mjtee
New member
Juuri näin. Kokeilemaan vain kaikkia. Ovat erilaisia - ylläri.Kokeilemalla tuo selviää, ei sillä mitä ihmiset täällä kirjottaa.
Mutta jotain ajatuksiakin:
Minä olen ajanut vakiota uutta SMC:tä (2009), vakiota 630SMS:ää (2011) ja vanhaa 10% tunkattua XT:tä (2011). Näistä hussessa ja yamahassa oli suunnilleen saman verran menohaluja eli nostavat keulaa ykkösellä ja loput vaihteet vain vetävät. Pystyn ajoasennon vuoksi tangosta saa kyllä pitää kiinni, vaikka vauhtia ei toki kauheaa tahtia enää taajamanopeuksien jälkeen kilokyykkyyn verrattuna tule. SMC:ssä oli vähän enemmän voimaa ja vielä enemmän jos sitä viritetään ja muita ei. Yamahakin vetää soratiellä kolmosella sladia. En minä uskalla kovempaa siellä ajaa. Asfaltilla pysyy risteyksestä isompien mukana lähes sataseen, jos eivät luistata kytkintä. Lyhytvälitteinen yksimukinen kun on vetoalueella 0km/h. Vastaavasti jonkin nokkaviritetyn 690:sen mukana ei... mutta... en minä näitä pyörätyyppejä katso, jos tarvitaan oikeasti voimaa.
Mutanttikumeilla (Heidenau k73) XT on ehkäpä tällaiselle pyörälle tyypillisesti varsin epävakaa jo 120 jälkeen. Erityisesti siis jos pitää kääntyä samalla - esim täyskiihdytys motarin rampissa. Pyöreän rengasprofiilin vuoksi mutkissa pitää myös kallistaa enemmän kuin ajatuksen voimalla sporttikumeilla mutkiin kääntyvää kyykkyä. Pyörää saa ja pitää ajaa koko ajan. Ajaminen mutkatiellä tuntuu ajamiselta jo 90km/h, kun vastaava arvo on hyvällä kyykyllä 140-150km/h.