• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korvatulpat...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katya450
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari vuotta sitten mp-messuilla teetin korvatulpat. http://www.finfonic.fi/Default.aspx?id=326345
Sen vuoden ehdottomasti paras ostos.
Itse teetätin kevään 2011 messuilla, ja ainakin tähän mennessä vaikuttaa vuoden parhaalta ostokselta :-)
Mulla on vielä se ongelma, että korvakäytävä tekee normaalia jyrkemmän mutkan, joten perustulppien kanssa on aina ollut ongelmia (muotin ottajakin totesi, että taitaa olla aika hankalaa saada normitulppia korviin).
Tietysti, jos on taipumusta hukata tulppia, niin nämä ovat kyllä vähän turhan arvokkaat...
Noihin Finfoniceihinkin tais saada yhdysnarun - tai siis siihen tulppaan tulee pikku lenkki, johon tulee naru ja sen voi vaihtaa haluamakseen.

Finfoniceissa mulla ei oo narua- pitää olla pussi/kotelo jossa niitä pitää, niin mukana pysyvät (ja puhtaana). Toki joutuu pitämään vähän huolta mut siitä tulee nopeasti rutiinia.

Elacineissa on naru. Toimii sekin kypärän kanssa hyvin. Ilman kypärää tahtoo tuon narun hankausäänet kulkeutua tulppaan ja siitä korvaan. Tuokin varmaan riippuu narusta ja kuinka sen laittaa. Ja hukkuu nuo narunkin kans jos ei yhtään pidä lukua.
Ja puhtauden takia suojapussi on on hyvä.

Kävin juuri tänään aamulla ottamassa korvista valut. Elacin tulpat eivät tälle kaudelle enää ehdi (4-5vkoa toimitus) mutta ensi kevään tullen ajellaan sitten juuri minulle valmistetuilla tulpilla.

Eipä siinä valoksessa kauaa mennyt. Vanutuppo työnnettiin ja aseteltiin korviin (kuvassa valkoinen osuus), liimapistoolilla mössöt sisään, 5min odotus ja valokset ulos. Hintaa näille jäi noin puolitoista sataa ja jälleenmyyjänä/valosten ottajana toimii Tampereella Tamrex. Kannattaa kysyä Marjaa jos asioimaan lähtee.

159_tulpat_1.jpg

Edit: monet tulpat on kokeiltu ja hyviäkin on mukana ollut mutta aivan onnettomiakin. Nyt on valettujen vuoro.

Earit on liian suuren pieniin korvakäytäviin, niin olen pari kesää mennyt apteekin silikonivahalla, mut ei se kyllä hyvin ääntä vaimenna (earit vaimentaa paremmin).
Sen huomaa pitempien ajoreissujen jälkeen kun korvat vinkuu...

Ens viikolla kuulokeskukseen teettämään korviinvaletut tulpat, toivottavasti niillä pärjää sit paremmin...

Siis se puolitoista sataa on sen lopullisen tuotteen hinta. Valokset  mukaan lukien.

Kuten sanottu, 4-5vkoa niin saa ne tulpat.

Eri tuotteiden vastaavuutta - hintaa on joskus hankala arvioida. Kenties valetut saa halvemmalla jostain mutta tässä taas kohtasi tarve ja tarjonta; näppärästi lähellä ja saman tien valokset.

Kävin juuri tänään aamulla ottamassa korvista valut. Elacin tulpat eivät tälle kaudelle enää ehdi (4-5vkoa toimitus) mutta ensi kevään tullen ajellaan sitten juuri minulle valmistetuilla tulpilla.

Eipä siinä valoksessa kauaa mennyt. Vanutuppo työnnettiin ja aseteltiin korviin (kuvassa valkoinen osuus), liimapistoolilla mössöt sisään, 5min odotus ja valokset ulos. Hintaa näille jäi noin puolitoista sataa ja jälleenmyyjänä/valosten ottajana toimii Tampereella Tamrex. Kannattaa kysyä Marjaa jos asioimaan lähtee.

159_tulpat_1.jpg

Edit: monet tulpat on kokeiltu ja hyviäkin on mukana ollut mutta aivan onnettomiakin. Nyt on valettujen vuoro.

