KTM 790 Adventure

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Go-Za

TET Linesman Finland
Nyt se on esitelty!
Kauan odotettu ja himoittu, uusi "keskiluokan adventure" -Saatavana pian lähimmältä KTM-kauppiaalta.
Kuivapaino 189kg, eli märkänä n. 210kg.
Tankki: 20 litraa
105hv, 83Nm, 21" rengas edessä, 18" rengas takana, 24cm joustovarat
Lisää infoa täältä

9OXGeKD.jpg

4WFtitf.jpg

Ubg18b7.jpg

ohfIj5Q.jpg


Hintaa ei vielä tiedossa...
 
Onko se siis ihan mahdoton rasti saada märkäpainoa tuonne 180 kg huitteille?

Tai vaikka 190 kg huitteille, kun nykyputkiston vaihtamalla katoaa aina se 10 kg (ja akun vaihtamalla vielä se kolmisen kiloa).

Plussaa siitä, että on kevyempi kuin Hondan uusi afrikkalainen. Siinä varmaan ensimmäinen vertailukohde.
 
Ei hassumpaa, teholukemat ihan jees. Luulin ensin kuvasta että tää on sähkömopo kun katoin koneen muovikotelointia, mutta sitten hokasin änkän. Tartteeko tota voimalaitosta noin tarkkaan piilottaa...vaikka suojaus näyttää tarkemmik katottuna asialliselta kylellään käyntiä ajatellen. No, soratyökaluhan tää on eikä mikään kiiltävä näyttelyesine.
 
Noilla tiedoilla toinen uutuus Moto Guzzi V85TT jää tehossa reilusti jälkeen
80 hv
N. 200kg
21l tankki

Joten voi olla, että kotari tulee myymään aika hyvin.
 
Onhan tuo nyt jo vähän sinne päin. Tosin painoa on aivan liikaa esim 690:een verrattuna - kilokyykyn painoinen järkäle ja sitä pitäisi suolla talutella. Mikä v:u näitä uusia pyöriä vaivaa?
 
Miksi pitää viedä 200kg adventurepyörä suolle kun sinne voi viedä 110kg kisaenskan? Ei vaan ymmärrä suomalaista ideologiaa, oli mikä tahansa kurapyörä niin se on täysin paska kun tehoa on liian vähän tai se on liian painava suolle. Jotain suhteellisuudentajua pliis.
 
Miksi pitää viedä 200kg adventurepyörä suolle kun sinne voi viedä 110kg kisaenskan?

Koska se suo on siellä. Siksi.

Ja miksi pitää kuljettaa joka paikassa 50 kg ylimääräistä, kun irtopuntteja ja vesikanistereja on helposti saatavilla? Sellaiset voi pyöräänsä kiinnittää, jos tavoittelee "enduro" pyörällä mahdollisimman suurta matkustusmukavuutta.
 
Sitten se on mentävä suolle jos se on siellä ja hinku päästä jumppaamaan pyörää ylös suosta, turha siitä on pyörän painoa syyttää jos mieli tekee upotella pyöriä suohon. Tuo ei varmaan ole ollut yhdelläkään adventurepyörän valmistajalla tärkein kriteeri suunnittelupöydällä, väittäisin että puhutaan mikropromillesta joka ostaa tuon tyyppisen pyörän suopyöräksi.
 
Tämähän oli jopa mageemman näköinen mitä odotti, designerit saaneet sivuposkia muotoiltua niin että alaslasketut pa-tankit ei hyppää silmille. Mua ei valon StarWars-lookki haittaa, oikeestaan päinvastoin. Ainoa että valon ja etuloksun välissä ihme läpsyttimet, kaiketi ohjaavat ilmavirtaa pois kuskista.

Ainahan vois painoo toivoo vähemmäs mutta kait tämä speksien puolesta istuu kuitenkin aika hyvin 690 ja 1090/1190 väliin. Jos vertaa 790 Dukeen, niin ilmeisesti massaa kuitenkin kertyy pidemmästä haarukasta, isommasta rungosta, yleisesti robustimmasta rakentamisesta jne

Syksyn mittaan Guzzi V85TT kiihoitti kanssa kovin mutta speksien paljastuttua pilvilinnat romahti painon suhteen. Ihan kohtislukemat matkaendurolle mutta räyhäämiseen jonkin verran liikaa.

Kiinnostavaa kyllä päästä koeajelee tätä ja myös Guzzia. Pelkotila että hinta kuiteskin pistää asuntovelallisen mietteliääksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo nyt jo vähän sinne päin. Tosin painoa on aivan liikaa esim 690:een verrattuna - kilokyykyn painoinen järkäle ja sitä pitäisi suolla talutella. Mikä v:u näitä uusia pyöriä vaivaa?

