Kommentteja supermotoista!

JukkaPoika

New member
tekis mieli vaihtaa pyörää, ja supermopo kiinnostais.. lähinnä husqvarna husaberg tai ktm, nyt kaikki kynnelle kykenevät jos viittisivät infota kokemuksia ja muuta tietoa, esim. huoltovälejä yms. yms. niin tämä pieni kaveri olisi erittäin kiitollinen!
smile_org.gif
 
tekis mieli vaihtaa pyörää, ja supermopo kiinnostais.. lähinnä husqvarna husaberg tai ktm, nyt kaikki kynnelle kykenevät jos viittisivät infota kokemuksia ja muuta tietoa, esim. huoltovälejä yms. yms. niin tämä pieni kaveri olisi erittäin kiitollinen!  
smile_org.gif


huoltovälit riippuvat ajotavasta ja moottorikonstruktiosta.

esim. ktm:n lc4 pohjaiset moottorit, ja niiden ympärille rakennetut pyörät, ovat jotenkuten käyttökelpoisia jokapäiväisessä ajossa. yli 2 litran öljytilavuus antaa huoltoväliksi enemmän kuin joka ainoan rääkkäyksen jälkeen.

kun taas joku 520/525 exc 1,20 litran öljytilavuudellaan on aika pedanttista huoltoa vaativa laite, tai sitten se käy jossakin vaiheessa kalliiksi. itse olen vaihtanut öljyt jokaisen ratakeikan jälkeen omaan exciini. rauhallisessa katuajossa (=suhteellinen käsite) joka kolmannen ajolenkin jälkeen. lisäksi saa varautua että kaudessa menee ainakin 1 mäntä (220 euroa), 1 nokkaketju (60 euroa), kampiakselin laakerit (100 euroa), 1 kiertokanki laakereineen (360 euroa) ja muitakin pieniä ja halpoja moottorinosia. tuollainen iso nelarienska kun saa radalla niin kovaa käskytystä verrattuna hiekkapohjalla tapahtuvaan ajoon, että osien elinajanodotus on aika lyhyt.

itse suosittelisin pääsääntöisesti jokapäiväiseen liikenteeseen juuri lc4 moottoriin perustuvaa kotaria. joku smc tai duke1/2 hyvä, niissä on lisäksi penkit joilla pystyy istumaan yli 20 km pituisen ajolenkin ilman pahaa puutumista.

jos taas aiot kilpailemaan lähteä, tai edes kokeilemaan puolileikilläsi sirosen päänahan jahtaamista, niin silloin ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin 525exc/sx kun sitä valmista smr:ää ei tuoda maahan. lisäksi tarvitset tuollaiseen exc:hen 17" vanteet (+1000 euroa) ja isomman etujarrun (+250 euroa) sekä jousitusmuutoksia joihin uppoaa joku 300 - 400 euroa helposti.

jos exc:hen päädyt, niin suosittelen että ostat uuden ja pidät siitä ihan itse hellää huolta. jos ostat vanhan ja käytetyn niin et tiedä varmuudella mitä saat. nuo yllä luettelemani hinnat on tullut selvitettyä sillä ikävämmällä tavalla. sillä jota aluksi luuli halvemmaksi vaihtoehdoksi.

muista että halpaa kisasupermotoa ei ole.
 
Kiitoksia vinekistä. Jos sattuu moto osumaan alle niin tarkotus olisi kyllä ihan nurkissa pyöritellä..

062802moto_prv.gif
 
Entäs jos tähän samaan yhtälöön lisätään myös kevyt enduroajelu? Eli ei aivan kisaamaan, mutta omaksi ilokseen soramontuilla, crossiradalla, metsissä, soilla... Onko LC4- pohjaiset pelit silloin käyttökelvottomia?
 
