• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Risteyksessä seisoessanne opetelkaa käyttämään takajarrua, jos vaihde on vapaalla ja tahdotte oikasta ruotoa. Tuon kun oppii niin ei tartte ilmatäynnäkäsiäakrobaattitemppuja kun mopotin lähteekin valumaan eteen/taaksepäin...

Ja letka-ajosta, älkää ikinä ajako edellä menevän takana, aina sivussa. Näin teille jää tuplamatka tilaa jarrutella jos jotain tapahtuu. Kaverilla saattaa olla tehokkaammat jarrut kuin sinulla ja jos olet kohilla niin... Mutta sivulla ollessasi pysähdyt vierelle ja voit sanoa päivää ilman että tarttee käydä vakuutusyhtiön kautta.

Kaikki hyttystä isommat on vihollisiasi liikenteessä.
 
Viela yksi varoituksen sana.. varokaa hevostrailereita. (siis niita missa on matkustaja sisalla) Ja onhan se ystavallista muutenkin tiputtaa pintakaasulle ettei turhaan elainta pelota.

Eilen jattimaisen ajelupaivan aikana oli HD-kuski lahtenyt kapealla tiella ohittamaan traileria, ja kaakki oli kai pillastunut, karri heilahti ja kuski paatyi aisan kaveriks
crazy.gif


Tultiin paikalle ku ambulanssi teki lahtoa, auton kuski oli kontillaan pientareella ja oksensi hysteerisena.. Viimeisen tiedon mukaan kuski ei loukkaantunut pahasti.
 
Tulipa tuossa mieleeni että ei aivan vähällä kannata lainata omaa pyörää edes pikku koeajolle kaverille jos ei ole aivan varma tämän ajotaidoista.
Pyöräkin on erittäin suurella todennäköisyydellä kuitenkin hiukka outo vieraalle käyttäjälle...

Niin; eihän siitä kaverista niin väliksi mutta kun se oma prätkä...
wink.gif
 
1. olet pysäköinyt pyörän hassusti ja huomaat ettet pysty kääntymään etukautta ympäri ja taakseppäin menemistä haittaa menoa vaikeuttava kivi, ylämäki whatever.. kuitenkin niin että sinne vois työntää taakseppäin mut ei vain jaksa

(tämän kirjoittanut ajelee 250kg kuivana painavalla GSX-R 1100:lla
smile_org.gif
)

kikka3: lukitse etupyörä etujarrulla ja heijaa eteenpäin niin että etupää painuu kasaan, sitten heijaa taakseppäin ja juuri kun "liike" siirtyy taakseppäin, päästä jarrusta ja sitten taas jarru kii kun liike pysähtyy.

näin saat pyörän siirrettyä pienellä kärsivällisyydellä paljon helpommin sen kriittiset 40-50cm taakseppäin niin että voit sitten kääntää etukautta ympäri.

2. pyörä pitää kääntää ympäri paikallaan, mahdotonta? ei toki. nouse pois pyörän päältä, sivuseisontatuki alas ja laita oikea jalka sivuseisontatuen päälle, ota kiinni sarvista ja kallista pyörää itseesi päin niin että takarengas nousee ilmaan, käännä pyörä sivuseisontatuen ympärillä. vaatii hieman voimaa mutta pää-asiassa hyvää tekniikkaa.. JoJokin osaa tämän gsx-r1000:lla ( lähde: LVX Girls )
smile_org.gif


3. jalat ei tahdo riittää maahan kun on niin lyhyt, pysähtyminen vaikeaa eikä moottoripyörää voi juuri sillä hetkellä teknisesti madaltaa (satulan muokkaaminen kapeammaksi ja ohuemmaksi, keulan ja perän laskeminen). pysähtyessäsi pidä aina vasen jalka omalla jalkatapillaan, vaikka vain varpaat, liu'uta takapuolta oikealle puolelle ja pidä pyörä pystyssä oikealla jalalla. vasemmalla jalalla voi vielä hoitaa vaihteet, kaikki lopputoiminnot onkin sitten käsien varassa.

4. pyörä tuppaa keulimaan ympäri (liikaa tehoa ;)), pidä oikea jalka jarrulla ja ohjaa sillä keulaa alas jos rupeaa liikaa nousemaan.
 
En kerennyt lukea kaikkia vinkkejä vielä, kun tuli mieleen tällänen  huomion arvoinen seikka.
Jos ja kun samaan suuntaan menee kaksi kaistaa ja ajat itse oikean puoleista niin varo vasemmalta kääntyviä ne kääntyy
suoraan olikealle kaistalle vaikka se ei olisi sillä kohdalla sallittukaan. Nimimerkillä kokemusta on hanko - hyvinkää tieltä
toissa päivältä. onneks varauduin ja selvisin kevyellä jarrutuksella. Kiitos ja  
bowdown.gif
kaikille vinkkien lähettäjille.
Muistakaamme myös itse noudatta sääntöjä ja ajaa niin ettei aiheuteta turhia sytämmen tykytyksiä muille tiellä liikkujille.
 
