Kikkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jetro

New member
Nyt kun alkaa kevät ja tuleva ajokausi lähestyä niin olis aika palauttaa mieliin kaikille(kokeneille) ja erityisesti kokeneet voivat kertoa aloitteleville hyviä kikkoja kaikesta mikä liittyy moottoripyörään ja sen käsittelyyn.

Esim. Pyörän käsittely paikallaan, kuinka lähteä liikennevaloista sammuttamatta pyörää, mäkilähtö, parkkeeraus, pyörä keskituelle jos sellainen on,kyydissä istumisesta jne...kyllä te keksitte  
smile_org.gif

Ja muistakaa: ei ole vain yhtä oikeaa vastausta  
062802jumpie_prv.gif

Ei kun aloitetaan....tästä voi olla hyötyä tämän kevään uusille  
062802moto_prv.gif
 
Hmm... Mulle heti tuli mieleen kuinka paljon kyytiläinen voiki vaikeuttaa menoa sieltä takaa. Eli kandee kyllä jotain perus juttuja sille kertoa jos on eka kertaa hyppimässä kyytiin. Tietysti se että menee kuskin mukana kaarteisiin eikä junnaa vastaan kallistettaessa on tärkeetä. Ja toisinpäin, jos kallistelee siellä takana liikaa niin ei ole mukavaa sekään... Sit jarrutuksissa vois kehottaa ottaan vastaan käsillä siitä tankin etuosasta, niin ei paino tule suoraan sieltä takaa kuljettajan käsille.
033102beer_1_prv.gif

Sitten keväällä kannattaa varoa tuota talvihiekoitusta joka lojuu siellä risteyksissä. Siinä kun sopivasti lukittee etusen niin kyljeleen menee komeesti...
crazy.gif
Ja lukkiintuu muuten sitten pirun helposti... Ei muuta ku turvallista kautta kaikille aloittaville motoristeille
062802moto_prv.gif
 
Yks asia minkä opin piikkiikäisenä joskus 80-luvulla ensimmäisen viikon aikana (ja kolmen kaatumisen jälkeen) oli jarrutus.. ja varsinkin pelkän takajarrun käyttö tai käyttämättä jättäminen, lähtee meinaan kokemattomalta nopeesti pyörä alta jos jarruttaa pelkällä takajarrulla.
 
Vilkun käyttö on aika tärkeä asia, kokeneemmillakin jää välillä risteyksen jälkeen päälle ja se voi aiheuttaa väärinkäsityksiä..
 
Ei kannata ajella liian oikealla. Se antaa vain autoilijalle "aiheen" ryhtyä ohitukseen, josta taasen syntyy vaaratilanne
sport05.gif
 
ja katse horisonttiin ettei tuijota omaa etupyörää tahi edellä ajavan rekkarii.... muuten on pirun vaikeeta harjoittaa ennakoivaa ajoa.
 
Itse kertaan _aina_ kyytiläiselle perusasiat kyydissä olosta enne ku päästän kyytiin..ja siitä miten siellä ollaan esim. mutkissa.. eri asia on sitten,jos kyytiläinen on ollu useammin kyydissä jne..
thumbs-up.gif
 
Vältä U-käännöksiä!!! Voi tulla auto yllätteän kylkeen..
sad_orig.gif


Varo sateella tai märällä kaivonkansia ja maalattuja kohtia, kuten suojateitä, voivat olla todella liukkaita.
 
Harjoittele heti kauden alkuun jarrutuksia ja hidasajotekniikkaa.

Muista turvaväli !!! Siis myös edelläajaviin
tounge.gif
 
Jos elät siinä uskossa, että maantiellä joka ainoa vastaantulija kääntyy ilman vilkkua vasemmalle eteesi juuri kun olet kohdalla, elät mitä todennäköisimmin vielä seuraavallakin ajokaudella.

Äläkä elämän hileessä ohita keskiviivan pinnassa ajavaa trakvaattoria tai saippualaatikkoladaa vasemmalta, se kääntyy ihan varmasti eteesi kun olet takapuskurin tasalla. Varmista, että se on huomannut sinut.