Entäs jos tähän samaan yhtälöön lisätään myös kevyt enduroajelu? Eli ei aivan kisaamaan, mutta omaksi ilokseen soramontuilla, crossiradalla, metsissä, soilla... Onko LC4- pohjaiset pelit silloin käyttökelvottomia?
Se LC4 on just tuohon sun suunittelemaan käyttöön hyvä.... Ellet tietty ala ajamaan kilpaa...
 
Entäs jos tähän samaan yhtälöön lisätään myös kevyt enduroajelu? Eli ei aivan kisaamaan, mutta omaksi ilokseen soramontuilla, crossiradalla, metsissä, soilla... Onko LC4- pohjaiset pelit silloin käyttökelvottomia?
Se LC4 on just tuohon sun suunittelemaan käyttöön hyvä.... Ellet tietty ala ajamaan kilpaa...
Ootkos ajanut LC4:lla? Tai EXC- malleilla?

Tuossa yksi kaveri vastaili privana ja kertoi, ettei LC4:lla ole asiaa paljon metsäteiden/polkujen ulkopuolelle...
 
Entäs jos tähän samaan yhtälöön lisätään myös kevyt enduroajelu? Eli ei aivan kisaamaan, mutta omaksi ilokseen soramontuilla, crossiradalla, metsissä, soilla... Onko LC4- pohjaiset pelit silloin käyttökelvottomia?
Se LC4 on just tuohon sun suunittelemaan käyttöön hyvä.... Ellet tietty ala ajamaan kilpaa...
Ootkos ajanut LC4:lla? Tai EXC- malleilla?

Tuossa yksi kaveri vastaili privana ja kertoi, ettei LC4:lla ole asiaa paljon metsäteiden/polkujen ulkopuolelle...
Miten suuri osa sun ajosta on sitä polkujen ulkopuolella umpimettässä tai suossa ajamista?? Voi olla ettei se LC4 sovi millään siihen ihan raakaan enskaamiseen, mutta kannattaa miettiä miten sitä laitetta meinaa käyttää... No mistäs minä sun ajatuksia tiedän...
 
Entäs jos tähän samaan yhtälöön lisätään myös kevyt enduroajelu? Eli ei aivan kisaamaan, mutta omaksi ilokseen soramontuilla, crossiradalla, metsissä, soilla... Onko LC4- pohjaiset pelit silloin käyttökelvottomia?
Se LC4 on just tuohon sun suunittelemaan käyttöön hyvä.... Ellet tietty ala ajamaan kilpaa...
Ootkos ajanut LC4:lla? Tai EXC- malleilla?

Tuossa yksi kaveri vastaili privana ja kertoi, ettei LC4:lla ole asiaa paljon metsäteiden/polkujen ulkopuolelle...
Miten suuri osa sun ajosta on sitä polkujen ulkopuolella umpimettässä tai suossa ajamista?? Voi olla ettei se LC4 sovi millään siihen ihan raakaan enskaamiseen, mutta kannattaa miettiä miten sitä laitetta meinaa käyttää... No mistäs minä sun ajatuksia tiedän...
Eipä sitä vielä tiedä, paljonko aikaa tulee vietettyä polkujen ulkopuolella. Mutta sen tiedän, että soramontuilla/crossiradalla tulee vierailtua paljonkin. Pitänee tässä miettiä noita vaihtoehtoja ja käydä MP- näyttelyssä jututtamassa KTM:n myyjiä tarkemmin -mikäs ettei muidenkin merkkien...
 
Entäs jos tähän samaan yhtälöön lisätään myös kevyt enduroajelu? Eli ei aivan kisaamaan, mutta omaksi ilokseen soramontuilla, crossiradalla, metsissä, soilla... Onko LC4- pohjaiset pelit silloin käyttökelvottomia?
ne on kaikkea muuta kuin käyttökelvottomia. suurelle osalle harrastajista niissä on ominaisuuksia enemmän kuin riittävästi. se mikä niissä rajoittaa kisaamista, tai ainakin menestymistä, on hieman suurempi paino verrattuna nykyisiin täysverisiin kisaenduroihin.

