KTM 950 / 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saattaa tehokin olla hiukan haastavaa talviajossa, marko.fzs kyllä pitää ilmeisesti molemmista moodeista pirun paljon. Eli oli kesä tai talvi niin aina nauttii ajeluista :thumbup:

Tehoahan on talvella aivan riittävästi jo pikku 690 dukessakin, mutta onneksi on kaasukahva. Ja onhan 1290 nätimpi annosteltava kuin 990, vaikka vääntöä enemmän onkin.

Talviajohan on yksi hauskimmista hommista mitä mopolla voi harrastaa.
 
Smt alla ja lähinnä painopiste epäilyttää eli sladista voi olla nopeasti kyljellään kun korkea ja painaa kuitenkin. Mutta hauskalta vaikuttais..
 
Hyvin noi lc8 advet ja super endurot liikkuu talvellakin, eikä ne varsinaisesti ole ihan matalia tai edes kevyitä...
 
Isoin ero SD vs pitkäjoustoiset, jos tiellä pysytään, on tankki/satulakombon muotoilu. Talvella ja soralla pyörä liiraa aina vähän (oikein ajetut Kotarit paljon), sitä on paljon helpompi hallita kun saa siirrettyä perustaan reilusti eteenpäin ja se ei oikein katutankkisella onnistu.
Kyllä niilläkin hauska on vetää ja lujaakin pääsee, mutta jotenkin työläämpää hommaa.
17 etusta on turha jännittää, umpisessa se ei toki parhaimmillaan ole, mutta kaikkialla missä henkilöauto kulkee, toimii 17' hyvin.
 
Määmistääntiiä, mutta tehon lisäksi varmaan asfaltilla loistavat tuplaradiaalibrembotkin ovat himppasen turhan äkkinäiset soralla ja varmaan varsinkin talvella. LC8-vedon äkkinäisyys taas ei minusta hiekalla tunnu niin ikävältä, kun luistoa on asfalttia enemmän "tasoittamassa" nytkyttelyä. Ja johan tuohon on 7-vuotisen yhteisen taipaleen aikana totuttu. Tai ainakin opittu elämään sen kanssa.
:D
950 SM olisi varmaan vielä parempi satulaltaan tuon painonsiirron suhteen kuin 990 SM, jossa alkaa jo olla hajua katupyörän tankista. Tosin vielä on tilaa liikkua aika paljon.

Mutta mitäs kivaa valmiissa maailmassa olisi? Hauskintahan tässä soratieajelussa on uuden opettelu. Eilen jaksoin ruuvailla jousituksen sport-asetuksista comfort-puolelle ja siinä ainakin tuli selkeä askel parempaan tuolla nimismiehenkiharretuilla irtopinnoilla.

Sanovat muuten että TKC80 ei paljon kilometrejä kestä. Saas nähdä, kyllähän tuossa on heti havaittavissa pyöristymistä vedon puolella olevassa takanappulan särmässä. Mutta ei noiden tarvitse paljon kestääkään, en ole tänä vuonna enää tourinkia harrastamassa ja seuraavat pilotpowerit on jo tallissa ensi kesää odottamassa.
 
Jarrut on tehokkaat mutta modulaatio on tarkka. Vaaralliset ne on aina kun hyppää huonojarruisen sarvista puikkoihin, mutta helppo niillä oli soralla katurenkaallakin vauhtia tappaa. Minulla oli enskapiikit edessä niin liukkaus yllätti vasta kun kesärenkaat laittoi alle.
Siitä on kai kuvakin jossain kohti tätä ketjua, meni vähän överiksi kun piti lopulta SE:n käyrät ja pohjapanssari virittää. Liian maastokelpoinen peli valuvanteilla myytäväksi.
 
Vesipumpun remppasin omaan 990:seen. Ihan täyttä varmuutta ei vanhan kilometreistä ole muyta kertaalleen se on tehty jo aiemmin. Sisempi laakeri oli ihan loppu ja juoksupyörä oli jo ottanut kontaktia koppaan. Vettäkin jo hukkasi öljyn sekaan. Ei mikään varsinaisesti paha homma mutta onhan tuossa oma lutraamisena kuitenkin.

Motokeitaalta juttelivat että samat vaivat on 1190:sessäkin. Vähän hölmö rakenne kun on vain yksi tiiviste eli juorureikää ei ole. Kapeaksi tehty mikä sinänsä on hyvä.
 
Jaa sekö menee uudestaan? Racingbikellä muistaakseni juteltiin, että kun se on kerran tehty, niin sitten kestää. Olisko ollu niin, että vanhan pumpun siivekkeet muovia ja uuden metallia tjs... Saatan muistaa mitä sattuu.
 
