• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korjaukset vastustaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jartsi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osa tämän topicin neuvoista näyttäis tulleen puhtaana mutuna, vaikka niitä faktoina esitelläänkin. Ja edelleen, montako kertaa C-A-D on tutkinut ZXR 750 konetta lähemmin? Ja luitko tuon edellisessä viestissä laittamani linkin?
En ole yhtään Kawan nokkaa irroittanut, mutta mekaniikka on mekaniikkaa pyörässä kuin pyörässä (jopa Kawasakissa), ei siihen mitään mutua tarvitse käyttää.

Jep, lukiko teistä kumpikaan sitä mun laittamaa linkkiä? Kun homma nyt vain on niin, että jako menee puolella hampaalla pieleen, mikäli kampura on väärällä kierroksella nokkiin nähden. Tämän olen itse nähnyt. Myös Jartsi tuossa aiemmin kertoi että näin se on, kun oli itse laittanut nokkia paikalleen. Kumma juttu sinänsä, että ne kaksi ihmistä, jotka tähän topikkiin kirjoitelleista ovat itse noita ZXR:n nokkia kohdistelleet, tietävät miten homma todellisuudessa menee. Ja ne jotka eivät kyseistä pataa ole aukoneet, ovat pihalla kuin tamppoonin naru.

jos ei laakeria viä löytynyt ni kysyppä Pohjan laakeri oystä
voudintie 8 o osote oulussa...aikoinaan sieltä löytyi moisia laakereita.
numero o 0207436100

jos ei laakeria viä löytynyt ni kysyppä Pohjan laakeri oystä
voudintie 8 o osote oulussa...aikoinaan sieltä löytyi moisia laakereita.
numero o 0207436100
Kaikki Oulun laakeriliikkeet soiteltu läpi
nixweiss.gif

"Jonkun verran" uskallan sanoa ymmärtäväni tollasen moottorin päälle jos/kun siinä ei mitään erikoista ole. Just ko. mopon konetta ei ole koskaan tullut tarkasteltua. Vastaavia kyllä.

Teknisellä alalla olevana mulla ei ole myöskään tapana hyväksyä asioita ilman perustetta. Ja mitään mekaanista perustetta tuolle puolen hampaan siirtymälle ei ole jos ketju on tasaisesti kulunut ja sen kireys sekä reitti kammen ja nokan välissä eivät muutu.

Ja itse asiassa tuolla linkin takanakin sanotaan: "So, to answer your question, even though it appears that there is only 1 correct spot for 1/4 TDC, you may have to rotate the crank 1 complete turn in order to get the cam marks and the chain to line up exactly as it shows in the picture.

I hope this makes sense as to why you would have to rotate the crank 1 complete turn back exactly as it was in order to get the cam chain to line up exactly with the tick marks and the cylinder head. If you don't have this right, your timing will be a few degrees off and you will lose power.

Eli jako pysyy samana mut merkit osuu kivammin paikoilleen. Puolesta hampaasta tuolla ei puhuta mitään, vaan nokkien merkkien sekä ketjun sovittamisesta kannen paikkaan. Vaihtoehtojahan "hukkakipinällisessä" motissa on kaksi. Syynä heittoon voi olla vaikka tuo ketjun epätasainen kuluminen. Mittasitteko ketjua useasta kohdasta?

Niin, tossa sanotaan että merkit eivät osu ihan kohdalleen = imunokan kohdistusmerkki on puolen hampaan päässä siitä missä sen pitäisi olla. Eli kun kääntää imunokkaa hampaan verran suuntaan tai toiseen, niin merkki on yhtä paljon pielessä kummassakin asennossa. Eli jako on puoli hammasta (tai lenkkiä) pielessä.

Ok, se voi olla arvoltaan juuri tuon viivan kohdalla sen puoli hammasta. Eli toisin sanoen jako on kohdallaan kun ykkös ja nelospytyt on TDC:ssä ykkösen puristustahdin jälkeen. Nelosen puristustahdin jälkeen merkit on taas puolikkaan pielessä. Tärkein mitä tuosta "kikasta" hyötyy on, ettei laita sitä nokkaa sitä ~puolikasta väärään suuntaan. Eli laittaa sen jaon kohdalleen.

Ja mitään tekemistä koko hommassa ei ole sen kanssa, että nokan hammaspyörässä on kaksi kertaa kampuran hammasmäärä.

Back