Kilpailemisestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Te ketkä olette kilpailleet tai kilpailette edelleen niin mitä kilpuriin on kannattava ostaa, siis kaikkien katteiden ja muiden pikkunippeleiden lisäksi? Siis luokkana olisi Superstock 600 ja tarkoituksena olisi pitää pyörä lähes vakiona, mutta osia jotka tunuvat että tuovat lisää tehoa esim. luin täältä jostain että pelkkä rattaiden vaihto tuntuu että pyörään tulisi n.+10hp! Elikkä kaikkia tuonlaisia kikkoja jolla "lisätään" tehoja vaikka tehot eivät nousekkaan!(taikka sitten jotain hyödyllistä jolla parannetaan kestävyyttä). ja siis tarkoituksena olisi ostaa uusi pyörä ja laittaa sitä hiukan eikä ostaa käytettyä kilpuria, vaikka voisi olla parempi idea.
Ja vielä että jos tai kun kaadutte niin kaadutteko/kaadutaanko yleensä tosi kovista vauhdeista saamalla vaikka highsiderin, jarrutuksen tultaessa vai aivan kävelyvauhdissa kun pyörä on todella kallellaan esimerkki paikkana vaikka Alastaron viimeinen kurvi? Ja kuinka usein porukat loukkaantuu?
Kyselen koska olen vasta täyttämässä 18 niin kuulun "pappabetalar" kategoriaan! Äija vaan sanoo aina kun ehdotan RR:än ajamista että se on tyhmää kun siinä aina lokkaantuu ja että ei ole montaa RR kusika jolla ei ole paikat murtunut, ja jatkaa että tuu mun kanssa Dolomiiteille (tai ylipäätään Alpeille), siel on oikeesti siistii ajaa! Ja sitten että jos haluan ajaa tunnin niin joudun ruuvaa pyörää tyylii 10 tuntii, miten pitää paikkansa sen suhteen jos on lähes vakio 600:nen? Itse olen rataajon puolella mutta tarvisin jotain hyviä faktoja esim. loukkantumisista että saisin taivutettua ukon! (se on ajanut kilpaa monta vuotta, mutta kylläkin 4 pyöräisillä että kyllä se ainakin ymmärtää kilpaajo haluni)
 
Tuli aika monta kysymystä ja aika moinen romaani, mutta jos joku pystyisi vastaamaan noihin tai antamaan vinkkejä nin olisin kiitollinen! Ja kai se lajinkin kannalta olisi hyvä jos olisi enemmän pyöriä lähtöruuduissa!
 
Sun pitää miettiä paljonko olet valmis kuluttamaan rahaa "lisäosiin"?
Putkisto, suodain, PC, Alusta, ohjausiskari, ym...
Niin ja superstock luokassa on tietenkin jotain rajoituksia,
mutta niitä en tarkalleen tiedä.

Rattaat eli välitykset valitaan radan mukaan, että saadaan
vaihteet sopimaan mm. kurveista lähtöihin, suoranopeuteen, ym.)

Alustansäätö vaikuttaa paljon pyöränhallintaan ja sitä kautta
kierrosaikoihin, joten siitä kannattaa ottaa tietoa (täälläkin siitä paljon löytyy) ja kysyä viisaamilta.

Tuo käytetyn kilpurin osto on kyllä mielestäni järkevämpää niinkuin jo vähän itsekkin viittaat.

Muista sitten ostaa kunnon ajokamat. Ne auttaa paljon mahdollisessa kaatumistilanteessa.
 