Meikäläiselle sattui kaikista varoituksista huolimatta niin, että parkkeerasin pyörän lievään alamäkeen (nokka tietty alamäkeen päin
withstupid.gif
)

No kuitenkin jonkun ihmeen tuurin lykkäyksen meikäläinen koki, olin ihan pyörän vieressä vielä kun lähti liikkeelle ja joku niskanikamasta liikkeelle lähtenyt impulssi käski ottamaan kahvasta kiinni, tässä rytäkässä satuin vielä ottamaan etujarrusta kiinni, joten mopo pysähtyi siihen eikä kaatunut.
eek.gif


Hyppäs kyllä pompottaja kurkkuun.

Summa summaarum, etujarru on kaveri.
sport05.gif
 
Eteenkin vanhempien mopojen/enskojen omistajat, tarkistakaa, että ne valot oikeasti toimii! Polttimon kannasta irronnut liitin
withstupid.gif
aiheutti vastaan tulevan autoilijan huomion puutteen ja tämä lähti ohittamaan. onneksi penkalla oli tilaa...
Sydämmen reipasta toimintaa...

Ja renkaat saa vaihtaa jo ennenkuin se minimi millimäärä on saavutettu. Itse hoidan asian sopivalla hetkellä suorittamalla hetken huomattavan rusaasti takakumia kuluttavaa ajoa(ei liikenteen seassa), joka on (mielestäni) hauskaa
062802jumpie_prv.gif
ja sen jälkeen kumi on taatusti vaihtokunnossa... Näin toimien sitä joskus oikein odottaa, että eikö se kumi alkaisi olemaan katukelvottomassa kunnossa ja tulee näin vaihdettua ajallaan.
wink.gif


Moni tuore kuski on liikkeellä ensimmäisellä käytettynä ostetulla mopolla, jossa saattaa esiintyä yllättävissä tilanteissa mielenkiintoisia toimintoja, joita valmstaja ei ole toivonut pyörään tulevan.Pieni säästö ei aina(koskaan) ole sen arvoinen, että kannattaisi ajaa kaljuilla renkailla tms.Tutustu "uuteen" pyörääsi huolella.Ota vaikka pari pulloa olutta lähdön estämiseksi ja hiplaa sitä tallin perällä ensimmäinen ilta.
wink.gif
033102beer_1_prv.gif


Suosittelisin myös, ainakin aluksi,(ja miksei myöhemminkin) kunnon varusteita.Shortsit jalassa on kiva ajaa, mutta...

Moottoritiellä matkustaja saattaa pehmentää takajousitusta yllättävän paljon ja varsinkin kurvissa saattaa aiheuttaa mielenkiintoista vempulointia.Pienemmillä teillä, eteenkin kostealla tiellä, urat voivat myös aiheuttaa saman tapaista liikettä.

Itse olen kokeillut paljon kantapään kautta, kun ei muuten opi, eikä aina ole pysynyt kumipuoli alaspäin, mutta ehjänä ollaan viel. MALTTI on kova sana.Jos toinen ajoneuvo menee lujaa ohi, sitä EI ole pakko saada kiinni.

Jos on mahdollista, lähde ajelemaan jonkun vanhemman pyöräilijän peesiin. Radiopuhelinsetti on hyvä, jos saatavilla.
Vanhemman läsnäollessa ei kehtaa niin helposti lähteä kikkailemaan ja siinä voi samalla oppia  yllättävän monia asioita mitä tässä ruudun ääressä ei tule mieleenkään.
 
Varoituksen sana lienee paikallaan näin kesäaikana myös vähäpukeisten kauniimman sukupuolen edustajien osalta.
tounge.gif


Muutaman kerran on meinannut takapuskurit tulla tutuksi kun pää on pyörinyt missä sattuu...

nimim. "Kalsarit vaihtoon"
 
Laivalla mentäessä mulla on aina mukana kiinnityshihnan pätkä,jolla lukitsen etujarrun.
Mikähän olisi tällainen kiinnityshihnan palanen?

Ens viikolla olisi tarkoitus harrastaa lossi- ja lauttamatkailua ja tuo vinkki voisi olla ihan hyvä kokeilla käytännössä
smile_org.gif
Olisko lyhytmittainen kevytmallia oleva kiinnitysliina, jolla lukitsee jarrkukahvan
idea3.gif

Nippuside ajaa saman, jos on linkkari millä katkaista se kun laiva rantautuu
withstupid.gif
 
Tärkein ja ylimääräisesti vaikein kikka joillekkin on oppia ajankäyttö: KIIRE tappaa moottoritiellä ja sen ulkopuolella. Lähde siis ajoissa liikkeelle jotta ei tarvitse ajella kuin "viimeistä päivää" jollaiseksi se tuolloin saattaa muodostuakkin  
kynttila.gif


HUOM! Tämä ohje toimii myös muilla kulkuneuvoilla ajellessa, erona tosin et kun esim. auton(mun kohdalla oli Mazda) ajaa hiekkatiellä liian kovasta nopeudesta johtuen ojaan ja siitä katolleen pellolle niin selviytymisprosentti on autolla hurjasti parempi kuin kyntäessä niitä samaisia peltoja prätkällä ylösalaisin asennossa
crazy.gif


Aloitteleville myös ennakointivihje: varo pehmeää hiekkaa ja varsinkin "etujarru pehmeällä hiekkapinnalla" yhdistelmää. -> helposti(lue: lähes varmasti) nurin.
Jos et voi välttää pehmeässä hiekasssa ajamista, varaudu ja ota tukeva ote ennen hiekalle ajamista.

Edit: muotoilua jälkikäteen.
 
Laivalla mentäessä mulla on aina mukana kiinnityshihnan pätkä,jolla lukitsen etujarrun.
Mikähän olisi tällainen kiinnityshihnan palanen?

Ens viikolla olisi tarkoitus harrastaa lossi- ja lauttamatkailua ja tuo vinkki voisi olla ihan hyvä kokeilla käytännössä
smile_org.gif
Olisko lyhytmittainen kevytmallia oleva kiinnitysliina, jolla lukitsee jarrkukahvan  
idea3.gif

Nippuside ajaa saman, jos on linkkari millä katkaista se kun laiva rantautuu  
withstupid.gif
Mä oon käyttäny tähän tarkotukseen hiusnauhaa, siis sellasta vajaan sentin paksuista kuminauhamallista ponnarinauhaa, näitä kun meikäläisellä tuuppaa aina olemaan takin taskuissa.
biggrin.gif
Hyvin on toiminut!
 
1. Lautalla kaulaliinalla etujarru lukkoon, 1. vaihe silmään ja kahdella 250 kg:n sidontaliinalla rungosta lautan kanteen kiinni. Pysyy paikallaan kuin tauti.
2. Sivutuen alle huonolla alustalla jääkiekko tai tupperware purkin kansi
3. Tarkistakaan renkaan ennen lomalle lähtöä. Ne kuluu 1-1.5 mm 1000 kilometrillä - ps. Metzeler Z4 takapallo Stavangeista 330 € prkl.
4. Laita vakuutusyhtiön numero puhelimeen valmiiksi
5. Kunnon Letheman, tms mukaan matkalle.
 
En tiedä onko joku tällaista vinkkiä jo antanut (ei jaksanut lukea kaikkia läpi) mutta tuli yksi mieleen.

Itse aloittelin mopoilijan harrastuksen tänä kesänä ja sellaisen vinkin halusin jakaa kaikille mopoilijoille, että kun ajelee esim. keskustassa, niin pitää hyvän turvavälin edellä ajavaan autoon. Sitä ei tiedä mitä rojua tiellä satuu olemaan ja jos ajaa liian lähellä autoa niin ei välttämättä kerkiä huomaamaan/väistämään kaikkea rojua, joista autolla ajaessa ei olisi mitään haittaa mutta pyörällä vähän eri juttu. Kerran Lahden keskustassa ajellessani erään auton perässä en huomannut auton alta eteen tullutta popoa, jonka päälle meinasin ajaa.
withstupid.gif
Ketoonhan siinä olisi saatettu mennä, jos en olisi kerinnyt väistämään ja sit olisi harmittanut
bawling.gif
 
Sateella jos eteen tulee isompi lätäkkö, kandee nostaa jalkoja
vähän ylemmäs niin pysyy kengät kuivina. Toimii mulla...
 
Lautalla sidoin etujarrun kahvaan kiinni kypärähupulla. Toimi hyvin ja sen sai irtikin ison solmun ansiosta. Kannattaa kyllä kokeilla ensin vaikka kotipihassa toimiiko
smile_org.gif
 
Tälläinen tuli mieleeni.
Kun roikut auton perässä "kyttäämässä" ohitus paikkaa.
Aja sellaisessa kohdassa auton takana, että näet kuskin Naaman/ silmät.
Jos näet autoilijan kasvot, toden näköisesti hänkin näkee sinut jos vain sattuu peiliin vilkaisemaan.
smile_org.gif
Omasta mielestäni pyörällä ei kannata roikkua siinä perässä kyttäämässä ohituspaikkaa. Turha riski ajaa liian lähellä, varsinkin jos on sen verran tehokas pyörä että ehtii ohi vaikka aloittaisi ohituskiiharin kauempaakin.

Olen aloitellut tänä kesänä monen vuoden tauon jälkeen ja hoksannut useaman kerran että tulee ajettua liian lähellä.
Lähinnä johtuu varmaan vauhtisokeudesta ettei hoksaa pitää tarpeeksi ajoväliä
 
Varsinkin kaupungissa ajellessa jää vilkku helposti päälle. Voipi olla aikas vaarallista jos vaikka oikeelta tuleva luulee sinunkin kääntyvän oikeelle. Muutama läheltä piti tilanne on ollut itelläkin, kun auto tulee kolmion takaa suoraa eteen.
 
Back
Ylös