Varmaan tuota painoa nostaa uudet euronormit, kantokyvyn tarve ja vaatimukset koneen kestolle.

Jos vaikka mietitään jo tota 2-pyttystä (v-) konetta mitä noissa useassa matkaenskassa on.. Aprilia sxv 550 on 2-pyttysien kevyimmästä päästä koneen osalta ainakin. Moto, mutta silti märkäpaino nousee yli 140kg. Sitten kun pitäs saada esim. mäntien kestoksi enemmän kun 8000 tkm katukäytössä, vähän mukavuutta, absit, 900 kilometrin öljynvaihtoväliä pisemmäksi, melunormit täyttävä vaimennin ja kantokykyä kakspäällä+kamat, niin ei ihme että paino huitelee 200 kilossa.
 

Jaa. No jos se muovisena kestää kylellään käynnin niin sopii mulle. Painoahan saisi aina olla vähemmän, mutta siihen on tyytyminen mitä on tarjolla. Voipi olla että jokainen niistetty kilo vaikuttaisi hintaan, eksponentiaalisesti. Eikä kasisatanen saa mitä tahansa maksaa jos niitä halutaan myydä (määrissä).
 
Tästä on epävirallisesti käytetty nimeä "Isojen adventurepyörien tappaja"
Ja se sopii oikein hyvin pyörän ideologiaan. Elektroniikkaa ja avustinta löytyy niin että maantieajo maistuu varmasti, silti varmaan erittäin salonkikelpoinen ajolaite hankalimmillekin poluille.
 
gessu on asfalttiseikkailijoille suunnattu möykky eikä mikään oikea enduro , se on nähty niin monta kertaa kun niitä on työnnetty pois metsästä ja metsätieltä.
ton kottaraisen tapainen mullakin on taas hakusessa kun edellinen 110 kiloinen jäi vähän pieneksi, mutta taidan tyytyä hussen 701 tai 690 kottaraiseen, hinnan ja painon takia .
 
Noit kuusysikymppejä on nyt nurkissa nähty, et hommaa se Husse.

Lisätankeillahan tollasella (ja 690:llä) seikkaile potenssiin vs. tämä tarjokas.
 
^jostain syystä 701:n lisätankkiskene paljo kälysempi 690:llä. Tai sit en vaan osaa googlata.

kait tämä 790 osoittaa vaan mitenkä markkinat pirstaloituu yhä pienemmiksi. Vaikka iso GS suosittu onkin (myös jatkossa), niin kaikki ei syystä tai toisesta semmosta haluu. Tai vaikkapa SuperTénérén:ä tai 1290:ä. Hinta ja paino lienee tärkeimät syyt karsastaa. toisaalta SukiSuki 650 V-strom vaikuttaa liian halpikselta valikoivaan makuun ja 690 taas on eri luokan laite. Ehkä vähä saamaan viittaa että Honda teki uudesta Africa Twinistä semmosen kun teki eikä esim. 1300 cc -laitetta.
 
Hienolta näyttää, mutta jännä että tuosta ei saatu edes 170 kg pyörää. Ducati hypermotard 1100 taisi olla sitä luokkaa, ja samoin on triumph street triple 765. No jos tuo alatankki siirtää painopisteen tarpeeksi alas niin toiminee ok. Tietty jos vertailukohta on gs800 ja africa twin niin varmasti hakkaa maastossa ne mennen tullen. Muuten vaikuttaa todella pätevältä, painon osalta olis vain odottanut kevyempää. Joku 6 kg lähtenee putkistolla?
 
Mikähöhän idea tuossa swingin kiinnityksessä on. Onko vain haluttu tehdä erillä tavalla vai haluttu lisää leveyttä / kiertojäykkyyttä.
Hauskan näköinen laite. Tosin toi lamppu ei sovi mihinkään:D
 
On saatu samalla akselivälillä pitempi swingi, vakauttaa menoa. BMW G 450 XChallengessahan oli Swingi laakeroitu samalle akselille etuhammaspyörän kanssa. Tuosta ei muovien alta näe, onko tehty samoin. Kai siitäkin voi ainakin teoriassa olla jotain etua, kun jousituksen asento ei vaikuta ketjun kireyteen. En tiedä, huomaako missään ketjuvetoisessa pyörässä jousituksessa sitä, onko veto päällä vai ei. Mutta ainakin teoriassa vaikutus on sitä pienempi, mitä lähemmäs vetorattaan akselia swingi on laakeroitu.

Tuolla leveydellä on kai tavoiteltu vääntöjäykkyyttä swingille. Liekö swingin laakeroimisesta rungon ulkopuolelle muuta etua?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös