KTM 690 SMC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Liikeradan sietääkin usein lyhetä, siellä yläpuolella tulee lokari vastaan. Tosin niinkuin joku jo taisi mainita, SMC:ssä voi olla tilaa jos se pohjaa samaan syvyyteen kuin enska 18'' takasella.
Lyhennys vie joustoa sinne linkuston progression jäykemmälle alueelle, se on ihan totta. Vähän riippuu laitteesta kuinka paljon vaikuttaa. Koiranluut muuttavat taas linkuston geometriaa johonkin suuntaan joten nekin vaikuttavat herkkyyteen ja progressioon. Miten vaikuttavat, sen näkee kun koittaa.
Sivubonarina tuossa holkittamisessa tulisi iskari huollatettua. Nuo 690:kin WP:t on laatukilkkeitä ja pysyvät sellaisina kun niistä pitää huolta. Sitten kun niillä on paukutettu useampi kymmenen tonnia kovaa ajoa ekoilla öljyillä niin alkaa olla metallisosissakin kulumia.
 
Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Liikeradan sietääkin usein lyhetä, siellä yläpuolella tulee lokari vastaan. Tosin niinkuin joku jo taisi mainita, SMC:ssä voi olla tilaa jos se pohjaa samaan syvyyteen kuin enska 18'' takasella.
Lyhennys vie joustoa sinne linkuston progression jäykemmälle alueelle, se on ihan totta. Vähän riippuu laitteesta kuinka paljon vaikuttaa. Koiranluut muuttavat taas linkuston geometriaa johonkin suuntaan joten nekin vaikuttavat herkkyyteen ja progressioon. Miten vaikuttavat, sen näkee kun koittaa.
Sivubonarina tuossa holkittamisessa tulisi iskari huollatettua. Nuo 690:kin WP:t on laatukilkkeitä ja pysyvät sellaisina kun niistä pitää huolta. Sitten kun niillä on paukutettu useampi kymmenen tonnia kovaa ajoa ekoilla öljyillä niin alkaa olla metallisosissakin kulumia.

Kiitos. Hyviä pointteja. Tuo on kyllä totta, että varsinkin kelkkapuolella ensiasennus öljyt pitää huoltaa pois erittäin alhaisilla kilsoilla, koska uutuuttaan iskareista irtoaa ylimääräistä shaibaa öljyn sekaan ja uuden kelkan iskarit on pakko huoltaa jo alle 1000 km ajettuna. Iskareitten huolto oli kyllä ajatuksissa, mutta eka halusin koittaa miltä tuntuu nykyiset setupit. Saako klikerreillä mieleisen, vai joutuuko shimmi pakkoja muuttelee. Pyörällä ajettu vajaa 7000 km, joten uskoisin keppien olevan vielä ok kunnossa.

Myös tälläinen vaihoehto tuli vastaan: https://www.mizu-shop.de/Tieferlegungen/MIZU-Tieferlegung-30215003.html?listtype=search&searchparam=30215003

Jos nyt oikein ymmärsin, niin jousilautasen tilalle vaihdetaan kyseinen korkiampi lautanen. Äkkiseltään tuntuis, että sitten menee kyllä esijännitys ihan minimiin ja sitten kärsii herkkyys. Oikotietä onneen tässä madalluksessa ei taida olla, vaan kaikki vaihtoehdot on enemmän tai vähemmän kompromissejä. Ikävä kyllä madallus on pakko tehdä, että yltäisi edes molempien jalkojen varpaitten käret maahan. Terveisin 161 cm "pitkä" Kotarin uusi onnellinen omistaja :D
 
Missäs pk seudulla voi säätää tällätä smc 2015 missä avarampi ilmasuodatin kotla + kn ja änkkä vaihdettu? Vai onks toi ecutune iha iisi juttu? Ja onko sen arvosta...

Mielummin menisin jollekin :))
 
Kiitos. Hyviä pointteja. Tuo on kyllä totta, että varsinkin kelkkapuolella ensiasennus öljyt pitää huoltaa pois erittäin alhaisilla kilsoilla, koska uutuuttaan iskareista irtoaa ylimääräistä shaibaa öljyn sekaan ja uuden kelkan iskarit on pakko huoltaa jo alle 1000 km ajettuna. Iskareitten huolto oli kyllä ajatuksissa, mutta eka halusin koittaa miltä tuntuu nykyiset setupit. Saako klikerreillä mieleisen, vai joutuuko shimmi pakkoja muuttelee. Pyörällä ajettu vajaa 7000 km, joten uskoisin keppien olevan vielä ok kunnossa.

