei toki se kakspäällä keuliminenkaan, en sitä halua puolustella.

Jonkun kerran oon ollu kyydissä kun eturengas on noussu (vaikka ei nousis ku 10 cm, takanaolijasta se tuntuu väh. metriltä), ja sillon sai mies nyrkistä rintaan ja lujaa! Viestin perillemenosta ei ollu epäilystäkään!
biggrin.gif
Suosittelen tekemään tuon peliliikkeen vasta sitten kun on pysähdytty. Jos minua ruvettaisiin kesken ajon lyömään lujaa niin kyytiläinen jäisi siihen.

Ihan vaan sillä mielellä että ei tollanen kesken ajon lujaa lyöminen ole välttämättä maailman turvallisinta.

Entäs jos on silleen ettei 2 päällä keulimista voi välttää jos kiihdytellä halajaa?
tounge.gif
Kyllä se etunen nousee väkisin hiukan ja sillon jos joku alkais meikäläistä nyrkittään takaritsiltä niin taitasin nyrkittää kyynärpäällä takaisin ja antaa liftata kotiin...
veryangry.gif

biggrin.gif

Entäs jos on silleen ettei 2 päällä keulimista voi välttää jos kiihdytellä halajaa?  
tounge.gif
Kyllä se etunen nousee väkisin hiukan ja sillon jos joku alkais meikäläistä nyrkittään takaritsiltä niin taitasin nyrkittää kyynärpäällä takaisin ja antaa liftata kotiin...  
veryangry.gif
Oon itse totuttanut avovaimoni siihen, että jos "joudun" kiihdyttämään vähän normaalia kovempaa läpsäytän ennen tuota manööveria häntä hellästi polveen. Yritän kyllä välttää kovaa kiihdytystä kyytiläisen kanssa. Paikaltaan lähdössä en tee sitä koskaan. Ohituksissa saatan kapulaa kääntää rivakastikin. Kertaakaan ei ole ison Zetorin keula noussut kyytiläisen kanssa ja pyörä täydessä matkavarustuksessa! Nykyisessä pyörässä ei daamini ole kauheesti ennättänyt olla. Tiedän kuinka vittumaiselta kova kiihdytys tuntuu kyytiläisestä....
Nimim. Kaverin T-Acen kyydistä melkeen pudonnut

Ainakin minä olen reissuillani huomannut että aina kun maantiellä on huono näkyvyys kasvillisuuden vuoksi niin vauhdista kymppi pois ja katse mahdollisiin pihateihin, sain lapin reissulla melkein kaksi kertaa maistaa kotiloa kun ensin mersu tunkee melkein eteen ja selvisin väistöllä. Toisella kerralla rattorikuski käänsi pihatieltä vastaantulevalle kaistalle eli oli jarruille töitä. Niin ja molemmilla kerroilla oli kyllä valot kunnossa mutta näkyvyys nolla rehujen takia(norjassa).

tämä varmaan kuulostaa tyhmältä,mutta mä käyn ajoharjottelu radalla katsastus konttorilla...harjottelemassa pujottelua,hidasajoa jarrutuksia yms..ja niin kauan että ne menee mitenpäin vaan..tänä kesänä olis tarkoitus lähteä radalle kokeilemaan pyörän(ja kuskin lähinnä) rajoja...kuskilla taitaa onneksi ne rajat tulla ensin vastaan....
cool.gif

ghostface.gif
Sitte kannattaa varoa pershäiriöisiä kotilokuskeja. Minut yritettiin kiilata ulos tieltä bemarilla kelkein kaksimarkkaa taulussa. Murhayritys sanoisin. Oli autossa niin paljon jengiä ettei maksanut vaivaa lähteä seuraamaan, mieli kyllä teki, mutta puuttui se lupara sillä kertaa.

Ja kun olette kuskaamassa pyörää kotiin esim. peräkärryllä niin sitokaa se niin ettei etupyörä pääse missään tapauksessa kääntymään. Ja muutenkin liinoja ei kannata säästellä. Itse sain moponi nurin kärryssä noin 15 km ennen kotitallia...  
veryangry.gif

No, onneksi pyörä ei ollut uusi... Ja hajalle meni vain oikea etuvilkku ja tankkiin tuli pieni lommo. Onhan puuhaa taas pariksi illaksi  
confused_orig.gif

nimim. Kyllä se tossa pysyy!

Back