Kiwasakin kalahdus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
bowdown.gif
on siinä ollu äijällä hommia, mutta mikäs siinä kun osaa
bowdown.gif
onnittelut kiwasakin uudelle elämälle.
 
Hienoa! Muistuu mieleen joskus jossain esiintyneet huhut että vanhojen kawojen ja jammuen venttiilien turvaksi ois käytetty sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta??
 
Ilman ääniä peukaloiden asennosta päättelisin, että sait kasawian kuntoon
smile_org.gif


Ei muuta kun onnea! Ja keskiviikkona se sitten testataan
biggrin.gif
 
Its aliiiiiiiiiiiiiive!
biggrin.gif
Näinkö ihan häröjä vai oliko siellä tutunnäkönen Remus kiinni?
tounge.gif
Jep, tuttu putki on, kiitokset siitä. Meni vieläpä läpi melumittauksesta ilman killeriä. Ihmettelen kyllä suuresti, sillä ainakin kovempaa ajettaessa äänet oli kyllä aikalailla muhkeat
biggrin.gif



Kawa siis tuli kuntoon, eikä yhtään venttiiliä katkennut Motoparkissa vietetyn päivän aikana. Aika saavutus Kawasakilta
biggrin.gif


Ihan ongelmitta ei kuitenkaan selvitty. Yks tulpattu vesiletku katkesi ja vettä vuosi pihalle. Hetken jo pelkäsin suurempaa vikaa. Ajot sitten päivän lopussa jäi pikkusen kesken kun koneesta alko moottoriharrutuksessa ja kevyellä kuormalla kuulumaan outo kalkatus. Ei tullut oikein muuta mahdollisuutta mieleen kuin nokkaketju.

Oisko jääny remontissa jotenkin kanittamaan ohjurin reunan päälle ja nyt lipsahtanut paikalleen tms. Aika kaukaa haettua, mutta eipä montaa muutakaan vaihtoehtoa moiselle äänelle tullut mieleen. Tietysti jos nokkaketju on ollut liian tiukalla ja hajottanut jotain tms... Mut joka tapauksessa pitää taas vähän purkaa pyörää ja katella mikä sille nyt tuli. Mut kulkupuoli oli kyllä kunnossa ja pyörällä oli kiva ajaa
smile_org.gif
 
Ääh... jos nyt vanha kawasaki vähän raksuttaa, niin meinaatko jaksaa purkaa taas? Eiks niiden kuulukin rohista ja kalista?
 
Niin, samaa mietin minäkin, että eikö Kawasaki ole melkeen isosti rikki jo jos ei "ylimääräisiä" kilkatuksia ja kalkatuksia kuulu
biggrin.gif
Rallatus varsinkin kuuluu asiaan
biggrin.gif
 
Kyllä toi kuulosti sen verran pahalta, että katottava on. Ei ollu terveen koneen ääni, eikä terveeseen koneeseen tommonen ääni pääse yhden kierroksen aikana tulemaankaan. Mutta ei ton nyt pitäis läheskään niin paha homma olla ku edellinen. Pahimmassa tapauksessa mitä mä keksin, on nokkaketjun laahari hajonnu, jolloin konetta pitää taas purkaa.

Joka tapauksessa taidan samalla tsekata venttiilivälykset ja laittaa ne tällä kertaa prikulleen kohdalleen, ellei toi kalina nyt osoittaudu todella helpoksi jutuksi. Viimeksi jäi nimittäin pari venttiiliä muutaman satkun päähän alarajasta ja loput on ylärajalla. Nyt ne lienee ton session aikana asettuneet "lopullisille" paikoilleen, mikäli jotain asettumista ylipäätään tapahtuu.
 
Kattelin ja kuulostelin vähän... taitaa perhana nakutta,a kutne jotkut tuolla jo aiemmin arvelivatkin.

Kierrosten hidas lasku viittaisi ilmavuotoon, joka varmaan johtaa liian laihaan seokseen, mistä nakutuskin lienee johtuu... ei kun vuotoa metsästämään.
 
Taitaa tässäkin tapauksessa pyörän korjaaminen olla iso osa sitä harrastusta
tounge.gif
.... Onhan koneiden ropaamisessa hauskuutensakin, mutta enemmän siitä tulis
mad.gif
, kun koko ajan sais olla jotain paikkaamassa
omg.gif
. Toivottavasti Kasawika käy ja kukkuu jatkossa ongelmitta
thumbs-up.gif
!
 