osta käytetty pyörä.
600cc tai 1000cc nelari kestää rata-ajoa vakiokoneella (putki +pc3 on vakiokone) huolto-ohjelman mukaisilla huolloilla aivan kuten normaali katukäytössä oleva mp. käytännössä huolto-ohjekirjan mukainen huoltoväli kannattaa puolittaa ja suorittaa kaikki huollot puolet vähemmillä kilometreillä.
ehkä suurimpia ylimäärin kuluvia osia ovat renkaat ja jarrupalat. kone sinäänsä rouskuttaa kyllä, joten 1 tunnin ajelun vuoksi ei tarvitse suorittaa huoltoa kuin tankkauksen verran. lisähuoltoa tulee sitten kaatumisista.
valitettavasti faijasi on oikeassa, sillä kaatuminen tulee ennemmin tai myöhemmin kaikille vastaan kuin tavarajuna. aika harvoin kuitenkaan kovin vakavia kaatumisia tapahtuu. kilpailutilanteessa pahimmat liittyvät yhteentörmäyksiin, ja harjoittelussa kaadot eivät useimmiten loukkaa kuin egoa. sormia, jalkoja, ranteita ja varsinkin solisluita murtuu. hyvät ajovarusteet ovat pakollinen hankinta, eikä niistä kannata tinkiä yhtään. varaudu ajovarusteissa noin 1500€ pakkokuluun, renkaissa noin 1500€ kuluun, bensana menee jotain (hassua että bensa on niin pieni kulu kaudessa etten ole edes laskenut), varaosia ja kuluvaa yms menee ~1000€ kaudessa ilman pahempia kaatoja. kisoihin tarvitset tietenkin vaahtosammuttimen, varikkoteltan, kuljetuskaluston.
lisäksi kisalisenssin 400€, ratamaksut kisaviikonloppuina plus harjoitteluaikoina ~600-1000€, majoitukset kisaviikonloppuina (motomajat 160€vkloppu) jne jne...

lista on lähes loputon, mutta tuosta kun ynnäät siihen pyörän verran (käytetty kelvollinen 6000-8000€) ja kerrot koko summan 1,1dellä satunnaismenojen vuoksi niin saat kauden budjetin...


joko pelottaa
wink.gif
 
Mielestäni tuon superstock-luokan (ja miksei yhtälailla superbikeluokan) hienous piilee siinä, että pyörään ei juuri tarvitse laittaa muuta kuin kuitukattet, varmistuslangat ja explosafet tankkiin ja eikun kisaan. Tietenkin turhuudet kannattaa karsia pois.Viime kaudella tälläkin foorumilla kirjoittelevia kuskeja saavutti hienoja tuloksia lähes vakiopyörillä.
 
Heti alkuun kyllä kaikki pisteet uuden pyörän oston puolesta!!!

Käytetty on aina käytetty ja vain todella harvoin saa rahalleen hyvän vastineen. Yleensä saa vain loppuunajetun monesti kaadutun raadon vaikka mukaan saisikin ns. paljon varaosia, ovat nekin jo yleensä "kerran" käytettyjä osia.
Näistä "huippu" vaihdokeista varikolla paljon esimerkkejä.

Jos taas ostaa "huippukuskin" vanhan, joutuu siitä usein maksamaan lähes uuden hinnan.... tai jopa enemmän.

Helpoimmalla pääsee kun ostat uuden pelin ja pidät sen niin lähellä vakiota kuin mahdollista. Et osta kalliita osia kuten: putkea, jarruletkuja, jalkatappi sarjaa ja stongia.

Jos ostat uuden ns. tax free pelin, saat rahaa katteisiin, välityksiin, ohjausiskariin ja varusteihin myymällä uudet virheettömät alkuperäiset katteet pois! Uutta pyörää ei myös todellakaan tarvitse nysvätä. Eikä sen muuttamin "ratapyöräksi" ole mikään henkimaailman juttu, ja hyviä neuvoja saa aina varikolta.

Ostat vain edulliset lasikuitukatteet, ohjausiskarin ja perusvälitykset ajamillesi radoille.
Siten sinulle jää rahaa käytettäväksi kunnon varusteihin joilla ehkäiset tehokkaasti tulevia vammoja.

Loukkaantumisia sattuu vääjäämättä kilpailutilanteessa kun ajetaan jatkuvasti omilla rajoilla, mutta harrastus ajossa kaatumisen syynä on useimmiten oma tyhmyys, jotkut ei kaadu koskaan ja ovat silti nopeita, toiset kaatuvat jatkuvasti eivätkä silti ole nopeita kuljettajia.
 
Aihe on pirun laaja ja neuvoja on vähintään yhtä monta kuin on tekijääkin... mutta alla mun näkemyksiä.

Kilpurin hankinta.

Voit ostaa uuden verottoman ja rakentaa siitä laitteen omien vaatimuksiesi mukaan. Välitykset, katteet ja langoitukset sekä ohjauksen rajoitin tietenkin pitää olla. Itse pidän ehdottomana teräspunosletkuja (turvallisuus mielessä), cliparit ja jalkatappisarja (käytännöllisyys mielessä) sekä ohjausiskaria (turvallisuus mielessä).