Myös tälläinen vaihoehto tuli vastaan: https://www.mizu-shop.de/Tieferlegungen/MIZU-Tieferlegung-30215003.html?listtype=search&searchparam=30215003

Jos nyt oikein ymmärsin, niin jousilautasen tilalle vaihdetaan kyseinen korkiampi lautanen. Äkkiseltään tuntuis, että sitten menee kyllä esijännitys ihan minimiin ja sitten kärsii herkkyys. Oikotietä onneen tässä madalluksessa ei taida olla, vaan kaikki vaihtoehdot on enemmän tai vähemmän kompromissejä. Ikävä kyllä madallus on pakko tehdä, että yltäisi edes molempien jalkojen varpaitten käret maahan. Terveisin 161 cm "pitkä" Kotarin uusi onnellinen omistaja :D

En noilla kilsoilla vielä stressaisi huollosta. Tuo lautanen minunkin mielestäni vaan lisää esijännityksen säätövaraa. Sitähän voisi koittaa paljonko se laskee jos löysäät esijännän melkein nollaan iskariin säätömutterilla jos varaa vaan on. Ja lasket keulaa sitten saman verran. Jos saat sillä setupilla otettua tuntumaa sen verran että tiedät onko shimmimuutoksille tarvis niin sehän riittää.
 
Ootteko vaihtaneet powerpartsin penkkiä vakion tilalle? On tuo vakio niin saatananan kova, että ei tuolla pysty ajamaaan pitempiä lenkkejä maantietä pitkin. Muutenhan tuo menee on ihmeen ajettava ihan matkassakin.
 
Endurossa kokeilin powerparts penkkiä eikä se säväyttänyt, pidin -12 mallin vakiopenkkiä parempana mutta jotkut taas on kehuneet pp penkkiä. Seat conceptsilla löytyy muutama vaihtoehto ja ne on saaneet kehuja, muutaman kokeilun perusteella ei pahaa sanottavaa.
 
Ei kai tollasella viitti muutenkaan 50km pidempää lenkkiä ajaa:grin: Mä ostin tollasen -13 mallin laitteen kuukausi sitten ihaan vaan sen takia että voi välillä käydä lepposasti ajalemassa takarenkaalla kauppareissun.
 
Miksei viitsi?

Endurolla meni helposti 200-300km kun reitit valittiin pyörälle sopiviksi, motarille täysin väärä pyörä vaikka sillä pätkän voi ajaa.
 
Miksei viitsi?

Endurolla meni helposti 200-300km kun reitit valittiin pyörälle sopiviksi, motarille täysin väärä pyörä vaikka sillä pätkän voi ajaa.

Nä tää oli sellainen huumorilla heitetty :grin:
Omalla kohdalla se syy on siinä, että mulla on aika monta laitetta millä matkaa taittaa mukavammin:)
 
Viimeksi muokattu:
690 Endurolla minun perse kestää n 100km yhtäsoittoa. Ei ole mukava taittaa pitkää matkaa. En ole tosin kokeillutkaan, koska ei ole mukava taittaa lyhempääkään matkaa...:p
 
Joo ei tällä nyt ollut ajatuksissa Norjaan asti lähteä, mutta jos edes porukoille 100 km päähän viittis ajaltaa joskus käymään, niin se ois plussaa :D Pitääpä tutkia nuita Seat conceptsin penkkejä.
 
Jotkut on saaneet apua niinkin pienestä asiasta kun pyöräilyshortseista, niistä missä on toppaus takamuksessa.

Myös ajohousuilla on merkitystä, toisissa on kunnon toppaus takamuksessa ja helpommin jaksaa istua kapeahkossa penkissä.
 
Vaikka ottais pelkän ite modattavan päällisen ja fyllin (eli satulapohja käytettäis vanhasta) niin Seat Conceptsille tulee hintaa. Satunnaiseen touraamiseen kustannustehokkaampi lienee Airhawk-tyynyt tai vastaavat. Ei ehkä sovellu ns. aktiiviseen ajoon. Tai sitten vanhan liiton keino joka toimii yhä, lampaantalja. Mikä ei ole vitsi vaikka nykyihmisen korvin niin voi ajatellakin. Tiedä sitten onko Bilteman tai Ikean myyvät mallit hyviä.
 
Tuon perusteella mulla oli tankkausväli 1000-3500km eikä ajo ollut kovinkaan sievää, kerran taisi tankkiväli olla 400km...
 
KTM 690 SMC-R 2013. Nopeusmittari mykkänä (siis pelkkä nopeus, näyttää nollaa koko ajan). Renkaanhalkaisija 1870. Trippiin tuli viime kesänä kahden viikon aikana (ehkä 300-400km ajoa) kuitenkin 38.6km vaikka missään vaiheessa en huomannut, että nopeusmittari olisi näyttänyt muuta kuin nollaa. Mittasin oskilloskoopilla mittaristolle asti ja kahden johdon (or-mu ja si-ru) välillä näkyy kyllä kanttiaaltoa kun rengasta pyörittää.