ihan jokapäiväiseen ajoon ne ovat paljon parempi/halvempi/kestävämpi/järkevämpi vaihtoehto kuin äärimmäisyyslaitteet.

tuolla mp-foorumin tiedostoissa http://mp-foorumi.com/tiedostot/ näkyy jommallakummalla garsen setillä, kuinka näppäriä nuo supermotot ovat. mutkissa ihan omia tiukkoja linjojaan, joihin katepyörää ei yksinkertaisesti taita kaatamatta. se mikä ei näy noista videoista, on se kuinka raakaa tuollainen nopea rata on papattimille. tuokin husa sylkäisi öljyt ja irtonaiset moottorinosat pihalle kesken leikin.
 
Joku 660 SMC on jo suht kevyt.. 625 SMC on siinä 140-150kg hujakoilla?

Joitakin ihmisä vituttaa LC4 tärinä, itseähän se ei haittaa pätkääkään, tosin se tärinä on pahin alakierroksilla, kun rundari alkaa nousta sinne 3donan paremmalle puolelle meno tasaantuu kummasti.

Ja nuo on aika huoltovapaita vrt. EXCit, kun noista kireemmistä nelreista pitää ihan oikeesti vaihtaa osaa koneesta toisin kuin Lc4 puputtimesta.. snagaripyörittelyyn yms nuo SMC't on varmasti hyviä vekottimia (Jos haluaa 'race' mallista hakea).

Tuo uusi 625 SMC alkaa näyttämääkin jo aika pätevältä vehkeeltä, paljonkohan pitäis maksaa väliä
biggrin.gif


XR650R kilpiin saanti on taas mielenkiintoinen homma kun sitähän taas ei ole tyypitetty tänne..
 
Just 660 SMC on itseäkin alkanut kiinnostaa. Siitä sais aika monipuolisen laitteen, kun hankkis vielä krossivanteet siihen. Tartteeko muuten laittaa uusi jarrulevy vai toimiiko toi alkuperäinen myös krossivanteen kanssa. Ei sillä kyllä taida paljon matkaa viittiä ajaa, korkeintaan siirtymän ratapäiville.
 
Just 660 SMC on itseäkin alkanut kiinnostaa. Siitä sais aika monipuolisen laitteen, kun hankkis vielä krossivanteet siihen. Tartteeko muuten laittaa uusi jarrulevy vai toimiiko toi alkuperäinen myös krossivanteen kanssa. Ei sillä kyllä taida paljon matkaa viittiä ajaa, korkeintaan siirtymän ratapäiville.

taitaa olla vähän ylitehokas tuo 320 mm levy ja 4-mäntäisen puristimen yhdistelmä hiekalla. vakionahan noissa kurakäyttöön tarkoitetussa kotareissa on pääsääntöisesti 260 mm eikelluva levy edessä ja 220 mm levy takana, mutta paljon heiveröisimmillä puristimilla varustettuna. silti niilläkin jarruilla, ja varsinkin etujarrulla, on vähänväliä naamallaan liiallisen jarrutehon vuoksi.

lisäksi tulee mieleeni että tuollainen iso levy saattaisi ottaa helpommin itseensä kontaamisessa, kivikoissa ja muissa hassuissa paikoissa minne aina kuramopoja viedäänkään.
 
Jos tässä salaista haavetta mainostaisin eli se uusi nestejäähy hondan XR650 R......
Tosin sitä ei myydä Suomessa joten ompahan sekin muualta etsittävä.

Ihan mutuna  
confused_orig.gif


Edit:Tämä säväyttää aina  
wink.gif
Iso kone

Tai sitten se ATK 700 huh-hei mikä jyrä.
Näyttääpä olevan tuommoinen Seinäjoella myynnissä...
Missä missä?
Jossain Suomenmaalla Highlanderi?? ja myynnissä ??
Vinkkiä vinkkiä
 
Jos tässä salaista haavetta mainostaisin eli se uusi nestejäähy hondan XR650 R......
Tosin sitä ei myydä Suomessa joten ompahan sekin muualta etsittävä.