Jos rahaa on niin toiset vanteet ja alusta. Noilla kun lähtee liikkeelle ja opettelee ajamaan ja hyödyntämään ajo-ominaisuudet niin on jo aika pitkällä... eikä välttämättä pelkästään metsässä.

Kokemuksen ja tarpeiden mukaan sitten putkistoa ja voimakomentajaa yms.

Olen jannmanin kanssa samoilla linjoilla että mahdolisimman vakiona laite kannattaa tekniikan osalta pitää.

Voit toki ostaa käytetynkin, hyviäkin on tarjolla aika-ajoin. Kilpurista kannattaa ottaa selville taustat (varikolla ne tiedetään aika hyvin) sekä katsoa mitä saat lisäksi mukaan. Hyvin harvoin vaan noille mukana tuleville osille kukaan laskee mitään hintaa, vaikka ihan rahanarvoista kamaa olisi lihalaatikkotolkulla mukana.

Mitä tulee ajovarusteisiin niin niissä ei voi mennä pieleen, kun hankkii hyvät ja turvalliset kamat, vaikka maksaisivatkin enemmän kuin yks vannesarja. Kengät, hanskat, selkäpanssari, yks-osainen nahkapuku ja ennen kaikkea kunnon ja oikein sopiva kypärä (päähän siis). Kaatumaan tulet, se on vain ajan kysymys. Oma "enkkani" on 9 kertaa kaudessa, viime kaudella en käynyt kuin 5 kertaa naamallani...

Loukkaantumisista... suurimmaksi osaksi tulee kipeitä lihaksia ja luita sekä mojovia mustelmia. Itseltäni on murtunut vain vasemman jalan pottuvarvas kerran. Vauhdit, joista yleensä kaadutaan on alta 100 km/h... ainakin omalla kohdallani näin on ollut. Tarkkaa nopeuttahan on vaikea sanoa ja aina voi sattua mitä tahansa. Omalla kohdallani suosituin on ollut lowside, eli jarruttanut keulan alta... pari high-sideäkin siihen sekaan on sattunut ja ne ottaa hiukan enemmän kropan päälle. Ajettuihin ratakilometreihin nähden en ole vielä itseäni kunnolla onnistunut telomaan ja näin sais mun mielestä jatkossakin olla...

Kuten jo aikaisemmin mainittiin niin varaa rahaa renkaisiin. Tulevalle kaudelle on hinnat pompsahtanu aika rajusti, joten kulunkia tulee olemaan. Samoin kaikki oheis kulunki kannattaa laskea mukaan myös. Uuden kilpurin jos ostaa ja rakentaa (600 cc) niin helposti kauden aikana kulahtaa sellainen +20 keur kaikkineen kuluineen. Halvemmallakin pääsee, mutta jokaisessa kohdassa ei parane mielestäni alkaa sniiduilemaan. Renkaat on suurin yksittäinen kuluerä, kilpurin hankinnan jälkeen.
 
No, itse suosisin valmiiksi rakennettua pari vuotta vanhaa pyörää, jossa on ehkä jo valmiiksi kunnon alusta, parit vanteet, kuitukatteet, yms. Uudesta rakentamisessa on aina omat kikkansa, ja jos ei vielä ole suhteita oikeisiin paikkoihin, ovh:lla ostettaessa pyörä ja komponentit maksavat mansikoita. Kyllä tuollainen pari vuotta käytetty koneeltaan vakio/miltei vakio pyörä kestää vielä hyvin. Jos et ole ikinä ajanut rataa, niin turha investoida älyttömästi kalustoon. Toisin kuin autourheilu, rr on enemmän kuskista kuin kalustosta kiinni. (Tämä oli tarkoitettu faijallesi
tounge.gif
)

Mitään 10 vuotta vanhaa pommia ei kannata lähteä ostamaan ellei tiedä, mitä tekee. Halvalla ei saa hyvää, mutta toki aluksi keskinkertainenkin riittää.

Alustaan ja ajovarusteisiin kannattaa panostaa.

Kilpaillessa sitä väkisinkin kaatuilee silloin tällöin. Yleensä sattuu vähemmän ja silloin tällöin enemmän. Esim itselläni on jalka kesäkuun kipin jälkeen juoksukelvottomassa kunnossa. Harvoin siinä kuitenkaan mitään korjaamatonta tapahtuu, mutta vauhdit ovat sen verran kovia, että henkisesti kannattaa varautua myös pahempiinkin vahinkoihin.