- Voiko kanttiaaltoa olla niin huono (huono anturi), että ei kelpaa nopeusmittarille?
- Jos vika mittaristossa, miten tuo ”uudempi” mittaristo lähtee auki? Olen avannut kuoret ja poistanut kierroslukumittarin viisarin ja yhden ruuvin taustalevyn alta, mutta mittaristo ei suostu purkautumaan ja väkivalta ei tunnetusti takaa hyvää lopputulosta.
- Anturi ”kauimmaisessa” kiinnikkeessä (ei mahdu olemaan sisemmältä kehällä, koska levyn pultit ottavat kiinni)

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Lontoon foorumeilta ei varsinaisesti löytynyt ratkaisun avaimia.
 
Nyt kävi vanhalle pyörälle niin sanotusti se viimeinen talvisäilö. Pitkään halusin kakkospyöräksi ketjussakin paljon käsiteltyä, mutta ilmeisesti nyt on tilanne se että tulee ykköseksi. Ehdottomasti ruisku peli, eli '13 -> haussa. Onko näissä jotain mitä on hyvä tietää ennen kuin menen katsomaan? Kerran kävin jo liikkeessä kysymässä uudesta, mutta tuntui että myyjää, lievästi ilmaistuna, harmitti edes tervehtiä niin annoin olla. Nyt olisi potentiaalinen vaihtoehto taas tarjolla, jota olisi kiva käydä potkimassa :thumbup:
 
Johtosarjojen suojaamattomuus on noissa vaivana. Ajovalon takana ja sulakerasian alla on täysin suojaamattomia johtoja alttiina hankauksille, samoin johtojen reititykset on tehty vailla ajatusta ja niissäkin on suojaamattomia kohtia. Oliko vielä jäähdyttimen ja niiden letkujen kanssa joku hankaus ongelma mistä pääsee eroon pienillä muutoksilla? Nokan seuraajat saattaa pitää ääntä ja niitä on vaihdettu. Vanhassa kannattaa ensimmäisenä huoltaa keula ja takaiskari. Sitten on satunnaisia sensori vikoja sekä joissain malleissa bensapumpun ongelmia.

Jos pyörä on siisti, huollot dokumentoitu, käy nätisti pienillä kolinoilla, tärinät maltillisia ettei sormet ole koeajon jälkeen valkoiset niin mikä ettei. Aina noihin voi tulla yllättäviä vikoja joita on mahdoton ennustaa mutta se koskee kaikkia käytettyjä pyöriä.

2008-2013 malleissa pystyy säätämään ruiskua Tune Eculla, siitä uudempia ei pääse säätämään ainakaan yhtä helposti jos ollenkaan.
 
Johtosarjojen suojaamattomuus on noissa vaivana. Ajovalon takana ja sulakerasian alla on täysin suojaamattomia johtoja alttiina hankauksille, samoin johtojen reititykset on tehty vailla ajatusta ja niissäkin on suojaamattomia kohtia. Oliko vielä jäähdyttimen ja niiden letkujen kanssa joku hankaus ongelma mistä pääsee eroon pienillä muutoksilla? Nokan seuraajat saattaa pitää ääntä ja niitä on vaihdettu. Vanhassa kannattaa ensimmäisenä huoltaa keula ja takaiskari. Sitten on satunnaisia sensori vikoja sekä joissain malleissa bensapumpun ongelmia.

Jos pyörä on siisti, huollot dokumentoitu, käy nätisti pienillä kolinoilla, tärinät maltillisia ettei sormet ole koeajon jälkeen valkoiset niin mikä ettei. Aina noihin voi tulla yllättäviä vikoja joita on mahdoton ennustaa mutta se koskee kaikkia käytettyjä pyöriä.

2008-2013 malleissa pystyy säätämään ruiskua Tune Eculla, siitä uudempia ei pääse säätämään ainakaan yhtä helposti jos ollenkaan.
Kiitoksia. Eli tavan nyrkkisäännöllä hyvin huollettuna ei pitäisi olla mitään akuuttia. Kawan jälkeen tuo kolina on varmaan pelkkä pieni venttiilien normaaliääni :p

Toki, mielestäni mitä uudempi niin aina parempi. Ihan uuttakin olen valmis ostamaan, niin voi rakentaa mieleisensä ja tietää sitten koko pyörän parhaiten. Tekisi mieli jo samantien lähteä katsomaan ensimmäistä mutta tiedän minkä pyöräkuumeen se aiheuttaa :p
 
Back
Ylös