• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kopioinnista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kale
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kale

New member
Ajokortin kopiointi voi tuoda kahden vuoden linnatuomion. Tosin tässä jutussa varmaan vaikutti, että tyyppi oli törttöillyt korttinsa kännissä, mutta tuli mieleeni, että jos kortin kopiointi on rangaistava teko, niin mitenkäs rekisteriotteen kopiointi? Muistelen, että täällä oli taannoin jotain juttua rekisteriotteen mukana kuljettamisesta ja aika moni muistaakseni ilmoitti kuljettavansa mukanaan kopiota. Onko tuo niin vakava rike, kuin ajokortin kopionti, jos kohdalle sattuu poliisi, joka ei olekaan saanut Costa Ricaa/vaimoltaan vähään aikaan?
nixweiss.gif

Oisko helpompaa ilmoittaa vain oma kortti kadonneeksi ja hankkia uusi, ja samalla jättää vanha "varalle"?

Vastaus kysymykseen: En tiedä.

Mulle neuvottiin katsastuskonttorilla, että kopiota voi pitää mukana, mutta siinä pitää olla kahden todistajan allekirjoitukset, jolla kopio todistetaan oikeaksi. Olisi kelvollinen tällä tapaa 6kk. Toisaalta olen nykyjään miettinyt, että uuden saa niin helposti, että tarviiko tuota kopioida.

Vastaus kysymykseen, kopio ei kelpaa, alkuperäinen pitää olla mukana.
Sitä, kuinka suuri rikos kopion näyttäminen on, en tiedä.

Tämä tieto on poliisilta.

Vähemmän yllättäen toimittajilla on taas puurot ja vellit iloisessa värikkäässä sotkussa. Kopion ottaminen henkilöpapereista, tai rekisteriotteesta ei varmasti ole rikos. Monethan pitävät ulkomailla matkatessaan mukanaan kopiota passistaan, ja pikaisen googletuksen perusteella näiden kopioiden avulla ollaan sitten oikean passin hukuttua päästy kohtuullisen kivuttomasti takaisin kotimaahan.
Tämä uutisen heppuhan taas oli yrittänyt väärentää itselleen uuden ajokortin, kortti laminoitu jne. Kyseessä on siis asiakirjaväärennös, ei "kopiointi"

Kyseessä on siis asiakirjaväärennös, ei "kopiointi"
Semmonen se on liian hyvä kopiokin, jos se aitona esitellään. Kokeile!
Olisi pitänyt tietää, että täällä alkaa taas pilkunnussinta. Mustavalkokopio mielellään niin ei tule väärennössyytettä.
Luulin sen vaan olevan itsestään selvää, ettei siitä kopiosta välttämättä kannata tehdä mahdollisimman alkuperäistä muistuttavaa.. Saati esitellä sitä poliisille aitona..

Kyllä poliisi on oman rek.otteen kopion kelpuuttanu aina (5 kertaa (kerran mopolla, kolmesti prätkällä ja töissä trukilla
crazy.gif
)) on vielä kaiken lisäks laminoitu ettei varmasti pysty tehä muistiinpanoja. Poliisi sanoi kun kysyin että, haittaako kun ei ole alkuperäinen sanoi " ei sen pitäisi haitata, parempi tämä kun taskussa 5 vuotta nyhjääntyny lappu". Jatkossakin aion pitää kopiota mukana.  
033102bebe_1_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tämä voisi olla oikeasti selvityksen arvoinen asia.

Mitä jos joku urhea ottaa ja yhdistää itsensä poliisiviranomaiseen joka tällasia asioita käsittelee ja selvittää asian? Varmaan palvelis monia epäilijöitä ja sais sanan halki.

Itellä täällä Ruottissa on rekisteriotteita ihan kaksin kappalein mopossa ja autoissa. Toinen ihan normaali ja toinen sellanen joka pitää olla mukana jos ajaa ulkomailla. Tarkempaa syytä en ole tuohon alkanu selvittämään. Samassa pussissa ne kulkee kuitenkin mukana.

Kopioida saa vapaasti, väärennös on yleisesti hyötymistarkoituksessa tehty nököisjäljitelmä, jonka tarkoitus on luoda tarkoitushakuisesti valheellinen vaikutelma tuotteen alkuperästä tai sisällöstä ja väärennökseen liittyy epäily väärennöksen väärinkäytöstä jossain muodossa.

Vähemmän yllättäen toimittajilla on taas puurot ja vellit iloisessa värikkäässä sotkussa. Kopion ottaminen henkilöpapereista, tai rekisteriotteesta ei varmasti ole rikos. Monethan pitävät ulkomailla matkatessaan mukanaan kopiota passistaan, ja pikaisen googletuksen perusteella näiden kopioiden avulla ollaan sitten oikean passin hukuttua päästy kohtuullisen kivuttomasti takaisin kotimaahan.
Tämä uutisen heppuhan taas oli yrittänyt väärentää itselleen uuden ajokortin, kortti laminoitu jne. Kyseessä on siis asiakirjaväärennös, ei "kopiointi"
Ja kun tiedotusvälineissä ja viranomaistenkin taholta oikein neuvotaan ottamaan ne kopiot ulkomaille lähtiessä, niin onko se sitten rikokseen yllyttämistä?

Mä olen pitänyt mukana kaksipuoleista värikopiota rek.otteesta ja pari kertaa sen on huomattu/epäilty olevan kopio, kysyttäessä olen sen myöntänyt (siis poliisille). Sakkoja en ole saanut mutta aikamoiset moitteet ja kehotuksen pitää alkuperäinen mukana, kopio ei kuulema kelpaa.
Olen selitellyt että kun on useita ajovarustuksia ja pyöriä niin pidän kopiot molempien pyörien otteista joka takin taskussa, muuten se ote unohtuu aina välillä.

(Olen selitellyt että kun on useita ajovarustuksia ja pyöriä niin pidän kopiot molempien pyörien otteista joka takin taskussa, muuten se ote unohtuu aina välillä.)

Ei tartte kopioida ja miettiä onko ote mukana kun laittaa otteen minigrip pussiin ja sen satulan alle tai vastaavaan säilytyspaikkaan.

Vähän ohi topikin. Heräsipä ajatus, että miksi niitä otteita kysellään.
wink.gif

Mulla sattu jäämään rekisteriote minigrippussiin takintaskuun kun takki pyöri pesukoneessa...
withstupid.gif
Nyt se on hiukan "kuivuneen oloinen" ja taitoskohdista muste on hiukan heikommassa hapessa. Pitäisköhän toi uusia? Kyllä siitä asiat näkee, mutta onhan se hiukan...

^ Saattaa mennä huomautuksella (ja mahdollisesti merkinnällä että 2 viikkoo aikaa uusia ote). Itellä ote on teipattuna pyörään kiinni, ajelee sillä kuka tahansa niin on aina mukana.

Ajokorttia en uskaltais kopioda tai tarjota sellasta kysyttäessä, kortitta saa ajaa 2 viikkoa jos on ilmoitus tehty kortin katoamisesta, mutta henkilöllisyystodistus esim passi oltava ajossa mukana. Näin viime kesänä infottiin poliisi laitokselta.
smile_org.gif

Back