Kaatumiset tapahtuvat yleensä jarrutuksen loppuvaiheessa tai avauksessa. Vauhtia on mutkasta riippuen 60-160km/h, eli jälkikin vaihtelee jonkin verran. Aluksi kipit ovat todennäköisesti tyyppiä "apua, ei käänny" tai lukkojarrutuksia hitaassa vauhdissa.
 
Kiitos vastauksista!

Tossa cterror1 kirjoitteli vähän jo hintoja mutta osaisitteko sanoa kauden budjettia vaikka Sstock600 luokkaan jos oletetaan etten kaadu pahasti, enkä ajatellut voittaa suomen mestaruutta(ainakaan heti)
smile_org.gif
Elikkä budetti sen mukaunen! Ja jos olisi pyörä ja varusteet valmiina!
Ja sitten noista jalkatappisarjoista ja clipareista niin eikö se tule silti halvemmaksi jos maksaa niistä vähän enemmän ja jos kaatuu niin niihin saa varaosia eikä joudu ostamaan esim. koko tappisarjaa uusiksi!

Vielä lopuksi miten kannatta suojata mootorin posket? (hiilikuitu, kevlar, titaani??) mikä kestää hyvin?
 
Unohdin kysyä vanteista! Mistä, Mikä materiaali ja kuinka paljon maksaa? Löysin vain hiilikuituisten hintoja ja ne olivat alkaen 4k!
Mutta esim. magnesium vanteista(en muista paljonko painoi) mutta se paino minkä siinä säästää vastasi kuulemma 24kg satasen vauhdissa! Voiko pitää paikkansa ja onko paljon hyötyä?
 
Nykyiset vanteet ovat erittäin keveitä, eivät ole aloitellessa se ensimmäinen juttu. Tässä vähän suuntaa-antavaa mitä tarvitaan:



- 7000 € pyörä, esimerkiksi hiukan kadulla ajeltu Yamaha R6 saksasta
- 900 € minimissään kuitukatteet + maalaus + kiinnikkeet
- 400 € ohjausiskari
- (800 € takaiskari, esim WP)
- (500 € keulatyö, uudet sisuskalut)
- 350 € Slip-on vaimennin, esim leovince alu
- 400 € rengaslämppärit
- 150 € clip-onit, esim pp-tuning
- 400 € jalkatappisarja, esim gillestooling
- 250 € alurattaita taakse ja 520 ketju ja eturattaita
- 700 € öljy, suodattimet, varmistuslanka, pikkutarvikkeet, varaosat esim jalkatapit + clip-on putket
- 300 € runkosuojat + koneen suojat hiilarista
- 500 € varikkoteltta
- 150 € kompura
- 1500 € renkaisiin, jos kierros maksaa 260 € niin tällä saa 5 kierrosta ja takarenkaan päälle. Yksi kierros kestää 100-150 kierrosta ja pelimies ei aja loppuun vaan myy ennen... Renkaista joutuu sitten maksamaan virallisilta suomimyyjiltä melkein 500 €/kierros, muualtakin saa...

Subtotal: 14300 €
eli jos ostat vaikkapa 7000 € vähän ajetun katupelin saksasta ja muunnat kilpuriksi, saat kertoa summan kahdella.

Sitten lisäksi vielä jos ei ole:
- 360 € ratamaksu kaudelle alastarolla
- 380 € lisenssi koko kaudelle
- 400 € osallistumismaksut
- 500 € bensaa

Total 14300 € + 1640 € = 15950 €

Elikkäs siinä jonkinlainen aloittelubudjetti. Lisäks pitäis ostaa pakettiauto ja sitten kaikenlaista työkalua jos ei ole...

Eli ihanan kallistahan se. Lisäks 2000-3000 € kannattaa lisätä kauden budjettiin ihan yllättäviin menoihin. Ei sitä tiedä koska se mätäs nappaa alastarolla pyörästä kiinni ja menee vanteet ja takahäkki ja... ja... ja...

Mut varmasti antoisa harrastus!
 
Sivullamme www.jamracing.fi on vuoden 2005 budjettimme ilman pyöränhankintakuluja.

600:ssa tarvii käyttää vakiovanteita. SB:ssä on alumiini- tai magnesiumvanteet sallittuja. Muistaakseni hiilikuituvanteita ei saa käyttää.
 
Jyrin laskelmaan ajokamppeet lisää niin 20k€ on varmaan aika lailla lähellä totuutta.. kuten parjan aikaisemmin viestissään totesi. Kallista on.
 
