niin juu..voisihan tähän jotain koeajoraportin tynkääkin laittaa, jos jotain kiinnostaa. Tuli reilu pari viikkoa sitten ajettua KTM 950SM,SD990 ja Duke 2.
Mielessä on pyörinyt pidemmän aikaa, josko seuraava pyörä olisi Supermoto tai faitteri/naku. Jotenkin ruvennu hirvittämään se, kun noilla kyykyillä ei saa oikein muusta kiksejä ku helvetin kovaa ajamisesta. Hauskaa sekin, mutta jotenki tuo räppäily kiinnostaa tällä hetkellä enemmän.
Ensimmäisenä hyppäsin SM:n satulaan ja voi sitä onnen tunnetta! Ensimmäinen pyörä, jossa mulla (190cm) oli jalat lähes suorana paikallaan oltaessa!
Ajoasento tuntui uskomattoman hyvältä ja leppoisalta---->verratessa ex-pyörään 636 -03, jolla ajo toki oli upeata, mutta eri tavalla. Olin lähes hylännyt ajatuksen supermotosta niiden "tehottomuuden" vuoksi. Tykkään ajella myös matkaa, joten jonkunlainen potku on pakollista.
SM teki juuri tässä suhteessa vaikutuksen. Ei mitenkään älyttömän tehokas moottori, mutta potkua kuitenkin aivan eri tavalla kuin pienemmissä. Kiihdytys 0-130 sujuu ripeästi ja vielä satasen vauhdeissa tuntui, että pyörä vielä kulkee kun kahvasta kääntää.
Sarvet tuli päähän välittömästi kun lähti liikkeelle..
Pyörästä tuntui löytyvän juuri se mitä olen hakemassakin, eli hauskuutta pienemmissä vauhdeissa. Nautittavan helppo keulia. Ennen tottunut siihen, että keula ponnahtaa ylös sen tehopiikin kohdalla ja vauhti kiihtyy kovaa vauhtia. Hauskaa sekin ,mutta nyt hakusessa muuta. Maantienopeuksilla yllättävän vakaa ja hyvä ajaa. Mitään ongelmia tasakaasulla ajettaessa en huomannut.
Mitään erityisiä tunnelmia moottori ei herättänyt. Enemmän räväkkyyttä olisi kaivannut, eikä tuo V-moottorilla ajaminen vielä oikein luonnistu. Jotenkin tuo twini tuntuu ajossa liian tasaiselta,yllätyksetön(?). Saundit olivat kuitenki mukavat ja ehdottomasti tuo twini kuitenkin sopii tuohon pyörän ulkoasuun. Jokin tuossa kuitenkin vetoaa..
SD990:lla lähdin sitten ajelemaan myyjän suurien kehujen saattelemana. "on kevyempi kuin SM950,hyrrävoimat pienemmät,räyhäkämpi jne jne...keulii.." Noh....noiden kehujen merkitystä en juurikaan havainnut... onhan siinä pidempi ykkönen ja papereissa enemmän tehoa. Ruisku oli älyttömän herkkä ja tuolla ei tasakaasulla ajaminen onnistunut lainkaan. Pari kertaa sammui valoissa aivan yllättäen..
Myyjän mukaan paranee kun päivittää ohjelman tjsp...
Moottori pieni pettymys tässäkin..
ykkösellä keuli kyllä hyvin, mutta kakkonen tuntui jo huomattavasti puhdittomammalta..
Duke 2:lyhyesti----------> ehkä hirvein ajamani pyörä.
Tärinä oli jotain sellasta ,että heikompaa hirvittää. Puhditon moottori (tai minä liian läski)..ei ihan se hauskuus mullepalajstunut, mitä noista aina hehkutetaan. Piti ihan motarilla nousta ja katsoa eturenkasta--->todellakin! Etujousitus/rengas liikkuu tärinän tahdissa...
samalla reissulla tuli myös ajettua Kawan Z1000 ja hondan 1000RR. Kawa parhaimman näköinen ja Hondassa upein moottori. Pyörät tosin niin erilaisia ,ettei voi vertailla...
950SM teki kuitenkin kaikista suurimman vaikutuksen..
..vielä kun olis rahaa niin..