Taitaa tässäkin tapauksessa pyörän korjaaminen olla iso osa sitä harrastusta
tounge.gif
.... Onhan koneiden ropaamisessa hauskuutensakin, mutta enemmän siitä tulis
mad.gif
, kun koko ajan sais olla jotain paikkaamassa
omg.gif
. Toivottavasti Kasawika käy ja kukkuu jatkossa ongelmitta
thumbs-up.gif
!
Joo, nopeesti laskeskelin,m että mä oon ajanu tolla nyt about 4-5 tuntia ja korjannu noin kymmenkertaisen määrän... Eli aika huonolla suhteella tällä hetkellä menee toi ropaus-/ajokerroin. Mut toivotaan, että se tästä paranee kun nakutus saadaan kuriin.
smile_org.gif
 
Pari tuntia korjauslaskuriin lisää... imuvuotoa siellä kyllä on, sen verran sain starttipilotin kanssa tutkituksi. Paikallistamistarkkuus on niinkin huima, että 1 ja 2 -pyttyjen imukurkkujen tienoilla vuoto on isompi ku muiden. Mut sen tarkemmin sitä en sitten osaakaan selvittää.

Ostin sitten samalta hemmolta kaasaripaketin ja imukurkut, jolta nuo muutkin osat ostin... saanpahan sitten toisenkin koneen kasattua noista romuista, vaikka mikroautoon
biggrin.gif
 
Vaihdoin imukurkut ja pesin kaasarit. Lisäksi tilkitsin synkkausnipat ja kaasarin ilmaletkuja tiivisteliimalla, mutta vuoto vaan tuntuis pysyvän.

Kalkatus johtui kiertokangen alapään laakerin väljyydestä, oli sittenkin ottanut hittiä ekassa kalahduksessa. Onneksi sen sai vaihdettua alakautta, vaikka pikkuisen ahdasta olikin. Ei tarvinnut konetta halkaista mokoman takia. 8 tuntia lisää korjauslaskuriin ja taas päästään Ahvenistolla kokeilemaan, josko toi tällä kertaa kestäis vaikka kokonaisen ratakeikan. Tuskinpa sentään, mut ainahan sitä toivoa saa
biggrin.gif


Ohessa vielä kuva. Oli pakko ottaa todisteeksi, kun epäilin ettei kukaan usko mun omaavan semmosia gynekologin sormia, että tommonen remontti onnistuis alakautta
wink.gif
 
oliko kampura vielä kondiksessa?
En uskaltanu sen tarkemmin katella. Eikä sinne oikein kunnolla pimeessä nähnytkään.

Kone kesti kasassa Ahvenistolla kaks lämmittelykierrosta ja viis minuuttia kikkailua. Ja on siis läjässä vieläkin
smile_org.gif
Luotam siis siihen, että se toimii
biggrin.gif
On mulla tossa varakampurakin, muttei millään viittis vaihtaa...
 
Pannaas vähän päivitystä kun kawasakin kilahtelutaipumus ei ole vieläkään poistunut. Ton sateisen ahveniston keikan jälkeen olin talven siinä uskossa, että kone kestää. No, kestihän se taas muutaman setin, kunnes taas oli sama laakeri väljä. Eli eihän se kampurakaan ollut vaurioitta selvinnyt, kuten täällä jo viisaammat epäilivätkin.

Keväällä ekan ratapäivän jälkeen vaihdoin sitten koko alakerran, kun tuli noita roippeita silloin aikanaan ostettua enemmältikin. Alakerran historia ei ollut tiedossa, mutta ehjältä näytti. Pieni epäilys siitä, että tämäkin oli venttiilirikon kokenut alakerta oli kyllä olemassa, sillä yhtään ehjää kantta ei koko varaosakasasta löytynyt, aika monta venttiilirikkoista kuitenkin.

Toivo oli jo aika pitkään vallalla kun 4 kokonaista Ahveniston päivää meni ongelmitta. Yhden 2-päiväisen Kemoran setinkin ajoin ja siellä alko vauhditkin jo vähän nousemaan kun tajusin vihdoinkin vaihtaa "vähän" paremmat renkaat alle. Vikasta setistä varikolle kurvatessani olin kuitenkin kuulevinani tutun kalkatuksen. Optimistina ajattelin, että ei se varmaan mitään ollut, mutta olihan se. Seuraavalla Motoparkin päivällä kone kesti taas yhden setin ja sen jälkeen tultiinkin kauhean kilkatuksen saattelemana varikolle.

Tällä kertaa vika oli varmaan aivan täysin omaa huolimattomuutta. En nimittäin ollut osannut edes ajatella, että tommosetkin pyörät syö ihan hitosti oljyä kun niillä ajetaan vähän kovempaa. Jotenkin oletin, että sporttipyörä on tehty sporttiseen ajoon ja öljynvaihtoväliä tihentämällä esim. muutamaan tonniin, pärjää ihan hyvin tarkistelematta öljyn pintaa.