Eiköhän tässä ole jo kaikki oleellinen käyty läpi, mutta lisätään nyt oma tarina käytetyn louskun ostosta ja kahden kisan ajosta viimekaudella:

Myydään K2 GatuGixu hintaan 11k €

Ostetaan kärry puoliksi kaverin kanssa 300€

Ostetaan Yamaha R6 vuosimalli 02. Kisa peli, ja kuitukatteet on. Konetta on laitettu yms. Pyörän hinta 4500€

Mennään ajamaan R6:lla ensimmäisen kerran: 150 euroa, sisältää reissun ja ratamaksut.

Mennään ajamaan toisen kerran: n. 80 euroa; sisältää lukemattoman määrän ärräpäitä, neulavikaisen kaasarin ja parkkipaikan päiväksi Alastarolta.

Korjataan kaasari: Hinta uudelleen penkityksineen "piti säätää uudelleen" 150 euroa + bensat = 180€

Ostetaan kaksiosaisen nahan tilalle yksiosainen = 1000€

Ostetaan renkaat :300 € viva Espanja

Ajellaan taas radalle:bensat ja kausikortit Botnialle n.150 euroa.

Alastarolla treeniä n.150 euroa

Motopark 200miles n. 2000 euroa kaikkineen tosin jaetaan kolmella eli n. 666€

Sitten taas harjoittelemaan viikonlopuksi: Hinta jossa uudet renkaat alle: viikonloppu: n.600€ Sisältää myös murtuneen etuhäkin korjauksen "vanha korjaus petti".

Ja taas Alastarolle: Tälläkertaa kipataan: eli lowside, mutta Akran pönttö menee katki, ja jalkatapin poikkeamattomuus aiheuttaa rearsetin uusimisen. Pyörä ottaa valitettavasti "yhessä mentiin" inniä kanttarista ja rikkoo etuhäkin uuden paikkauksen, tehdään hitsarin kanssa yhdessä päätös uuden hankkimisesta. Kisavarusteet kuten rearset, clipari ja kaatumatatit pelasti koneen posken suuremmalta vahingolta. Kuitenkin: a 300 euroa. "Tähän on pakko mainita, että sain tehtyä Akraan uuden kuoren 50€:n hintaan....."

Ja Motoparkkiin Jokkis Kisaan. Hinta viikonlopusta n. 700 euroa, sisältää uudet kumit ja kisamaksut, sekä jaetun hotellihuoneen. Hauskaa oli kokorahan edestä. Jopa paikanpäällä ostetun uuden etuhäkin sopimattomuus ohjausiskarin kanssa nauratti jossain vaiheessa. Rautasaha ja viila heilui n5 tuntia, johon kuuluu useat huoltoasemavierailut, milloin pultteja milloin jenkatappia metsästämässä. "Suur kiitos Virtasalmelaiselle huoltamolle jonka öljykuopasta löytyy tarpeeksi pitkä jenkatappi a'la 8mm" Täytyykin joskus laittaa voorumille kuvia virityksestä jolla ohjausiskari saatiin kiinni, tosin toiset teistä näkivät sen jo paikanpäällä ja toiset myöhemmin tallilla.

Talvi: Koneen avaaminen, Öhläreiden huolto, uudet renkaat, katteiden paikkaus, tuplakatteiden osto, etujarrusylinterin korjaus, kaasarin lopullinen korjaus, uudelleen säätö, tankin suoristus, kaatojälkien kuidutus, en v£€tu ala laskemaan.....tarpeeksi, tosin mahdollisimman suuri osa tehdään itse tai teetetään orjilla.

Niin ja loppusumma ennen talvea taisi olla 8476€. Tässä ajettiin kaksi kisaa, monta ratapäivää "unohdin tästä laskelmasta varmasti useamman" sekä yhdet lipat.

Ai että oliko sen arvoista??

OLI!
 
Siihen peliin ei edelleenkään ole pakko ostaa seuraavia osia mikäli puhutaan 05-06 vm 600 peleistä (Hondaa lukuunottamatta)

-jalkatappisarjaa, vakiot käy
-stongia, vakiot kelpaa
Yllä olevia on kuitenki hyvä jos toiset kaadon varalle, eli budjetin mukaan...

Mutta seuraavat on taatusti hukkaan heitettyä rahaa ensimmäisellä kaudella!!