Ihan mutuna  
confused_orig.gif


Edit:Tämä säväyttää aina  
wink.gif
Iso kone

Tai sitten se ATK 700 huh-hei mikä jyrä.
Näyttääpä olevan tuommoinen Seinäjoella myynnissä...
Missä missä?
Jossain Suomenmaalla Highlanderi?? ja myynnissä ??
Vinkkiä vinkkiä
Äh, anteeksi. Tarkoitin XR:ää. Moto-Seinäjoella on myynnissä. Pitää editoida vähän huolellisemmin ensi kerralla.
 
Mites nuo 2-tahtipelit, onko niillä mitään asiaa maantielle? En tarkoita mitään pitkää reissua mutta sellaista pientä kikkailua. Vai hankinko suosiolla jonkun nelarin?
 
Kyllä 2t menee siinä missä nelarikin... Huoltaa sitä saa varmastikin saman verran ku noita kisanelareitakin, mutta 2t huolto on huomattavasti helpompaa kuin nelarin.
 
2005 tulee suzukilta dr-z 400 sm supermoto joka vois olla katuajeluun aika hyvä. Tai sitten ostaa dr-z 400 s katuenskan ja siihen hommaa motovanteet niin pystyy ajelemaan missä huvittaa. Ja 8500:lla kuulemma irtoais uusi dr-z s, eli paljon halvempi kuin kotarit.
Mulla on ollut ennen punakilpinen dr-z enduro ja tykkäsin kovasti siitä. Tuo katuenskahan on ihan samalla rungolla ja jousituksella (eli ei mitään ihan hinnat alkaen kamaa), mutta siihen on vaan lisätty kaikkea kadulla tarvittavaa roinaa ja moottoriin on tehty jotain pientä säätöä (ainakin hemmetin ahdas putkisto) jotta se täyttää melu ja päästönormit. Niin ja tankki on katumallissa peltinen. Jos vähän viitsii rakennella niin tuosta sais pienen, ketterän ja ihan suht tehokkaankin moton kadulle ja radalle. Vaikka kyllähän se jo vakiokuntoisena jossain pikkupyörityksessä vie kotarin LC4-vessoja ihan sata-nolla.

Ja olen joskus miettinyt, että miksi  dr-z ei ole saavuttanut suosiota täällä suomessa juuri ollenkaan vaikka on todella näppärä ja kestävä jopo. Porukka vaan haluaa kotareita ja husseja sun muita. No eihän siinä tietysti mitään ihan hienoja pyöriähän ne kisamallit on, mutta sitten kun ostetaan kuitenkin jotain hirveitä katulehmiä niin se on jo ihan arsesta. Tai no... perutaan sen verran puheita, että 660 smc voisi kyllä olla ihan hieno peli.
 
Hyviä pointteja
wink.gif

Tuo uusi DR400z  oli
testissä joku biken numero, ja sitä
kyllä kehuttiin vaikka testi ryhmässä oli "kovia merkkejä"  
Tosin se vähä mitä supermotoa olen nähnyt niin radalla on kyllä rauta lujilla... oli mikä tahansa merkki

Ehkä dr on enemmän "katu"
kun nämä eurooppalaiset?
 
Näyttäis olevan myös Dr:stä olevan tulossa myös ihan valmis supermoto versio, hintaa en löytänyt vaikka metsästää yritinkin.

Mites ktm:mmän LC4 saksasta tuotunu, näyttäisivät olevan halpoja. Kattelin tollasta -98 vuosimallii olevaa LC4, kannattaako tuolta tuoda tollasta ja millasethan varaosat markkinat ton ikäsillä kottaraisilla on suomessa, oon kuullu vähä että olis hieman heikkoa.

Täytynee tästä mennä tutkimaan onko noita tuotu maahan ja millainen vero niillä on ollu, suomen verotushan on tunnetusti "pientä"
veryangry.gif
 
Back
Ylös