Uusi siipipyörä on ihan samanlainen muovinen kuin olikin paikoillaan. Akseli ja tiiviste olivat päivitettyä mallia eli ei toi mikään ikuinen ole. Onhan se rakenteeltaankin aika heppana.
 
Joo, ok. Mitä tuolta netin syövereistä katselin, niin rakenne noilta osin olisi kuitenkin parantunut ja ei se enää väistämättä porsi, niin kuin alkuperäinen ilmeisesti tekee... ?

Tiivistehän se kai oli, mikä kypsyy ja siihen vaikuttaa mahdolliset valun jälkeiset pikkukikkareet, joita lohkosta saattaa tulla kiertoon mukaan. Näin käsitin.
 
Pariin vanhakoppaiseen Kasiin olen nuo vaihtanut. Tiiviste sökö ja akseli uralla, eli molemmat uusiksi.
Tuohon viimeisempään taisi tulla tummemmin pinnoitettu akseli varaosana, oletan olevan päivityspainos. Täsätkin toki on jo tovi.
Valuhiekkaa noista tulee kanavista ja sen oletetaan olevan ainakin osasyy kulumistahtiin. Olen noista em-pyöristä laskenut nesteet kahvinsuodattimen läpi ja kyllähän siellä harmaata hiekkaa oli jonkun verran. Huuhtelin varoiksi kanavat ja syylärin, josko olisi hyödyksi.
 
Mikäs ratastus tuossa 990sm on vakiona edessä/takana? Ja onko minkälaisia kokemuksia tiuhemmista välityksistä? Ei nyt tarvisi hyttiä kutosella nostaa, mutta jos kutosen voisi kytkeä jo ~100 km/h vauhdissa ilman tutinoita, niin olisi aika bueno. Ja varmaan kakkosta enempiä ei tarvisi huippuja kelata.
 
En muista hammaslukuja, mutta ite oon pitäny yhtä nypykkää pienempää edessä ja kyllä se parantaa asiaa. Sekä ykkönen että kutonen ovat liian pitkiä vakiona mielestäni. Ja jos löytyisi isompaa takaratasta, niin lyhentäisin vielä lisääkin, mutta ei tainnut oikein olla viimeeksi kun kyselin.
 
Ainakin eBaystä taitaa saada jos jonkinlaista ratastusta. Muistan lukeneeni jonkun laittaneen -1/+3, jolloin nenän sai ilmaan nelosellakin pienellä suostuttelulla. Vähän maltillisempikin riittäisi, mutta varmaan joutunee takarattaaseenkin kajoamaan.
 
Kyllä se kutonen on vieläkin vähän liian pitkä, vaikka on eturatas -1. Ravistaa edelleen, jos on vähänkin ylämäkeä ja vauhtia alle 100. Turhan usein joutuu ajelemaan vitosella maantievauhdeissa. Samoin kakkonen saisi olla vieläkin lyhyempi risteysajoissa. Pitänee seuraavaksi katella vähän isompaa takaratastakin.
 
Näköjään tästä samaisesta viestiketjusta nuo mieleen painuneet ratasmuutoksetkin löytyivät. Taisivat tosin olla 950:lle, mutta lienevät hyvin pitkälti yleispäteviä 990:kin. Takarattaan vaikutus ei liene ehkä ihan yhtä radikaali kuin etusen, niin ehkä sinne sen +3:n uskaltaa laittaa.
 
Mulla on SMR:ssä 16-41 ja on aika bueno räppäilyyn, mutta kutonen on aivan liian pitkä. En halua kuitenkaan lyhentää koska silloin alkaa käymään nuo kolme ensimmäistä jo hieman liian lyhyiksi.

Eli omaan makuun liian loikkarin ovat tehneet tuosta kutosesta, ei sovi tuon pyörän luonteeseen.
 
Te joiden mielestä kutonen on liian pitkä , onko teillä vakio polttoainekartta käytössä ?
Minulla rautatasolla vakio mutta kartta vaihdettu ja 6 vaihde käyttökelpoinen noin 80kmh alkaen. Tietenkin makuasia mikä toisesta ryskää on toisen mielestä silkinpehmeä.
 
Mulla on dukessa 16-41 ja en kyllä ainakaan lyhentäisi enää. Oikeastaan kaipaisin vielä pidempää kutosta. Motarilla kiepit on jossain päälle 6tonnin. Alkupää toimii kyllä ihan hyvin. Eipä se noilla väleillä mene teoriassakaan kun 215. On vaan yli kakkosen kyydit nakupyörällä sellaista ravistusta ettei hirveesti tule yli 180 ajettua.
 
Back
Ylös