-takaiskaria, vakio toimii kaikissa uusissa pyörissä taatusti aloittelijalle
-keulakittiä, vakio toimii tässäkin tapauksessa taatusti
-putkea/sliparia, vakiolla tehot riittää, enemmän on kiinni kuskista
 
Kiitos vastauksista!

Tossa cterror1 kirjoitteli vähän jo hintoja mutta osaisitteko sanoa kauden budjettia vaikka Sstock600 luokkaan jos oletetaan etten kaadu pahasti, enkä ajatellut voittaa suomen mestaruutta(ainakaan heti)
smile_org.gif
Elikkä budetti sen mukaunen! Ja jos olisi pyörä ja varusteet valmiina!
Ja sitten noista jalkatappisarjoista ja clipareista niin eikö se tule silti halvemmaksi jos maksaa niistä vähän enemmän ja jos kaatuu niin niihin saa varaosia eikä joudu ostamaan esim. koko tappisarjaa uusiksi!

Vielä lopuksi miten kannatta suojata mootorin posket? (hiilikuitu, kevlar, titaani??) mikä kestää hyvin?
Suosittelen lukemaan kyseisen sarjan (mihin aiot osallistua) säännöt mahdollisimman tarkkaan.

Tuolla on nippu FIM:n sääntöjä: FIM

ja tuolla UEM:n sääntöjä: UEM ja UEM:n oikea kotisivu: http://www.uem-online.org

Stock600 -luokan säännöt löytyy UEM:n sivujen alta. Have fun!
biggrin.gif
 
Mutta seuraavat on taatusti hukkaan heitettyä rahaa ensimmäisellä kaudella!!

-takaiskaria, vakio toimii kaikissa uusissa pyörissä taatusti aloittelijalle
-keulakittiä, vakio toimii tässäkin tapauksessa taatusti
-putkea/sliparia, vakiolla tehot riittää, enemmän on kiinni kuskista
Tuo on täysin totta. Tiimimme oppi-isä veti täysin vakiolla pyörällä 1.11 kierroksia vanhahkoilla renkailla botniaringillä. Alusta toimi tosi aluksi tosi hyvin. Itse päästelin matalaa 1.13:sta samalla härvelillä, mikä on mielestäni ok aika huomioiden, että enkkani on korkea 1.11. Ongelmana oli vaan se, että takaiskari kuumeni ja takarengas suli alle, mutta pyörällä ajettiinkin melkein vuorotta. Ekat setit menivät tosi hyvin. Eihän se nyt ihan optimaalinen ollut, mutta kuitenkin.
 
Hmm, enpä ole itse edes kunnolla laskenut tai pitänyt kirjaa kuluista. Katsotaanpa miltä näyttää.

Itse ajelin ratapäiviä katumopolla pari vuotta, vaikka vuosi olisi riittänyt. Mene vaikka töihin jollekin ratapäiviä järjestävälle taholle, esim MP-Tuki ry, niin eipä maksa ratapäivät mitään. "Töihin" tarkoittaa tässä tapauksessa järkkärin tehtäviä,  eli liputusta ym. ajamisen ohella, ei varsinaista duunia. Riittää ihän hyvin treeninä kunnes mennään B600 kympin sakin vauhtia, sitten alkaa liikenne oikeasti haittaamaan eikä löydy enää tarpeeksi nopeampia kuskeja.



Jyri laittoi aika hyvän listan, itselläni tosin vähän eri kustannukset.

8-10K€, Uusi 600cc,  ilman autoveroa ja rippuen merkistä.

450€, Kuitukatteet rahtineen, Viimeistely, vahvistaminen, kiinnitys ja myöhemmin korjaus taitavamman kaverin avulla, ja maalaus tuli sponssina
thumbs-up.gif
Ellei se onnistu niin onko siinä aivan pakko olla pro maalaus? Kannattaako siihen satsata paljonkin rahaa? Ei välttämättä omasta mielestäni.

300€, Rengaslämppärit,  käytettynä.

70€, kompura puoliksi kaverin kanssa.


Paku nyt maksoi jonkin verran, mutta se käy sitten henkilöautostakin  
crazy.gif
, eli en laske sitä tähän.

Telttapaikan sain ensin kaverilta, jaoimme kuljetuskaluston ja teltan, ja sittemmin sain muualta toisen teltan lainaan/sponssina. Jos se ei käy, niin osta yhteinen teltta ja jaa kustannukset.

