Kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suige
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kokeilemalla tuo selviää, ei sillä mitä ihmiset täällä kirjottaa.
Juuri näin. Kokeilemaan vain kaikkia. Ovat erilaisia - ylläri.

Mutta jotain ajatuksiakin:
Minä olen ajanut vakiota uutta SMC:tä (2009), vakiota 630SMS:ää (2011) ja vanhaa 10% tunkattua XT:tä (2011). Näistä hussessa ja yamahassa oli suunnilleen saman verran menohaluja eli nostavat keulaa ykkösellä ja loput vaihteet vain vetävät. Pystyn ajoasennon vuoksi tangosta saa kyllä pitää kiinni, vaikka vauhtia ei toki kauheaa tahtia enää taajamanopeuksien jälkeen kilokyykkyyn verrattuna tule. SMC:ssä oli vähän enemmän voimaa ja vielä enemmän jos sitä viritetään ja muita ei. Yamahakin vetää soratiellä kolmosella sladia. En minä uskalla kovempaa siellä ajaa. Asfaltilla pysyy risteyksestä isompien mukana lähes sataseen, jos eivät luistata kytkintä. Lyhytvälitteinen yksimukinen kun on vetoalueella 0km/h. Vastaavasti jonkin nokkaviritetyn 690:sen mukana ei... mutta... en minä näitä pyörätyyppejä katso, jos tarvitaan oikeasti voimaa.

Mutanttikumeilla (Heidenau k73) XT on ehkäpä tällaiselle pyörälle tyypillisesti varsin epävakaa jo 120 jälkeen. Erityisesti siis jos pitää kääntyä samalla - esim täyskiihdytys motarin rampissa. Pyöreän rengasprofiilin vuoksi mutkissa pitää myös kallistaa enemmän kuin ajatuksen voimalla sporttikumeilla mutkiin kääntyvää kyykkyä. Pyörää saa ja pitää ajaa koko ajan. Ajaminen mutkatiellä tuntuu ajamiselta jo 90km/h, kun vastaava arvo on hyvällä kyykyllä 140-150km/h.
 
Vielä ajamatta Supermoto 950 ja XT. Ktm SMC oli kanssa hieno peli, aika tasoissa koeajofiilikseltään Hussen kanssa. SMC tuntui perstuntumalta vähän rivakammalta, mutta eihän näissä tosiaan se teho kovin tärkeä juttu ole.
 
Joku 500cc 2-tahti crossi ja siihen katurenkaat. Keulii joka vaihteella kaasusta. Siinä on supermotoa parhaimmillaan  
bowdown.gif


 
Joku 500cc 2-tahti crossi ja siihen katurenkaat. Keulii joka vaihteella kaasusta. Siinä on supermotoa parhaimmillaan  
bowdown.gif
Vaatinee pupupuvun jos meinaa enempi kaupungilla kurvailla...  
tounge.gif


Ja onhan tuo 500cc jotenkin pienehkö kuitenkin kun isompiakin löytyisi...  
tounge.gif
Katos, niitä on vielä isompiakin tehdasvalmisteisia
biggrin.gif


Mutta itse valitsisin Hondan / Kawasakin aina ennen ATK:ta, vaikka 200cc pienempi kone onkin.
 
Joku 500cc 2-tahti crossi ja siihen katurenkaat. Keulii joka vaihteella kaasusta. Siinä on supermotoa parhaimmillaan  
bowdown.gif
Ääni tälle. Jos tosiaankin haluaa riskillä motolla ajaa niin hieman viritetty 500cc 2t crossi ottaa kyllä löysät pois vähän isommiltakin pojilta. SMC:t ja muut vastaavat ovat täysin naurettavia tyttöjen mopoja siinä seurassa.

Kumarrus jokaiselle joka oikeasti osaa sellaisia lujaa viedä, varsinkin metsässä.  
bowdown.gif
 
Välillä iskee itsellekkin ajatus, että möisi auton helvettiin ja hommaisi jonkun katuenskan asvaltti- ja nastarenkailla. Hondalla ajelu on ainakin helvetin hauskaa ja ajatus, että sellaisella voisi ajella yleisellä tielläkin on aika houkutteleva
cool.gif
Toisaalta saattaa se mieli olla eri, kun joutuu räntäsateessa kauppaan lähtemään
tounge.gif
 
Joku 500cc 2-tahti crossi ja siihen katurenkaat. Keulii joka vaihteella kaasusta. Siinä on supermotoa parhaimmillaan  
bowdown.gif
Ääni tälle. Jos tosiaankin haluaa riskillä motolla ajaa niin hieman viritetty 500cc 2t crossi ottaa kyllä löysät pois vähän isommiltakin pojilta. SMC:t ja muut vastaavat ovat täysin naurettavia tyttöjen mopoja siinä seurassa.

