• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Koteloitu ketju?

blastmaster

New member
Miksei moista ideaa enää käytetä? MZ ainakin joskus aikoinaan ainakin kakspuolikaassa käytti. Kun tuo lika ja pöly syö sitä vitjaa eniten niin noin tehtynä nykyketjut vois sitten kestää sen 70-100 tkm?
ja muotoilukaa ei lienis ongelma kun kaikenmaailman muoviläpyskää jne osataan ja halutaan mp.riin nykyään laittaa...
 
Paha sanoa että miksei yleistynyt, mutta Yamaha käytti samaa konseptia ainakin TR1:ssä.
 
Miksei moista ideaa enää käytetä? MZ ainakin joskus aikoinaan ainakin kakspuolikaassa käytti. Kun tuo lika ja pöly syö sitä vitjaa eniten niin noin tehtynä nykyketjut vois sitten kestää sen 70-100 tkm?
ja muotoilukaa ei lienis ongelma kun kaikenmaailman muoviläpyskää jne osataan ja halutaan mp.riin nykyään laittaa...
Tätä samaa ihmetellyt itsekin. Estäisi myös rasvan roiskumisen pyörän katteisiin. Ehkä ne haluaa myydä ketjujä mahdollisimman paljon
sad_orig.gif
 
Veikkaisimpa että hinta ja ulkonäkö. Eli lisää hintaa ja on ruman näköinen. Aikoinaan sai joihinkin pyöriin (Suzuki GS?)jälkiasennussarjana kotelointisarjaa mutta siitä ei tullut kovinkaan suosittua, itseasiassa en ole nähnyt sitä kuin kuvissa. Oliko muuten Suzukin Turbon prototyypissä koteloidut ketjut?
 
mulla on tuollainen kotelointi ollut mielessä, suunnitteluasteella jo monta vuotta. olen jopa hommannut jawan kumiset ketjukotelosuojakumetkin. ne eivät vain sovi ihan näihin uudempiin japsisportteihin, tarvisi halkaista se suojakumi ja leventää, sekä korottaa ja se takapelti pitäisi muotoilla ja hitsata paljon isommaksi. lisäksi suojakumen etuosien kiinnitys on hankalaa, pitäisi joku patentti sille rakentaa.

luultavasti nämä nykyketjut kestäisivät suojattuina ainakin sen 100 000 km kun kestävät avoimina ja kunnolla rasvattuinakin jo reilut 50 000 km. erästä jaawakuskia haastattelin ja sanoi ajaneensa jaawallaan alkuperäisketjulla jo yli 100 tkm ja matka jatkui, eikä ketjuissa vielä ollut sanomista, muutaman kerran on pitänyt kiristää ja rasvata.

eniten ketjuja syö lika, pöly, hiekka ja vesi joka sinne sitä tartuttaa erisyisesti. suuretkaan tehot eivät niinkään syö ketjua ja ensinnä kuluvia osia ovat ketjurattaat, etenkin etummainen pienempi ratas kulahtaa noin tuplanopeudella verraten taaempaan hammaspyörään. ketjua säästävää on siis sekin, että vaihtaa eturattaan jossain ketjun oletetun elinkaaren puolivälissä, ainakin oma kokemus tukee tällaista, kun olen vaihtanut.

vielä lisää kestoa tulisi kun laittaisi ketjun uimaan pienessä öljykylvyssä, samalla pysyisi suht tasalämpöisenäkin kovassakin ajossa.
 
Öljykylvyssä olevasta ketjusta voisi sitten jättää o-renkaat pois.
Vähemmän lämpöä ja tehohäviötä.
 
Veikkaisimpa että hinta ja ulkonäkö. Eli lisää hintaa ja on ruman näköinen. Aikoinaan sai joihinkin pyöriin (Suzuki GS?)jälkiasennussarjana kotelointisarjaa mutta siitä ei tullut kovinkaan suosittua, itseasiassa en ole nähnyt sitä kuin kuvissa. Oliko muuten Suzukin Turbon prototyypissä koteloidut ketjut?
Mulla on sellainen lasikuituinen ollut Hondan 750 Fourissa . Hinta oli silloin ketju/ketjupyörä paketin verran . Luultavasti nyt olis 2:n paketin arvoinen jos.... Öljykylpyhän se tarttis oikeesti olla.... ja etummaisen ketjupyörän vaihto uuteen oletetussa 1/2 välissä ei ainakaan ketjun ikää lyhennä . ( n. 12€ )
 