Ja tota noin. Siinä ne kisavarusteet olikin. Noh, työkaluja pikkuhiljaa kertyy, ja sammutin nyt maksoi sen 29€ motonetistä. Varmaan muutakin pikkusälää mitä ei tule mieleen tällä hetkellä.
Vakiovällärit oli kaikissa suomen kisoissa, ja kyllähän ne pikkasen haittasi, mut ei nyt niin paljon.

Subtotal: 10 820€


Sääli että STD600 luokka kuoli pois, mutta kyllä tommosella pärjää B600:ssakin, oli siinä sitten supersport tai superstock säännöt. Eikä tarvitse äänimittauksia pelätä ;-)

Itse ajoin 4kpl B600 kisaa viime vuonna ja 5. sija paras sijoitus. Kaksi STD600 kisaa ja 2. sija se parempi sijoitus.


Olen kyllä Jannmannin kanssa samoilla linjoilla siinä, että ekalle kaudelle ei todellakaan tarvita kaikkia tilpehöörejä, jos nyt ei heti luokkavoittoa lähde tavoittelemaan.

Kaadot maksaa, vältä niitä
wink.gif

Omien ja kaveritten empiiristen testien persuteella sanoisin että tuommoinen 1K€ / kaato oli aika normi. Joskus ehkä selviää naarmuilla ja joskus sitten menee enemmän rikki. Itse en kaatunut kun kerran ja sekin aivan älyttömästä tempusta. Ei pitänyt ajaa Botniaringin kisaa ollenkaan, mutta meninpä silti sinne, vain hakeakseni kokemusta. Säästin rahaa ja ajoin vanhoilla renkailla, enkä sitten pystynytkään hillitsemään itseäni kun pito alkoi heikkenemään ja kaveri yritti ohittaa, vaikka olin luvannut itselleni että pystyn pitämään pään kylmänä.



Renkaita menee enemmän mitä nopeammin ajat. Sanoisin että B600'ssa riittää pari rengasparia (melkein) kahdelle kisaviikonlopulle. Uudet aika-ajoihin ja samoilla kisa tai kisat jos useampi luokka, ja niistä sitten riittää vielä muutamaan treenikierrokseen. Riippuu tietty paljon haluat treenata.


Sanovat, että kannattaa laskea kuluiksi 1000€/kisa, ja varmaan kannattaakin. Jos kuitenkin pysyt pystyssä ja rahat ovat tiukassa, niin pienemmälläkin selviää. 600-700€/kisa ei ole edes erityisen vaikea tehtävä. Hotellit saa toki unohtaa. Itse jään joka tapauksessa mielummin varikolle yöpymään, vaikkei olisikaan halvempaa.

Jokavuotiset kustannukset:

150€ pyörän liikennevakuutus
400€ lisenssi
4500€ kisakustannukset, eli 750€ / kisa ja kuusi kisaa,
1000€ / crash, yksi vuodessa sallitaan  
wink.gif

1000€ eiköhän se johonkin uppoa, varmaan enemmänkin ellei ole tarkka.
900€ kolme extra-/treenirengassarjaa.

Subtotal: 7950€


Ajatellaan vaikkapa että pyörä + ajovarusteet kestävät 3 vuotta ja pyörästä saat sen 5-7K€ kun myyt. Tosin siihen mennessä on ehkä tarpeellista päivittää alustaa, eli lisätään se kustannuksiin
10820€ oli uusi pyörä B600 kisavalmiina.
2000€ Keula+iskari+ohjausiskari+huolto niihin
450€ toiset katteet
1000€, käytetyt ekstravanteet, saakohan sillä rahalla, en tiedä. Joku ostanut Yamahaansa 600€:lla  vanteet, toinen ostanut 2000€:lla uudet vanteet. Joku ehkä laittanut vielä enemmän. Itselläni vain yhdet toistaiseksi.
1800€, ajovarusteet, normaalisti ehkä 1300-3000€
--------------------------
(16070€ - 6000€) / 3 ~= 3400€

Subtotal: 3400€ / vuosi



Eli kisaaminen maksaa näillä laskelmilla pyöreästi:
7950€
3400€
------
11 300€ / vuosi


Ja silloin on budjetti pienemmästä päästä. Joku toinen käyttää sitten 30-50K€ (tai 150K€) kun toiset varmaan selviää jopa pienemmällä summalla.


Meniköhän pahasti pieleen...
 
Back
Ylös