• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Koira ja MP..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja timo1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tassa BBCn juttu pyorailevasta koirasta.
smile_org.gif

Eilen torstaiajoissa joku pappa ajoi mopolla vastaan pieni koira sylissään seisten
biggrin.gif
Se oli aika hauska näky. Ei näyttäny kumpaakaan jännittävän, saumatonta yhteistyötä!
thumbs-up.gif

Minun 3-vuotias 3,8 kiloa painava reissukaverini tekee matkaa rintarepussa (kennelkaupasta ostettu) ja viihtyy vallan mainiosti reissussa. Eipä tahdo yksin edes minua ajelulle mokoma päästää.
Laitahan kuva näytille (ilmeisesti piti ollakin, muttei näy)  
biggrin.gif

Isäni kertoi legendaa nuoruudestaan omasta valkoisesta kuurosta kissastaan. Kissa tykkäsi olla mopon kyydissä siinä edessä (ilman mitään reppuja tai kuljetusjuttuja). Pisti vain päätä matalammaksi kun vauhti nousi. Tosin ei nyt kauheista vauhdeista ollut kyse. Tiedä sitten onko totta vai vaan legendaa  
sport05.gif
Kuurot kissat kyllä uskaltaa. Meillä oli joskus tallilla valkonen kuuro kissa. Käpälällä haro kulmahiomakoneen kipinäsuihkua.
Kokeileppa käynnistää kulmahiomakone kuulevan kissan lähellä
biggrin.gif

Kaverilla on FZR1000 Yamaha ja Cavalier. Koiralla on rinkka sidottuna tankin päälle jossa se mukisematta matkustaa, ajolasit päässä.
Yleensä menee ihan hyvin matka paitti jos toinen ajaa edellä ni tämähän haukkua räksyttää vaikka 500km..
Oli kerran hupaisa näky kun tulivat sakilla ja kaveri koitti että kyllä se lopettaa haukkumisen ku vaan ajaa tovin, no toisin kävi, Kypärän visiiri oli tooodella komeasti kuolassa ku oli vähä roiskunu..
tounge.gif

sanoi:
Kuten lehtijutustakin ilmenee on se Giwin laukku jossa on polykarbonaatista tehty korotuspala välissä. Jopa modifioijan nimikin on mainittu (Kimmo Riski). Kyselepä Senjalta lisää.

Osaisiko joku kertoa, miten Senjaan tai Kimmo Riskiin saisi yhteyden? Toi Körmyn koppi on aivan mahtava, sellainen olis just sopiva meillekin!
smile_org.gif

Ja mistä kyseisiä Giwin laukkuja voi ostaa pk-seudulla?

Tämähän näyttää olevan aika vanha ketju mutta pitää silti ottaa kantaa.
Suomen lain mukaanhan koiraa EI saa kuljettaa tankin päällä tai vatsarepussa.

"Ainoa asiallinen paikka, jossa koiraa voisi em. asiat huomioiden kuljettaa, on joko kuljettajan taakse tukevasti kiinnitetty kuljetuskori tai sivuvaunu."
- http://www.liikenneturva.fi/www....ID=2519

Oman näkökulman mukaan jos kuski kuljettaa pientä koiraa vatsarepussa sen pitäisi melko turvallista olla. Jos se ei siis häiritse. Vaikkakin siis ilmeisesti laitonta.

Matkustajan vatsareppu taas EI ole hyvä paikka koiralle koska ennemmin tai myöhemmin kuski joutuu tehdä hätäjarrutuksen ja silloin koirahan luonnolisesti puristuu/murskautuu ihmisten väliin.

Sivulaukku koiran kuljetus samoin laitonta ja ei sopivaa koska jos moto kaatuu niin koira murskaantuu. Paikaltaan tai liikkeestä.

Prätkäkoirathan eivät ole mikään uusi tai kovin harvinainen ilmiö vaan näitä parivaljakkoja löytyy maailmasta ainakin tuhansia.

Pet Safety: (englanniksi)
http://www.road-hound.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=18

Tuolta löytyy valmistajan kertomuksia USA:ssa sattuneista asioista.
Löytyy koiria puristuneena ihmisten väliin vatsalaukussa olleena. Samoin on koirat aiheuttanut vahinkoa ihmiselle häiriön takia.

Tankki 'padi' jossa koira seisoo on sielläkin kielletty ja sakot saa.