No juu, minä tilasin saman valmistajan tulpat Heinäkuussa 16pv. ei ole tullut vieläkään  
kaboom.gif

Tänään kävin teettämässä valokset noista Elacin biopacteista. 4-5 viikkoa toimitusaika, joten kokemuksia kerron jahka tulpat saan.
Sama täällä, toteutin lopulta pitkäaikaisen suunnitelmani ja teetín valokset juuri äsken, loppu ajokaudesta varmaan pääsee testaamaan miltä nuo vaikuttaa. Milläs suotimella olette näitä tilailleet? Itse otin tuon tehokkaimman ML01-mallin.

t. Janne
Tänään sitten sain lopulta nuo Elacinin tulpat ja täytyy kyllä sanoa että istuvuus on odotetusti ihan loistava. Melkein tuntuvat epäuskottavalta kun eivät paina lainkaan. Vaimennus vaikutti ainakin kaupunkiajon perusteella vähintään riittävältä. Pitänee testata vielä vähän pitemmällä lenkillä, kun tässä vielä ehtii ennen talvea.

t. Janne

Tuli mieleen et voisko noita yhdistää kuulokkeisiin, onko näistä kellään kokemuksia?

Taitaa mennä kuulokeketjun puolelle offtopic
wink.gif

Eilen sain myös itse nuo Elacinin tulpat. Toimitusaika oli yli 2 kuukautta. Toimittajan, lähettäjän, varastoijan yms. ketjussa oli tapahtunut muutoksia homma kesti tolkuttoman kauan. Normaalisti pitäisi saada reilussa kuukaudessa.

Kuitenkin nyt noita on yksi lenkki testattu. Vaimennus ei ole yhtä suuri kuin esim. 3M kertakäyttötulpilla kun saa kunnolla korvaan. Paha vaan etten saa niitä sopimaan lämpimänä. Mun piti aina puristella ne ensin kasaan, laittaa sitten pakkaseen ja jäykkänä ne sai tungettua korvaan. Yhtälö oli tietysti mahdoton kun ei ole ajoreissulla pakastinta mukana. Kylmällä kelillä onnistui joskus, mutta helteellä ei ikinä.

Mulla toimi yli 80 vaihdissa mainiosti, tuuleen suhina kuuluu mutta korvat ei soi ajolenkin jälkeen. Hiljaisemmissa vauhdeissa kypärän ja pakoputkien resonanssi soi edelleen liian lujaa kypärän sisällä ja on häiritsevän kova. Tämän suhteen olisin kaivannut suurempaa vaimennusta.

En tiedä korjaantuisiko tämä kypärää vaihtamalla. Putketkaan ei ole ihan hiljaisimmasta päästä eli kombo on -97 Honda Magna, Vance & Hines putkisto ja X-Lite 801 RR. Tuo kypärä ei muutenkaan ole tunnettu hiljaisuudestaan.

Emäntä kehui omiaan ja oli tyytyväinen. Sillä on niin pienet korvat ettei mikään superloni tulppa ole ikinä sopinut millään konstilla.

Mukavat nuo Elacinit kuitenkin ovat. Puhe kuuluu liikennevaloissa vaikka kummankin pyörä käy rinnakkain ja sillä on Cobran mökäpöntöt omassaan. Myyjä kehui juuri tuota ominaisuutta, mutta itse en sitä ainakaan vielä ole kaivannut yhtään.

Katotaas sitten töissä, tarvin myös siellä jatkuvasti kuulosuojaimia, mutta samalla pitäisi pystyä keskustelemaan edes jotenkin. Mieli voi vielä muuttua tässä suhteessa, mutta moottoripyöräilyyn ne tulpat kuitenkin hankin enkä töihin. Vielä pitää opetella pistämään ne korvaan sujuvasti.

Tuli mieleen et voisko noita yhdistää kuulokkeisiin, onko näistä kellään kokemuksia?

Taitaa mennä kuulokeketjun puolelle offtopic  
wink.gif
On kokemusta Skullcandy kuulokkeista. Ei vaan mahtunut olemaan schuberth potassa. Oli sitten Vemarissa ja avokkaassa. Ihan hyvin vaimensi eikä tarvinut huudattaa musiikkia/radiota kovalla. Ääni tulee suoraan korvakäytävään joka on erilainen kuin esmes perus nappikuuloke joka tulee kännyköiden mukana.

Meni vaan se johto poikki nahkatakin vetskarissa...
wink.gif
Kandee laittaa sitten kypärähuppu tai buffi suojaamaan sitä johtoa.

Kuitenkin nyt noita on yksi lenkki testattu. Vaimennus ei ole yhtä suuri kuin esim. 3M kertakäyttötulpilla kun saa kunnolla korvaan. Paha vaan etten saa niitä sopimaan lämpimänä. Mun piti aina puristella ne ensin kasaan, laittaa sitten pakkaseen ja jäykkänä ne sai tungettua korvaan. Yhtälö oli tietysti mahdoton kun ei ole ajoreissulla pakastinta mukana. Kylmällä kelillä onnistui joskus, mutta helteellä ei ikinä.
Onko sulla mikä vaimennus elementti? lienee se 29db?

