Ktm 1290 GT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkoyli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ktm on tehnyt ihan mielenkiintoisen laitteen tähän kilpailtuun kategoriaan. Oikeasti mielenkiintoisen tuntuinen laite. Enemmän omaan makuun kun superadve. V2 reilu 170 hv vie luokan keulille tehojen osalta. Itävallan pojat ovat rakentaneet toimivan moottoriohjauksen v2 koneeseen. Toisaalta helpon käsitellä rauhallisessa ajossa mutta käskettäessä muuttuu beastiksi. Hinta asettuu samaan linjaan bemarin ja ducatin kanssa. Vakiovarustus erittäin kattava. Omalla tavallaan kotarin muotoilu tässä gt ssä ja superdukessa on ihan kivan särmikäs. Pakko päästä koeajolle.
 
GT istuttu ja tarkasteltu messuilla, eikä oikein sytyttänyt. Kuten nimi sanoo, selvästi lähempänä Dukea kuin SMT:tä. Polvikulma on tiukempi ja ajoasento muutenkin tiukempi. Tankokin vaikutti kapeammalta. Lisäksi joustoja on vähemmän ja painoa vissiin rahtusen enemmän. Varmasti soiva peli, varsinkin tuon moottorin ansiosta, mutta luulen että Suomen routapattiset mutkatiet mennään SMT:llä nopeammin kuin tällä.
 
GT istuttu ja tarkasteltu messuilla, eikä oikein sytyttänyt. Kuten nimi sanoo, selvästi lähempänä Dukea kuin SMT:tä. Polvikulma on tiukempi ja ajoasento muutenkin tiukempi. Tankokin vaikutti kapeammalta. Lisäksi joustoja on vähemmän ja painoa vissiin rahtusen enemmän. Varmasti soiva peli, varsinkin tuon moottorin ansiosta, mutta luulen että Suomen routapattiset mutkatiet mennään SMT:llä nopeammin kuin tällä.

Oli kyllä jännä kuinka tuntui että se mikä Dukessa sytytti, niin tästä oli karsittu pois. Tietty kun pääsee kokeilemaan tielle voi mieli muuttua. Mutta toistaiseksi pettymys.
 
Oli kyllä jännä kuinka tuntui että se mikä Dukessa sytytti, niin tästä oli karsittu pois. Tietty kun pääsee kokeilemaan tielle voi mieli muuttua. Mutta toistaiseksi pettymys.

Oli kyllä jännä kuinka mulla oli just päinvastoin! :D Ennen messuja ajattelin, että täysin turha laitos. Omaan käyttöön toi houkuttelee enemmän kuin "perus" Duke. Mä nyt toisaalta oonkin tämmönen herrasmiesmatkamotoristi :D
 
Oli kyllä jännä kuinka mulla oli just päinvastoin! :D Ennen messuja ajattelin, että täysin turha laitos. Omaan käyttöön toi houkuttelee enemmän kuin "perus" Duke. Mä nyt toisaalta oonkin tämmönen herrasmiesmatkamotoristi :D

Näinhän se menee toiset tykkää tyttäristä ja toiset äideistä. Ja saa kait tähän jonkin pleksinpidennys jatko hässäkän niin ei suhise ilma ikävästi korvissa. :D
 
Loistava kommentti tuo edellinen vanhan kansan viisaus :)

Itse aiheeseen täytyy kyllä sanoa myös, ettei tuo hirveästi sytyttänyt. Eikä oikeastaan mikään muukaan uutuus. Jos olisi 15 vuotta vähemmän mittarissa, niin tuo MT-10 olisi voinut kolahtaa. Nyt messuilta vahvistui, että viime keväinen Super Adve oli minulle oikea ostos. Kevät saisi vain jo tulla :)
 
MP Maailma testasi KTM 1290 GT:n (3/2016) ja kehuu pyörää maasta taivaaseen! Miksipä ei kehuisi? 114Nm vääntöä 3250rpm on semmonen arvo etten oikein osaa suhteuttaa mihinkään järkevään?? Tai ehkä siihen kun Top Gear teki tehosekoittimen V8-moottorista?! Pakkohan tota on päästä koeajamaan!
 
Kävin tänään koeajamassa.

Noh, en voi muuta sanoa kuin että ihan saatanan hieno pyörä ajaa. Taivaallinen nautinto. Menee ajatuksen voimalla...
Noita routakuoppia ja patteja voi sitten tällä pyörällä helposti väistelläkin...:cruising:
 
Kävin tänään koeajamassa.

Noh, en voi muuta sanoa kuin että ihan saatanan hieno pyörä ajaa. Taivaallinen nautinto. Menee ajatuksen voimalla...
Noita routakuoppia ja patteja voi sitten tällä pyörällä helposti väistelläkin...:cruising:


Nooo nyyyyt on mies oikeen seläs ollu :rakastunut:
 
Ehdin vihdoin GT koeajolle.
Kovasti on laitetta kehuttu netissä ja lehdissä.
Super Duke pohjalle on tehty ns sport touring laite. Lisä kilkkeet jousituksessa ja matkustusvarustelussa ovat uutta.
Parasta Gt:ssä on ilman muuta moottori. Moottorin luonne on aivan mahtava. Vääntö koneessa on on erittäin makea. Kahvan kääntö saa kurvit lähenemään uskomattomalla nopeudella.
Ajoasento on hyvin sporttinen etukeno. Polvikulma on pitkäkinttuiselle tiivis. Minimalistinen etukate antaa suojaa lähinnä keskivartalolle. Kypärä on täysin tuulen tuiverruksessa. Sadekelissä suojaavuus on mitätön. Penkki on napakan kova. Hallintalaitteet toimii ihan napakasti. Cruisea en kokeillut on kyllä hyvä varuste pitkänmatkan pyörässä.
Kahvalämppärit vakiona ja hyvä kattava mittaristo.
Ajossa laite on hyvin Super Duke kaltainen. 1 v sitten ajoin Duken ja suurta eroa en laitteissa nää varustelua lukuun ottamatta.
Ero ajossa Super Dukeen on yllättävän pieni. Omaan käyttööni gt on jaloille liian tiivis ja tuulensuojan osalta liian avoin. Toki isommalla screenillä saa lisää suojaa tuulen tuiverrukselle.
Saa nähdä miten markkinat ottaa laitteen vastaan.
 
Tänään tuli koeajettua otsikon mukainen laite. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi ajamisen keveyteen. Ajoasento meikäläiselle todella passeli ja moottorikin tuntui hyvälle. Vauhti tuli niin kevyen oloisesti, että vasta mittaria katsomalla ymmärsi tämän kiihtyvän ihan oikeasti. Toki varmaan mittarivirhettä löytyy, mutta ainakin suuntaa antavasti.

Koeajolta palatessa oli Jyväskylän kauppias vääntänyt vanhasta pyörästä erinomaisen tarjouksen (bmw k 1200s). Niinpä koeajo muuttui heräteostokseksi :jippikaijee:

Tarkoitus olisi rouvan kanssa ja itsekseen tehdä jonkinmoisia reissuja. Saas nähdä kuinka laitos tulee siihen soveltumaan. Onko tietoa että löytyykö näistä vielä samoja vikoja, mitä taisi ainakin varhaisemmissa 1290 r:ssä olla (takarenkaan välys yms) ?
 
Todellakin tahtoisin tuohon määritykseen kuuluvani.


No täälläkin vasta "henkinen omistaja". Maanantaina pitäis pyörän olla valmis ja noudettavaksi. Normaalisti tähän aikaan pitäis keskittyä alkavaan kelkkakauteen, mutta ehkä nää viimeiset talvet on saanut ajatukset enemmän kaksi- ja nelilipyöräisten pariin.
Prätkäkausihan jatkuu vielä ainakin yhtä pitkään, kuin kelkkakausi tulee olemaan keskisessä suomessa.
 
Back
Ylös