Hyviä vinkkejä, pakko myöntää. Tuossa pari tytskää kommentoi mopon siirtämisen vaikeudesta varsinkin jos sattuu omaamaan hiukan vähemmän pituutta. Kokeilkaa IHMEESSÄ siirtää mopoa taluttamalla sivusta. Ei tule sitä ongelmaa jotta satulassa istuessa jalat lipsuisivat hiekan tms. johdosta. Vaikka asfaltti ois täysin kuiva niin silti se mopo liikahtaa paremmin taluttamalla kuin päkiöiden varassa nitkuttamalla. Itselläkin on mittaa vaivaiset 176 cm ja voin vain kuvitella minkä ongelman edessä minua vielä lyhyemmät henkilöt painivat. Ja olen nähnytkin.
Kokeilkaapa esim. jonkun kaverin kanssa (siten että kaveri varmistaa samalla tai toisella puolella mopoa) taluttamista. Itselläkin oli aluksi helvetillinen kynnys taluttaa mopoa mutta kun tajusi sen että tätähän saa suht matalan painopisten johdosta kallistaa aika lailla vasemmalle ja osin oikeallekin niin, että sen saa omin voimin vielä pystyyn niin johan homma helpottui.
Jos mopoa tarvii pakittaa niin jättäkää sivutuki alas ja nostakaa mopoa sen verran pystyyn että jalka hipoo maata. Sitten vain tanko linkkuun vasemmalle (tai pitäkää suorassa jos tarvii vain pakittaa, ei kääntää) ja pikkuhiljaa taaksepäin. Jos tuntuu että jostain syystä ei homma luonnistu niin eikun vaan laskette mopon takas sivutuelle ja sit uusi yritys. Oikealle pakittaminen samalla periaatteella, mutta asento on vaan hiukan erilainen. Niin joo, helpottaa huomattavasti jos takana on kauhakahva tai perälaukun kiinnike tai edes takapenkkiläisen jalkatappi josta pitää oikealla kädellä kiinni, muussa tapauksessa ote onkin sitten normaali ajoasento, eli tangosta molemmin käsin kiinni. Ja lantiolla voi tukea kevyesti rungosta/penkistä/tankista jos siltä tuntuu.
Eteenpäinkin mopo liikahtaa taluttamalla varsin hyvin, mutta on syytä olla hiukan varovaisempi. Jos käytätte em. "sivutuki maassa"-systeemiä niin muistakaa että varsinkin reippaampaa vauhtia (tai epätasaisella alustalla) työnnettäessä sivutuki saattaa tökätä maahan ja sen voimasta nousta ylös jolloin saattaa tulla mielenkiintoisia pikatilanteita kun sitä tukea ei sit löydykään vaikka tarvis olis..
Maltti on valttia varsinkin ekoja kertoja kokeillessa!!
Älkääkä ihmeessä epäröikö pyytää apua mopon siirtämiseen jos se ei syystä tai toisesta onnistu. Motoristi on yleensä ystävällinen eläin ja auttaa mielellään jos vain voi. Itsekin olen auttanut useita kertoja ja se lämmittää omaakin mieltä jos voi olla hyödyksi. Ja uskokaa pois, paljon paremmalta se näyttää ulospäin jos uskaltaa pyytää jelppiä sen sijaan että kuuluu rämähdys ja makaa itse oman moponsa alla tai sen vieressä katteet hajalla kun taito/voima ei riittänytkään..
Sitten: En tiedä ajattelenko jotenkin kieroutuneesti, mutta eihän mutkiin ajettaessa tavallisesti sen kummemmin kallistella itse. Mopohan kääntyy suurimmilta osin vastaohjauksen ansiosta, am I right? Eri asia sit jos ajetaan lujaa esim radalla ja roikutaan tankissa toinen polvi maassa. Niinpä olen ainakin omille harvoille kokemattomille kyytiläisilleni sanonut että et sitten kallista mihinkään suuntaan vaan istut suorassa ja seuraat minun vartaloni liikettä.. Sillä on tähän asti selvitty ihan hyvin.
Vielä yks: kyytiläisen kanssa, ja joskus ominpäinkin liikkeellelähtö tiukasta ylämäestä tuottaa päänvaivaa. Varsinkin jos ollaan letkassa tai "normaalissa" liikennetilanteessa jossa kotilo on ajanut ihan takanakkiin kiinni. Itse ainakin pyrin toimimaan seuraavasti: koska etujarrun ja kaasukahvan samanaikainen käyttäminen vaatii akrobatiaa johon en tunne kunnolla kekeneväni niin käytän pelkästän takajarrua. Pysähtyessä takajarru pohjaan. Kun pitäis lähteä liikkeelle niin takajarru edelleen pohjassa ja vaihde silmässä nostetaan kierroksia, ja nostetaan kytkintä sen verran että se ottaa kiinni eli kierrokset laskee. Sitten samaan aikaan höllätään takajarrua ja nostetaan kierroksia & kytkintä sen verran että päästään liikkeelle jolloin takajarrun voi päästää kokonaan irti ja ajaminen sujuu kuten ennenkin. Tätäkin sietää harjoitella jonniin verran, itselle tää tuottaa vieläkin pientä päänvaivaa varsinkin jos on vähänkin painavampia kyytiläisiä.
Toim. huom.: Kyyditettävät naisethan ei ole koskaan painavia vaan menevät automaattisesti lintu-kategoriaan..siitähän se lintulauta-nimityskin vissiin tulee..
Kyyditettävät äijät on sit asia erikseen, mutta se onkin silkkaa ajanhukkaa ainakin näin mieskuskin näkökulmasta..