Ja ikävä kyllä sellaistakin on sattunut että mp:tä käännettäessä hitaassa vauhdissa pyörä kellahtanut ja koira murskaantunut. Eläinlääkärin lopetettavaksi joutunut viedä. Ei väliä vauhdilla.

Ikävä kyllä onnettomuus tilanteissahan ei ole syypäällä väliä. Se joka on heikoin ja heikoiten suojattu kärsii.

Turvaohjeita ja ajatuksia: (englanniksi )
http://www.majon.com/article....23.html

Motoristi koirien klubi:  (koira "prätkäjengi")
http://www.dogsonbikes.com/

Motoristi koira. Yksi varmasti tuhansista videoista joita netistä löytyy.
Koira on pätevä eläin pysymään kyydissä ja kiipeämään kallioita yms.
Mutta turvallisuus nolla. Söpöä kyllä.
http://www.youtube.com/watch?v=jlpggf7EjYc

Kaikki ihmiset eivät ole motoristeja joten on turvallista väittää että ei varmaan kaikki koiratkaan ole.
Oma koira käyttää sujuvasti kaikkia julkisen ja yksityisen liikenteen muotoja veneestä bussiin. Kokeilematta vielä ainakin mp, mkelkka, atv, lentokone ja ilmatyynyalus... Mutta kaikille ei välttämättä sovi.
Ja onhan se kaksi kertaa veneestä mulahtanut kun lasikuidutetulla kannella merellä pelotta patsastelee. Onneksi kastuminen ei vaarallista ole.. Ja amstaffini on erittäin rohkea eikä ota negatiivisista kokemuksista nokkiinsa.

Elikkä siis kuten varmaan arvasitte niin olen koirani kanssa kuin paita ja p-rse. Ja hauva tulee mukana kaikkialle kunhan ei tunne oloaan ahdistuneeksi.

Linkit ja lähteet:

Liikenneturva. MP ja koira
Pet Safety
Turvaohjeita ja ajatuksia
Motoristikoirien klubi
Youtube ja mopokoirat

Oliskohan jollain lainata/vuokrata 4kg jackrusselille sopivaa koiran kuljetukseen sopivaa tankkilaukkua, että vois testata mitä koira tykkää ennen investointia?
Asustelen Vantaalla ja voisin tulla lainailemaan laukkua about 50km säteellä...
Laita privaa jos kiinnostaa.

Oliskohan jollain lainata/vuokrata 4kg jackrusselille sopivaa koiran kuljetukseen sopivaa tankkilaukkua, että vois testata mitä koira tykkää ennen investointia?
Luehan tuo ylempi teksti.

Itse olen myös miettinyt koiran kuljetusta moottoripyörällä, mutta enpä vielä ole löytänyt sopivaa perävaunua tai vaihtoehtoisesti "koppia/koppaa" kuljettajan taakse asennettavaksi, joten vielä on homma suunnitteluvaiheessa.

Tankin päälle ei tulisi mieleenikään koiraa laittaa, ei ole kiva kun hätäjarrutuksen seurauksena koira rutistuu kuskin ja tankin väliin :|

Ei ei ja vielä kerran ei.
Ihmisen pitää päästä toteuttamaan itseään jopa oman lemmikkinsä terveyden uhalla.
Ei se mitä lemmikki siitä pitää, mutta näyttäähän se hassulta ja saa toisilta typeryksiltä ihailevia katseita
mad.gif

Ihmisen pitää päästä toteuttamaan itseään jopa oman lemmikkinsä terveyden uhalla.
Ei se mitä lemmikki siitä pitää, mutta näyttäähän se hassulta ja saa toisilta typeryksiltä ihailevia katseita  
mad.gif
Ootko joku koirakuiskaaja kun väität et koira ei voi pitää mp:n kyydissä olosta, pistäväthän monet koirat liikkuvan auton ikkunastakin päänsä pihalle, tuskin sitä tekevät jos eivät siittä pidä taikka siedä... Ja milläs lailla se koiran terveys vaarantuu kyydissä olosta, voihan sitä kävellenkin kotilon alle jäädä, kotilollakin voi ajaa pahan kolarin jne...

Itse olen myös miettinyt koiran kuljetusta moottoripyörällä, mutta enpä vielä ole löytänyt sopivaa perävaunua tai vaihtoehtoisesti "koppia/koppaa" kuljettajan taakse asennettavaksi, joten vielä on homma suunnitteluvaiheessa.

