Kipinä kateissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tyhjäkäynnillä läpät ovat niin kiinni, että moottoria lähimmästä tyhjäkäyntiporauksesta on esillä prosentin murto-osa.

Jos läpät ovat raollaan, niin varmasti tyhjäkäynti on kovilla kierroksilla. Tuo on aluksi saatava kuntoon ennen muita mahdollisia vikakohteita.

Joskus tulppa antaa kipinää ulkoilmassa mutta ei enää puristuksen alaisena. Uutta tulppaa siis koneeseen.
 
Toki rikkonainen puola voi ajnaa vajaata kipinää, mutta jos on tuplapuolasytytys, niin ei.

Kipinän saa varmistettua aika hyvin sillä ajoitusstrobolla, jos se välkkyy tasaisesti niin kipinäkin melko varmasti on kunnollinen.Seoksen suuntaan itsekin ensin katselisin jos 3/4 sylinteristä käy hyvin.
Toki se puolakin voi olla rikki mutta vaihtamalla ristiin tuokin selviää. Ja tulppaakin voi vaihtaa ristiin, kohtuullisen helppo siis diagnosoida. Kaasuttajien vaihtainen ristiin yleensä ei onnistu kun ovat pakettina, vanhoissa 3 syl 2t pyörissä se vielä onnistui, tosin keskimmäisessä oli eri kokoinenn suutin mutta testauksessa sekään ei haittaa.
 
Ihan ensin kannattaa käydä läpi kaikki puolan kontaktipinnat ja puhdistaa ne, nopsa ja simppeli homma.
 
4. pytty on pois pelistä. Tulppa on kyllä märkä ja kipinääkin saa (en tiedä saako sitten enää kun on koneessa kiinni, mutta voiko olla ettei silloin saisi?). Eipä siinä sitten taida olla kun kansi / mäntä -osastolla enää vikapaikkoja.

Ei vaikuta tyhjäkäynnin säätöruuvi mitenkään ja kiersin ilmaruuvejakin vähän kiinnipäin, mutta ei tuntunut silläkään olevan mitään vaikutusta kierroksiin. Sellaisen huomasin että 2 ja 3 kaasareitten läpät ei mene ihan kiinni. En saanut niitä millään kiinni asti vaikka ruuvasi niitä säätöruuveja mihin asentoon.

Kannatta tarkistella ne kaasarien läpät kaikkien pitäis liikkua samaan tahtiin

monesti huono puola/tulppa lakkaa kipinöimästä puristus paineen alla
 
Tämmöinen 'kipinä hukassa' on hyvä esimerkki siitä miksi nykyteknologiset autot ja pyörätkin eivät tule enää olemaan selllaisia ikuisia keräilyvehkeitä kuin jotkut tuuttihondat. Kipinäänhän ei osallistu kuin muutama hassu osa. silti senkin löytäminen voi olla haastavaa. Nyt joku nykyvehje, siellä on erilaista väylää ja purkkia ja kilometreittäin piuhaa. flyby wirea yms. Moottoripyöräily on ollut viimeinen hilavitkutin vapaa alue, mutta alkaa sekin mennä kun katsoo nykyvehkeiden tablettinäyttöjä yms.

sen verran sallittakoon, että yksi tietokone saa olla. Ruiskun ECU. tämäkin sen takia, että käytännössä perusruisku pyörässä tekee siitä yksinkertaisemman kuin neljä kaasaria.

Moottoripyörän olemus on yksinkertaisuus. renkaitakin on vain kaksi. Koska vähemmällä ei tule toimeen kuin hetkittäin. Kolme olisi jo turhaa monimutkaisuutta. :orgmp:
 
Jos se nelosen tulppa on märkä, vaikka kipinää irtotulpalla tulee, lähtisin syytä etsimään siitä nelosen kaasarista, eli miksi bensaa tulee niin paljon, että tulppa kastuu. Se litimärkä tulppa ei paljoa sytyttele!
 
Jos se nelosen tulppa on märkä, vaikka kipinää irtotulpalla tulee, lähtisin syytä etsimään siitä nelosen kaasarista, eli miksi bensaa tulee niin paljon, että tulppa kastuu. Se litimärkä tulppa ei paljoa sytyttele!

Voi myös tulla liian vähän ettei syty mutta riittävästi että kastelee kylmän tulpan.
 
Voi myös tulla liian vähän ettei syty mutta riittävästi että kastelee kylmän tulpan.

Totta tietysti tuokin. Tosin, liian laiha seos tuppaa paukuttelemaan putkessa, liian rikas taas ei tahdo palaa millään, ja tulppa kastuu paljon helpommin.
 