Kumarrus jokaiselle joka oikeasti osaa sellaisia lujaa viedä, varsinkin metsässä.  
bowdown.gif
Juu itellä ei kanssa kyllä riitä yhtään rispektiä kenellekään, joka ei aja vähintään kahdella hayabusan turbokoneella varustetulla yksipyöräisellä trukilla sademetsässä keskellä yötä, kypärä täynnä lintuhämähäkkejä. Ilman käsiä. Siinä vasta supermoto, kaikki muu on säälittävää tyttölasten touhua...  
tounge.gif


Maa kutsuu, kuuleeko suhteellisuudentaju ja ketjun alkuperäinen aihe...
 
Joku 500cc 2-tahti crossi ja siihen katurenkaat. Keulii joka vaihteella kaasusta. Siinä on supermotoa parhaimmillaan  
bowdown.gif
Ääni tälle. Jos tosiaankin haluaa riskillä motolla ajaa niin hieman viritetty 500cc 2t crossi ottaa kyllä löysät pois vähän isommiltakin pojilta. SMC:t ja muut vastaavat ovat täysin naurettavia tyttöjen mopoja siinä seurassa.

Kumarrus jokaiselle joka oikeasti osaa sellaisia lujaa viedä, varsinkin metsässä.  
bowdown.gif
Juu itellä ei kanssa kyllä riitä yhtään rispektiä kenellekään, joka ei aja vähintään kahdella hayabusan turbokoneella varustetulla yksipyöräisellä trukilla sademetsässä keskellä yötä, kypärä täynnä lintuhämähäkkejä. Ilman käsiä. Siinä vasta supermoto, kaikki muu on säälittävää tyttölasten touhua...  
tounge.gif


Maa kutsuu, kuuleeko suhteellisuudentaju ja ketjun alkuperäinen aihe...
Sen verran alkuperäiseen aiheeseen että turbobusakin on ihan ok katuenskaksi jos ei 500cc 2t kelpaa. Kaikki muut sitten on neideille. Varsinkin 690 kotarit.  
033102beer_1_prv.gif
 
Ei pidä tujottaa sitä tehojen määrä paperissa,pienemälläkin tehomäärällä on hauskuuskerroin taattu kunhan pyörä sen mukainen
wink.gif


Kyllä noi 690,ppiset ihan tarpeeks liikkuu kunhan uskaltaa aantaa vaan pikkuteillä!

Toi 299/h kilsaa motarilla oli hauskaa tasan kerran,100/h kilsaa jossain mettäpolulla misä mäntyjen ja koivujen näkee vilahtavan abaut metrin päästä stongan molemmista puolista samalla kun polku täynnä hyppyreitä ja mutkia niin se antaa kyllä paljonkin enemmän sitä adrealiini kiksiä kun mikään pikitieajelu!!!
tounge.gif
 
Ei pidä tujottaa sitä tehojen määrä paperissa,pienemälläkin tehomäärällä on hauskuuskerroin taattu kunhan pyörä sen mukainen  
wink.gif


Kyllä noi 690,ppiset ihan tarpeeks liikkuu kunhan uskaltaa aantaa vaan pikkuteillä!

Toi 299/h kilsaa motarilla oli hauskaa tasan kerran,100/h kilsaa jossain mettäpolulla misä mäntyjen ja koivujen näkee vilahtavan abaut metrin päästä stongan molemmista puolista samalla kun polku täynnä hyppyreitä ja mutkia niin se antaa kyllä paljonkin enemmän sitä adrealiini kiksiä kun mikään pikitieajelu!!!
tounge.gif
Toi lienee ihan totta, ajoin eilen kaverin tonnisella 04 kymppi-kawalla, olihan sitä hetken hienoa kiihdytellä motarilla hetken, sitten iski pelko kortinmenetyksestä. Onkohan aivot nyt tietyssä ostomoodissa vai mikä on, kun Ktm ja husse tuntuivat mutkatiellä mukavammilta. Ehkä se on se tyttömoodi päällä
smile_org.gif



Sorallakin ainakin husse meni ihan ok omiin taitoihin nähden, vaikka alla oli katurenkaat. Hussella en ole edes netistä nähnyt kenenkään ajelevan matkaa, mutta eiköhän sillä yhtä hyvin päästele kuin KTM 690 päällä? Noista nyt kummatkin olleet siis hienoja pyöriä, hinta on vaan ollut kallellaan hussen suuntaan.  
 