Veikkaisimpa että hinta ja ulkonäkö. Eli lisää hintaa ja on ruman näköinen. Aikoinaan sai joihinkin pyöriin (Suzuki GS?)jälkiasennussarjana kotelointisarjaa mutta siitä ei tullut kovinkaan suosittua, itseasiassa en ole nähnyt sitä kuin kuvissa. Oliko muuten Suzukin Turbon prototyypissä koteloidut ketjut?
Miten niin, muka RUMA?

JUST TÄMMÖNEN oli muuten mun ensimmäinen rekisteröity moottoripyörä.
 
piti kaivaa tää esiin, itse ajattelin uuteen hayabusaan alkaa vääntämään ketjut koteloon. on muutenki niin skootterin näköinen niin ei noi ulkonäköä ainakaa pahenna
062802moto_prv.gif


pelti vois olla materiaalina helpoin käsiteltävä niin siitäpä sitä sit vaan...
 
Tuollaisia koteloituja ketjuja on kyllä harvassa. Laittaisin mielelläni omaan pyörään jos olisi materiaalia ja taitoa ihan senkin takia että ketju pysyisi puhtaana.
 
JOVVAIN....
sport05.gif




,,,,,,,,,,,,,Naaaaa, mullol tommone Motorrad Zhospau (250cc) vm-61 tos 80 luvun lopul ja ku mie aukasin ekakertaa sen ketjukotelon tarkistaakseni et mis kunnos net ketjut ol nii arvatkaa vaa mite net ol uutukaisen näköset ja komiat, mut varmaa alakuperäiset.....
bowdown.gif
 
eiks se ole sama laittaa sitten kardaani.

on siinä tietysti pointtinsa koteloketjussakin. se on ainakin osoitettu, että se toimii. ja nykyaikana voisi tehdä melko maukkaita hiilikuitu yms koteloita, joten ei varmaan pahan näköinenkään olisi. nykyään kun on noita valu-alumiini takahaarukoita, niin olisi melko helppoa valaa haarukka niin, että se suojaisi jo suurelta osin ketjun.
 
eilen vähä väänsin prototyyppiä, onki aika hankala tehdä siedettävän näköiseksi/edes vähän "tiiviiksi" takarattaan kotelointi

materiaaliksi tulikin pvc 0,5mm
 
eiks se ole sama laittaa sitten kardaani.

on siinä tietysti pointtinsa koteloketjussakin. se on ainakin osoitettu, että se toimii. ja nykyaikana voisi tehdä melko maukkaita hiilikuitu yms koteloita, joten ei varmaan pahan näköinenkään olisi. nykyään kun on noita valu-alumiini takahaarukoita, niin olisi melko helppoa valaa haarukka niin, että se suojaisi jo suurelta osin ketjun.
Bemariltahan tuli crossi/enska jossa swingin akseli ja eturattaan akseli ovat samassa kohtaa...

Tuollaisessahan se olisi "helppo" toteuttaa osana swingiä...
 
Pari ongelmallista juttua tulee mieleen ketjujen koteloinnissa. Ensinnäkin sen kotelon saaminen tiiviiksi että siitä olisi jotain hyötyä saattaa olla hankalaa.

Toiseksi kovalla kuormituksella olevat ison pyörän ketjut taitaa lämmetä jonkun verran, tiivis kotelo ei ehkä ole hyväksi tässä suhteessa? Avoimet ketjut jäähtyy ajoviimassa.

Sitten ne ketjut joka tapauksessa venyy, ja kireys pitää kuitenkin tarkistaa ajoittain eli se kotelo pitäisi avata. Löysät ja loppuun kuluneet ketjut huomaa heti kun ne on siinä näkyvillä, mutta sinne kotelon sisään ne unohtuu. Ei hyvä. Ikuisia ketjuista ei tule millään koteloinnilla kuitenkaan. Öljytäkin niitä pitäisi kotelon sisälläkin.

Ulkonäkö... paljaat ketjut näyttää hyvältä, joku kotelo taas...
 
Back
Ylös