Kipinän saa varmistettua aika hyvin sillä ajoitusstrobolla, jos se välkkyy tasaisesti niin kipinäkin melko varmasti on kunnollinen.Seoksen suuntaan itsekin ensin katselisin jos 3/4 sylinteristä käy hyvin.
Toki se puolakin voi olla rikki mutta vaihtamalla ristiin tuokin selviää. Ja tulppaakin voi vaihtaa ristiin, kohtuullisen helppo siis diagnosoida. Kaasuttajien vaihtainen ristiin yleensä ei onnistu kun ovat pakettina, vanhoissa 3 syl 2t pyörissä se vielä onnistui, tosin keskimmäisessä oli eri kokoinenn suutin mutta testauksessa sekään ei haittaa.

Tänään sain ajoituslampun lainaan ja sen perusteella antaa tosi epämääräisesti kipinää vähän joka pytylle. Välillä esim. 4 pytylle antoi suht tasaista välkettä, mutta välillä ei antanut mitään. 2. pytylle en saanut ollenkaan välkkymään. Lampun testasin mönkijällä ja ainakin siinä toimi ihan hyvin ja välkkyi tasaisesti.
 
Perusasioita sähköpuolelta: akku ehjä, lataa kunnolla, pick-upit ehjät, puolat ehjät, CDI-ehjä? Todennäköisimmistä/halvimmista alkaen.
 
Kaikki muut osat on jo ennemmän tai vähemmän testattu, paitsi Pick-upit. Onko sama kuin 59026 räjäytyskuvassa?
https://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b2247f8700223e478a4da/ignition-coil

Jep on osa mihin kiinitys pultti No 130

mutta jos jonenekin tulee kunolinen kipinä niin tuskin on vika siinä
sekun on vain jonkin moinen mangnetinen kela olis sitten koko ajan rikki eikä mikään kipnöi

muistakseni kawan tuohon levyyn No 21007/A on merkattu mikä syl(tyyllin 1.4) milloinkin pitäis olla kipinöinti vuorossa
kun levy ohitaa sen tunistimen,
levyn reuna lähelle tinistinta, tulpaa/johto niin että näkyy kipinöikö, virta päälle sitten kääntää käsin konetta ja katsoo tuleeko kipinää, sama kumankin puolan kohdille
 
Jep on osa mihin kiinitys pultti No 130

mutta jos jonenekin tulee kunolinen kipinä niin tuskin on vika siinä
sekun on vain jonkin moinen mangnetinen kela olis sitten koko ajan rikki eikä mikään kipnöi

muistakseni kawan tuohon levyyn No 21007/A on merkattu mikä syl(tyyllin 1.4) milloinkin pitäis olla kipinöinti vuorossa
kun levy ohitaa sen tunistimen,
levyn reuna lähelle tinistinta, tulpaa/johto niin että näkyy kipinöikö, virta päälle sitten kääntää käsin konetta ja katsoo tuleeko kipinää, sama kumankin puolan kohdille

Lamppu antoi tosi epämääräistä sytytystä. Välillä tuli tasaista valoa, mutta välillä jättää muutaman kerran välistä. Saako puola maata kiinnitysruuveistaan, vaan ovatko ainoat merkitsevät asiat puolassa ne kaksi johtoa (mustat ja pun/vihr)? Kysyn siksi, että ne puolat ovat aika huonosti kiinni kun rungossa olevat vetoniitit, joihin puolat kiinnitetään, ovat löystyneet.

Ainakin akku jaksaa pyörittää konetta ihan iloisesti. Latausta en ole mitannut. Bensat ovat uusia kun käytän konetta ulkopuolisella (pienellä) tankilla. Kiitos kuitenkin tästäkin epäilystä, kaikki ideat otetaan vastaan.
 
Saako puola maata kiinnitysruuveistaan, vaan ovatko ainoat merkitsevät asiat puolassa ne kaksi johtoa (mustat ja pun/vihr)? Kysyn siksi, että ne puolat ovat aika huonosti kiinni kun rungossa olevat vetoniitit, joihin puolat kiinnitetään, ovat löystyneet.

Puolan kiinnityksellä ei ole merkitystä toimintaan.
 
Kyllä vika on kuitenkin kaasareissa. Koitin toisen pyörän kaasareita niin alkoi rokkaamaan. :jippikaijee:

Eli uudestaan kaasarit atomeiksi.
 
Päätetään nyt tämä ketju vielä (ainakin toistaiseksi). Useammasta kaasarien ultrapesusta huolimatta yksi kaasari meni vaihtoon. Ebaysta löytyi (64€ kotiin tuotuna) ja nyt pyörä toimii. Aika kaukana lopulta oltiin siitä ensimmäisestä ajatuksesta, kuten otsikkokin kertoo, "Kipinä kateissa". Kiitos kaikille auttajille ja asiasta kiinnostuneille.

Ps. jos joltain löytyy tähän pyörään ajovalon relettä niin saa tarjota
 
Back
Ylös