Tsekkaa myös SMC:n sijaan 690 Enduro - parempi (l. löysempi) alusta soralle, motorenkaat saa suht helpolla alle.

Itse ajoin kerran Endurolla päivässä Imatralta Tampereelle, yhdellä pitemmällä paussilla. eihän se kivaa ollut, mutta helposti meni. Satula siinä se heikko lenkki on, kuskin jälken. Amerikassa harrastavat (kalliita..) Renazcon penkkejä.
 
Mulla oli muutamakin enduro, viimeks 640 Kotari sekä-että rengastuksella.
Ihan pirun hauska laite 3-numeroisilla, ja sitä pienemmillä tiellä. Itse asiassa motorenkailla pystyi ajamaan kaikki paikat savipeltoja ja lumihankea lukuunottamatta. Nappulat vähän ikävät asvaltilla. Loppuaikana pidinkin enskavanteilla piikkirenkaat.

Kovin kauas ei ollut hauska lähteä, vaikka olis se mahdollista ollut. Kuski liian kermaperse  
pftroest.gif


690 ei kaiketi tärise niin paljoa, joten sopii hyvin tarkoitukseen. Nyt on katupyörä alla, kun työmatkaa enemmän, ja siitä iso osa motaria. Enskalla/motolla ajo opetti irtopinnalla ajamista niin että tulee välillä vedettyä turhan reippaasti sorapätkät  
biggrin.gif
 
Tsekkaa myös SMC:n sijaan 690 Enduro - parempi (l. löysempi) alusta soralle, motorenkaat saa suht helpolla alle.

Itse ajoin kerran Endurolla päivässä Imatralta Tampereelle, yhdellä pitemmällä paussilla. eihän se kivaa ollut, mutta helposti meni. Satula siinä se heikko lenkki on, kuskin jälken. Amerikassa harrastavat (kalliita..) Renazcon penkkejä.
Samaa mieltä, ennemmin laittaisin itsekin nyt enduron jos olisin kotaria laittamassa. Talviajoon ja metsä/sorateille tuon SMC alusta oli omaan makuun turhan jäykkä vaikka kuinka löysäksi yritti säätää. Asfaltilla se ei sitten jättänytkään toivomisen varaa, päinvastoin...  Alusta toimi mutkapätkillä kuin ajatus ja ainut mikä vei iloa ajamisesta, oli oulun seudun liian suorat "mutkapätkät" joihin pitäisi olla kulkua reilusti enemmän.
 
Taitaa seuraava pyörä olla "pikkuinen" Ktm tai Husqvarna. Jos alkaa tehot kyllästyttämään eli isommat tiet taas kutsumaan, niin sitten hommataan kilokyykky tai joku muu tilalle. Varmaan kuitenkin Ktm supermoto 950 tai vastaava tulee kyseeseen, jos olen innostunut pyörätyypistä vielä myöhemmin ja on enemmän aikaa mopoilulle.
 
E690 ja SM950 entisenä omistajana molemmat oikein mukavia pelejä,E690 on aivan liian raskas"oikeaan enduro maastoon"metsäteillä ja soralla helkutin hauska,SM950 todella hauska mutkateillä ja parhaimmillaan esim.Ahvenistolla.
Molemilla hytti nousee pystyyn pelkällä kaasulla jos tekee mieli leikkiä.Uudet LC4 ja LC 8 mottit varmoja eikä tärise niin kuin edeltäjät.
 
Hondan Bläkkäri vaihtui vasta Kottaraisen 625 SXC:n. Vaikka pajalla on jo nyt saanut olla rassaamassa yhtä sun toista, niin hetkeäkään en oo katunut vaihtoa. On se vaan senverran lystiä päästellä hiekkatietä.

Kortimenetystäkään ei tarvi niin pelätä, koska soralla vauhti tuntuu ihan erilailla. Eikä siellä pikkuteillä niitä polliiseja muutenkaan juuri majaile...
 
Itellä tollanen 690SMC ja hyvä pärrä kyläpyörittelyy ja pikku sorateille. 120-130 nopeudella ajelee matkaa ihan mallikkaasti, lähinnä perse alkaa puutumaan jo 100kilsan jälkeen. Ihan hyvin tehoa riittää pyöritykseen, tosin itellä lyhennetty välityksiä että huiput pyörii ~160km/h. Samanlailla tuollaki kasvaa sarvet päähän ku aikasemin SD:llä, mutta puolet vähemmällä vauhilla..
 
Back
Ylös