Tankin päälle ei tulisi mieleenikään koiraa laittaa, ei ole kiva kun hätäjarrutuksen seurauksena koira rutistuu kuskin ja tankin väliin :|
Luin kyllä aikaisemmat viestit.
Eikös se ole minun oma päätökseni missä aion koiraani kuljettaa?
Pyörääni en ole kuinkaan hankkimassa erillistä takatelinettä ja teettämässä siihen laukkua.
Perävaunuvaihtoehto ei tule kysymykseenkään.
Tarkoitus ei kuitenkaan ole kolaria ajaa ja jos näin huonosti sattuu niin eiköhän koiralle käy yhtä huonosti edessä kuin takanakin.
Jarrutuksessa mennään kädet suorina eikä maata tankkilaukun päällä.

Bagsterin laukuthan saa kiinni tankin päälle niin hyvin, että eivät varmasti lähde irti ja mikä estää normaaliin tankkilaukkuun tekemästä samanlaista varmistusnarua myös takaosaan (normaalisti varmistuslenkkihän on vain etuosassa laukkua).

mad.gif
Ootko joku koirakuiskaaja kun väität et koira ei voi pitää mp:n kyydissä olosta, pistäväthän monet koirat liikkuvan auton ikkunastakin päänsä pihalle, tuskin sitä tekevät jos eivät siittä pidä taikka siedä... Ja milläs lailla se koiran terveys vaarantuu kyydissä olosta, voihan sitä kävellenkin kotilon alle jäädä, kotilollakin voi ajaa pahan kolarin jne...
Voi toki pitää, ei siinä mitään. Vie se lenkille ja mieti kummasta se pitää enemmän?
Kuljeta sä vaan koiraas, urpoa hommaa se silti mun mielestä on. Ei siinä koiran hyvin vointia sen kummemmin ajatella vaan sitä miten mukavalta se näyttää toisten pussihousu pässien silmissä kun meidän luffe menee prätkällä.
033102bebe_1_prv.gif

Vedosta ne sen koirankin korvat kärsii aivan kuten omasikin
idea3.gif

Sellaisessa hätäjarrutuksessa jossa puristutaan tankkia vasten tuollaisella voimalla kyseessä on mielestäni törmäys. Itse en koskaan kovaakaan jarruttaessa painaudu tankkia vasten.
Russeliani olen joskus lyhyitä matkoja kuljettanut sylissäni ja muutamalla kirosanalla se on siinä istunut aivan hyvin...
033102bebe_1_prv.gif

Voi toki pitää, ei siinä mitään. Vie se lenkille ja mieti kummasta se pitää enemmän?
Kuljeta sä vaan koiraas, urpoa hommaa se silti mun mielestä on. Ei siinä koiran hyvin vointia sen kummemmin ajatella vaan sitä miten mukavalta se näyttää toisten pussihousu pässien silmissä kun meidän luffe menee prätkällä.  
033102bebe_1_prv.gif

Vedosta ne sen koirankin korvat kärsii aivan kuten omasikin  
idea3.gif
Veisin kyllä mut ei oo löytynyt sopivaa tankkilaukkua tai rintareppua riisenille
033102bebe_1_prv.gif

Ei kai kukaan sitä koiraansa muuten vaan motolla kuskaa. Saapahan luottokaverin mukaan reissuun ja pääsee motolla, kaks kärpästä yhellä iskullla. No tuo veto ja korvat, vitusti ois kuuroja koiria jos oikeesti vaikuttais tuo viima(koirien päitä auton ikkunasta pihalla), mut kyllähän koiran täytyy suojaan päästä siltä tuntuessaan, pienethän sopii esim tankkilaukkuun ja isommille sit koppikärry perään... Mistä noita pässejä riittää et kaikki asiat jotka tehdään erilailla ku ite, on jotain niin ollakseen. Soittakaa Anjavituneerikäiselle jos koette et eläimille tehdään vääryyttä älkääkä suoltako omia mielipiteitänne totuuden torvina.

Tähän aiheeseen palatakseni.. Olen yrittänyt siihen mäyräkoiraa takaboksissa kuljettavaan naiseen saada yhteyttä, että mistä hän on koiralleen sen boksin saanut, mutta tuloksetta. Nyt mietin kärryasiaa, mistähän moisen saisi, vai pitääkö alkaa itse askarrella? Tietäisköhän joku jotain ohjetta jossain? Tässä on vielä hyvin aikaa ennen kesää
thumbs-up.gif

Semmonen 9-kiloinen koira kaipailisi sitä kyytiratkaisua, että pääsee koira reissuun mukaan.

Back