Pari litraa öljyä oli hävinnyt, joten varmasti on kone käynyt aika kuivana. Idiootti minä! No eihän siinä muuta kun koneistamoihin soittelemaan, jotta onnistuisko kampuran hionta. 10 koneistamoa oli lomalla ja se yksi, josta vastattiin tiesi kertoa, että prätkiin ei saa ylikokolaakereita, joten käytetyn kampuran metsästys alkakoon!

MP-Pitstopista löyty -97 mallisen koneen kampura, joka kuvasta näytti kovin samalta kuin toi -99. Ei muuta kun sinne vertailemaan irtokampuran kanssa. Eikä se tietenkään sopinut. Syttypyörän ja vauhtipyörän kiinnitykset olivat erilaiset. Hemmolla oli kuitenkin 16tkm ajettu moottori tohon vehkeeseen, joten otin sitten sen matkaan. Lisäksi otin yhden kokonaisen kannen ja yhden sylinteriryhmän mäntineen ja koko köntälle saatiin todellakin sopuhinta sovittua. Muutenkin ton puljun toiminnalle annan täydet kymmenen pistettä. Yleensä jos joku kauppias lupaa soittaa takaisin, niin soittoa ei kuulu, mutta tämä mies tuntuu olevan eri maata!

No, nyt mulla on sitten tallin pöydällä uus kone, hilpasen sen tänään paikoilleen ja otan savut. Nyt kun sais jostain 2 kampiakselia tai tiedon sopivista ylikokolaakereista, niin mä saisin vielä 2 muutakin konetta kasaan. Sitte alkais varmaan tulemaan ajopäiviäkin näiden korjauspäivien lisäksi!

No, nyt luulis kyllä ton uuden koneen kestävän, mut eihän sitä ikinä tiedä. Kiva nähdä lisäksi että miten nuhainen tommonen vakiokannella varustettu kone on. Noi mun kannethan on kaikki aikalailla avarrettuja. Viikonlopuksi ois yritys päästä Kemoraan testaamaan miten pelit pelittää.
 
No ni. Läjässä on taas ja nyt luulis jopa kestävän, ellei tossakin koneessa oo sitten jotain vikaa. Hienosti tuntui käyvän ja vaihteistokin tuntu toimivan mukavasti, samoin kytkin. Nyt ei muuta ku odottamaan seuraavaa ratapäivää
smile_org.gif


Niin joo. Koko ruljanssin aloitti siis se ensimmäinen kilahdus Kemorassa. Syy siihen oli yläpäästä katkennut venttiili. Eli siitä venttiilin ohuimmasta kohdasta, venttiililukon kohdalta oli nelospytyn yks venttiili napsahtanu poikki. Mäntään osuessaan oli sitten lautanen irronnut ja kiilautunut imuaukkoon poikittain. Ja jossain välissä oli vielä se venttiilin tynkä lyöny mäntään reiän. Ja noita samalla tavalla hajonneita kansia (ja venttiileitä joista pää poikki) on mulla useampia, joten ei taida olla edes kovin harvinaista tälle koneelle. Mulla on nyt muistaakseni neljä hajonnutta konetta, joista yhestä on kiertokanki poikki ja kolmesta venttiili poikki.

Syyksi tohon venttiilin katkeamiseen en osaa sanoa yhtään mitään. Kierrostenrajoitin on ihan normaalikohdassa, eikä tullu mieleen sitäkään miten pielessä olevat välykset vois vaikuttaa. Ohjureita noissa kansissa on lyhennetty, jota kautta varmaan tulee vähän lisää kitkaa tohon venttiilin liikkeeseen, mut loppuuhan se liike normaalistikin tosi äkäsesti kun venttiili osuu seetiin. En tietä, en tietä, toivotaan vaan, että toi uus kone kestää paremmin
smile_org.gif
 
Oliko venajouset vakiot? sehän se kiilauraa kuormittaa jos on virinokka ja niiden mukana yleensä pitää olla riskimmät jouset.
Ainakin jos on paljon kireempi versio.

sanoi:
eikä tullu mieleen sitäkään miten pielessä olevat välykset vois vaikuttaa
Vaikuttaa ne siten että mekaanisessa nokassa on aina lähtö ja saattorampit, jotka saattaa "sievästi" venttiilin liikkeelle ja takaisin ylös. Jos välys on liian iso ei rampit toimi loppuun asti oikein ja venttiili osuu seetiin liian nopeasti ja voimakkaasti.

No tietty kun jenkaa on sen 12-15k niin eipä siinä oo aikaa paljon saatella niitä kiinni muutenkaan, että oisko perinteinen kawasaki laatu sittenkin suurin syy?
lookaround_orig.gif
 
Back
Ylös