mulla on tuollainen kotelointi ollut mielessä, suunnitteluasteella jo monta vuotta. olen jopa hommannut jawan kumiset ketjukotelosuojakumetkin. ne eivät vain sovi ihan näihin uudempiin japsisportteihin, tarvisi halkaista se suojakumi ja leventää, sekä korottaa ja se takapelti pitäisi muotoilla ja hitsata paljon isommaksi. lisäksi suojakumen etuosien kiinnitys on hankalaa, pitäisi joku patentti sille rakentaa.
luultavasti nämä nykyketjut kestäisivät suojattuina ainakin sen 100 000 km kun kestävät avoimina ja kunnolla rasvattuinakin jo reilut 50 000 km. erästä jaawakuskia haastattelin ja sanoi ajaneensa jaawallaan alkuperäisketjulla jo yli 100 tkm ja matka jatkui, eikä ketjuissa vielä ollut sanomista, muutaman kerran on pitänyt kiristää ja rasvata.
eniten ketjuja syö lika, pöly, hiekka ja vesi joka sinne sitä tartuttaa erisyisesti. suuretkaan tehot eivät niinkään syö ketjua ja ensinnä kuluvia osia ovat ketjurattaat, etenkin etummainen pienempi ratas kulahtaa noin tuplanopeudella verraten taaempaan hammaspyörään. ketjua säästävää on siis sekin, että vaihtaa eturattaan jossain ketjun oletetun elinkaaren puolivälissä, ainakin oma kokemus tukee tällaista, kun olen vaihtanut.
vielä lisää kestoa tulisi kun laittaisi ketjun uimaan pienessä öljykylvyssä, samalla pysyisi suht tasalämpöisenäkin kovassakin ajossa.