tekis mieli vaihtaa pyörää, ja supermopo kiinnostais.. lähinnä husqvarna husaberg tai ktm, nyt kaikki kynnelle kykenevät jos viittisivät infota kokemuksia ja muuta tietoa, esim. huoltovälejä yms. yms. niin tämä pieni kaveri olisi erittäin kiitollinen!
huoltovälit riippuvat ajotavasta ja moottorikonstruktiosta.
esim. ktm:n lc4 pohjaiset moottorit, ja niiden ympärille rakennetut pyörät, ovat jotenkuten käyttökelpoisia jokapäiväisessä ajossa. yli 2 litran öljytilavuus antaa huoltoväliksi enemmän kuin joka ainoan rääkkäyksen jälkeen.
kun taas joku 520/525 exc 1,20 litran öljytilavuudellaan on aika pedanttista huoltoa vaativa laite, tai sitten se käy jossakin vaiheessa kalliiksi. itse olen vaihtanut öljyt jokaisen ratakeikan jälkeen omaan exciini. rauhallisessa katuajossa (=suhteellinen käsite) joka kolmannen ajolenkin jälkeen. lisäksi saa varautua että kaudessa menee ainakin 1 mäntä (220 euroa), 1 nokkaketju (60 euroa), kampiakselin laakerit (100 euroa), 1 kiertokanki laakereineen (360 euroa) ja muitakin pieniä ja halpoja moottorinosia. tuollainen iso nelarienska kun saa radalla niin kovaa käskytystä verrattuna hiekkapohjalla tapahtuvaan ajoon, että osien elinajanodotus on aika lyhyt.
itse suosittelisin pääsääntöisesti jokapäiväiseen liikenteeseen juuri lc4 moottoriin perustuvaa kotaria. joku smc tai duke1/2 hyvä, niissä on lisäksi penkit joilla pystyy istumaan yli 20 km pituisen ajolenkin ilman pahaa puutumista.
jos taas aiot kilpailemaan lähteä, tai edes kokeilemaan puolileikilläsi sirosen päänahan jahtaamista, niin silloin ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin 525exc/sx kun sitä valmista smr:ää ei tuoda maahan. lisäksi tarvitset tuollaiseen exc:hen 17" vanteet (+1000 euroa) ja isomman etujarrun (+250 euroa) sekä jousitusmuutoksia joihin uppoaa joku 300 - 400 euroa helposti.
jos exc:hen päädyt, niin suosittelen että ostat uuden ja pidät siitä ihan itse hellää huolta. jos ostat vanhan ja käytetyn niin et tiedä varmuudella mitä saat. nuo yllä luettelemani hinnat on tullut selvitettyä sillä ikävämmällä tavalla. sillä jota aluksi luuli halvemmaksi vaihtoehdoksi.
muista että halpaa kisasupermotoa ei ole.