Earissa taitaa olla enemmän, mut se on vähän hämäävä tuo vaimennus kun siitä kuulee niin hyvin läpi, kun ei vääristä ääntä.

Ootko kokeillu sitä liukkaria mikä tuli siinä paketissa?
Pikku sipasu tulpan pintaan niin mene huomattavasti paremmin.
Eikä tartte joka kerta voidella.

En kokeillut tuota liukkaria vielä. Elementtinä on tuo eniten vaimentava. 3M:n tulpat vaimentaa parhaimmillaan 35 db, joten äänenpaine on noin neljäsosa verrattuna tuohon 29 db:n vaimennukseen. Tosin tuo 29 db:tä on paljon verrattuan siihen ettei ole tulppia ollenkaan.

En usko että noiden saaminen korviin on muuta kuin tottumattomuutta ja ajan kanssa kun noita oppii käyttämään, ne saa helposti korviin. Sen suhteen en ole huolissani.

Suurin ongelma mulla on tuo kypärän resonanssi. Se vain alkaa jotenkin soida noiden putkien tahtiin. Ääni on todella ärsyttävä ja kova. Vähän kuin pää olisi peltitynnyrissä ja joku pärisyttää 2-tahtimopoa omatekoisella "äänen"vaimentimella. Tietänette tämän soundin.

Tärkeintä kuitenkin on ettei korvat soi ajolenkin jälkeen.

Minulle myyjä suositteli ekalla kerralla kokeilemaan sen liukasteen kanssa korviin asettamista, mutta kokeilin kuitenkin aluksi ilman ja sain ne omasta mielestäni aika helposti sen jälkeen menemään kun ensin keksin miten päin ne tulpat oikeastaan pitääkään laittaa ja kumpi tulee kumpaan korvaan
tounge.gif
. Paljon helpommin nuo lopulta korvaan sujahtavat kuin vaahtomuoviset. Ja mikä parasta niin eivät paina korvassa.

Sillä tavoin tuntuvat parhaiten menevän että asettelee tulpan korvan suulle ja sitten samalla kun painaa sisäänpäin niin hiukan pyöräyttää, näin ne asettuvat mukavasti korvan nipukkaa vasten.

t. Janne

Parhaat kertakäyttöiset tulpat, jotka olen tähän mennessä löytänyt ovat Moldex Spark Plug merkkiset. Vaimennusta noin 30 db. Rakenne on napakka ja menee helteelläkin korvaan. Paketin kyljessä vielä kehutaan Nascar hyväksyntää, mitä se sitten tarkoittaakin.

Ovat minun käyttööni täysin riittävät, en ole edes harkinnut mittatilaustulppien teettämistä.

Aikaisemmin täällä joku kehui noita Howard Leight Max tulppia.
Itsekki ostin nyt semmoiset ja hyvältä vaikuttaa. Parempi vaimennus kuin EAR:n tulpilla, eikä paina korviin juuri ollenkaan.
Parhaat tulpat tähän mennessä. Voi käytää useamman kerran. Valettuja en ole kokeillu.

Varmasti selvääkin jo, mutta laitetaan siltikin.  Elacinien vaimennusta ei tietenkään suoraan voi verrata esim. eareihin, koska elacinien tarkoitus ei ole vaimentaa mahdollisimman paljon ääntä, vaan vaimentaa sitä tasaisesti.  Siinä kun earit ym. halvat perustulpat vaimentavat toiset taajuudet tukkoon ja päästävät toiset läpi, elacinit antavat tasaisemman vaimennuksen.  Sen takia esim. juurikin jonkun paikan resonointi voi kuulua paljon häiritsevämmin elacineilla, kuin vaikkapa eareilla.
Jos vain haluaa vaimennusta, earit ovat minusta erinomainen vaihtoehto.  Itse en niitä voinut kuitenkaan käyttää, koska ne vaimensivat myös tarvittavat äänet.

Itselläni on yhä käytössä tuollaiset 3M:n halvat joulukuuset, mutta elacinit tulee varmaan hankittua, kunhan raskii tuon hinnan maksaa.

Noista mainostetuista 40e valetuista en osaa sanoa mitään, mutta en suoran samoiksi väittäisi (hinta ilman jäsenetua näyttäisi olevan 50e).

Back