Ja vasemmalle kääntymistä valmistelevan pyöräilevän mummon tunnistaa siitä, että se vetää niskan kyssään, painuu etukumaraan ja alkaa polkea tarmokkaammin...

kynttila.gif
 
Omia kokemuksia: Poika 15-v, vaikka sillä on oma mopo, jännittää kuin pieni eläin ainakin toistaiseksi kyydissä, ja hannaa vastaan kallistuksissa. Vaimo XX-v (ei XXL) pyrki elämään aluksi liikaakin mukana, ja pyrki kurviin jo millisekuntia kuskia ennen.
Elikä sovi pelisäännöt selviksi: repsikka ei saa koskaan hannata vastaan, mieluummin vaikka liimautuu selkään, viheltelee Whittagerin tahtiin ja miettii omiaan ja tulee kuin reppu kuolleena massana mukana. Äläkä anna lupaa kallistella omia aikojaankaan, yliyrittäminenkään ei tunnu puikoissa mukavalta. Pari leppoisaa sivutielenkkiä opettaa äkkiä yhteisen sävelen.
Näin minä vaatimattomalla kokemuksellani.
 
ja katse horisonttiin ettei tuijota omaa etupyörää tahi edellä ajavan rekkarii.... muuten on pirun vaikeeta harjoittaa ennakoivaa ajoa.
Tuo edellä esitetty on minun mielestäni ehkä tärkein edellytys
turvallisesti ajamiselle - oikea havainnointi.
Pitää tietää mihin katsoo ja mitä näkee. Ja välllä peileihin.
cool.gif

Sitten minun vinkki eli niksi eli kikka:

Parkkeeraa etupyörä ylämäkeen päin, laita vaihde päälle
ja lukitse ohjaus kallistuksen suuntaan. Yleensä.

Näin toimien saattaa välttää murtuneet katteet. Ehkä.
 
Osta/lainaa Mikko Paason kirja: Ajamisen nautinto.
Todella hyvä kirja aloittelijoille ja muillekin. Olen lukenut sen 2 kertaa.
 
Mä nyt en tosta ajamisesta mitään ymmärrä, mutta Ylimmän Diktaattorin ensimmäinen avustaja Gixxerrr muistaakseni antoi jotain ohjeita liikkeellelähtöön... myös väistöliikkeitä hän ansiokkaasti neuvoi. En nyt saata muistaa ohjeita kokonaan, mutta ne kannattaa ehdottomasti lukea, löytyvät täältä
 
ja katse horisonttiin ettei tuijota omaa etupyörää tahi edellä ajavan rekkarii.... muuten on pirun vaikeeta harjoittaa ennakoivaa ajoa.
Ja sama muistetaan myös jarruttaessa. Surullisen usein näkee etupyöräänsä tuijottelevia jarruttelijoita. Katse aina horisonttiin. Auttaa tasapainoilua pirusti, eikä liikenteen havainnointikaan pahasta ole.
 
Hakeudu Ennakoivanajon-kursseille. Et kadu.
tounge.gif
Harjoittelut ja kurssit on aina paikallaan.

käyppäs kokeilemassa ajoharjoittelua radalla. tosin siinä piilee vaara...siihen voi jäädä *K*O*U*K*K*U*U*N*.

Rohkeasti vain vaikkapa MP-Tuki ryn (tai jonkun muun organisoituun) rata-ajopäiville ja aluksi hitaaseen ryhmään. Pyydä vielä joku järkkäri opettamaan/opastamaan ajolinjoja. Kun taidot karttuvat niin sitten keskinopeaan ryhmään ja kun rohkeus/taidot/luottamus sopivalla tasolla niin sitten vain nopeaan ryhmään, jos siltä tuntuu.

En tiedä tuleeko tänä vuonna, mutta toissa vuonna joissain tapahtumissa oli järjestetty käsittelyharjoittelua ajo-opettajan ohjauksessa.
 
Hmm... Mulle heti tuli mieleen kuinka paljon kyytiläinen voiki vaikeuttaa menoa sieltä takaa. Eli kandee kyllä jotain perus juttuja sille kertoa jos on eka kertaa hyppimässä kyytiin.
Kyytiläiselle voi sanoo että laittaa kädet kuskin rinnan ympärille. Näin kyytiläinen pysyy hyvin kyydissä ja pakostakin kanttaa samaan aikaan kuskin kanssa, jne.
idea3.gif
 
Back
Ylös